Gå til innhold

Komplekser for min høyde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei Jeg er en mann på 24 år som sliter med dårlig selvbilde i forhold til min egen kropp. For en stund siden ble jeg avvist av en kvinne jeg hadde sterke følelser for, og denne hendelsen har forsterket mitt negative selvbilde. Mitt problem er at jeg har komplekser for min høyde. Jeg er bare 169 cm høy, og har inntrykk av at høyde er et viktig kriterium for veldig mange kvinner.

Noen venner har fortalt meg ting som: «høyde er ikke så viktig», «fokuser på andre gode egenskaper», «alle kvinner bryr seg ikke så mye om høyde», «for en del kvinner er du høy nok», osv. Disse tingene kan være hyggelig å høre, men jeg føler ikke det hjelper meg i å bygge opp en sunn selvfølelse. Jeg har slitt med mine komplekser i flere år, og tror ikke de forsvinner av noen oppmuntrende ord. Det er på en måte ikke nok at noen forteller meg at jeg bør være positiv og ikke bry meg så mye om høyden min.    

Tidligere har jeg hatt stort utbytte av kognitiv terapi for å takle depresjon, og lurer derfor på om kognitiv terapi også kan hjelpe meg til å håndtere mine komplekser. Er det konkrete kognitive teknikker eller øvelser jeg kan utføre for å bedre mitt selvbilde? Hvordan kan jeg overbevise meg selv om at jeg kan være attraktiv selv om jeg er lav?

Anonymkode: 64d86...578

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare et problem for deg hvis du gjør det til et problem.

Skrevet

Og jeg slet for noen år siden med å akseptere at jeg var så høy kvinne (181 cm). Følte at menn bare ville ha mindre damer. 

Anonymkode: 27b7b...9e6

Skrevet

Jeg og samboer er ganske lik i høyde. Jeg er 1.65 og han er rundt 1.70-etellerannet. Han er en veldig kjekk og pen mann, han har gode egenskaper, er snill, omsorgsfull, morsom og sjarmerende. Kunne ikke brydd meg mindre om høyden hans for å være ærlig. Helt seriøst, har ikke tenkt så mye over det før jeg så dette. :fnise: 

Be you! Drit i høyden din. Hvis du sier "jeg er så lav" til en du dater, legger personen enda mer merke til det. Hvis du aldri sier noe som helst og virker selvsikker tror jeg ikke de tenker så mye over det egentlig. Men hvis en kvinne går fra deg pga høyden din er det hun som har problemet. Om en person liker deg for deg driter de i høyden din. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Og i tillegg: (sorry for så lange svar, men har på en måte vært der selv, bare med andre ting).

Prøv å ikke ha så stort fokus på det. Jeg vet det er vanskelig - jeg har mine ting jeg plages med å akseptere. Men jo mindre jeg tenker over det, jo mer selvsikker blir jeg. Og det stråler ut. Jeg har små pupper. Det har plaget meg hele tenåringslivet mitt. Og ja, det virker kanskje som en filleting, men sånn er det kanskje med mye rart. However, det er svært få som faktisk har sagt det til meg eller brydd seg om det. Samboeren min har aldri nevnt "du har så små pupper, de skulle vært større" eller noe liknende. Hvis han hadde gjort det hadde jeg nok ikke vært sammen med han! Man aksepterer hverandre for den man er og elsker hverandre. Sånn bør alle forhold være.

Det jeg har gjort er å gå over alle mine positive egenskaper og sider om og om igjen. Hver dag. Jeg har tenkt at det er sånn jeg er født. Jeg har min mammas øyefarge og kroppsfasong, jeg har min pappas nese og øyebryn, etc. Jeg er faktisk begynt å bli veldig stolt av det! Jeg har også sagt til meg selv at "jeg er god nok", "jeg er unik", "ingen er som meg", etc. Det hjalp faktisk, selv om det høres veldig klisjé ut. 

Hvis du fortsetter å plages mye eller at det går ut over livskvaliteten din lengre, bør du kanskje snakke med en profesjonell. Kanskje kognitiv terapi  som du nevnte selv. Det må være kjipt å konstant ha problemer med selvtilliten.. Lykke til! :) 

Endret av lillekattepus
  • Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei Jeg er en mann på 24 år som sliter med dårlig selvbilde i forhold til min egen kropp. For en stund siden ble jeg avvist av en kvinne jeg hadde sterke følelser for, og denne hendelsen har forsterket mitt negative selvbilde. Mitt problem er at jeg har komplekser for min høyde. Jeg er bare 169 cm høy, og har inntrykk av at høyde er et viktig kriterium for veldig mange kvinner.

Noen venner har fortalt meg ting som: «høyde er ikke så viktig», «fokuser på andre gode egenskaper», «alle kvinner bryr seg ikke så mye om høyde», «for en del kvinner er du høy nok», osv. Disse tingene kan være hyggelig å høre, men jeg føler ikke det hjelper meg i å bygge opp en sunn selvfølelse. Jeg har slitt med mine komplekser i flere år, og tror ikke de forsvinner av noen oppmuntrende ord. Det er på en måte ikke nok at noen forteller meg at jeg bør være positiv og ikke bry meg så mye om høyden min.    

Tidligere har jeg hatt stort utbytte av kognitiv terapi for å takle depresjon, og lurer derfor på om kognitiv terapi også kan hjelpe meg til å håndtere mine komplekser. Er det konkrete kognitive teknikker eller øvelser jeg kan utføre for å bedre mitt selvbilde? Hvordan kan jeg overbevise meg selv om at jeg kan være attraktiv selv om jeg er lav?

Ja :)

Du kan lære å snu tankene. Dette får du god hjelp til ved å lese og bruke boken http://www.nb.no/nbsok/nb/2ec8f87516e2c189b30dad09c2fb1a90?index=1#0

og du kan lese den gratis i linken fra Nasjonalbiblioteket :)

Anonymkode: 91825...d82

• Liker 1
Skrevet

Innlegg i skoa

• Liker 1
Skrevet

Jeg for min del bryr meg ikke om høyden på menn og det er garantert flere av oss der ute! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

...

Endret av Knask
  • Liker 1
Skrevet

jeg har vært i forhold med en som er like høy som meg (164) og en som er nesten 2 meter høy. der likte jeg han som er like høy som meg fordi vi kunne gjøre mye mer sammen sexuelt en jeg og han på 2 meter :fnise: dessuten slapp jeg å forstrekke nakken hver gang jeg skulle kysse han :P gi en lang faen i høyden din og ha det gøy du :D 

Anonymkode: c5f7e...198

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg slet for noen år siden med å akseptere at jeg var så høy kvinne (181 cm). Følte at menn bare ville ha mindre damer. 

Anonymkode: 27b7b...9e6

Jeg elsker damer på din høyde :D

• Liker 1
Gjest Genevieve
Skrevet

Veldig mye høydetråder her inne for tiden. Jeg er enig med en lenger oppe, at høyde er ikke noe alle damer er opptatt av. Noen har liksom absolutte krav om at mannen MÅ være så og så høy, jeg synes det blir litt tåpelig for å være ærlig. Mamma er faktisk en cm høyere enn pappa :) 

Skrevet
Den 31. januar 2016 at 16.35, AnonymBruker skrev:

Du kan jo først tenke over om det er noe poeng å bruke tiden sin på å bekymre seg over noe man ikke kan gjøre noe med.

Dernest: de fleste jenter ønsker seg en mann som er like høy eller høyere. Det finnes et rikt utvalg jenter som er 169cm og lavere. 

Nummer tre: hvor høyt på lista over hva en jente ser etter i en partner kommer høyde? 

Er du fremdeles like bekymret over høyden din? 

Anonymkode: 75279...440

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo først tenke over om det er noe poeng å bruke tiden sin på å bekymre seg over noe man ikke kan gjøre noe med.

Dernest: de fleste jenter ønsker seg en mann som er like høy eller høyere. Det finnes et rikt utvalg jenter som er 169cm og lavere. 

Nummer tre: hvor høyt på lista over hva en jente ser etter i en partner kommer høyde? 

Er du fremdeles like bekymret over høyden din? 

Anonymkode: 75279...440

TS her. Alle kvinnene jeg har vært forelsket i har faktisk vært høyere enn meg, så det er kanskje derfor jeg har utviklet komplekser. Du har helt rett i at det er mange attraktive kvinner som er lavere enn meg, men jeg har vel kanskje ubevisst blitt hekta på de jeg (tror) jeg ikke kan få. Kanskje en form for omvendt psykologi inne i bildet? :P 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja :)

Du kan lære å snu tankene. Dette får du god hjelp til ved å lese og bruke boken http://www.nb.no/nbsok/nb/2ec8f87516e2c189b30dad09c2fb1a90?index=1#0

og du kan lese den gratis i linken fra Nasjonalbiblioteket :)

Anonymkode: 91825...d82

Takk for gode og oppmuntrende svar folkens :) Jeg skal undersøke denne boken :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...