Gå til innhold

Hvem hadde du reddet her?

Anbefalte innlegg

Gjest Hummels
Skrevet

Se for deg du har en kjæreste som du elsker over alt på jord. Du klarer ikke se for deg en fremtid uten han/henne. Kjæresten din havner i en situasjon sammen med et fremmede barn på 5-6 år som gjør at du må redde de. La oss si at begge sitter fast så ingen av de har mulighet til å redde seg selv. Du har kun mulighet til å redde en av de før det er for sent. Hvem hadde du reddet?

Jeg hadde reddet kjæresten min foran et fremmed barn, men hadde prøvd hardt å redde begge. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjæresten. Mine nærmeste går foran alle, uansett.

Endret av 123Sol
Skrevet
12 timer siden, Hummels skrev:

Se for deg du har en kjæreste som du elsker over alt på jord. Du klarer ikke se for deg en fremtid uten han/henne. Kjæresten din havner i en situasjon sammen med et fremmede barn på 5-6 år som gjør at du må redde de. La oss si at begge sitter fast så ingen av de har mulighet til å redde seg selv. Du har kun mulighet til å redde en av de før det er for sent. Hvem hadde du reddet?

Jeg hadde reddet kjæresten min foran et fremmed barn, men hadde prøvd hardt å redde begge. 

Jeg hadde reddet barnet med tungt hjerte.
Og, basert på en tidligere episode, vet jeg med sikkerhet at det også hadde vært min kjærestes (dvs mannen min gjennom halve livet) ønske.
Samtidig hadde jeg funnet trøst i at han ofret seg for at et barn skulle leve.

Anonymkode: b33f3...e4d

• Liker 4
Skrevet

Redder selvsagt kjæresten før et fremmed barn jeg ikke kjenner.

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten. Hadde prøvd å redde begge likevel.

• Liker 1
Skrevet

Kjæresten. Et barn har ikke noe mer rett på livet enn det et voksent menneske har, selv om mange er av den oppfatning. En voksen har i mange tilfeller egne barn å ta hånd om, mens et barn har ikke ansvar for noen andre levende vesener.

Anonymkode: 80af3...7f1

• Liker 9
Skrevet

så fremt det ikke er mitt barn eller jeg har noen form for relasjon til det ville jeg reddet kjæresten. hvorfor skal et fremmed barn ha mer rett på å leve en kjæresten min som jeg vil leve med? 

Anonymkode: 50841...ea1

• Liker 1
Skrevet

Har jeg god eller dårlig tid på å ta valget? 

Dårlig tid; Trolig barnet. Ikke fordi det var det jeg ønsket, men av instinkt. Barn er fremtiden. 

God tid; Da er jeg nok egoistisk, og ville valgt kjæresten. Jeg er derimot usikker på om han ville klart å se på meg igjen etter en sånn hendelse, om jeg reddet ham fremfor et barn. Men da ville personen jeg elsker i hvert fall vært i live. 

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, lunamuna skrev:

Har jeg god eller dårlig tid på å ta valget? 

Dårlig tid; Trolig barnet. Ikke fordi det var det jeg ønsket, men av instinkt. Barn er fremtiden. 

God tid; Da er jeg nok egoistisk, og ville valgt kjæresten. Jeg er derimot usikker på om han ville klart å se på meg igjen etter en sånn hendelse, om jeg reddet ham fremfor et barn. Men da ville personen jeg elsker i hvert fall vært i live. 

Jeg regner ikke med at kjæresten din er 78 år og bare går og venter på å forlate denne jorda. De som har barn ville hvertfall IKKE hatt problemer med å se sin redningsperson i øynene, de ville vært sjeleglad for at de fremdeles var i live og for at barnet slapp å miste mammaen eller pappaen sin før det begynte på skolen og vokse opp uten en forelder. Hvor mange har en 5-åring ansvar for? Ingen, absolutt ingen. Ja, en 5-åring er høyt elsket av sin familie, men en 5-åring har ikke egne barn som avhenger av en.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner ikke med at kjæresten din er 78 år og bare går og venter på å forlate denne jorda. De som har barn ville hvertfall IKKE hatt problemer med å se sin redningsperson i øynene, de ville vært sjeleglad for at de fremdeles var i live og for at barnet slapp å miste mammaen eller pappaen sin før det begynte på skolen og vokse opp uten en forelder. Hvor mange har en 5-åring ansvar for? Ingen, absolutt ingen. Ja, en 5-åring er høyt elsket av sin familie, men en 5-åring har ikke egne barn som avhenger av en.

Mannen min ville ikke vært glad for å være i live i en slik situasjon. (Vi har barn, men de er voksne)

Vi har hatt denne diskusjonen, og han har sagt klart i fra om hva han ønsker, og han ville aldri tilgitt meg om jeg "ikke lot ham få lov til å bidra til å redde et ungt liv hvis han hadde muligheten til det".

Et eksempel kan være organdonasjon.

La oss si at min mann er erklært hjernedød, og legene sier at det er ingen mulighet for ham å våkne opp igjen.
Organene hans kan redde flere liv.
Jeg kan da velge å klamre meg til håpet om at han kan våkne igjen ("redde" hans liv), eller redde et eller flere fremmede liv.
Det hadde vært grusomt å gi slipp, men det hadde vært hans ønske.

Anonymkode: b33f3...e4d

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er han ikke 78 år og bare venter på å dø. Det er ikke jeg heller - og jeg vet ikke om jeg kunne klart å se min samboer i øynene igjen om han valgte å redde meg fremfor et fremmed barn. Det var fordi jeg tenkte slik selv, at jeg skrev at jeg ikke visste om han heller ville klare det. 

Vi har flere barn sammen.

Du virker ikke så flink til å sette deg inn i andres synsvinkler, men her må du bare tåle at vi er forskjellige, om du forstår det eller ei.

Skrevet

Jeg ville reddet barnet, og det ville mannen min gjort også. 

Anonymkode: bb261...1da

Skrevet

Synes det høres helt sykt ut å ikke redde kjæresten. Du hadde "dessverre" for deg selv valgt det du er mest glad i på instinkt. 

• Liker 4
Skrevet

Kjæresten, selvsagt. Hun kan tafse på meg og ta oppvasken. Orker ikke å vente til denne ungen er gammel nok til sånt. 

• Liker 9
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Barnet man kan alltid få seg en ny kjæreste. 

Skrevet
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Barnet man kan alltid få seg en ny kjæreste. 

Man kan som oftest få et nytt barn og. 

Anonymkode: 6fd26...9cd

• Liker 6
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan som oftest få et nytt barn og. 

Anonymkode: 6fd26...9cd

Ja men fortell en mor at det barnet hun mistet kan erstattes med å få et nytt et. 

Man man kan jo si det slik om noen hadde latt ditt barn dø fordi de reddet sin kjæreste hadde du fremdels ment det var riktig å velge kjæresten framfor barnet ?

Svarer dere noe annet en ja her så er dere hyklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...