AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Er et uttrykk som irriterer meg grønn! Så simple mennesker som sier slik. Det høres ut som man bare skal gi opp og tenke "slik er det bare". Selv gir jeg meg aldri for å få det slik jeg vil. Herregud. Anonymkode: 5610c...97e 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #2 Skrevet 2. februar 2016 Noen ganger er det bedre med korte og konkrete svar, enn å forklare ting langt i detalj, når utfallet uansett forblir det samme. Anonymkode: c40f7...910 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Forståelsen for at noe er som det er, er faktisk svært viktig. Mindre intellligente og reflekterende mennesker klarer ikke å se betydningen i å vite hvorfor noe er opplyst og vedtatt. Særlig evner de ikke å se overføringsverdien i en forklaring og analyse. I tillegg er min erfaring at mennesker som ikke ser svakehetene i utsagnet ofte har et begrenset språk. Normalt er det ikke noe problem å ignorere ignorante mennesker, problemet oppstår når disse kommer i maktposisjoner, som for eksempel ved foreldre-barn-forhold, eller arbeidsgiver-arbeidstaker-forhold o.l. I slike forhold kan man ikke annet enn å trøste seg med at de mangler fullstendig legitimitet. Dessverre er de ofte for dumme til å forstå at de blir latterliggjort i det stille. Anonymkode: 7c1b6...4d7 2
Nevian Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 (endret) Grunnen til at noe er som det er kan fort bunne i ting som går langt over hodet på personen som spør. Det er liten vits i å forklare noe komplisert til en person som ikke har forutsetningene til å forstå det. Jeg aner f.eks. ikke hvordan universet stadig kan utvide seg, og hva som i går befant seg der hvor det nå har utvidet seg til. Jeg ville garantert ikke skjønt et kvidder hvis noen prøvde å forklare meg det, og derfor lever jeg godt med at slik er det bare. Endret 5. februar 2016 av Nevian 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Kommer an på sammenhengen. Om noen sier "jeg er så gammel og rynkete" og noen svarer "det er bare slik det er" så er jeg enig. Noen ganger er det et svar til en ubehagelig sannhet noen prøver å fornekte. Å si at noe "bare er som det er" kan også bety at vedkommende vil at du skal ta deg sammen, akseptere at ting kan være dritt og move on. Noen mennesker klager mye over ting som ikke kan endres og der de heller ikke er interessert i å endre noe, de vil bare sutre. Det trenger ikke være noe motstridig mellom en person som forstår ting på en mer kompleks måte og dette utsagnet. Anonymkode: 07049...418 2
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 Den 2.2.2016 at 17.00, AnonymBruker skrev: Er et uttrykk som irriterer meg grønn! Så simple mennesker som sier slik. Det høres ut som man bare skal gi opp og tenke "slik er det bare". Selv gir jeg meg aldri for å få det slik jeg vil. Herregud. Anonymkode: 5610c...97e Så hvor mange liv er du villig til å ødelegge for å få det slik du vil ?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 Om du aldri gir deg, er du en dust. Noen ganger må man bare akseptere at ting bare er sånn, i stedet for å rave og sutre og hisse seg opp. Vi har masse prosedyrer på jobb som jeg synes er idiotiske. Men det er ikke noe jeg kan gjøre noe som helst med, så da må jeg bare akseptere at sånn er det bare, og gå videre med livet mitt, i stedet for å forsure arbeidsdagen til kolleger med å hisse meg opp og nekte å godta å føye meg etter reglene som alle andre må. Anonymkode: 2421c...35f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du aldri gir deg, er du en dust. Noen ganger må man bare akseptere at ting bare er sånn, i stedet for å rave og sutre og hisse seg opp. Vi har masse prosedyrer på jobb som jeg synes er idiotiske. Men det er ikke noe jeg kan gjøre noe som helst med, så da må jeg bare akseptere at sånn er det bare, og gå videre med livet mitt, i stedet for å forsure arbeidsdagen til kolleger med å hisse meg opp og nekte å godta å føye meg etter reglene som alle andre må. Anonymkode: 2421c...35f Nei, når man spør, så må man kun akseptere det når den man spør er mindre intelligent og ikke evner å gi ordentlig svar. Du nevner prosedyrer du har på jobb du ikke forstår. Poenget er at hvis du spør, så skal arbeidsgiveren evne å gi deg en forklaring, eventuelt en forklaring på hvorfor de ikke kan forklare. I dette ligger det mer enn bare hva prosedyrene går ut på, men også hvilke hensyn og forutsetninger som ligger til grunn for prosedyrene. Evner ikke arbeidsgiveren å gi deg et slikt svar, er han/hun rett og slett mindre intelligent. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på sammenhengen. Om noen sier "jeg er så gammel og rynkete" og noen svarer "det er bare slik det er" så er jeg enig. Noen ganger er det et svar til en ubehagelig sannhet noen prøver å fornekte. Å si at noe "bare er som det er" kan også bety at vedkommende vil at du skal ta deg sammen, akseptere at ting kan være dritt og move on. Noen mennesker klager mye over ting som ikke kan endres og der de heller ikke er interessert i å endre noe, de vil bare sutre. Det trenger ikke være noe motstridig mellom en person som forstår ting på en mer kompleks måte og dette utsagnet. Anonymkode: 07049...418 Jo, det er direkte motstridende. En intelligent, reflekterende og analytisk person med gode språkkunnskaper har ingen behov for å bruke et slikt uttrykk. En som derimot har behov for å bruke uttrykket, mangler nettopp disse egenskapene. Anonymkode: 7c1b6...4d7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #9 Skrevet 4. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, når man spør, så må man kun akseptere det når den man spør er mindre intelligent og ikke evner å gi ordentlig svar. Du nevner prosedyrer du har på jobb du ikke forstår. Poenget er at hvis du spør, så skal arbeidsgiveren evne å gi deg en forklaring, eventuelt en forklaring på hvorfor de ikke kan forklare. I dette ligger det mer enn bare hva prosedyrene går ut på, men også hvilke hensyn og forutsetninger som ligger til grunn for prosedyrene. Evner ikke arbeidsgiveren å gi deg et slikt svar, er han/hun rett og slett mindre intelligent. Jo, det er direkte motstridende. En intelligent, reflekterende og analytisk person med gode språkkunnskaper har ingen behov for å bruke et slikt uttrykk. En som derimot har behov for å bruke uttrykket, mangler nettopp disse egenskapene. Anonymkode: 7c1b6...4d7 Jeg forstår prosedyrene ja, og jeg forstår at de er meningsløse De er bestemt av sjefsfolket som har økonomiutdanning, og ikke fagutdanningen som trengs, og er derfor meningsløse. De prøver å løse et spesifikt problem, men siden de ikke har fagkunnskapen som kreves, har de ikke klart å lage prosedyrer som løser problemet. Men de kan si at de Har Gjort Noe. Men jeg kan ikke gjøre noe med det, for sjefene langt over meg vil ha det slik, så da må jeg bare infinne meg med at Det Er Bare Sånn Det Er, og det nytter ikke å krangle og nekte å innfinne seg. Anonymkode: 2421c...35f 2
Gjest Franke Ann Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 Det har også alt å gjøre med hvem man snakker til. Om man snakker til noen man vet uansett ikke er i stand til å forstå et logisk resonnement, eller som innehar for lite basiskunnskaper til å skjønne hva man snakker om, kan det være like greit å bare forklare noe med at "sånn er det bare". Så om dette er noe du ofte får høre, bør du kanskje se til deg selv først.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #11 Skrevet 4. februar 2016 1 time siden, Nevian skrev: Grunnen til at noe er som det er kan fort bunne i ting som går langt over hodet på personen som spør. Det er liten vits i å forklare noe komplisert til en person som ikke har forutsetningene til å forstå det. Jeg aner f.eks. ikke hvordan universet stadig kan utvide seg, og hva som i går befant seg der hvor det når har utvidet seg til. Jeg ville garantert ikke skjønt et kvidder hvis noen prøvde å forklare meg det, og derfor lever jeg godt med at slik er det bare. Du forutsetter at den du spør ikke klarer å gi deg en forklaring du forstår. Angående eksemplet ditt om universet. Selv om du ikke forstår kompleksiteten i verdensrommets utvidelse, ville du neppe ha svart "det er bare sånn det er" om jeg hadde stilt deg det samme spørsmålet. Du kan ikke gi et svar på hvorfor og hvordan universet utvider seg, men du vet at dette skyldes dine egne kunnskaper, ikke "fordi det bare er sånn". Hadde du likevel brukt dette uttrykket om jeg hadde stilt deg spørsmålet om universet, hadde svart mot bedre vitende. Antagelig hadde du svart noe lignende "Jeg kan ikke svaret på spørsmålet, fordi jeg ikke forstår astrofysikk godt nok". Dette er et veldig annerledes svar enn "fordi det bare er sånn". Anonymkode: 7c1b6...4d7 1
Okapi Skrevet 4. februar 2016 #12 Skrevet 4. februar 2016 Kjenner en del sånne, spesielt i foreldregenerasjonen. Mulig man blir sånn av å ha barn i noen år, sannelig vet jeg. Det virker som mange av dem har mistet evnen til å resonnere, eller iallefall bevisstheten rundt at de faktisk gjør det. Mange av dem forstår ikke engang at de tar valg, det "bare blir sånn".
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #13 Skrevet 4. februar 2016 Jobber i barneskolen og merker godt de hvilke unger som har foreldre som forklarer og hvilke som ikke har. Veldig forenklet kan man si at de som bruker "det er bare slik det er" skaper barn som adlyder, mens de som forklarer skaper barn som tenker. Anonymkode: 7c1b6...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #14 Skrevet 4. februar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår prosedyrene ja, og jeg forstår at de er meningsløse De er bestemt av sjefsfolket som har økonomiutdanning, og ikke fagutdanningen som trengs, og er derfor meningsløse. De prøver å løse et spesifikt problem, men siden de ikke har fagkunnskapen som kreves, har de ikke klart å lage prosedyrer som løser problemet. Men de kan si at de Har Gjort Noe. Men jeg kan ikke gjøre noe med det, for sjefene langt over meg vil ha det slik, så da må jeg bare infinne meg med at Det Er Bare Sånn Det Er, og det nytter ikke å krangle og nekte å innfinne seg. Anonymkode: 2421c...35f Da har du jo fått en forklaring. At prosedyrene er meningsløse skyldes ikke at det "bare er sånn". Men det skyldes ukvalifiserte beslutningstakere. Anonymkode: 7c1b6...4d7
makkapakka Skrevet 4. februar 2016 #15 Skrevet 4. februar 2016 noen ting får du ikke gjort noe med sier jeg istedenfor 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #16 Skrevet 4. februar 2016 2 minutter siden, makkapakka skrev: noen ting får du ikke gjort noe med sier jeg istedenfor Og hva svarer du hvis oppfølgingsspørsmålet blir "hvorfor kan jeg ikke gjøre noe med det"? Anonymkode: 7c1b6...4d7
Okapi Skrevet 4. februar 2016 #17 Skrevet 4. februar 2016 13 minutter siden, makkapakka skrev: noen ting får du ikke gjort noe med sier jeg istedenfor Det besvarer jo verken "hvorfor er det slik?" eller "hvordan bør jeg forholde meg til at det er slik?"
