Gå til innhold

"det er bare slik det er"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får ofte høre det i fysikkfaget. Er helt grusomt :laugh:

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

De gangene jeg har brukt lignende fraser er til folk som ikke godtar svarene de får, og det ikke er flere svar å gi. Litt som til en toåring, men det skjer av og til med voksne også.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste disse svarene ville komme. :)

Jeg jobber også i skolen, og ser forskjell på de som har foreldre som forklarer, hvilke som har foreldre som innimellom sier "sånn er det bare", og hvilke som har foreldre som alltid sier "sånn er det bare".

La meg komme med et eksempel:

"Preben, Kasper er ordenselev, men han er syk i dag, så kan du hente melken til klassen?"

Hvis Preben er vant til å alltid få "slik er det bare" som svar på sine spørsmål, vil han ikke stille spørsmål ved dette, men gjøre som han fikk beskjed om.

Hvis Preben av og til får "slik er det bare", vil spørre om hvorfor, og akseptere svaret han får.

Men hvis Preben er vant til alltid å få grundige utredninger på alle sine spørsmål, vil han ikke ta "fordi du er satt opp til å være ordenselev neste uke, og da er det naturlig at du overtar for Kasper nå" som et akseptabelt svar.
Han vil fortsette spørre "men hvem har bestemt at nestemann på listen skal være vikar?", og mest sannsynlig "tusenvis" av andre spørsmål også.

Jeg kan komme med mange eksempler på at det ikke alltid er bra å venne barna til å få forklaringer på alt til enhver tid.
Alle barn har godt av å høre "slik er det bare" av og til.

Og til trådstarter: Av og til er det bare slik det er.
Når du går ut i regnet uten regntøy blir du våt.  Det er bare slik det er!
Men det betyr ikke at du resignerer, og lar være å gå ut, slik du antyder at man gjør ved å si en slik setning. 
Du kan akseptere at du blir våt, eller du kan ta på deg regntøy.

Anonymkode: 6dc6d...9b3

Dette må jo en lærer forstå er en veldig god egenskap som må næres. En slik spørsmål-svar-utveksling mellom elev og lærer er lærerikt og overførbart til andre områder av livet og andre fag i skolen både nå og senere i livet.

Noe annet er det hvis man ikke har tid til å gjøre denne øvelsen, men da må man si det og kanskje følge opp med å si at man kan ta det på et senere bestemt tidspunkt. Uansett, kan jeg ikke se noen situasjoner som forsvarer bruk av uttrykket. (Kanskje med unntak av militære, hvor hele poenget er å skape roboter som adlyder)

Anonymkode: 7c1b6...4d7

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksemplet ditt beskriver den klassiske inndelingen.

1) Lydighet

2) Konformitet

3) Selvstendighet

For en lærer er konformitet det beste, for det enkelte individ (og i forlengelsen samfunnet) er selvstendighet det beste.

Ikke i alle sammenhenger til enhver tid.

Jeg har vært vitne til at redningsmannskap (politi og brannvesen) har blitt hindret i sin jobb på grunn av at voksne mennesker ikke innså at dette ikke var tid og sted for spørsmål. 
Det ble ikke engang godtatt at politiet sa at alle skulle få svar på spørsmålene sine etter at akuttsituasjonen var avklart, spørsmålene fortsatte komme, og "jeg krever et svar" ble sagt temmelig mange ganger mens mannskapene prøvde gjøre jobben sin.

Av og til er "slik er det bare" det riktige svaret der og da, så får man ta forklaringene i etterkant.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må jo en lærer forstå er en veldig god egenskap som må næres. En slik spørsmål-svar-utveksling mellom elev og lærer er lærerikt og overførbart til andre områder av livet og andre fag i skolen både nå og senere i livet.

Noe annet er det hvis man ikke har tid til å gjøre denne øvelsen, men da må man si det og kanskje følge opp med å si at man kan ta det på et senere bestemt tidspunkt. Uansett, kan jeg ikke se noen situasjoner som forsvarer bruk av uttrykket. (Kanskje med unntak av militære, hvor hele poenget er å skape roboter som adlyder)

Hos enkelte voksne og barn blir ikke dette alltid godtatt som svar  (se eksempel i innlegget over)

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos enkelte voksne og barn blir ikke dette alltid godtatt som svar  (se eksempel i innlegget over)

Men "det er bare sånn" blir godtatt? 

Anonymkode: c925f...de2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man ikke til enhver tid kan få sine spørsmål besvart, er en realitet. Ingen uenighet der.

Men når uttrykket "det er bare sånn det er" blir brukt, så har faktisk et svar blitt gitt, det er bare et særdeles dumt svar.

Da er bedre å informere om at "jeg har ikke tid til å besvare dine spørsmål nå". Blir ikke informasjonen akseptert, som i eksempelet med politiet, så er man over i rene ordensforstyrrelser. Og de må selvsagt håndteres deretter.

Andre tilfeller hvor "jeg har ikke tid til å besvare spørsmålet ditt nå" ikke blir akseptert, er et tegn på dårlig oppdragelse eller lite sosial intelligens. Men heller ikke i møte med det, er det passende å bruke uttrykket "sånn er det bare". Da er det langt mer treffende med andre virkemidler. Hvilke det skulle være avhenger av situasjonen.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er direkte motstridende. En intelligent, reflekterende og analytisk person med gode språkkunnskaper har ingen behov for å bruke et slikt uttrykk. En som derimot har behov for å bruke uttrykket, mangler nettopp disse egenskapene.

Hvorfor tror du en intelligent person vil gidde å forklare alle den møter alt? Tenker du at det er interessant for en intelligent person å fortelle i lange baner om hva som gjør huden rynkede når man eldes til en person som egentlig bare vil sutre og har null interesse for læring?

En intelligent person vil klare å analysere intensjonen til den som snakker, og vil svare deretter. Den intelligente personen har ikke alltid et behov for å brife med sin kunnskap. Mange intelligente personer behandler også andre menneske som dritt og ville aldri bry seg om å forklare noe til noen som helst. Samtidig kan de forstå hvorfor ting er opplest og vedtatt. De skjønner for eks hvorfor vi har lov mot drap. Om de er enige eller ikke spiller ingen rolle, de skjønner hvorfor det er slik.

Å si at "intelligente personer gjør ikke slik og sånn" eller "intelligente personer sier ikke ditt og datt" er feil og viser mangel på intelligens i den som mener det.

Anonymkode: 07049...418

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du en intelligent person vil gidde å forklare alle den møter alt? Tenker du at det er interessant for en intelligent person å fortelle i lange baner om hva som gjør huden rynkede når man eldes til en person som egentlig bare vil sutre og har null interesse for læring?

En intelligent person vil klare å analysere intensjonen til den som snakker, og vil svare deretter. Den intelligente personen har ikke alltid et behov for å brife med sin kunnskap. Mange intelligente personer behandler også andre menneske som dritt og ville aldri bry seg om å forklare noe til noen som helst. Samtidig kan de forstå hvorfor ting er opplest og vedtatt. De skjønner for eks hvorfor vi har lov mot drap. Om de er enige eller ikke spiller ingen rolle, de skjønner hvorfor det er slik.

Å si at "intelligente personer gjør ikke slik og sånn" eller "intelligente personer sier ikke ditt og datt" er feil og viser mangel på intelligens i den som mener det.

Altså, alternativet til å bruke det idiotiske svaret er ikke å forklare alt. At du i det hele tatt tror det, eller tror at andre mener det, er litt skrekkelig i seg selv. Det finnes hundre andre alternativer, og flere har allerede blitt nevnt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, og derfor er uttrykket "sånn er det bare" aldri er nødvendig å bruke for en intelligent person.

(Uttrykket "intelligent" er brukt dels av mangel på et mer treffende ord uten å ty til fremmedspråk, og dels for å avgrense mot bastante og påståelige mennesker uten refleksjonsevner).

Skrevet

"Det er bare slik det er" kan brukes som en forsvarsmekanisme når man ikke er interessert i å gå mer inn i en diskusjon eller gi mer informasjon f.eks om seg selv. 

Anonymkode: 853d3...dfb

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom over en tråd for litt siden, der noen kom med nettopp dette svaret. Noen spurte hvordan hun kunne bli kvitt menslyder, eller hvorfor de kom. Altså, dere kvinner vet vel hva jeg skriver om...sånne lyder som kommer når du har mensen. Skjønner at de er irriterende for enkelte. Og da svarte noen;"slik er det bare". 

Ja. Jeg vet at jeg ikke kan forandre været, og slike ting. Men dersom det er en regel jeg ikke finner logikken i f.eks, om det er noe med min kropp eller meg som jeg ikke er fornøyd med, en situasjon jeg ikke er fornøyd med, så gjør jeg hva jeg kan for å forandre på det. La oss si at en regel er forbud mot mobil på jobben, alle bruker de når ikke lederne er tilstede, det er ikke farlig, bare ikke lov av en merkelig grunn. Det minst intelligente vil jo sladre til lederne. Og man kan da spørre hvorfor vedkommende har gjort det, og hn svarer; "reglene er bare sånn". (dette har ikke skjedd, var bare et eksempel). 

Anonymkode: 5610c...97e

Skrevet

Hva er menslyder? Jeg er kvinne, men skjønner ikke hva du mener. 

Anonymkode: 71bec...26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...