AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Hei, Jeg lurer på hvilke retningslinjer det er for resepsjonisten på legekontoret til å gi ut prøvesvar? Jeg var inn til legen og tok blodprøver for å teste for allergier, og fikk vite av de på labben at svarene ville komme i løpet av uke. Ringte i dag for å høre om de var kommet, og fikk vite at de var kommet, men at hun ikke hadde lov til å oppgi svarene. Er dette normalt? Kan de ha funnet ut av noe annet gjennom allergiprøvene, noe mer alvorlig? Anonymkode: 5efd2...64c
Poserose Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 De har jo ikke lov over telefon i alle fall. Eller mente hun at du ikke fikk komme bort og få dem? Min lege har sendt prøvesvar i posten sammen med en kommentar på om det er bra eller dårlig. 1
under Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 Hun sa hun kunne sette opp en ny time eller få legen til å ringe meg eller sende brev om prøvene. Men ser ikke helt poenget med å sette opp ny time for å få svaret på allergiprøver.
Pinkee Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 Er vel kun legen som har lov å gi ut svar på prøver. Sa hun ikke noe om det? At du ville få svaret tilsendt? 1
under Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 1 minutt siden, Pinkee skrev: Er vel kun legen som har lov å gi ut svar på prøver. Sa hun ikke noe om det? At du ville få svaret tilsendt? Fikk beskjed om at legen måtte gi ut svarene, og hun skulle be legen om å kontakte meg. Men forstår ikke helt problemet, har jo tidligere fått prøvesvar over telefonen.. Testet meg også kun for allergier, og vil ikke påstå det er særlig sensitiv informasjon
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #6 Skrevet 1. februar 2016 Jeg jobber som helsesekretær på sykehus og vi får ikke lov til å gi ut prøvesvar til pasientene. Det må utføres av lege. Vi må også be om godkjenning av lege dersom vi skal skrive ut svar Anonymkode: 0953c...088
under Skrevet 1. februar 2016 #7 Skrevet 1. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som helsesekretær på sykehus og vi får ikke lov til å gi ut prøvesvar til pasientene. Det må utføres av lege. Vi må også be om godkjenning av lege dersom vi skal skrive ut svar Anonymkode: 0953c...088 Ok, gjelder dette uansett om prøvesvarene var positive eller negative?
Pinkee Skrevet 1. februar 2016 #8 Skrevet 1. februar 2016 5 minutter siden, under skrev: Fikk beskjed om at legen måtte gi ut svarene, og hun skulle be legen om å kontakte meg. Men forstår ikke helt problemet, har jo tidligere fått prøvesvar over telefonen.. Testet meg også kun for allergier, og vil ikke påstå det er særlig sensitiv informasjon Nei, handler ikke om sensitivitet, men at du ikke skal få noe feiltolket. Er legen som har ansvar for at du får riktig info. Vet at helsesekretærer forstår prøvesvar, men for at alt skal være garantert riktig, så må det en lege til.
Frida Skrevet 1. februar 2016 #9 Skrevet 1. februar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg lurer på hvilke retningslinjer det er for resepsjonisten på legekontoret til å gi ut prøvesvar? Jeg var inn til legen og tok blodprøver for å teste for allergier, og fikk vite av de på labben at svarene ville komme i løpet av uke. Ringte i dag for å høre om de var kommet, og fikk vite at de var kommet, men at hun ikke hadde lov til å oppgi svarene. Er dette normalt? Kan de ha funnet ut av noe annet gjennom allergiprøvene, noe mer alvorlig? Anonymkode: 5efd2...64c Nei, det er nok bare slik at det er legen din som skal gi deg svarene. Det er kun legen som kan forklare ting for deg og svare på spørsmål du måtte ha. Det er legen som behandler deg, ikke de på laboratoriet.
Ferny Skrevet 1. februar 2016 #10 Skrevet 1. februar 2016 47 minutter siden, under skrev: Ok, gjelder dette uansett om prøvesvarene var positive eller negative? Det gjelder uansett, så ikke bekymre deg for at de har funnet noe mer alvorlig eller sånn.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #11 Skrevet 1. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg lurer på hvilke retningslinjer det er for resepsjonisten på legekontoret til å gi ut prøvesvar? Jeg var inn til legen og tok blodprøver for å teste for allergier, og fikk vite av de på labben at svarene ville komme i løpet av uke. Ringte i dag for å høre om de var kommet, og fikk vite at de var kommet, men at hun ikke hadde lov til å oppgi svarene. Er dette normalt? Kan de ha funnet ut av noe annet gjennom allergiprøvene, noe mer alvorlig? Anonymkode: 5efd2...64c Hjelpepersonell, på et legekontor, jobber etter instruks fra sin arbeidsgiver - legen. Der er prosedyrer på at legen som et minimum skal signere/godkjenne prøvesvarene i journalen før hjelpepersonalet kan utlevere svar til pasienten. Det du herbhar opplevd er ingen grunn til å reagere på. Anonymkode: 4bfcf...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #13 Skrevet 1. februar 2016 5 minutter siden, Kontormus skrev: Prøvesvar gis av legen. Uten unntak. Ikke alltid. Der er ingenting i veien for at vi kan delegere den oppgaven til hjelpepersonellet. Anonymkode: 4bfcf...dc1 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #14 Skrevet 1. februar 2016 Både jeg og mannen min har fått prøvesvar av helsesekretær over tlf.. en gang var det svar ang kyssene og en gang pga fjerning av en føflekk som ble testet. Fikk beskjed om at det var bra og det var det. Anonymkode: a7031...00a 1
happiest Skrevet 1. februar 2016 #15 Skrevet 1. februar 2016 Begynner å lure på praksisen for mitt legekontor da.... Jeg har ringt flere gager for å etterspørre div svar. Har da pratet med helsesekretær/sykepleier. Fikk svar ved å oppgi personnummer og navn. Har feks spurt om klamydiatest var pos/neg. Den var negativ da. Men hvem som helst kan jo ringe og få svar dersom de kan personnummeret. 1
Kontormus Skrevet 1. februar 2016 #16 Skrevet 1. februar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alltid. Der er ingenting i veien for at vi kan delegere den oppgaven til hjelpepersonellet. Anonymkode: 4bfcf...dc1 Det er det en lærer ihvertfall. Om enkelte leger/kontor har gitt dem lov er kanskje noe annet. Men i utgangspunktet skal en ikke det. Og som noen sier, det er ikke vanskelig å få tak i en annen fulle personnummer.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2016 #17 Skrevet 1. februar 2016 2 minutter siden, Kontormus skrev: Det er det en lærer ihvertfall. Om enkelte leger/kontor har gitt dem lov er kanskje noe annet. Men i utgangspunktet skal en ikke det. Og som noen sier, det er ikke vanskelig å få tak i en annen fulle personnummer. Hvor lærer du dette? Og har du lest loven hva den sier leger kan delegere videre til hjelpepersonellet? Hva den enkelte lege ønsker, innenfor lovens rammer, å delegere videre til hjelpepersonellet, hvem bestemmer det? Anonymkode: 4bfcf...dc1 2
Kontormus Skrevet 2. februar 2016 #18 Skrevet 2. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lærer du dette? Og har du lest loven hva den sier leger kan delegere videre til hjelpepersonellet? Hva den enkelte lege ønsker, innenfor lovens rammer, å delegere videre til hjelpepersonellet, hvem bestemmer det? Anonymkode: 4bfcf...dc1 Der man utdanner Helsesekretærer selvsagt. Der lærer man også og ikke gi opplysninger om noen andre enn den det gjelder, og deres barn. Og Helsesekretærer må kjenne regelverk for pasientrettigheter, ikke annet.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2016 #19 Skrevet 2. februar 2016 1 minutt siden, Kontormus skrev: Der man utdanner Helsesekretærer selvsagt. Der lærer man også og ikke gi opplysninger om noen andre enn den det gjelder, og deres barn. Og Helsesekretærer må kjenne regelverk for pasientrettigheter, ikke annet. Har du helsesekretærutdannelse så trenger du en oppdatering, for her girndu uttrykk for noe du ikke har Tilstrekkelig kjenneskap til. Anonymkode: 4bfcf...dc1
Kontormus Skrevet 2. februar 2016 #20 Skrevet 2. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du helsesekretærutdannelse så trenger du en oppdatering, for her girndu uttrykk for noe du ikke har Tilstrekkelig kjenneskap til. Anonymkode: 4bfcf...dc1 Hva har jeg ikke tilstrekkelig kjennskap til?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå