Gå til innhold

Teste fertilitet


Badehette

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg er (bare) i vår 5PP, og vi begynner å kjenne utålmodigheten krype på. 

Moren min ble gravid fem ganger mens hun gikk på prevensjon eller ammet. Søsteren min ble gravid på første forsøk. Derfor har jeg nærmest forventet å bli gravid like lett, noe som selvfølgelig er en dum holdning. 

Likevel er jeg inne på tanken om å sjekke hvor fertil jeg er eller om jeg i det hele tatt kan få barn. Er det kanskje litt tidlig? 

Noen som har testet seg for dette?

Endret av Badehette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du kan gjøre (hvis du ikke har gjort det allerede) er å kjøpe eggløsningstester og sjekke at du har eggløsning. Dersom du er sikker på at du har det er det aller enkleste at mannen tar en sædprøve. Det innebærer ingen stikk eller undersøkelser slik det gjør meg deg, og din mor/søsters fertilitet _er_ faktisk en indikator på fruktbarheten din, så jeg ville absolutt begynt der.

Vi hadde omtrent samme historie; jeg visste at jeg var fertil, hadde ett barn fra før og hadde blitt gravid to ganger uønsket (brukte prevensjon, tok abort begge gangene.) Når vi ikke fikk det til etter ca 6 måneders aktiv prøving gikk mannen til Dr. Ken Purvis og tok sædprøve. Viste seg at kvaliteten ikke var bra, og at han hadde en infeksjon i særlederen. Etter at han fikk behandling for dette (antibiotika) ble sædkvaliteten tipp topp og jeg ble gravid :) 

Anonymkode: a62b5...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du kan gjøre (hvis du ikke har gjort det allerede) er å kjøpe eggløsningstester og sjekke at du har eggløsning. Dersom du er sikker på at du har det er det aller enkleste at mannen tar en sædprøve. Det innebærer ingen stikk eller undersøkelser slik det gjør meg deg, og din mor/søsters fertilitet _er_ faktisk en indikator på fruktbarheten din, så jeg ville absolutt begynt der.

Vi hadde omtrent samme historie; jeg visste at jeg var fertil, hadde ett barn fra før og hadde blitt gravid to ganger uønsket (brukte prevensjon, tok abort begge gangene.) Når vi ikke fikk det til etter ca 6 måneders aktiv prøving gikk mannen til Dr. Ken Purvis og tok sædprøve. Viste seg at kvaliteten ikke var bra, og at han hadde en infeksjon i særlederen. Etter at han fikk behandling for dette (antibiotika) ble sædkvaliteten tipp topp og jeg ble gravid :) 

Anonymkode: a62b5...a62

Uff, han blir så lei seg om det viser seg å være han. 

Vi skal kjøpe eggløsningstest og se så jeg faktisk har eggløsning. 
Krysser fingre og tær for at det kun er vi som har vært uheldige hittill, og at mannen min slipper å føle seg "skyldig".

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...