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #18 Skrevet 4. februar 2016 13 minutter siden, Okapi skrev: Kjenner en del sånne, spesielt i foreldregenerasjonen. Mulig man blir sånn av å ha barn i noen år, sannelig vet jeg. Det virker som mange av dem har mistet evnen til å resonnere, eller iallefall bevisstheten rundt at de faktisk gjør det. Mange av dem forstår ikke engang at de tar valg, det "bare blir sånn". 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barneskolen og merker godt de hvilke unger som har foreldre som forklarer og hvilke som ikke har. Veldig forenklet kan man si at de som bruker "det er bare slik det er" skaper barn som adlyder, mens de som forklarer skaper barn som tenker. Anonymkode: 7c1b6...4d7 Jeg visste disse svarene ville komme. Jeg jobber også i skolen, og ser forskjell på de som har foreldre som forklarer, hvilke som har foreldre som innimellom sier "sånn er det bare", og hvilke som har foreldre som alltid sier "sånn er det bare". La meg komme med et eksempel: "Preben, Kasper er ordenselev, men han er syk i dag, så kan du hente melken til klassen?" Hvis Preben er vant til å alltid få "slik er det bare" som svar på sine spørsmål, vil han ikke stille spørsmål ved dette, men gjøre som han fikk beskjed om. Hvis Preben av og til får "slik er det bare", vil spørre om hvorfor, og akseptere svaret han får. Men hvis Preben er vant til alltid å få grundige utredninger på alle sine spørsmål, vil han ikke ta "fordi du er satt opp til å være ordenselev neste uke, og da er det naturlig at du overtar for Kasper nå" som et akseptabelt svar. Han vil fortsette spørre "men hvem har bestemt at nestemann på listen skal være vikar?", og mest sannsynlig "tusenvis" av andre spørsmål også. Jeg kan komme med mange eksempler på at det ikke alltid er bra å venne barna til å få forklaringer på alt til enhver tid. Alle barn har godt av å høre "slik er det bare" av og til. Og til trådstarter: Av og til er det bare slik det er. Når du går ut i regnet uten regntøy blir du våt. Det er bare slik det er! Men det betyr ikke at du resignerer, og lar være å gå ut, slik du antyder at man gjør ved å si en slik setning. Du kan akseptere at du blir våt, eller du kan ta på deg regntøy. Anonymkode: 6dc6d...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2016 #19 Skrevet 4. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste disse svarene ville komme. Jeg jobber også i skolen, og ser forskjell på de som har foreldre som forklarer, hvilke som har foreldre som innimellom sier "sånn er det bare", og hvilke som har foreldre som alltid sier "sånn er det bare". La meg komme med et eksempel: "Preben, Kasper er ordenselev, men han er syk i dag, så kan du hente melken til klassen?" Hvis Preben er vant til å alltid få "slik er det bare" som svar på sine spørsmål, vil han ikke stille spørsmål ved dette, men gjøre som han fikk beskjed om. Hvis Preben av og til får "slik er det bare", vil spørre om hvorfor, og akseptere svaret han får. Men hvis Preben er vant til alltid å få grundige utredninger på alle sine spørsmål, vil han ikke ta "fordi du er satt opp til å være ordenselev neste uke, og da er det naturlig at du overtar for Kasper nå" som et akseptabelt svar. Han vil fortsette spørre "men hvem har bestemt at nestemann på listen skal være vikar?", og mest sannsynlig "tusenvis" av andre spørsmål også. Jeg kan komme med mange eksempler på at det ikke alltid er bra å venne barna til å få forklaringer på alt til enhver tid. Alle barn har godt av å høre "slik er det bare" av og til. Og til trådstarter: Av og til er det bare slik det er. Når du går ut i regnet uten regntøy blir du våt. Det er bare slik det er! Men det betyr ikke at du resignerer, og lar være å gå ut, slik du antyder at man gjør ved å si en slik setning. Du kan akseptere at du blir våt, eller du kan ta på deg regntøy. Anonymkode: 6dc6d...9b3 Eksemplet ditt beskriver den klassiske inndelingen. 1) Lydighet 2) Konformitet 3) Selvstendighet For en lærer er konformitet det beste, for det enkelte individ (og i forlengelsen samfunnet) er selvstendighet det beste. Anonymkode: 7c1b6...4d7 1
Okapi Skrevet 4. februar 2016 #20 Skrevet 4. februar 2016 Iblant. Andre ganger er det en forsvarsmekanisme voksne bruker i forhold til barn når de av en eller annen grunn ikke ønsker å si at de rett og slett ikke vet. Mulig de er redde for at deres anseelse faller eller noe sånt, hvis de skulle bli avslørt som like uvitende som barna. Ellers handler jo ikke tråden spesifikt om barn. Mange bruker dette svaret både som og med voksne, på alt fra husholdning til filosofi til innvandring. Mistenker av og til at de er barn av foreldre som mente at barna trengte å høre "slik er det bare," og aldri helt kom seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå