Gå til innhold

Krystallsyken - noen som har hatt det

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt krystallsyken?
Jeg er ganske sikker på at det er det jeg har da alle symptomer peker i den rettningen. 

Nå har jeg vært svimmel i snart 3 uker, ut fra det jeg kan lese går det ofte over av seg selv etter 2-5 uker. 
Er det noen av dere som  har vært til behandling? Hjalp behandlingen?
Må jeg til fastlegen før jeg blir vist over til klinikk, eller er det like greit å bare ta kontakt direkte med en klinikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Jeg er ganske sikker på at det er det jeg har da alle symptomer peker i den rettningen. 

Nå har jeg vært svimmel i snart 3 uker, ut fra det jeg kan lese går det ofte over av seg selv etter 2-5 uker. 
Må jeg til fastlegen før jeg blir vist over til klinikk, eller er det like greit å bare ta kontakt direkte med en klinikk?

Gubben har hatt det en del ganger...han fant en YouTube video som viste hvordan han kunne behandle det selv. Han ligger på sofaen og kaster seg rundt for å få disse krystallene til å dette på plass. Utenom har han gått til kiropraktor med varierende hell. 

Noe dritt, han er svimmel, blir kvalm og rett og slett helt utafor den tiden det står på (alt etter hvor fort han klarer å få bukt på disse delene i øret som er på vidvanke)

Skrevet

Anbefaler deg å gå til lege, kan være andre ting en krystallsyke. Trodde selv at jeg hadde krystallsyke, var en godartet tumor på balanse/hørselsnerve. Dette er veldig sjelden så vil ikke skremme deg, det er mye mer sannsynlig at det er krystallsyken enn tumor. Jeg ville derfor kontaktet fastlegen før en klinikk.

Anonymkode: 0037b...cbe

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, kaleidoskop skrev:

Jeg har krystallsyken. Du kan henvende deg direkte til enkelte private klinikker selv for og teste. Best og å gå til kiropraktor. De aller fleste kan teste og behandle dette i dag. Selv var jeg hos Klinikk for alle.

Det er best først å gå til lege for og utelukke andre ting. Noen blir veldig svimle hvis de mangler enkelte ting i kroppen som jern. Du kan og bli veldig svimmel når nakken er stiv og da kan du få symptomer som ligner krystallsyken. Jeg gikk til kiropraktor etter anbefaling fra legen etter andre ting var utelukket. Da var det ingen tvil etter testing at jeg hadde krystallsyken. 

For noen går krystallsyken over av seg selv etter noen uker. Det er veldig ubehagelig og ha det. Anbefaler IKKE og ta øvelser fra youtube før det er konstantert at du har det da du faktisk kan gjøre ting verre for deg selv.

Anonymkode: a4023...78b

Skrevet

Moren min hadde krystallsyken for en tid tilbake. Hun var hos lege en rekke ganger. Litt usikker på akkurat hva de gjorde, men de undersøkte jo osv, og hun fikk en del "øvelser" hun skulle gjøre hjemme for å bli kvitt det. 

I ettertid fant de imidlertid ut at denne krystallsyken hadde kommet som et slags videre utslag av at hun har en form for MS, noe hun ikke visste fra før. Dette hadde de funnet ut da de analyserte testene mer nøye i ettertid. Så når går hun på medisiner for MS, slik at sykdommen ikke skal utarte seg mer, og dette må hun mest sannsynlig gjøre resten av livet. Hadde de ikke funnet ut detteså tidlig, kunne hun fått en mer synlig form for MS som hadde påvirket livet hennes mye mer. Så ja, jeg anbefaler å gå til lege slik at alt blir på stell :)

Anonymkode: 233e1...481

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville absolutt gått til legen for å få en sikker diagnose.

jeg ble brått svimmel i fjor sommer, legen på legevakten sa krystallsyken, men jeg var så dårlig at jeg kranglet meg til sykehusinnleggelse. og bra var det, for min diagnose ble slag i lillehjernen.

Anonymkode: 3e81f...551

Skrevet

Takk for svar, jeg skal til legen... 
Men jeg drøyer litt, så jeg har noe å "gå på" til dem... 
For jeg "vet" hva legen blir å si. De blir å ta litt blodprøver og noen tester og ikke vite helt hva det er....
Og er fult klar over at det kan være noe annet. Søsteren til samboren var mye svimmel periodevis, det viste seg å være hjernesvultst. Det gikk ikke så bra med henne, da svultsten var for stor og ondartet. Men igjen da hun gikk til legen så hadde hun "alt" annet en svulst, det tok tid/år før de oppdaget den.

Skrevet

En fysio/manuellterapeut kan hjelpe.Samt du kan google vertigo på Youtube

(paroxysmal positional vertigo = BPPV  )

Skrevet

Ja det har jeg hatt et par ganger. Gikk til kiropraktor for å få det stadfestet og ble gitt behandling der første gangen. Andre gang var det lett gjenkjennelig. Oppsøkte kiropraktor igjen og denne gangen var samboer med da jeg var veldig dårlig. Kiropraktor lærte samboer "øvelsene" da han synes det var unødvendig at jeg kom dit når "øvelsene" enkelt kunne utføres sammen med samboer. Så da behandlet samboer meg.

Behandlingen hjalp, men det tok sin tid.

Anonymkode: a438e...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...