Gå til innhold

Sannsynlighet for graviditet? :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, som har brukt p-piller siden juli 2014 uten opphold. I en ganske lang periode nå har jeg vært noen kilo undervektig, men jeg har likevel alltid hatt mensen i den pillefri uka. Den har kommet på samme dag hver måned, og vart i ca. 2 dager. Har også alltid brukt å ha pillefri uke (dvs. ikke begynt på nytt brett rett etter jeg har avsluttet det forrige). 

Hadde sex i mai, og tok graviditetstest i august, som var negativ. Etter dette hadde jeg ikke sex før nå i jula. 

Den første pillefri uka etter jul hoppet jeg over, og dette ble altså første gang jeg gjorde noe slikt. Fortsatte direkte på nytt brett, og fikk derfor ikke mensen som vanlig. 

Det brettet ble tomt på onsdag, og derfor har jeg nå pillefri uke. Skulle fått mensen i går kveld, senest inatt/morges, etter hva jeg har hatt helt siden jeg begynte på p-piller. Men mensen har fremdeles ikke kommet!? 

Jeg er fortsatt noen kilo undervektig, men skjønner ikke hvordan det kan være grunnen til uteblitt mensen siden jeg alltid har fått mensen tidligere, til tross for undervekt. Kan det være noen som helst sjanse for at jeg er gravid etter den gangen jeg hadde sex i jula? Synes det er så rart hvis jeg er blitt gravid, siden jeg er undervektig (som minsker sjanser for graviditet) + at jeg bruker p-piller!? 

Vet at det bare er å ta en graviditetstest og sjekke, men jeg vil spørre her for å høre noens meninger først. Håper noen gidder å svare, blir litt stressa kjenner jeg :(

Anonymkode: 588bc...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mensen kan være litt utsatt uten at man er gravid :) Ville venta en uke før jeg hadde stresset:) Min erfaring er at dess mer jeg stresser med at mensen ikke er kommet, dess lengre tid tar det før den kommer:P

Skrevet

Hvis du tok alle pillene riktig i jula så er sjansen mikroskopisk for at du er gravid. Sannsynligvis har du heller forstyrret systemet litt ved å hoppe over pillefri uke den gangen. Men ta en test for sikkerhets skyld, eneste måten å være sikker på :)

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Anim92 skrev:

Mensen kan være litt utsatt uten at man er gravid :) Ville venta en uke før jeg hadde stresset:) Min erfaring er at dess mer jeg stresser med at mensen ikke er kommet, dess lengre tid tar det før den kommer:P

Vet jo at mensen kan være utsatt uten graviditet, men synes det er så rart siden den ALLTID er kommet på samme dag og avsluttet på samme dag siden juli 2014, og nå plutselig endrer seg? :(

Skrevet
5 minutter siden, peppermyntete skrev:

Hvis du tok alle pillene riktig i jula så er sjansen mikroskopisk for at du er gravid. Sannsynligvis har du heller forstyrret systemet litt ved å hoppe over pillefri uke den gangen. Men ta en test for sikkerhets skyld, eneste måten å være sikker på :)

Ja, jeg tok alle pillene riktig i jula. Hadde mensen sist fra 11. til 13. desember, og skulle egentlig hatt 8. til 10. januar, men den hoppet jeg da over. Så har tatt alt som normalt, bortsett fra at jeg for første gang begynte direkte på nytt brett. 

Skrevet

Når man hopper over mensen og går direkte på et nytt brett så kan du rote til systemet noe og mensen blir derfor forsinket, det er ikke uvanlig. Ta en test slik at du får roet deg og er sikker på at du ikke er gravid.

Anonymkode: bca98...5f7

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man hopper over mensen og går direkte på et nytt brett så kan du rote til systemet noe og mensen blir derfor forsinket, det er ikke uvanlig. Ta en test slik at du får roet deg og er sikker på at du ikke er gravid.

Ja, skal gjøre det. Men når er det best å ta testen? Kan jeg ta den med en gang, eller bør jeg vente? Det er jo nå 1 måned + noen dager siden jeg hadde sex. 

Skrevet

Du kan fint ta testen nå. Du kan ta testen den dagen mensen skal komme. Du kan ta den når som helst på døgnet, men konsentrasjonen av ev hcg er større på morgenen når du ikke har tisset på mange timer, så man anbefaller å ta testen om morgenen.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint ta testen nå. Du kan ta testen den dagen mensen skal komme. Du kan ta den når som helst på døgnet, men konsentrasjonen av ev hcg er større på morgenen når du ikke har tisset på mange timer, så man anbefaller å ta testen om morgenen.

Okei :) Utover dagen i dag har jeg fått små blødninger, men ikke sånn "ordentlig" mensen som jeg bruker å få. Bruker aldri å blø kjempemye, men en del mer enn jeg har gjort hittil idag. Men kan disse småblødningene være et tegn på at jeg ikke er gravid? Vet at det tryggeste er å kjøpe en graviditetstest, men jeg har ikke mulighet til å komme meg på apotek/butikk før på mandag, så jeg er litt stresset :(

Skrevet

Blødning på hormonprevensjon er ikke sikkert tegn på at man ikke er gravid, dessverre. Forstår at du er stresset, men meste sannsynlig så er det hormonkluss etter at du utsatte mensen, ikke alle kropper er like glad for det. Kjøp en test på mandag og prøv så godt du kan å glemme det frem til da, selv om jeg forstår at det er vanskelig. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blødning på hormonprevensjon er ikke sikkert tegn på at man ikke er gravid, dessverre. Forstår at du er stresset, men meste sannsynlig så er det hormonkluss etter at du utsatte mensen, ikke alle kropper er like glad for det. Kjøp en test på mandag og prøv så godt du kan å glemme det frem til da, selv om jeg forstår at det er vanskelig. 

Nei, hundre prosent sikker kan man jo egentlig aldri være. Og jeg er jo klar over at blødningen man har nå man bruker p-piller ikke er "ekte" mensen. Men greia er jo at jeg har hatt denne blødningen i over 1,5 år, til samme tid hver gang, og nå forandrer det seg plutselig. Det er jo da jeg begynner å lure. Hadde kjæreste tidligere og hadde da jevnlig sex, men var aldri bekymret for graviditet siden jeg fikk den vanlige blødningen (selv om blødningen ikke er ekte mensen). 

Skrevet

Noen flere som kan hjelpe meg? Sitter her og nesten svetter fordi jeg er så nervøs :( Klarer ikke å holde på slik resten av helgen. Er det noe sannsynlig at jeg er gravid?? Han kom ikke inni meg, men kom tre ganger rett etter at han trakk seg ut. Men har jo hørt at det alltid kan være igjen noe selv om man ikke kommer inni :(

Jeg har jo gått på p-piller i over 1,5 år, og er det ikke lite sannsynlig at jeg kan bli gravid da? Har også vært undervektig siden i vår en gang, noe som også sikkert minker sjansen for graviditet? Hjelp noen :(

Skrevet

Noen som forresten vet om testen blir "gyldig" hvis urinen blandes med blod når jeg tester? Tenker siden jeg har litt småblødninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...