Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #1 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg har stått arbeidsledig hos Aetat i 2 mnd nå fordi jeg ikke har noe arbeid for tiden. Nå har jeg fått tilbud om jobb i en klesbutikk. Eller altså, jeg får ikke lønn av klesbutikken men aetat forsørger meg. Jeg skal kun jobbe på dagtid og da sammen med sjefen. Dette er en vinn-vinn situasjon for alle parter. Klesbutikken får ekstra hjelp, Aetat slipper at jeg sitter hjemme og mottar penger uten å gjøre noe for de og jeg får arbeidserfaring og noe å gjøre (Samt attest og rabatt på klærne der! ) Det jeg lurer på er hvor mye penger jeg får av Aetat? Håper det er nok til å klare meg økonomisk? Jeg vet at aetat ikke gir meg like stor lønn som jeg hadde fått hvis jeg fikk penger via klesbutikken og var "ordentlig" ansatt. Men jeg håper det er nok til å klare meg økonomisk
nyibyen Skrevet 12. oktober 2004 #2 Skrevet 12. oktober 2004 Vinn-vinn-situasjon for alle parter - bortsett fra den som får sparken pga at klesbutikken tjener mer på å ansette deg når de bare betaler halve lønna selv. Det er slett ikke sikkert det er slik i DIN butikk, altså, det var ikke personlig ment. Men i to bedrifter jeg har arbeidet har de skviset ut folk som har jobbet der lenge på grunn av at de har fått folk fra aetat som de slipper å betale full lønn til. Ikke for å være gledesdreper, dette gjelder sikkert ikke deg, alle bedrifter er forskjellige. Men de to jeg har erfaring med hadde en DÅRLIG personalpolitikk og var beryktet for det. Ikke uten grunn... hadde blitt glad om aetat hadde kontaktet meg med et slikt tilbud jeg også, sånn er nå verden bare
kjellebassen Skrevet 12. oktober 2004 #3 Skrevet 12. oktober 2004 Har selv jobbet gjennom aetat og må si at det kan være frustrerende. Tross alt kan arbeidsgiveren si deg opp når de vil, du får dårligere betalt og blir garantert tildelt alle jobbene ingne andre "vil" gjøre. På den annen side er et bra å få litt arbeidserfaring dersom du ikke har noen, eller lite fra før. Når det gjelder det "nyibyen" skriver så har jeg aldri hørt om tilfeller der andre har blitt oppsagt pga. en som kommer inn på den måten du gjør. Det ville jo vært oppsigelse på usaklig grunnlag og arbeidsgiveren kan risikere arbeidsrettsak, noe de færreste arbeidsgivere ønsker.
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #4 Skrevet 12. oktober 2004 Har selv jobbet gjennom aetat og må si at det kan være frustrerende. Tross alt kan arbeidsgiveren si deg opp når de vil, du får dårligere betalt og blir garantert tildelt alle jobbene ingne andre "vil" gjøre. På den annen side er et bra å få litt arbeidserfaring dersom du ikke har noen, eller lite fra før. Det har du rett i, Kjellebassen. Men vet du ca hvor mye jeg kommer til å få av Aetat? Penger er ikke så viktig for meg, jeg er kun avhengig av at de dekker livsviktige behov. Jeg synes det er bra med jobberfaring og det høres veldig morsomt ut å jobbe i klesbutikk. Det kommer av at jeg er veldig opptatt og glad i klær
nyibyen Skrevet 12. oktober 2004 #5 Skrevet 12. oktober 2004 Du - var det aetat selv som ordnet jobben, eller gikk du gjennom "vikarbyrå"-avdelingen "aetat jobbservice"? Jeg er nemlig jobbsøkende for tiden og fikk høre fra konsulenten min på aetat at de ikke pleier å gi folk jobb, de bare administrerer informasjon om og for arbeidseledige. Så jeg har registrert meg på jobbservice-byrået og håper på litt hjelp derfra....
Orthia Skrevet 12. oktober 2004 #6 Skrevet 12. oktober 2004 Vi har hatt to stykker på utplassering fra aetat på jobben. De fikk den helt latterlige summen av 180 kroner dagen. Det var ikke personer som hadde rett på dagpenger eller noe. Det er heller ikke lov å bruke praktikanter fra aetat som erstatning for andre ansatte- de skal kun gå oppå andres vakter.
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #7 Skrevet 12. oktober 2004 Vi har hatt to stykker på utplassering fra aetat på jobben. De fikk den helt latterlige summen av 180 kroner dagen. Ok, da ble det ca 3600,- på de i mnd hvis de jobbet ca 20 dager i mnd (mandag-fredag) Men så dekker jo sosialen strøm og husleie utenom denne summen. Så de 3600,- skal gå til mat, klær, lege, mobil etc.
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #8 Skrevet 12. oktober 2004 Du får vel det samme som du får ellers på a-etat- Vi er tilbake på 80-tallet da ledigheten var stor. da gikk vi på tiltak igjennom a-etat. Ofte kalt yrkesopplæring. kjekk greie. det var kurser, internopplæring og utplassering. Det varte kun tre mnd. Kan nok ikke kalles opplæring, men innblikk i bedriften, spør du meg i dag. Målet var at du kunne få fast arbeide i bedriften etterpå, såfremt arb.giver var fornøyd med deg. Desverre, så ble ingen fast ansatt. Som min sjef sa den gang: jeg skulle gjerne ha beholdt deg, men jeg har ikke råd. jeg ut og en ny inn. Slik gikk året rundt på de fleste arb.plasser. Heldigvis så fikk de bare en person pr.år i tre mnd etterhvert. Hvordan er dt i dag?
Armonia Skrevet 13. oktober 2004 #9 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg hadde en såkalt "praksisplass" gjennom Aetat tidligere i år. Fikk 240 kr dagen pluss kjørepenger. Ble ikke akkuratt rik av det :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #10 Skrevet 13. oktober 2004 Du - var det aetat selv som ordnet jobben, eller gikk du gjennom "vikarbyrå"-avdelingen "aetat jobbservice"? Det var vel gjennom aetat tenker jeg. Sjefen i klesbutikken hadde ringt til aetat og spurt om de kunne plukke ut noen aktuelle og så ringte sjefen til meg og avtalte intervju. Jeg ble faktisk ganske glad - det kryr jo av folk her som har lyst på akkurat den jobben
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #11 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg hadde en såkalt "praksisplass" gjennom Aetat tidligere i år. Fikk 240 kr dagen pluss kjørepenger. Ble ikke akkuratt rik av det :oops: Hvordan jobb var det da? De gir jo mest sannsynlig forskjellig lønn etter hvordan jobb det er. Jeg regner med at jobb i en klesbutikk kommer ganske langt ned på stigen over bra lønnet jobber :oops: Men jeg gleder meg alikevel veldig til å begynne!
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #12 Skrevet 13. oktober 2004 Kanskje et lite dumt spm men: Jeg må vel ikke skatte av de pengene jeg tjener gjennom den jobben i Aetat? :klø:
Armonia Skrevet 13. oktober 2004 #13 Skrevet 13. oktober 2004 Markedsføring og salg var de oppgavene jeg hovedsaklig hadde. Hvis det er en praksispalss du har fått tror jeg kanskje det ikke spiller noen rolle om det er i en klesbutikk, tror lønnen er den samme... Men er jo ikke helt sikker. Jeg måtte ikke skatte av praksisplasspengene mine.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #14 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg måtte ikke skatte av praksisplasspengene mine. Det var godt å høre! :-)
Timian Skrevet 13. oktober 2004 #15 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg vil jo tro at man må skatte av pengene så sant du kommer over frikortgrensa på 23 000,- eller hva det er om dagen! Har ikke jobbet gjennom Aetat, men i andre vikarbyråer må man i alle fall skatte som av vanlig inntekt! Det enkleste for deg er vel å ta en telefon til Aetat og spørre om hvor mye du får i timen og om det trekkes skatt av dette!? Lykke til med jobben din!
vilde Skrevet 13. oktober 2004 #16 Skrevet 13. oktober 2004 Penger du tjener på "praksis" er ikke skattepliktige , og du får derfor heller ingen feriepenger av de. Jeg har jobbet for et firma i 7 mnd uten lønn, bare støtte fra Aetat. Jeg fikk utbetalt 7800 kr mnd, da hadde jeg i tillegg til vanlig dagsats + reisepenger, fått borteboer tillegg. Dagsatsen er på 245 kr pr dag -> 4900 kr pr mnd Reisepenger er maksimal 135 kr pr dag. Borteboer tillegget som jeg fikk pga at jeg var folkeregistrert en annen plass enn her jeg bor, var 135 kr pr dag. Mulig det gjelder andre regler hvis du har rett på dagpenger pr idag,sikkert avhengig av hvor mye du har i dagpenger. Jeg hadde ikke rett på dagpenger, så praksisplass var min enenste utvei, ikke noe spesielt gøy med så lite penger, men glad for det idag, da jeg fortsatt jobber i samme firmaet med en grei inntekt Dvs du kan forvente å få i overkant av 5000 kr mnd, utbetalt 2500 kr hver 14 dag. (avhengig av hvor lang reisevei du har til arbeidsstedet) Jeg kjenner flere som har jobbet på denne måten, og det er en fin måte å komme seg inn i en bedrift/markedet der man ønsker å jobbe.
vilde Skrevet 13. oktober 2004 #17 Skrevet 13. oktober 2004 Du finner forøvrig listen over tilskuddsatser her: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=17591
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #18 Skrevet 13. oktober 2004 Dvs du kan forvente å få i overkant av 5000 kr mnd, utbetalt 2500 kr hver 14 dag. Dekker aetat i tillegg til dette husleien og strømmen min?
vilde Skrevet 13. oktober 2004 #19 Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har aldri hørt om at Aetat dekker husleie og strøm nei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå