Gå til innhold

Bostøtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg skal ta et deltidsstudie på nett (50%). jeg ønsker da flytte sammen med kjæresten, og prøve å skaffe meg en jobb ved siden av studiene. MEN lånekassen støtter kun med 4000-5000kr i mnd. noe som på langt nær rekker til husleie og levekår. Vi har sett på å leie en leilighet der vi betaler halvparten hver på ca 4000kr/mnd.

Har  lest det er noe som heter bostøtte man kan søke om? Kan jeg få dette selvom om kjæresten tjener "greit"? Og jeg får støtte fra lånekassen?

Anonymkode: 41fa2...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man bostøtte når man får studielån? 

Dere klarer vel kanskje å finne noe rimeligere? 

Anonymkode: 003a0...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bostøtte om du får fra lånekassen, det er kun ved spesielle tilfeller.

Hele husstandens inntekter legges til grunn for bostøttegrunnlaget. Det inkluderer da typen din. 

Du kan nok ikke få bostøtte! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om studenter som mottar lån og stipend har rettigheter for bostøtte. Men ta en telefon til bostøttekontoret i din by/kommune. Hvis du kvalifiserer til å søke så vil hele husstanden sin inntekt ligge til grunn for utregningen. Se bostøttekalkulator på nett: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html?language=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen annen form for støtte det går an å få?

Anonymkode: 41fa2...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke jobbe? Siden du skal studere 50% bør det ikke være noe problem å jobbe ved siden av. Du har jo også stor frihet til når du kan jobbe siden det er nettstudier det er snakk om

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Faria skrev:

Hvorfor ikke jobbe? Siden du skal studere 50% bør det ikke være noe problem å jobbe ved siden av. Du har jo også stor frihet til når du kan jobbe siden det er nettstudier det er snakk om

Jeg har tenkt å søke jobber, men jeg har søkt jobber i 7måneder snart og ikke fått noe napp. Så tenker i tilfelle å få noe støtte fram til jeg evt. får en jobb!

-TS

Anonymkode: 41fa2...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

jeg skal ta et deltidsstudie på nett (50%). jeg ønsker da flytte sammen med kjæresten, og prøve å skaffe meg en jobb ved siden av studiene. MEN lånekassen støtter kun med 4000-5000kr i mnd. noe som på langt nær rekker til husleie og levekår. Vi har sett på å leie en leilighet der vi betaler halvparten hver på ca 4000kr/mnd.

Har  lest det er noe som heter bostøtte man kan søke om? Kan jeg få dette selvom om kjæresten tjener "greit"? Og jeg får støtte fra lånekassen?

Anonymkode: 41fa2...e45

Nei. Enten må du jobbe mer eller studere mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen offentlige støtteordninger for studenter. Man skal kunne forsørge seg selv med studielån. Siden du kun får støtte for et deltidsstudie, er jobb eneste alternativet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er merkelig at man ikke har rett på noe form for støtte som student utenom lånekassen. jeg får ikke støtte fra lånekassen fordi jeg tidligere har sluttet på studier og ligger etter med studiepoeng. heldigvis har jeg en jobb, men jobber mye mindre enn jeg ønsker. jeg studerer på deltid og prøver å jobbe 2-3 dager i uka, men det er ikke alltid jeg får til det engang... forrige uke hadde jeg ingen vakter, denne uka hadde jeg tre. det er veldig uforutsigbart og jeg føler jeg ikke kan unne meg noe utenom det mest nødvendige. jeg synes det er rart at det skal være greit å leve sånn... jeg kan jo riskirere å få 6 vakter en måned.. det er så vidt nok til husleia? har opplevd å sitti igjen med 1000 kr etter husleia er betalt. det er ikke noe gøy. det er jo en grunn til at jeg fikk bostøtte før og jeg får jo ingen ting av lånekassen, så synes jeg skulle fått et liiite bidrag...

Anonymkode: 85a66...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er merkelig at man ikke har rett på noe form for støtte som student utenom lånekassen. jeg får ikke støtte fra lånekassen fordi jeg tidligere har sluttet på studier og ligger etter med studiepoeng. heldigvis har jeg en jobb, men jobber mye mindre enn jeg ønsker. jeg studerer på deltid og prøver å jobbe 2-3 dager i uka, men det er ikke alltid jeg får til det engang... forrige uke hadde jeg ingen vakter, denne uka hadde jeg tre. det er veldig uforutsigbart og jeg føler jeg ikke kan unne meg noe utenom det mest nødvendige. jeg synes det er rart at det skal være greit å leve sånn... jeg kan jo riskirere å få 6 vakter en måned.. det er så vidt nok til husleia? har opplevd å sitti igjen med 1000 kr etter husleia er betalt. det er ikke noe gøy. det er jo en grunn til at jeg fikk bostøtte før og jeg får jo ingen ting av lånekassen, så synes jeg skulle fått et liiite bidrag...

Anonymkode: 85a66...ba2

Absolutt kjipt! Men kan du ha rett på soialhjelp? Jeg ville ringt rundt og forhørt meg, og dobbeltsjekket om alle opplysninger du har fått her stemmer. Hvis en instans sier de ikke kan hjelpe deg ville jeg spurt om de vet om noen andre du kan henvende deg til. Det er en kjent sak at  det finnes en del støtteordninger som ikke alltid blir like godt opplyst om.

Husk også at du kan fylle inn punkt 5.1 på ligningen og skrive "Ber herved om skattelette på bakgrunn av lav alminnelig inntekt". Hvis du er heldig får du tilbakebetalt en del av skatten du har betalt til sommeren/høsten. Verdt et forsøk!

Helt til slutt kan du kanskje sjekke opp i Legathåndboken om det er noe du kan søke på der?

Endret av Sjay
Tilleggopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Miranda16 skrev:

Det finnes ingen offentlige støtteordninger for studenter. Man skal kunne forsørge seg selv med studielån. Siden du kun får støtte for et deltidsstudie, er jobb eneste alternativet

Men med dagens arbeidsmarked er det veldig vanskelig og få jobb. Kan jeg ha rett til dagpenger? Bare for å få litt ekstra inntekt? Og siden studiene er deltid (altså at man skal kunne jobbe ved siden av).

-TS

Anonymkode: 41fa2...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men med dagens arbeidsmarked er det veldig vanskelig og få jobb. Kan jeg ha rett til dagpenger? Bare for å få litt ekstra inntekt? Og siden studiene er deltid (altså at man skal kunne jobbe ved siden av).

-TS

Anonymkode: 41fa2...e45

Du må ha opparbeidet deg rett på dagpenger, så det kommer ann på hvor mye du har jobbet altså tjent?

Anonymkode: 2ae76...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men med dagens arbeidsmarked er det veldig vanskelig og få jobb. Kan jeg ha rett til dagpenger? Bare for å få litt ekstra inntekt? Og siden studiene er deltid (altså at man skal kunne jobbe ved siden av).

-TS

Anonymkode: 41fa2...e45

Nei. Du får ikke dagpenger som student. Selv med de foreslåtte endringene fra regjeringen ville du ikke fått dagpenger.

Jobber du nå? I så fall blir du boende der du bor nå frem til du har fått jobb dit du vil flytte.

Anonymkode: 68605...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...