Gå til innhold

Gruppeterapi, funker det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går til psykolog pga jeg har sånn angst for menn. Har gått til 4 psykologer pga dette men ingen bedring dessverre. Nå har psykologen foreslått gruppeterapi. Med menn til stede. Jeg gruer meg SÅ mye. Tenk om de sier noe stygt eller prøver å slå meg? Det KAN jo skje?

Har også fått tips om å utfordre meg selv. Altså være sosial etc. Men jeg er så redd! Blir kvalm bare av tanken. Neste uke er det en jobbfest jeg egentlig har meldt meg på, et ganske stort arrangement med middag etc. Har litt lyst, men samtidig er jeg redd for at noen kan prøve å drepe meg. Det KAN jo skje. 

Noen som har angst og blitt bedre? Går det an? 

Anonymkode: 5171a...879

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Damene kan jo også slå eller si noe stygt

• Liker 1
Skrevet

Tenk om det ikke skjer?

Har én god og én dårlig erfaring med gruppeterapi. Prøv det, så får du se om det funker for deg. 

Skrevet
7 minutter siden, mini-mio skrev:

Damene kan jo også slå eller si noe stygt

Godt poeng, men damer takler jeg. Menn takler jeg ikke. De kan voldta og drepe meg. 

Skrevet
4 minutter siden, super-s skrev:

Tenk om det ikke skjer?

Har én god og én dårlig erfaring med gruppeterapi. Prøv det, så får du se om det funker for deg. 

Men følte du det ga deg noe? Jeg tenker når psykolog ikke funker, hva kan hjelpe meg ut av huset da.. jeg får panikkanfall bare jeg skal på butikken. Men må jo ha mat, så klarer å komme meg dit etter mye grining. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng, men damer takler jeg. Menn takler jeg ikke. De kan voldta og drepe meg. 

En dame kan også voldta og drepe deg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men klarer du ikke å tenke at de fleste menn ikke kunne funnet på verken å voldta eller drepe? At det kun gjelder noen ytterst få?

Anonymkode: 2ce1c...ecc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men følte du det ga deg noe? Jeg tenker når psykolog ikke funker, hva kan hjelpe meg ut av huset da.. jeg får panikkanfall bare jeg skal på butikken. Men må jo ha mat, så klarer å komme meg dit etter mye grining. 

Den siste gangen ga det meg mye, og jeg har jobbet meg ut av en diagnose som tar lang tid å bli frisk av. Det kan faktisk være bedre enn å bare gå til psykolog, fordi du får mange andre synspunkter på ting fra folk som sliter med akkurat det samme. Du får ogaå sett ting fra utsiden, på folk som sliter med lignende ting. Og hvis det er menn der, så kan det faktisk hjelpe deg å se at menn ikke er farlige. De er vanlige mennesker som også kan ha problemer. Du får eksponert deg for det du er redd for. Og akkurat i gruppeterapien trenger du ikke å være redd for at noe skal skje, fordi det er terapauter til stede. Jeg ville gjort det!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men klarer du ikke å tenke at de fleste menn ikke kunne funnet på verken å voldta eller drepe? At det kun gjelder noen ytterst få?

Nei det er jo det jeg ikke klarer. Tenker bare at alle menn er ute etter å ta meg. Har blitt ganske brutalt mishandlet av menn + utsatt for voldtekt og flere voldtektsforsøk. Jeg VET at de fleste menn ikke oppfører seg sånn, men jeg FORSTÅR det ikke, om du skjønner hva jeg mener. Jeg klarer ikke dette med å tenke rasjonelt når det gjelder menn. For jeg har aldri opplevd å bli behandlet bra av menn. Aldri. 

Skrevet

Prøv det. Mennesker er ulike, og for noen er gruppeterapi løsningen for å få en god start på å løse sine problemer. 
Tenker ikke psykologen din sender deg dit kun for terapien sin del. Jeg tror du trenger eksponeringstrening, og dette er vel et av de tryggeste stedene du kan få det. Ikke bare møter du folk som skjønner seg på det å ha psykiske utfordringer. Men OM det skulle skje noe som eksempel du får for mye angst, blir virkelig uvel eller noen angriper så er det mennesker som har erfaring med utagerende atferd i nærheten. 
At noen skal angripe deg på noen slags måte vil jeg si er svært lite sannsynlig. Psykologen din vet om din problemstilling, og den er fullt klar over at ved å eksponere deg for menn som på noen slags måte ville hatt mulighet for å skade deg verbalt eller fysisk ville vært totalt mot sin hensikt. 

Ta sjansen. Det kan virke utrolig skummelt, men ta alle sjansene som du møter på. Eksponering er minst like viktig som samtaler. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er jo det jeg ikke klarer. Tenker bare at alle menn er ute etter å ta meg. Har blitt ganske brutalt mishandlet av menn + utsatt for voldtekt og flere voldtektsforsøk. Jeg VET at de fleste menn ikke oppfører seg sånn, men jeg FORSTÅR det ikke, om du skjønner hva jeg mener. Jeg klarer ikke dette med å tenke rasjonelt når det gjelder menn. For jeg har aldri opplevd å bli behandlet bra av menn. Aldri. 

Så enhver mann du har møtt i løpet av livet har behandlet deg dårlig? Hver eneste en? Jeg tror du generaliserer og at gruppeterapi kan avhjelpe dette. Du må utfordre disse tankene og få bedre erfaringer.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener. Det jeg lurer på er: Går det heller an å tenke at det å være i en gruppe hvor det også er menn kan være en trygg arena for deg for å øve deg på å nettopp få erfaringer med å relatere deg til menn som ikke ønsker deg noe vondt? Jeg ser at du skriver lengre oppe i tråden at du ikke takler menn. Det jeg håper og tror er at du vil våge deg med i denne gruppen og få en erfaring med det motsatte. Men, jeg tror du gjør det vanskeligere for deg selv å lykkes om du går inn i den gruppen med den tanken at du ikke takler menn/ikke kommer til å takle situasjonen. (Selv om jeg som sagt skjønner veldig godt hvor den tanken kommer fra.) 

Du sier at du ikke har hatt noen bedring med de psykologene du har gått til. Da er det nærliggende å tro at det er lurt å prøve noe nytt for å bli bedre, og dermed tror jeg også det er lurt at du utfordrer deg selv. Etterhvert som du fikser det du er redd for tror jeg du vil bli bedre, -om du bare våger å kaste deg ut i det -på tross av angsten! Still deg selv spørsmålene: Har du lyst til å få det bedre? Har du troen på at du kan få det bedre? Det du har gjort til nå ser ikke ut til å ha gjort deg bedre ettersom jeg forstår innlegget ditt, men det er fortsatt håp!

Jeg har selv angst, og har blitt bedre. Det går an! Heia deg! :)

Anonymkode: ea026...d11

Skrevet

For en kjip problemstilling. Føler med deg, selv om jeg ikke kan relatere personlig.

Ved å takle min egen angst for diverse ting, har jeg lært dette:

Ved å unngå det som oppleves som skummelt (spiller ingen rolle om du VET det ikke er skummelt, dette handler ikke om at du er ufornuftig, men at det er et ukonstruktivt stort skille mellom fornuft og følelser pga dine erfaringer), bekrefter du for deg selv at det du er redd for faktisk ER skummelt. "Ånei, menn er så farlige at jeg MÅ holde meg unna", sier du til hjernen din. Da blir det vanskeligere neste gang.

Heldigvis er det sånn at nervesystemet vårt bare klarer å holde et veldig høyt angstnivå veldig kort tid av gangen. Men det er det sjelden folk gir seg tid til å finne ut, siden mange alltid prøver å komme seg unna det de opplever som skummelt. Slanger, mus eller edderkopper for eksempel. De fleste hyler og løper eller dreper dem med en gang. Da sier de til hjernen: "Denne var så farlig for meg at den MÅTTE dø, eller jeg bare MÅTTE komme meg unna", selv om fornuften vet at dyret ikke var farlig.

Men om folk hadde tatt seg tid til å tøre å stå i den intense frykten noen minutter (ja, bare noen få minutter), så ville de merke at frykten avtar av seg selv. Dette kan man gjøre stegvis, slik at man nærmer seg litt og litt, helt til man faktisk lar hjernen oppleve å ikke være redd i nærheten av det som før var skummelt.

For meg høres det ut som om gruppeterapi kanskje er litt voldsomt for deg siden du knapt tør å tenke tanken på å dra. Er det en idé å teste ut at du for eksempel nærmer deg én mann (en annen terapaut der du får behandling eller noen annen som skjønner alvoret i dette), så kan du få oppleve at frykten senker seg i en situasjon hvor du har total kontroll og kan trekke deg vekk hvis du synes det går for fort fram?

Det jeg har beskrevet her er i praksis fobibehandling som brukes på tusener i landet hvert år :) Det at du går på butikken selv om du egentlig ikke tør er kjempebra. Jeg er sikker på at hvis du brukte litt ekstra tid med vilje neste gang du var der og tvang deg selv til å bli der lenger enn du måtte i stedet for å haste ut derfra (som jeg forestiller meg at du gjør), så vil du kanskje oppleve neste gang at det er bittebittelitt enklere å dra dit.

(Alt med forbehold om at jeg ikke kjenner deg og kan ta fullstendig feil og at ikke noe av dette er relevant for deg).

Lykke til! :)

Anonymkode: d251d...5ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...