Gå til innhold

Kan ikke eldre mennesker endre seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på snart 26 år som har en far som er egentlig en ganske snill mann på noe og seksti år, men han bruker skjellsord som han lærte da han var ung. Har hørt han kalle noen for jøde et par ganger, men som oftest er det homo. Dette plager meg da jeg er lesbisk og dette er noe foreldrene mine vet og aksepterer. 

Jeg er ikke dum, jeg skjønner at min pappa har hatt disse ordene i vokabularet sitt veldig lenge og det er en vane sak. Jeg vet at han ikke har noe imot jøder eller homofile. Men i kveld når vi så på håndballkamp i lag sa han "Dommerne er homo!" Jeg sa da "Det er homofobisk, du kan ikke bare si sånne ting." Han sa "Det kan jeg vel." Hvorfor? Sikkert fordi han er for sta til å innrømme at han har sagt noe dumt. Han vet at han har en homofil datter.

 

Er det så vanskelig å endre litt på språket sitt i voksen alder? Det er litt sånn som alle som insisterer på å kalle alle mørke for neger fordi det var det man kalte dem når vi var barn, enda det var over tjue år siden og vi vet bedre nå. Bare fordi man har sagt det lenge, betyr ikke at det er greit.

Som homofil så stikker det litt i hjertet mitt hver gang jeg hører min far kalle noen for homo, enda jeg vet at han ikke er homofob. Han har sagt at det er sånn man er født og det er helt greit, han har uttrykket sinne over at kirken prøver å diskriminere homofile som vil gifte seg, men samtidig så føler jeg ikke at mine foreldre skjønner hvordan det føles for meg å vite at min legning er et skjellsord og at det er mange (mest i utlandet) som mener det er noe galt med meg. Jeg skammer meg ikke over meg selv og jeg vet at mine venner og familiemedlemmer er glad i meg, jeg trenger ikke aksept fra hele verden, men jeg skulle ønske at min egen pappa ville brukt hode litt av og til og latt være å bruke homo som skjellsord. :(

Anonymkode: 1976a...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanskelig. Noen vil ikke endre seg. Noen synes homo er et supert skjellsord, selv om det sårer deres egne. Du har en drittsekk av en far. På tide å sette han kraftig på plass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Berentsens skrev:

Det er ikke vanskelig. Noen vil ikke endre seg. Noen synes homo er et supert skjellsord, selv om det sårer deres egne. Du har en drittsekk av en far. På tide å sette han kraftig på plass. 

Ser det for meg:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nøste~ skrev:

Ser det for meg:laugh:

Hva var det som var morsomt?

Anonymkode: 6af6c...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det som var morsomt?

Anonymkode: 6af6c...050

Hvordan det kunne gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berentsens skrev:

Det er ikke vanskelig. Noen vil ikke endre seg. Noen synes homo er et supert skjellsord, selv om det sårer deres egne. Du har en drittsekk av en far. På tide å sette han kraftig på plass. 

Jeg forsøkte jo å si at det ikke var greit. :(  Men han ignorerte det. 

Vi er ikke en sånn familie som snakker om følelser og ting, så det er ikke lett for meg å snakke om følelser og sånn. Og det at jeg er homofil har vi ikke snakket noe om uten at jeg kom ut av skapet. Jeg bruker ikke nevne det, men han viser støtte med at når det er noe diskriminering saker på TV så blir han sint. Som for eksempel at den norske kirken ikke ville vie homofile, da sa han at de bodde i middelalderen enda.

Anonymkode: 1976a...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte jo å si at det ikke var greit. :(  Men han ignorerte det. 

Vi er ikke en sånn familie som snakker om følelser og ting, så det er ikke lett for meg å snakke om følelser og sånn. Og det at jeg er homofil har vi ikke snakket noe om uten at jeg kom ut av skapet. Jeg bruker ikke nevne det, men han viser støtte med at når det er noe diskriminering saker på TV så blir han sint. Som for eksempel at den norske kirken ikke ville vie homofile, da sa han at de bodde i middelalderen enda.

Anonymkode: 1976a...cc1

Da må det sis kraftig i fra. Svar med samme mynt. Jeg regner med at det er noe som sårer din far ganske så kraftig. Finn ut hva det er og kjør på. Enkelte evner ikke å forstå før det de selv kjenner på ubehaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt teit akkurat nå...visste ikke at "homo" var ett skjellsord 

Anonymkode: f7da3...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger sier jeg rett ut til alle, så lenge negere bruker det kan jeg bruke det. Jeg har mange homofile venner og, jeg kaller dem både homo og hetero, begge brukt som "skjellsord". Vet du hvorfor folk rundt meg ikke har problemer med sånne ting? Fordi det bare er idiotiske ord folk med "litt for mange følelser" liker å bil fornærmet av. Og sånne har jeg bare ikke ork eller tålmodighet til å være venn med. Det blir litt for PK, grått og kjedelig for min smak.

Det er noe som heter selvironi. Folk som ikke klarer å tulle med sine egne svakheter eller de trekkene som er abnormale ved dem er bare veldig uinteressante for meg. Lær å le av deg selv og ikke vær så selvhøytidelig og ta deg nær av absolutt alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg litt teit akkurat nå...visste ikke at "homo" var ett skjellsord 

Anonymkode: f7da3...6c2

Jeg har lest at det er det mest brukte skjellsordet på norske skoler, og på disse skolene går det flere barn som vet at de selv er homofile uten at de tør å si det til noen. :(

Jeg lærte ordet homo av andre barn og da var det negativt brukt. Det er utrolig vanskelig å akseptere seg selv som homofil når du har vokst opp med ordet homo slengt ut som fornærmelser. 

Anonymkode: 1976a...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cashbah skrev:

Neger sier jeg rett ut til alle, så lenge negere bruker det kan jeg bruke det. Jeg har mange homofile venner og, jeg kaller dem både homo og hetero, begge brukt som "skjellsord". Vet du hvorfor folk rundt meg ikke har problemer med sånne ting? Fordi det bare er idiotiske ord folk med "litt for mange følelser" liker å bil fornærmet av. Og sånne har jeg bare ikke ork eller tålmodighet til å være venn med. Det blir litt for PK, grått og kjedelig for min smak.

Det er noe som heter selvironi. Folk som ikke klarer å tulle med sine egne svakheter eller de trekkene som er abnormale ved dem er bare veldig uinteressante for meg. Lær å le av deg selv og ikke vær så selvhøytidelig og ta deg nær av absolutt alt.

Det kommer helt an på hvordan man sier det. Man kan kalle noen for homse eller homo uten at det er skjellsord. Man kan også si homo til en homofil person som man er venner med på en spøkefull måte. Det kommer helt an på sinnelaget til personen.

Men når min far brøler "Jævla homo!" Eller "Dommerne er homo!" Fordi han er sint... Da er det sårende for meg.

Alle er forskjellig, personlig så kan jeg ta en spøk og jeg blir ikke fornærmet hver gang noen sier homo, men det er ikke alltid at bruk av ordet homo er greit. 

Når det kommer til ordet neger, så har jeg aldri hørt en mørk person si det om seg selv. Jeg har en venninne som er mørk som sier at det er utrolig fornærmende og jeg har alltid respektert det. Jeg har hørt mørke si "nigga" om seg selv, noe som jeg selv ikke liker å høre, men de om det. Venninnen min som er mørk føler et sterk avsky når hun hører ordet også, og hvis hun prater med mørke som bruker det så sier hun ifra "Greit nok om du bruker det order, men ikke bruk det når du snakker med meg."

Helt greit at du ikke ville ha vært venn med meg, har en følelse av at våre personligheter ikke passer sammen likevel. ;)

 

 

Anonymkode: 1976a...cc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også reagert på sånne ting som voksne mennesker sier. Som at mamma og mormor sier "neger" når de prater om mørkhudede mennesker. Ikke fordi de mener noe vondt om dem, men det er det de har lært at de kalles, akkurat som at vi er "hvite". De bruker det altså ikke som et skjellsord. Jeg prøvde å si til dem begge at de ikke burde bruke det ordet fordi det ikke er noe pent, men begge to har sagt imot meg og mener at det er et greit ord å bruke. Jeg synes nå at så lenge man får vite at det faktisk er folk som tar seg nær av det så kan man gjøre seg litt bevisst på det og unngå ordet, uavhengig av hva man har lært tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cashbah skrev:

Neger sier jeg rett ut til alle, så lenge negere bruker det kan jeg bruke det. Jeg har mange homofile venner og, jeg kaller dem både homo og hetero, begge brukt som "skjellsord". Vet du hvorfor folk rundt meg ikke har problemer med sånne ting? Fordi det bare er idiotiske ord folk med "litt for mange følelser" liker å bil fornærmet av. Og sånne har jeg bare ikke ork eller tålmodighet til å være venn med. Det blir litt for PK, grått og kjedelig for min smak.

Det er noe som heter selvironi. Folk som ikke klarer å tulle med sine egne svakheter eller de trekkene som er abnormale ved dem er bare veldig uinteressante for meg. Lær å le av deg selv og ikke vær så selvhøytidelig og ta deg nær av absolutt alt.

Det er forskjell på selvironi og det å få slengt skjellsord etter seg. Jævla homo er et skjellsord i de aller fleste tilfeller, da folk bruker det i kontekster hvor hensikten er å skjelle noen ut. Det vet du sikkert like godt som meg. Å kalle venner for homo er ikke det samme som jævla homo og tilsvarende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at det er det mest brukte skjellsordet på norske skoler, og på disse skolene går det flere barn som vet at de selv er homofile uten at de tør å si det til noen. :(

Jeg lærte ordet homo av andre barn og da var det negativt brukt. Det er utrolig vanskelig å akseptere seg selv som homofil når du har vokst opp med ordet homo slengt ut som fornærmelser. 

Anonymkode: 1976a...cc1

Jeg har flere homofile venner og hos oss blir det ikke brukt som skjellsord. Homo betyr rett å slett mann som liker mann og lesbisk, jente som liker jente. Aldri tenkt over at det kan være støtende. Hva skal man si da?

Anonymkode: f7da3...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere homofile venner og hos oss blir det ikke brukt som skjellsord. Homo betyr rett å slett mann som liker mann og lesbisk, jente som liker jente. Aldri tenkt over at det kan være støtende. Hva skal man si da?

Anonymkode: f7da3...6c2

Det er kjempeforskjell på å bruke ordet der det passer og å bruke det som et skjellsord.

Å rope "jævla homo", "jævla fitte" eller noe lignende fordi du synes noen fortjener å skjelles ut og du bruker de ordene som du oppfatter er mest nedverdigende - er veldig annerledes enn å fortelle at vennen din Per er homo og ønsker å treffe en mann å bli glad i og leve med. Eller å kanskje si at du er kjempeglad for å ha en homofil venn fordi han gir deg andre perspektiv på livet og ting som skjer.

Anonymkode: c672f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Din jævla autist" eller lignende blir brukt som skjellsord på nettet en del. Jeg er autist og jeg syns det er morsomt. Som du sier så er ikke skjellsordet knyttet til det å være homo, så det har heller ikke noe for seg å ta seg nær av det. Det er det samme når folk kaller andre autist, de mener at personen har de stereotypiske negative sidene med autisme, det sier ingenting om hva de egentlig mener om autisme som fenomen.

Er likt med det engelske "faggot" som pleide være skjellsord mot homofile. Nå er faggot brukt så mye som fornærmelse at det begynner å bety noe helt annet enn homofil i negativ betydning. Nå blir faggot ofte brukt om personer som blir sure for ingenting, er veldig selvsentrert e.l. Så ordet har mistet noe av sin makt.

Hadde noen kalt meg en homo så hadde jeg syns det var utrolig morsomt. Det blir bare så tåpelig og rart at det er morsomt. Jeg lo til og med da jeg leste at faren din kalte dommeren en homo. Den beste måten man kan reagere mot skjellsord og sinte mennesker er humor. Det tar umiddelbart av broddet av det som blir sagt og den som sa noe stygt blir stilt i dårlig lys.

Anonymkode: ef4b6...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...