AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Jeg skulle gjerne hatt en bil, da jeg studerer 2.5 timer unna hjem (med bil). Jeg kommer dermed ofte hjem i helger og ferier, legger man sammen kostnadene på kollektiv hver mnd så blir det ca 2500kr tur/retur. Jeg har ikke lengre bil tilgjengelig når jeg er hjemme, slik at det også benyttes kollektivt her ibland, om jeg ikke blir kjørt. Jeg har hatt bil i tankene lenge, men absolutt alle forteller at det er dyrt. Så da lurer jeg på hvordan de studentene med bil har råd?? Er fasiten rike foreldre? Jeg er redd for å kjøpe en bil, og plutselig gå på en smell på en service/kontroll.. Så hvis noen har erfaringer så hadd det vært veldig fint. Om noen virkelig fraråder meg å kjøpe bil, så overbevis meg gjerne slik at jeg slipper å drømme om bil hver dag. Anonymkode: a79f5...b90
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 De fleste studenter med bil har nok en gammel bil som kostet lite og som dermed også er ganske billig å forsikre. Mange har også noen venner eller familie som kan mekke bil og dermed spare dem for mange timer på verksted (i mange tilfeller er timene dyrere enn bildelene når man skal reparere på verksted). Kanskje noen også har arvet en bil eller låner en bil hos foreldrene. Dersom du ikke kan mekke bil selv og heller ikke har noen i familien eller vennekretsen som kan, kan det nok bli dyrt med egen bil. Da må du i såfall låne en bil og spare penger på bufferkonto, og krysse fingrene for at du slipper unna med mindre reparasjoner av enkle slitedeler. Jeg hadde bil som lutfattig student men har flere i familien som fikser det meste av reparasjoner, så eneste reparasjon på verksted var skifte av registerreim. Jeg var også heldig og hadde en bil som gikk som ei klokke og nesten aldri trengte å repareres. Du må nesten vurdere selv hva du har råd til. Rådfør deg med noen som kan bil hvis du skal kjøpe brukt og få dem til å testkjøre bilen og sjekke grundig for feil som koster mye å reparere. Kanskje er du heldig og får en rimelig og pålitelig bil som er billig i drift og billig å registrere og forsikre. Anonymkode: 592fa...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 Rike foreldre? Jeg har jobbet 40 % hele veien ved siden av 100 % studier. Ikke legg skylden på oss andre for din udugelighet Anonymkode: 0f062...bc9 13
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rike foreldre? Jeg har jobbet 40 % hele veien ved siden av 100 % studier. Ikke legg skylden på oss andre for din udugelighet Anonymkode: 0f062...bc9 Beklager at jeg traff et sårt punkt.. Jeg jobber selv og skjønner at du ikke har det så lett Anonymkode: a79f5...b90 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Beklager at jeg traff et sårt punkt.. Jeg jobber selv og skjønner at du ikke har det så lett Anonymkode: a79f5...b90 Hehe, har det ikke lett? Jeg er student med 40 000 i snitt i mnd Verre med deg som har jobb men ikke råd til bil Anonymkode: 0f062...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste studenter med bil har nok en gammel bil som kostet lite og som dermed også er ganske billig å forsikre. Mange har også noen venner eller familie som kan mekke bil og dermed spare dem for mange timer på verksted (i mange tilfeller er timene dyrere enn bildelene når man skal reparere på verksted). Kanskje noen også har arvet en bil eller låner en bil hos foreldrene. Dersom du ikke kan mekke bil selv og heller ikke har noen i familien eller vennekretsen som kan, kan det nok bli dyrt med egen bil. Da må du i såfall låne en bil og spare penger på bufferkonto, og krysse fingrene for at du slipper unna med mindre reparasjoner av enkle slitedeler. Jeg hadde bil som lutfattig student men har flere i familien som fikser det meste av reparasjoner, så eneste reparasjon på verksted var skifte av registerreim. Jeg var også heldig og hadde en bil som gikk som ei klokke og nesten aldri trengte å repareres. Du må nesten vurdere selv hva du har råd til. Rådfør deg med noen som kan bil hvis du skal kjøpe brukt og få dem til å testkjøre bilen og sjekke grundig for feil som koster mye å reparere. Kanskje er du heldig og får en rimelig og pålitelig bil som er billig i drift og billig å registrere og forsikre. Anonymkode: 592fa...e2a Tusen takk for svar jeg skal høre med venner og bekjente om de har noen bilfiksere. Hvis ikke så får jeg holde ut slik andre uten bil gjør, det er jo i realiteten et luksusproblem.. Spent på hva utfallet mitt blir. Anonymkode: a79f5...b90
