Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Da er det ikke din manglende 'udugelighet' som gjør at du har råd til bil, men at du nyter godt av veldedighet og velferdsstaten. Og det virker som du er stolt av det.

Nei? Hvis du leser så jobber jeg, derfor jeg har så god råd ;) skulle jeg utelukkende levd på nav hadde jeg langt ifra hatt like god råd. 

Og ja, det er ekstra moro å fyre oppunder når folk blir så jævlig forbanna! Jeg nekter ikke, jeg benytter meg bare av det staten sier jeg har krav på.

Anonymkode: 0f062...bc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvis du leser så jobber jeg, derfor jeg har så god råd ;) skulle jeg utelukkende levd på nav hadde jeg langt ifra hatt like god råd. 

Og ja, det er ekstra moro å fyre oppunder når folk blir så jævlig forbanna! Jeg nekter ikke, jeg benytter meg bare av det staten sier jeg har krav på.

Jeg snylter ikke*

Skrevet

Etter min mening snylter du. Når godt over halvparten av inntekten din er lån, trygd og veldedighet, da kan du ikke påberope deg at din gode tilværelse er for at du har en 40% jobb.

• Liker 9
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snylter ikke et gram. Sender inn lønnsslipp til nav hver mnd :) 

Og du har helt rett. Nav betaler ikke bostøtte til studenter. HUSBANKEN betaler derimot ut til studenter som er aleneforrøgere med lav inntekt. Nav og husbanken har ingenting med hverandre å gjøre. 

Min skattbare inntekt (som ligger til grunn for bostøtte) er 18 000 hver mnd.

Hvordan får du bostøtte av husbanken med den inntekten? Det kan i allefall ikke være mye, jeg får "hele" 2000 i mnden med en inntekt på 15000 før skatt og har også barn... Går jeg opp 400 i inntekt går støtten ned 400 så dette høres merkelig ut.

Anonymkode: 48a05...9a4

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snylter ikke et gram. Sender inn lønnsslipp til nav hver mnd :) 

Og du har helt rett. Nav betaler ikke bostøtte til studenter. HUSBANKEN betaler derimot ut til studenter som er aleneforrøgere med lav inntekt. Nav og husbanken har ingenting med hverandre å gjøre. 

Min skattbare inntekt (som ligger til grunn for bostøtte) er 18 000 hver mnd.

Skal du trolle så undersøk i alle fall litt først. Det du får av nav regnes også med hos Husbanken, ellers kommer du til å gå på en smell. Dessuten får man ikke mye OS når man tjener så mye. ;) 

Anonymkode: 0721a...0c5

• Liker 4
Skrevet

Du må kjøpe en rimelig bruktbil, som ikke sluger bensin av et merke som er kjent for å vare lengre. Aelv har jeg en toyota corolla, kjøpte den for 55 000, den var lite kjørt. Jeg har skiftet registerreim og noen andre småting. Bare en av gangene på eu kontrollen har jeg hatt småting å fikse.

Men så kommer jo bensin, veiavgit forsikring osv. Jeg er ikke student lengre, men kjører fremdeles rundt i bilen.

Jeg fikk ikke hjelp av mine foreldre med bilen, og klarte meg fint. Men jeg jobbet selvsagt vedsiden av studiene.

Skrevet

i studentblokka jeg bor i har minst 2 av studentene tesla. Så studenter er rikere enn før. Bare tull med lånekassa nå til dags.

Anonymkode: c4eae...3f7

Skrevet
3 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Etter min mening snylter du. Når godt over halvparten av inntekten din er lån, trygd og veldedighet, da kan du ikke påberope deg at din gode tilværelse er for at du har en 40% jobb.

Det å benytte seg av rettighetene sine er ikke snylting :)  

Og til dere andre: har dobbeltsjekket med både NAV og husbanken at alt stemmer. Er ikke trolling. Blant annet barnetrygd, bidrag, stipend, utdanningsstøtte og støtte til barnehage er ikke skattepliktig og går ikke under reglene for beregning hos nav. Bare skattefrie ytelser utgjør 14 000. Skattepliktige ytelser (støtte + lønn) utgjør 20 000. Skatteoppgjør og bostøtte til slutt.

Merk også at det jeg får tilbake i skatteoppgjøret er med i beregningen :)  hadde jeg snyltet hadde nav oppdaget det raskt. Og jeg hadde ihvertfall ikke fått tilbake 5-sifrede tall hvert år. 

Ellers så høres dere jævlig misunnelig ut :fnise: 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du trolle så undersøk i alle fall litt først. Det du får av nav regnes også med hos Husbanken, ellers kommer du til å gå på en smell. Dessuten får man ikke mye OS når man tjener så mye. ;) 

Anonymkode: 0721a...0c5

Skattbar inntekt = både støtter fra nav og lønn fra jobb. Skal du først beskylde noen for trolling så må du ha faktaene dine riktig.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du bostøtte av husbanken med den inntekten? Det kan i allefall ikke være mye, jeg får "hele" 2000 i mnden med en inntekt på 15000 før skatt og har også barn... Går jeg opp 400 i inntekt går støtten ned 400 så dette høres merkelig ut.

En tusenlapp i mnd. Jeg kan tjene 295 000 før jeg mister rett på bostøtte, min brutto årsinntekt er ca 230 

Skrevet

Jeg er student med bil. Får ikke en krone av foreldrene mine. Jobber vedsiden av studiene, har 5000 i mnd utbetalt, evt mer om jeg jobber ekstra. Om du vil kjøpe bil bør du ha en ekstra sum i tilfelle det skulle bli reparasjoner o.l. Er ikke noe poeng i å kjøpe en bil dersom du ikke har råd til å betale om noe må ordnes, og du kan ende opp med å ha en bil stående som ikke kan brukes. 

Skrevet
14 timer siden, mini-mio skrev:

Jeg studerer og foreldrene mine har ikke betalt noe på bilen min, men de hadde ikke trengt å være rike for å gjøre det, det er en billig bil.

Takk for svar du :) det er flott å høre at du greide alt selv. Tror svaret ligger i å finn en gammel bil som er billig i drift, men som i tillegg er i god stand. Skulle vært synsk når jeg tenker meg om...

Anonymkode: a79f5...b90

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine kjøpte meg bil til 18-års dagen. Pappa er hobbymekaniker og fikser det meste, om det er noe han ikke kan fikse og bilen må på verksted betaler han det også siden delene er veldig dyre til den. Så det er svaret på hvorfor jeg har bil. 

Selv om jeg ikke betalte for bilen eller betaler når den skal på verksted, vet jeg at det er ganske dyrt og det kan bli veldig dyrt i lengden etterhvert som deler blir mer utslitte. Det er uten tvil mer økonomisk å benytte seg av buss og sånt, jeg kommer til å ta bussen mer neste år når jeg begynner på en ny skole som er litt lengre unna, slik at jeg får spart bilen litt. Jeg er veldig glad for at jeg har bil og kunne ikke vært den foruten, men hadde ikke pappa hjulpet meg økonomisk hadde jeg på ingen måter hatt råd til å ha den. Bilen min er relativt ny (ikke helt ny altså), så ting blir ikke like fort ødelagt på den som det blir på en gammel bil. En billig, gammel bil kan fort bli en dyr affære... 

Anonymkode: fcffc...37e

Så heldig du er :) har ei i klassen som får splitter ny bil av foreldrene. Men er vell slik du sier, at det blir dyrt i lengden uansett.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rike foreldre? Jeg har jobbet 40 % hele veien ved siden av 100 % studier. Ikke legg skylden på oss andre for din udugelighet

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, har det ikke lett? Jeg er student med 40 000 i snitt i mnd ;) Verre med deg som har jobb men ikke råd til bil :fnise:

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs helt på hvilken jobb man har, livssituasjon og støtter ;) 

Er alenemor med jobb ved siden av. Studerer på kveldstid. Samlet med bostøtte, stipend, overgangsstønad, bidrag og trygd, utdanningsstøtte og lønn er det ingen problem å komme opp i 40 k.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig pinlig å lese hva bc9 har å si :flau: :grinele:

Anonymkode: d535d...174

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og har bil. Men jeg leaser en 2015 modell. Betaler 1000,- pr mnd og mine foreldre betalte en førstegangssum på 30.000,- 

Da bilen er flunk ny så kommer det mest sannsynlig ikke til å være noe store utgifter i løpet av de fire årene jeg leaser den 😊

Anonymkode: 81944...9b9

Jeg har faktisk tenkt på leasing. Men du betaler vell 1000kr i tillegg til bensin, forsikring og kontroller? Har hørt at man må betale for alle bruksskader, noe som skremmer meg litt da biler slites litt og går fort ned i verdi. Redd for at en liten skramme skal rane meg skikkelig.

