AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Jeg skriver dette på vegne av min kjære mamma som mistrives veldig i sin jobb pga. det sosiale. Arbeidsmiljøet blir aldri forbedret, og da det heller ikke er mulig for henne å bytte til en annen avdeling hvor hun hadde hatt det bedre, har hun veldig lyst å bytte jobb. Vi har pratet litt om det og hun kunne egentlig tenkt seg å videreutdanne seg eller omskolere seg (vet ikke hva det kalles i denne situasjonen) til å bli advokat. Men hun har ikke tro på at det kommer til å gå, da det stopper opp når det gjelder økonomien. Hun blir 48 i år, har grunnskole og vgs handel- og kontor og har godkjent ansiennitet fra 1986. Siden 1996 har hun vært saksbehandler i domstolen, trappet ned til 70% stilling i 2007 grunnet sykdom. Pappa døde for nesten 8 år siden og hun er alene, så dersom hun skulle tatt videre utdanning, hadde hun ikke hatt noen inntekt i mellomtiden, noe som åpenbart ikke går. Hvilke muligheter finnes det for henne så hun kan få sjansen til å komme seg videre? Hvilke regler gjelder i hennes situasjon, kan NAV bidra med stipend eller noe slik? Kan hun ta ut lån for denne perioden? Jeg går selv på videregående og har ikke sjansen til å jobbe og stå for inntekten i denne perioden. Tusen takk på forhånd for alle som tar seg tid til å hjelpe Anonymkode: ab1b3...710
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Hun kan ta opp studielån og får stipend som alle andre studenter fra lånekassen. Men lever jo ikke godt på det. Hvis hun er villig til å leve litt magert i noen år så går det jo. Hun kan jo ha en deltidsstilling i tillegg, mange studenter som også jobber. Å studere jus er et hardt studium, men kanskje hun har litt innsikt fra jobben i domstolen, som kan gjøre det lettere. Vet om voksne som har tatt jus-studiet på 3 år. Så alt er mulig, men noe må man jo ofre for det. Snittet for å komme inn på jus er svært høyt og da er det Vgs-karakterene som gjelder. Hvis hun ikke har studiekompetanse, kan søke seg inn med realkompetanse. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/ Pga. alder kan det være hun får redusert støtte fra lånekassen https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/Alder/ Første avdeling jus i Oslo har ikke obligatorisk undervisning, i tillegg er mange av forelesningene tatt opp og lagt ut på nett, som gjør at hun kan studere en god del når hun vil. Eksempel her, under "Podcast" http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS1111/h15/index.html Hvis jeg var henne vil jeg tatt litt etter litt..fått unna ex.phil på kveldstid for eksempel, gått gjennom forelesningene på nett, for å se om det er noe hun har lyst til. Nav dekker ikke omskolering bare på grunn av mistrivsel. Lykke til! Anonymkode: e78b3...b2f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #3 Skrevet 3. februar 2016 Har hun sjekket ut muligheten for å ta studiepermisjon med lønn fra jobben sin? Det hun skal studere er jo relevant, så om hun er heldig får hun det igjennom. Les i arbeidsmiljøloven. Som andre har nevnt, Lånekassen kan bidra, men det er ikke mye hun får, ca 7500kr mnd og det dekker ikke boliglån etc om hun har det. Hun kan ta endel fag på kveldstid i tillegg til jobben hun har nå, om hun har motivasjon for det. Bor hun i byen hun vil studere? Har dere sjekket om hun kommer inn? Anonymkode: 76f26...349
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå