Gå til innhold

Barn med astma, er det ofte slitent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at barn med astma blir fortere slitne enn andre, også ved bruk av forebyggende medisiner?

Anonymkode: 3538f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fire barn med astma, og jeg kan bare svare for dem. De blir fortere sliten og trett i perioder der astmaen er dårlig. Dette er nok fordi de er tungpustet i dårlige perioder, selv om vi andre ikke kan høre eller merker det. En asmatiker vil trenge å ta medisin lenge før det er merkbart for andre at det er behov for dette. Mine barn styrer medisineringen selv fra skolealder, og jeg følger med på diskus hvor mye som er tatt. Dette synes jeg er viktig, de vil føle seg tryggere om de vet at medisinen er tilgjengelig.

Jeg har selv astma, og opplever det samme. 

Anonymkode: 95c19...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn med astma har en systemsik sykdom, ikke bare en lungesykdom. (Alle med astma, ikke bare barn, forresten.)

Når astmatikeren går med konstant dårlig oksygenopptak i lungene så gir dette en konstant dårlig/nedsatt oksygenomsetning til alle kroppens organer. Dette gjør at hele kroppen blir påvirket, et av symptomene er da tretthet. Det er derfor uhyre viktig at barn og alle andre med astma blir grundig undersøk og får den medisinen som fungerer best for dem. Forebyggende medisin er ikke alltid tilstrekkelig. Men dette vurderer en lungespesialist greit. Medisiner mot astma kan det ta opp mot ett år før brukeren har opptimal effekt av. 

Astma er en diagnose og sykdom som ofte ikke blir forstått og som blir bagatellisert. Men det finnes varianter av asmta, alt fra dem med veldig dårlig oksygenopptak i fra lungene til dem med godt oksygenopptak. Enkelt kan man si at astma er som å være "solbrent" i indre luftveier og at graden solbrenthet varierer. 

Anonymkode: 8e135...d61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!

Og de som ikke kjenner til astma kan tro barnet er syk (feks barnehagen, jeg måtte opplyse de om at baret har kronisk sykdom, ikke en smittsom sykdom).

Eller så tror de barnet er lat.... gym, gåturer, sykling, er ikke like lett og morro for de med astma.

 

Så veldig viktig, som AB over skriver, at barnet får skikkelig utredning hos spesialist (altså mer enn fastlegen) og rett medisin, og plan for hvilke medisiner, når.

Vi hadde tre ulike inhalatorer, pluss en eller annen drikke medisin, alle med nøye instruksjon på når de skulle tas. Og oppfælging på barneavdelingen på Ullevål hver 6. måned på det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Jeg er voksen med astma. Helt siden jeg var barn har jeg blitt lettere sliten enn andre. Gym var ofte veldig kjipt for meg på barneskolen fordi jeg ble utslitt fordi jeg ikke fikk puste godt nok. Alle mente det var fordi jeg hadde for dårlig kondis eller ikke var trent nok, men jeg ble ikke fysisk sliten, jeg ble sliten fordi det ble tungt å puste. 

Anonymkode: afbac...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Det vi foreldre merker det på er at barnet begynner å hoste veldig om natten. Hun virker ikke ellers utpreget tung i pusten, men da har jeg forstått det riktig at hun kan merke astmaen godt uten at vi nødvendigvis merker det? Og jeg går da ut fra at når hun sier hun er sliten så er det noe vi skal ta hensyn til.

Anonymkode: 3538f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at barn med astma blir fortere slitne enn andre, også ved bruk av forebyggende medisiner?

Anonymkode: 3538f...627

Nei, ikke når det regelmessig tar forebyggende og her og nå bedøvende medisiner. 

Samt at barnet jevnlig trener/mosjonerer utover det å bare gå. 

Jeg FORUTSETTER at barnet IKKE utsettes for sigarettrøyk!!!!!!

Pollensesongen/våren kan gjøre enhver trett og sliten, voksen som barn. 

Anonymkode: 2ad1f...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, siste AB. Er du lege eller noe? Bare lurer siden andre som selv har astma har svart annerledes enn deg.

Anonymkode: 3538f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv astma, og har hatt det fra jeg var et lite barn. Jeg har veldig sjelden anfall, men går jo gjerne med litt dårligere oksygenopptak enn andre, så dette gjør meg mer sliten. Trening hjelper da. Jeg gikk på idrettslinja som ung, og trente mye utenom, og var da i mye bedre form, og astmaen var mye bedre og. Jeg må og ta forebyggende medisin hver eneste dag, det hjelper mye. Men jeg må ta det over lang tid før det virker bra.

Anonymkode: 086b1...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite i voksen alder at jeg mest sannsynlig har hatt astma hele livet. Foreldrene mkne røyka inne, noe som har gjort meg verre. Jeg sleit alltid i gym, sykkel turer med klassen etc. Ble sett på som lat veldig ofte, hang jo alltid etter. 

I mars og april er jeg trøtt døgnet rundt og sover så for jeg kan. Da er verste pollen for min del, men reagerer alle månedene med pollen. 

Vinter er heller ikke lett pga kulda. Skjønte aldri hvorfor jeg ikke klarte å gå opp akebakken i samme tempo som de andre. 

9timers netter er passe for meg, i perioder sover jeg likevel et par timer på dagen.

Anonymkode: 998c3...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...