Skrevet
6 timer siden, Doppler skrev:

Jeg kjøpte min første bil for 29000 når jeg var atten og solgte den 6000 når jeg var ferdig med mastergraden min. Kostet på den kanskje 10000-15000 underveis i reparasjoner på de 6,5 åra. Jeg var heldig og hadde ingen dyre reparasjoner. Byttet mest slitedeler som bremser og deler i forstillingen og gjorde kanskje 50 % selv og resten verksted. Jeg betalte alt av utgifter selv men bilen stod på faren min for å få billigere forsikring. Jeg levde sparsommelig men var ikke gjerrig. Jeg drakk eller røykte ikke og hadde jo en fordel med det økonomisk. I tillegg bodde jeg billig (3000kr pr mnd i snitt over 5 år) og jobbet litt ved siden av samt i ferier. Jeg ble økonomisk selvstendig som 16-åring og har nok hatt fordel av det. Det viktigste er å være klar over at det koster samt å finne den rette bilen. Du bør også ha en buffer til utgifter. Det hadde jeg, men slapp heldigvis å bruke den.

Bilen ga meg en enorm frihet i studietida og jeg ville aldri vært foruten!

Høres ut som du har vært heldig med bilen! Og som du sier så kan det være lurt med buffer. Det meste av pengene jeg hadde gikk da jeg flyttet for å studere i høst, så jeg må eventuelt vente til etter all sommerjobbinga i år. Det skal sies at jeg har det meste av skolelånet på konto. Men man vil jo helst unngå å bruke det, selv om det er det billigste lånet en kan få.

utgiftene kan jo bli noe minsket da det er mulighet for å kjøre andre studenter hjem i helgene, den samme veien jeg skal selv. 

Jeg må vell uansett vente på den rette bilen, hvilket merke hadde du? Virker som du hadd en ganske grei bil

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skattbar inntekt = både støtter fra nav og lønn fra jobb. Skal du først beskylde noen for trolling så må du ha faktaene dine riktig.

Det var jo akkurat det jeg ville fram til :fnise:

Skrevet

Jeg er student og har bil. Inntekten min er studielån pluss litt lønn fra en fast stilling på ca 7 timer i uka (dog det blir alltid noe ekstra når kolleger er syke...). Jobber også hele sommeren og masse i desember, og fordeler pengene ut over året. Bil kjøpte jeg brukt, en passe gammel Passat til 40.000. Betalte bilen kontant, så slapp jeg lån. Forsikring og veiavgift kommer på noe i overkant av 6000 kr i året. Den trenger nye dekk med jevne mellomrom, viskere og bremseskiver og lyspærer og den slags er forbruksvare og må også byttes innimellom. Noen hundrelapper til EU-kontroll annethvert år, pluss eventuelle feil som må fikses. Så ryker selvfølgelig en og annen del i ny og ne, og ja, det har gått mange tusen på reparasjoner, men når man ikke er helt avhengig av bil i hverdagen så går det helt fint å la bilen stå en stund, bestille rimelige deler på nettet og vente til en eller annen mekanikerkompis har tid til å hjelpe til med skiftingen. Innimellom har jeg med litt veiledning fiksa ting selv.

Det er verre hvis man er avhengig av bil, for det blir fort dyrt når man har det travelt med å få den reparert på verksted når noe skjer.

Jeg setter av 500 kr hver måned på en egen bilkonto til litt større utgifter. Kontoen bruker jeg av når det kommer "uforutsette" utgifter over ca 1000 kr, som nye dekk eller reparasjoner. Årsavgift, forsikring, drivstoff og alle mindre utgifter betaler jeg fra lønnskonto. Bilkontoen er i pluss etter å ha eksistert i 3 år, så jeg bruker åpenbart ikke mer enn 500 kr i mnd på større "uforutsette" utgifter.

Anonymkode: 1e372...6f6

Skrevet

Jeg hadde bil når jeg var student. En gammel drittbil som var forsikret på pappa for å få det billigst mulig. Bilen var så gammel at de fleste deler kunne hentes på den lokale huggeren dersom noe gikk istykker, event Biltema. En kamerat skrudde mot en middag dersom det skulle være nødvendig. Jeg hadde ikke klart meg uten.

Skrevet

Du har ikke tilgang på bilkollektiv der du bor da? Mye lettere å beregne kostnad, og tilgang på ulike biler. 

Leasing er et alternativ for folk som bytter til hvert tredje år, ikke for studenter! Du betaler innskudd du ikke får tilbake, månedskostnad, faste utgifter, små skader, i tillegg må du ha full kasko på bilen som er latterlig dyrt uten bonus. 

Anonymkode: eac05...07f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...