Gå til innhold

Info om plikt/retter ved delt foreldreansvar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med linker/nettsteder der jeg kan finne informasjon om hva rettigheter og plikter som gjelder ved delt foreldreansvar? Mor til barnet tramper fram, holder tilbake viktig informasjon og setter barnet i fare for å gjøre det vanskeligst mulig for far. Trenger å lese hva som gjelder for å vite hva som kan gjøres for å bedre situasjonen. Også om hva rett "bonusforeldre" som barnet bor med har til å være med på arrangement og møter i barnehage og på skole, og den andre forelderens mulighet til å hindre dette.

 

Håper noen vet om gode nettstedet!

Anonymkode: 9d978...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7?q=Barnelova

Videre finnes det nettsider der advokater på områder har tolket det juridisk.

Du kan også søke opp dommer på lovdata.no 

Mor kan ikke holde tilbake informasjon som er vesentlig for barnet hvis far har foreldreansvar. Jf barnelova. 

Foreldre plikter oppmuntre til samvær og legge tilrette  

Far har krav på meldinger fra skole og barnehage. Lege ovs.  Det er bare å si fra. De plikter varsle de som har foreldreansvaret når de ikke bor sammen. 

Ny partner har ingen rettigheter og plikter ovenfor barnet. Denne er ikke part juridisk .

Vil anbefale advokat innen området. Et brev kan være nok til mor her så hun skjønner alvoret. Forsikring kan dekke noen advokat utgifter. Som gjennom foreninger o.l.

Ikke skriv sms eller mail til mor her. Det kan brukes mot dere. 

Ta heller en tlf . Samle på alle mail og sms fra mor.

Blir mor veldig vanskelig kan far kreve bosted. Jf.barnelova.

 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Peter007 skrev:

Tusen takk!

Det er ikke alltid åpenbart at f.eks. lege har viktig informasjon, en spør neppe legen annenhver uke om det finnes nye helseopplysninger om barnet. Barnefordelingen har nylig vert i retten, og mor saboterer allerede avtalen, så et brev vil ikkje være nok. Spørsmålet er heller hvor langt en må la det gå før det blir ny sak :( (Vi ønsker ikke sak, og vil at barnet skal ha samvær med begge foreldre, så lenge ikke barnet tar skade av det) Jeg vil ikke gi konkrete opplysninger, siden saken lett kan kjennes igjen av feil person. Men kan si at barnet allerede har blitt alvorlig skadelidende pga mor.

Jeg vet at ny partner ikke har noen juridisk stilling, det jeg lurer på er om f.eks. mor kan nekte far å ta med ny partner (eller omvendt) på arrangement i regi av barnehage/skole eller på møter. Har lest et sted at bostedsforelder kan ta med ny partner så lenge den andre forelderen ikke er tilstede, men vet ikke om dette faktisk stemmer.

-ts

Anonymkode: 9d978...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!

Det er ikke alltid åpenbart at f.eks. lege har viktig informasjon, en spør neppe legen annenhver uke om det finnes nye helseopplysninger om barnet. Barnefordelingen har nylig vert i retten, og mor saboterer allerede avtalen, så et brev vil ikkje være nok. Spørsmålet er heller hvor langt en må la det gå før det blir ny sak :( (Vi ønsker ikke sak, og vil at barnet skal ha samvær med begge foreldre, så lenge ikke barnet tar skade av det) Jeg vil ikke gi konkrete opplysninger, siden saken lett kan kjennes igjen av feil person. Men kan si at barnet allerede har blitt alvorlig skadelidende pga mor.

Jeg vet at ny partner ikke har noen juridisk stilling, det jeg lurer på er om f.eks. mor kan nekte far å ta med ny partner (eller omvendt) på arrangement i regi av barnehage/skole eller på møter. Har lest et sted at bostedsforelder kan ta med ny partner så lenge den andre forelderen ikke er tilstede, men vet ikke om dette faktisk stemmer.

-ts

Anonymkode: 9d978...b12

Dette er en innviklet sak skjønner jeg . Det et den av foreldrene som er sammen med barnet som tar avgjørelsen om hvem som blir med til f.eks. idrett og skolearr. På fotballbanen når datter spiller kan hver av foreldrene ta med hvem de vil. Skal dere I selskap til fars familie kan far ta med deg om han vil . Hjemmel barnelova kapittel 6 samvær.