minister-mio Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 Jeg studerer og foreldrene mine har ikke betalt noe på bilen min, men de hadde ikke trengt å være rike for å gjøre det, det er en billig bil.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #8 Skrevet 30. januar 2016 jeg har hatt bil i 4 år (ikke stundent, hadde aldri hatt råd til det da). Kjøpte brukt. 1. året var det mye krøll med bilden, men vi hadde kjøpt gjennom forhandler, så det gikk under bruktbilgarantien. År 2 hadde vi EU kontroll, betalte mellom 10-20 tusen for forskjellige småreparasjoner. År 3: Problemer med bremser, og oljeskift - over 20.000 År 4: 18.000 i forbindelse med EU kontroll. Bilen er nå ca 10 år gammel Anonymkode: 6a415...c73
PeppaGris Skrevet 30. januar 2016 #9 Skrevet 30. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg har hatt bil i 4 år (ikke stundent, hadde aldri hatt råd til det da). Kjøpte brukt. 1. året var det mye krøll med bilden, men vi hadde kjøpt gjennom forhandler, så det gikk under bruktbilgarantien. År 2 hadde vi EU kontroll, betalte mellom 10-20 tusen for forskjellige småreparasjoner. År 3: Problemer med bremser, og oljeskift - over 20.000 År 4: 18.000 i forbindelse med EU kontroll. Bilen er nå ca 10 år gammel Anonymkode: 6a415...c73 Da har du vært utrolig uheldig. Jeg har kjøpt 2 bruktbiler. Første for 4 år siden. Eneste utgiftene jeg har hatt, har vært skifte av 1 registerreim, ellers vedlikehold som nye viskere. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #10 Skrevet 30. januar 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, har det ikke lett? Jeg er student med 40 000 i snitt i mnd Verre med deg som har jobb men ikke råd til bil Anonymkode: 0f062...bc9 Hvordan kan du jobbe 40% og ha 40000 i mnd ved siden av heltidsstudier? Anonymkode: 30c19...492 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #11 Skrevet 30. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du jobbe 40% og ha 40000 i mnd ved siden av heltidsstudier? Anonymkode: 30c19...492 Spørs helt på hvilken jobb man har, livssituasjon og støtter Er alenemor med jobb ved siden av. Studerer på kveldstid. Samlet med bostøtte, stipend, overgangsstønad, bidrag og trygd, utdanningsstøtte og lønn er det ingen problem å komme opp i 40 k. Anonymkode: 0f062...bc9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #12 Skrevet 30. januar 2016 Ikke student lengre, men hadde bil hele studietiden. Jobbet ved siden av, hadde ikke masse utgifter til festing og alkohol, billig bil og fikk kompiser til å skru i bytte mot ting de trengte hjelp til. Så hadde kun utgifter til bildelene som vi ofte plukket fra skrothandleren. Anonymkode: 1e553...a87
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #13 Skrevet 30. januar 2016 Foreldrene mine kjøpte meg bil til 18-års dagen. Pappa er hobbymekaniker og fikser det meste, om det er noe han ikke kan fikse og bilen må på verksted betaler han det også siden delene er veldig dyre til den. Så det er svaret på hvorfor jeg har bil. Selv om jeg ikke betalte for bilen eller betaler når den skal på verksted, vet jeg at det er ganske dyrt og det kan bli veldig dyrt i lengden etterhvert som deler blir mer utslitte. Det er uten tvil mer økonomisk å benytte seg av buss og sånt, jeg kommer til å ta bussen mer neste år når jeg begynner på en ny skole som er litt lengre unna, slik at jeg får spart bilen litt. Jeg er veldig glad for at jeg har bil og kunne ikke vært den foruten, men hadde ikke pappa hjulpet meg økonomisk hadde jeg på ingen måter hatt råd til å ha den. Bilen min er relativt ny (ikke helt ny altså), så ting blir ikke like fort ødelagt på den som det blir på en gammel bil. En billig, gammel bil kan fort bli en dyr affære... Anonymkode: fcffc...37e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #14 Skrevet 30. januar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs helt på hvilken jobb man har, livssituasjon og støtter Er alenemor med jobb ved siden av. Studerer på kveldstid. Samlet med bostøtte, stipend, overgangsstønad, bidrag og trygd, utdanningsstøtte og lønn er det ingen problem å komme opp i 40 k. Anonymkode: 0f062...bc9 Wow, du er en av de som snylter på nav. Gratulerer. Nav betaler ikke bostøtte til studenter. Og ikke til personer med 40+ i mnd... Anonymkode: 30c19...492 22
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #15 Skrevet 30. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Wow, du er en av de som snylter på nav. Gratulerer. Nav betaler ikke bostøtte til studenter. Og ikke til personer med 40+ i mnd... Anonymkode: 30c19...492 Snylter ikke et gram. Sender inn lønnsslipp til nav hver mnd Og du har helt rett. Nav betaler ikke bostøtte til studenter. HUSBANKEN betaler derimot ut til studenter som er aleneforrøgere med lav inntekt. Nav og husbanken har ingenting med hverandre å gjøre. Min skattbare inntekt (som ligger til grunn for bostøtte) er 18 000 hver mnd. Anonymkode: 0f062...bc9 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #16 Skrevet 31. januar 2016 Jeg er student og har bil. Men jeg leaser en 2015 modell. Betaler 1000,- pr mnd og mine foreldre betalte en førstegangssum på 30.000,- Da bilen er flunk ny så kommer det mest sannsynlig ikke til å være noe store utgifter i løpet av de fire årene jeg leaser den 😊 Anonymkode: 81944...9b9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #17 Skrevet 31. januar 2016 Og for å avslutte alenemor/inntektdebatten: Jeg får ikke inn 40 000 hver mnd, rundt 30. Men med skatteoppgjør med i regningen blir det i snitt 40 hadde jeg snylter hadde jeg fått problem med både NAV og husbanken for lenge siden da de har full kontroll over alle inntekten min. Anonymkode: 0f062...bc9 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #18 Skrevet 31. januar 2016 Hei ts Jeg er student og kan forklare hvordan det er her jeg studerer. Flere i klassen har bil, de fleste har litt eldre bilder. De aller fleste har fått de av foreldrene. For eksempel mor i huset skulle ha ny bil uansett, og barnet fikk overta den gamle. Det virker som det går greit hos de fleste, de betaler bensin selv, men det virker som at foreldrene dekker en del av utgiftene hos mange, som veiavgift og forsikring. Jeg hadde også bil en stund, og det var ikke anskaffelsen av selve bilen (eldre modell) som var noe problem, men heller alt det andre som veiavgift, bensin, forsikring, eu kontroll etc. Så jeg valgte å selge den tilslutt for det ble mye i lengden. Hver enkelt får bare vurdere utifra sin situasjon hva man har råd til og hvordan man prioriterer. Anonymkode: f6d9d...543 1
Doppler Skrevet 31. januar 2016 #19 Skrevet 31. januar 2016 Jeg kjøpte min første bil for 29000 når jeg var atten og solgte den 6000 når jeg var ferdig med mastergraden min. Kostet på den kanskje 10000-15000 underveis i reparasjoner på de 6,5 åra. Jeg var heldig og hadde ingen dyre reparasjoner. Byttet mest slitedeler som bremser og deler i forstillingen og gjorde kanskje 50 % selv og resten verksted. Jeg betalte alt av utgifter selv men bilen stod på faren min for å få billigere forsikring. Jeg levde sparsommelig men var ikke gjerrig. Jeg drakk eller røykte ikke og hadde jo en fordel med det økonomisk. I tillegg bodde jeg billig (3000kr pr mnd i snitt over 5 år) og jobbet litt ved siden av samt i ferier. Jeg ble økonomisk selvstendig som 16-åring og har nok hatt fordel av det. Det viktigste er å være klar over at det koster samt å finne den rette bilen. Du bør også ha en buffer til utgifter. Det hadde jeg, men slapp heldigvis å bruke den. Bilen ga meg en enorm frihet i studietida og jeg ville aldri vært foruten!
Katten.2.0 Skrevet 31. januar 2016 #20 Skrevet 31. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og for å avslutte alenemor/inntektdebatten: Jeg får ikke inn 40 000 hver mnd, rundt 30. Men med skatteoppgjør med i regningen blir det i snitt 40 hadde jeg snylter hadde jeg fått problem med både NAV og husbanken for lenge siden da de har full kontroll over alle inntekten min. Anonymkode: 0f062...bc9 Da er det ikke din manglende 'udugelighet' som gjør at du har råd til bil, men at du nyter godt av veldedighet og velferdsstaten. Og det virker som du er stolt av det. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå