Gå til innhold

Utgifter barn - få en eller to?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere i måneden på barna deres? Tenker på alle utgifter. Vi vurderer ett eller to tette barn. 

Anonymkode: a22b7...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja si det. Bhg er vel rundt 5000 for begge. Mat er vel ikke så mye. 1500 for begge inkl bleier osv ca. Klær 500. 

7000 da for 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby og små barn koster ikke så mye når det blir 2 og 3. Det er når de blir større at utgiftene virkelig setter sine spor med aktiviteter, krav til spesielle klær og leker, påvirkning fra hva alle venner har og hva som ikke er "akseptabelt" å gå med på skolen osv.

Anonymkode: 69ec3...5cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 10 000 her for to barnehagebarn. 5000 på bhg, 2500 på mat og bleier, 1500 på klær, 1000 på utstyr og div. 

Anonymkode: f8a32...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur ska vi räkna?

 

att två barn betyder att vi köpt hus?

vi har visserligen liten bil, men utan barn så hade vi bott kvar i lägenheten eller i annan lägenhet och inte behövt ha bil alls?

vi ska till Norge i vår på konfirmation. Med barn över två år kostar deras flygbiljetter 4.400 SEK som vi inte behövt betala. Vi vill till syden i sommar, det blir väl dubbelt så dyrt.

Blöjor, barnvagn, bilstol, skötbord, möbler till barnrum, barnehage, SFO  etc har också kostar.

Barnen spelar fotboll, dansar, simmar, sjunger, dansar, de äter mat, växer ur kläder och skor, vill se på film, gå på djurpark och äventyrsland. Det kostar pengar.

De vill ha cyklar, sparkcykel, skridskor/sköyter, skidor etc.

Lägre lön under föräldraledighet och vid sjuka barn "kostar" också över åren.

 

Jag läste någonstans att man räknar på att ett barn kostar 1.000.000 kr till 18 årsdagen i bland annat sånt jag räknar upp ovan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg ville ventet til etter fødselen med førstemann for å finne ut av det på egenhånd. Det er ikke alltid sikkert at fødselen blir grei. 

 

Når det er sagt er det flere fordeler med to tette, men det kan også hende du ser annerledes på det å bli mamma til enda et barn når du først har fått ett. 

 

Om begge barna blir av samme kjønn er det jo lettere at andremann kan arve av førstemann. Det går også an å prøve å være bevisste på å kjøpe unisex-klær. Barnehage/sfo koster en god del penger. Spesielt SFO synes jeg, men dette kommer en del an på deres totale inntekter i husholdningen. Aktiviteter koster gjerne rundt 1000 kr + i året dersom man skal ha barn med på det. Så må man jo se det an hva man har råd til. Det har litt å gjøre med hvor man legger lista selv også på de fleste områdene. 

 

Vi er tre i familien, og har ofte rester igjen etter middag, så jeg tror ikke vi hadde merket nevneverdig forskjell på akkurat den biten i budsjettet dersom vi hadde hatt en ekstra. 

 

Anonymkode: b2fde...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ca 10 000 her for to barnehagebarn. 5000 på bhg, 2500 på mat og bleier, 1500 på klær, 1000 på utstyr og div. 

Anonymkode: f8a32...7e1

1500 på klær i mnd?! Og 1000 i utstyr pr mnd?! Hjelpes

Anonymkode: 40420...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to skolebarn på barneskolen. SFO koster 1600 pr mnd, mat har jeg aldri regnet ut kun hva de spiser for, men kanskje 1500? Klær er jo store forskjeller fra mnd til mnd, høst og vinter gjør et innhugg med tanke på nye vinterklær og støvler, for det koster. Ellers i året så er det ikke store summene. Så kanskje 300 kr pr mnd hvis jeg deler det opp. 

Nå går de ikke på noen fritidsaktiviteter, men de har gjort det og det kostet 2000 pr unge for et halvt år. Vi har en pause nå for de vet ikke helt hva de vil. Kan kanskje legge til 100 kr for små ting som kino. nye leker innimellom ol. SIden det ikke skjer hver mnd så blir det ikke så mye pr mnd.

Så pr i dag så koster det ca 3500 pr mnd. 

Anonymkode: 40420...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anslå at jeg bruker 5000-6000 kr mnd på  sønnen min på 6 med SFO (full plass 2500 kr/mnd) mat, klær, utstyr og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt større leilighet slik at de kunne få hvert sitt rom, så der kan vi jo regne en million per barn (to millioner er mellomlegget etter vi selger nårværende). Så er det renter på det da. Men ferie og hytta ville vi hatt uansett, så jeg tror bare vi ville reist på tilsvarende dyrere ferier, kanskje hadde vi ønsket oss nytt hus uansett, inntekten vår er jo den samme, det er prioriteringene og utgiftene som varierer noe. SFO og barnehage er den åpenbare utgiften, + at fritidsaktiviteter og skiskole skoster 2500 i semesteret pr aktivitet, så det blir 7,5 tusen + utstyr. Mat er ingen stor utgift, men vi har vaskehjelp, det ville vi kanskje ikke hatt hvis ikke barna var der. Jeg tror jeg sparer noe på aktiviteter, klær, hobbyer og slikt for meg selv. Vi arver mye klær og leker, så det er heller ingen stor utgift, det blir en del ved skolestart, og litt i vintertøy.

Bursdagsgaver og kino er faktisk en månedtlig utgift, og selve bursdagsselskapet man selv har, det blir fort dyrt. Eller spørs det jo, kjøper dere dyre nye sykler eller arver gamle? Står dere på slalåm og drar på rideleir, eller går i kirkekoret? Reiser dere til Syden eller har en hytte fra før?

Anonymkode: 63fb0...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageutgifter er egentlig ikke det verste, der får man tross alt søskenmoderasjon. Det er verre med ett eller flere barn på SFO, hvor man ikke får søskenmoderasjon.

Anonymkode: 67fdb...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...