Sabotasje av samvær etter rettssak er et brudd. Ta vare på dokumentasjon og rådfør dere med advokat. 

Ved et eller annet tidspunkt må en handle om en vil fortsette samvær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!

Det er ikke alltid åpenbart at f.eks. lege har viktig informasjon, en spør neppe legen annenhver uke om det finnes nye helseopplysninger om barnet. Barnefordelingen har nylig vert i retten, og mor saboterer allerede avtalen, så et brev vil ikkje være nok. Spørsmålet er heller hvor langt en må la det gå før det blir ny sak :( (Vi ønsker ikke sak, og vil at barnet skal ha samvær med begge foreldre, så lenge ikke barnet tar skade av det) Jeg vil ikke gi konkrete opplysninger, siden saken lett kan kjennes igjen av feil person. Men kan si at barnet allerede har blitt alvorlig skadelidende pga mor.

Jeg vet at ny partner ikke har noen juridisk stilling, det jeg lurer på er om f.eks. mor kan nekte far å ta med ny partner (eller omvendt) på arrangement i regi av barnehage/skole eller på møter. Har lest et sted at bostedsforelder kan ta med ny partner så lenge den andre forelderen ikke er tilstede, men vet ikke om dette faktisk stemmer.

-ts

Anonymkode: 9d978...b12

Hvis både far og mor er tilstede i et foreldremøte - hvorfor vil du drasse inn en utenforstående? 

Anonymkode: 6213c...9b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis både far og mor er tilstede i et foreldremøte - hvorfor vil du drasse inn en utenforstående? 

Anonymkode: 6213c...9b7

Enig i dette.

Når situasjonen åpenbart er konfliktfull så gjelder det da å velge sine kamper!

Hvorfor insistere på at stemor skal ha rettigheter? Det blir for dumt!!

Du kan jo  hilse henne å si det....Det er jo vanskelig å forstå at motivet for dette er barnets beste.....La nå det være. Du kan da klare å gå på disse arrangementene uten kjæresten din?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis både far og mor er tilstede i et foreldremøte - hvorfor vil du drasse inn en utenforstående? 

Anonymkode: 6213c...9b7

Ts mener vel mest skoleavslutning etc?

Anonymkode: 84fde...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke deltatt på mine stebarns arrangementer i klasserommet, mor har stort sett vært til stede og det blir for nære når man sitter i et lite rom. Men jeg har vært med hvis det har vært arrangement der hele skolen har vært med eller de har konsert i kulturhuset eller lignende. Der man kan sitte langt fra hverandre og ikke trenger å se hverandre. Foreldremøte har jeg ikke deltatt på og ser heller ingen grunn til det. 

Vet at ei venninne av dattera mi hadde med seg stefaren på møter, han presenterte seg som stefar og det var helt naturlig at han var tilstede. Hun har faren i byen men vet ikke hvor mye han stiller opp. Så det er forskjellig rundt om tenker jeg. Men har man et dårlig forhold så unngår man konfrontasjoner. 

Når det gjelder lege etc, så har vel far krav på det samme som mor. Her ser vi at mor aldri kontakter far hvis det skjer noe med ungene, mens hun blir hysterisk hvis det skjer noe hos far og hun ikke får vite det med en gang. 

Anonymkode: 56c91...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemor: BACK OFF!

Dette skal ikke du sitte og ordne opp i via en nettforum.

Dette skal du overlate til foreldrene.

At mor feks blir engstelig når barna er syke og hun ikke får se dem er helt normalt.

Pass dine egne saker.

 

Anonymkode: c4d0d...277

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemor: BACK OFF!

Dette skal ikke du sitte og ordne opp i via en nettforum.

Dette skal du overlate til foreldrene.

At mor feks blir engstelig når barna er syke og hun ikke får se dem er helt normalt.

Pass dine egne saker.

 

Anonymkode: c4d0d...277

Ærlig talt, hun sitter da ikke å skal ordne opp, men forsøker å få litt informasjon. Det har ikke falt deg inn at det finnes faktisk stemødre som er oppriktig glad i stebarna og som vil dem bare vel - uten nødvendigvis å trampe seg vei inn på mors domene?

 

Forøvrig er stebarn som regel en stor og viktig del av livet til en stemor, så det blir feil i mine øyne at du ber trådstarter passe sine egne saker. Stebarnet er en del av hennes saker, enten man vil eller ei, og enten mor vil eller ei.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har ikke deltatt på mine stebarns arrangementer i klasserommet, mor har stort sett vært til stede og det blir for nære når man sitter i et lite rom. Men jeg har vært med hvis det har vært arrangement der hele skolen har vært med eller de har konsert i kulturhuset eller lignende. Der man kan sitte langt fra hverandre og ikke trenger å se hverandre. Foreldremøte har jeg ikke deltatt på og ser heller ingen grunn til det. 

Vet at ei venninne av dattera mi hadde med seg stefaren på møter, han presenterte seg som stefar og det var helt naturlig at han var tilstede. Hun har faren i byen men vet ikke hvor mye han stiller opp. Så det er forskjellig rundt om tenker jeg. Men har man et dårlig forhold så unngår man konfrontasjoner. 

Når det gjelder lege etc, så har vel far krav på det samme som mor. Her ser vi at mor aldri kontakter far hvis det skjer noe med ungene, mens hun blir hysterisk hvis det skjer noe hos far og hun ikke får vite det med en gang. 

Anonymkode: 56c91...f3f

Tror det er ganske vanlig at stemødre er med kun på større skolearrangement, uansett forhold til mor. Er det snakk om mindre arrangement, så er det mest vanlig at det bare er mor og far - om ikke stemødre og stefedre er godt inkludert og alle har et godt forhold og samarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marillia skrev:

Ærlig talt, hun sitter da ikke å skal ordne opp, men forsøker å få litt informasjon. Det har ikke falt deg inn at det finnes faktisk stemødre som er oppriktig glad i stebarna og som vil dem bare vel - uten nødvendigvis å trampe seg vei inn på mors domene?

 

Forøvrig er stebarn som regel en stor og viktig del av livet til en stemor, så det blir feil i mine øyne at du ber trådstarter passe sine egne saker. Stebarnet er en del av hennes saker, enten man vil eller ei, og enten mor vil eller ei.

 

 

Når man insisterer på å delta på barnets arrangementer uten mors ønske så invaderer man et område helt unødvendig!!!!

Anonymkode: c4d0d...277

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter å løse problemer så kan du foreslå familievernkontoret for far. 

Ellers er jeg helt enig i at når mor og far er i en idiotisk krig bør steforeldre tre til side og ha barna i fokus. Det er ikke viktig å få på arrangementer som fjør mor sint og barna opprørt. Det er veldig enkelt å unngå. All adferd som shitstirer bør unngås.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marillia
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man insisterer på å delta på barnets arrangementer uten mors ønske så invaderer man et område helt unødvendig!!!!

Anonymkode: c4d0d...277

Om jeg har vært stemor for et barn i 12 år, et barn som bor mest hos oss, er det da rett at mor skal nekte meg å komme på feks en skolekonsert? En konsert der det er mange hundre mennesker? Vi vet lite om hvor lenge trådstarter har vært stemor, og hvor stor del av hverdagen hun har i barnets liv. Jeg er forøvrig enig i at det er unødvendig å gå på foreldremøter eller avslutning i små klasserom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marillia skrev:

Om jeg har vært stemor for et barn i 12 år, et barn som bor mest hos oss, er det da rett at mor skal nekte meg å komme på feks en skolekonsert? En konsert der det er mange hundre mennesker? Vi vet lite om hvor lenge trådstarter har vært stemor, og hvor stor del av hverdagen hun har i barnets liv. Jeg er forøvrig enig i at det er unødvendig å gå på foreldremøter eller avslutning i små klasserom. 

Ettersom konfliktnivået er høyt så får man holde seg i ro til man oppnår et normalt samarbeid.

Det oppnår man sjeldent ved provoserende oppførsel.

Det må være grusomt for et barn å vite at mor og far og stemor sitter på hver sin side av salen. Da er det bedre at stemor er opptatt den dagen....Jeg er ikke en av stemorshaterne på KG, men jeg mener at man får ha barna i fokus. Når mor ikke klarer det så er ikke dette en grunn til at stemor skal ta opp konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldremøter/konferansetimer, legetimer ol har kun mor og far rett til å gå på. Der har steforeldre ingenting å gjøre, og de har heller ikke lov til å være der uten begge foreldrenes eksplisitte samtykke. Samme hvor lenge de har vært i barnas liv.

Skoleavslutninger/oppvisninger og sånt er i det store og hele åpne for "alle", så der er det greit at også steforeldre deltar, såfremt dette i seg selv ikke bidrar til å hausse opp konflikten.

I denne saken forstår jeg ikke helt hvorfor stemor går på et nettforum, de har vært i retten og har vel da tilgang på advokat som kan informere på en mye bedre måte om plikter og rettigheter foreldrene har. I tillegg til å gi info om hva man kan gjøre om mor bryter rettsavgjørelsen el.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! 

Vi har delt bosted og delt omsorg. Vet ikke om dette kan være det samme som delt foreldrerett? I så fall så har begge parter krav på like mye, hvis de er i samme livssituasjon. Barnetrygden blir også delt, men det må far søke om. 

Samboeren til barnefar for mitt barn henter noen ganger i barnehagen, og står på hentelista. Da er det også naturlig at hun deltar på fellesmøter i barnehagen. Det angår henne like mye som meg, iom at hun også trenger den praktiske infoen i forbindelse med henting og levering. Dette er viktig for meg også, at hun er engasjert når hun skal ha noe av det ansvaret i pappans uke:) 

Jeg tenker jo at det hadde blitt litt rart hvis hun skulle være med på enkeltsamtaler med barnets lærer på skolen.. Det føler jeg er for foreldrene. Men det er klart at det angår henne også, hvis hun skulle få et større ansvar rundt lekser og kjøring/henting:) Det er jo best for jenta mi at alle som er inkludert i hennes liv vet hva de driver med:P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
1 time siden, MapleSirup skrev:

Ettersom konfliktnivået er høyt så får man holde seg i ro til man oppnår et normalt samarbeid.

Det oppnår man sjeldent ved provoserende oppførsel.

Det må være grusomt for et barn å vite at mor og far og stemor sitter på hver sin side av salen. Da er det bedre at stemor er opptatt den dagen....Jeg er ikke en av stemorshaterne på KG, men jeg mener at man får ha barna i fokus. Når mor ikke klarer det så er ikke dette en grunn til at stemor skal ta opp konkurransen.

Nå er det sånn at enkelte ikke klarer å ha et normalt samarbeid selv etter mange, mange år. Det trenger ikke engang være at ny partner er skyld i noe heller. Når ikke en forelder klarer etter feks å være i samme rom som den andre foreldren selv etter 10 år, trenger man da å fremdeles ta hensyn? Jeg vet om folk som har skilte foreldre som selv etter 30 år ikke vil være i samme rom som eksen. Latterlig når bestemor ikke vil komme i konfirmasjon fordi bestefar og kone kommer osv. 

Ut fra hovedinnlegget virker det ikke som dette er tilfellet, TS spør bare om råd. Barna skal være i fokus, og mens det står på som verst bør nye partnere holde seg litt i bakgrunnen. Man trenger ikke helle bensin på bålet, mens på den andre siden trenger man heller ikke holde liv i glør i årevis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Marillia skrev:

Nå er det sånn at enkelte ikke klarer å ha et normalt samarbeid selv etter mange, mange år. Det trenger ikke engang være at ny partner er skyld i noe heller. Når ikke en forelder klarer etter feks å være i samme rom som den andre foreldren selv etter 10 år, trenger man da å fremdeles ta hensyn? Jeg vet om folk som har skilte foreldre som selv etter 30 år ikke vil være i samme rom som eksen. Latterlig når bestemor ikke vil komme i konfirmasjon fordi bestefar og kone kommer osv. 

Ut fra hovedinnlegget virker det ikke som dette er tilfellet, TS spør bare om råd. Barna skal være i fokus, og mens det står på som verst bør nye partnere holde seg litt i bakgrunnen. Man trenger ikke helle bensin på bålet, mens på den andre siden trenger man heller ikke holde liv i glør i årevis. 

 

Man skal alltid ta hensyn til barna. Alltid. At voksne mennesker gjør det vanskelig for seg selv er ikke et eksempel som er gjeldene for hvilken valg man tar når det omhandler barn, nei. Bestemor får jo straffe seg selv så mye hun gidder....

TS nevner i HI at hun øsnker å se en slags "rett" til å delta...Hun skriver at mor klikker på hennes deltagelse. Hva er da motivet for ¨delta?? Barnet? nope...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...