Gå til innhold

AAP og studielån


Miranda16

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Adhara skrev:

Hvis utdanning ikke er svaret så blir det vel heller ikke tilbydd. 

Jo, dessverre. Men det er heldigvis blitt strengere og strengere. Jeg er veldig for omskolering når det er relevant. Eksempelvis en elektriker som ikke har finmotorikk lenger bør jo få hjelp.

Det er dessverre altfor mange som får utdanning basert på psykiske lidelser og det ser jeg på som tull. Dersom man ikke har en utdanning har man heller ingenting å erstatte. Det er ikke et mål at folk skal få høy lønn. Det er et mål at de skal være selvforsørget og i arbeidslivet.

Jeg vet om flere barnehageassistenter som har blitt førskolelærere og hjelpepleiere som har blitt sykepleiere. Det henger ikke på greip.

Anonymkode: 10794...59e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mottar aap for å studere, og fikk også lov å ta lån fra Lånekassen ved siden av. Sjekket med NAV før jeg søkte lån. 

Anonymkode: 08455...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den 27.1.2016 at 22.39, Nutz skrev:

Vel, jeg går på AAP og jeg fikk beskjed om at hvs jeg begynte på skole og tok opp studielån, ville jeg miste pengestøtten min fra nav. Enden på visa ble at nav nå betaler skolegangen min samtidig som jeg får utbetalt aap mens jeg studerer. 

Er i en tilsvarende situasjon nå og har søkt skole til høsten.Min veileder sa jeg ikke fikk fortsette på AAP. Hvordan ble dette til? Noen forslag til hvordan jeg eventuelt går frem? 

Anonymkode: fc932...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Her var det mye ymse :)

Først og fremst: Arbeidsavklaringspenger er en støtte man kan få i en overgangsperiode, dersom man fyller kravene til det, og det er meningen man skal føres tilbake i arbeidslivet. HVORDAN man føres tilbake i arbeidslivet er forskjellig fra person til person, derfor har man møter med NAV og lager en plan.
Noen kan få behandling en periode og bli friske igjen, andre kan begynne å jobbe litt og litt og så øke, andre igjen kan få muligheten til en omskolering dersom man av ulike grunner ikke kan fungere i samme type jobb som før.

Hvis du har AAP fordi du har vært syk en stund, kan du ikke bare søke deg inn på et studium og fortsette og få AAP - og det er helt uavhengig av om du i tillegg søker Lånekassen eller ei.
AAP skal ikke i utgangspunktet finansiere studier (da kunne jo "alle" som hadde vært sykmeldt et år bruke NAV som studiefinansierng hvis de ville finne på noe nytt...), det er kun ment som en hjelp til livsopphold i en periode hvor du er ute av arbeidslivet av en eller annen grunn. Lege eller annen behandler må gjøre rede for dette behovet overfor NAV.

For at du skal kunne motta AAP i en studieperiode, må altså selve studiet være det tiltaket NAV har bestemt er det riktige for å få deg tilbake i arbeidslivet - som jo er målet. For å få AAP må man bli fulgt opp av NAV, om det er behandling, arbeidstrening, kurs, praksisplass eller altså i noen tilfeller - studier. Disse tiltakene kalles alle sammen for "arbeidsrettede tiltak" og er betingelsen for at du skal få AAP i det hele tatt. Det er altså KUN hvis NAV har godkjent studier som ditt arbeidsrettede tiltak at du kan motta AAP i en studieperiode.

Dersom du studerer med NAVs velsignelse og får AAP, kan du selvsagt søke Lånekassen som alle andre.

Anonymkode: 8e41b...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Aap og studerer. Det var ikke bare et forslag som plutselig kom opp,og det var ikke bare noe tilfeldig som Nav mente at jeg skulle gå på.

Hadde et år med praksis innen det jeg ønsket å utdanne meg innen for å se hvordan jeg fungerte i en lignende arbeidssituasjon. Ble jo mest som en assistent siden det var mye jeg ikke kunne gjøre uten utdanning,men det var for å teste ut arbeidsmiljø,arbeidsoppgaver osv. Før det hadde jeg vært syk i ett år, og poenget med praksis var å finne jobb som jeg kunne fungere i. Nav sa fra dag en at en eventuell utdanning kunne bli vanskelig å få til, men det jeg ønsket var å bevege meg mot en jobb jeg kunne fungere i. Før sommeren i fjor fikk jeg godkjent utdanning som tiltak.

Tror noen har misforstått ganske mye om de tror at de som går på Aap ikke kan bli friske av sykdommen sin og ikke skal tilbake til arbeidslivet senere. Det å ha en utdanning i bakhånd er vel bare positivt i dagens samfunn. Klart det må være noe en passer til og noe som gir en jobb,men det var mitt Nav-kontor ganske strenge på i hvert fall og i tillegg måtte jeg vise at det var noe jeg virkelig ville.

Uansett er det vel ulike tiltak Nav kan igangsette når man går på Aap. Om man ikke kan gå tilbake til jobb så er det vel uføretrygd som er neste post,men Aap er altså ikke bare fordi som er for syke til å jobbe. Folk går jo i behandling mens de er på Aap,og da blir jo mange friske(re) etter det.

Anonymkode: aca7d...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg begynner selv på studier til høsten med AAP under studiet, dette har blitt avklart under møte med rådgiver fra Nav, og noe både jeg og rådgiver har skrevet under på. Jeg har dog ikke søkt om studielån(glemt det, kom på det i dag! ^^). Jeg å rådgiver pratet dog ikke noe om dette med studielån når jeg er i AAP, men fristen for å søke studielån er 15. Mars. Litt usikker hva jeg gjør? Mest sannsynlig trygt for meg å søke, men tenker jo selvfølgelig "what if", siste jeg vil er å miste AAP.

Anonymkode: 6a4c6...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner selv på studier til høsten med AAP under studiet, dette har blitt avklart under møte med rådgiver fra Nav, og noe både jeg og rådgiver har skrevet under på. Jeg har dog ikke søkt om studielån(glemt det, kom på det i dag! ^^). Jeg å rådgiver pratet dog ikke noe om dette med studielån når jeg er i AAP, men fristen for å søke studielån er 15. Mars. Litt usikker hva jeg gjør? Mest sannsynlig trygt for meg å søke, men tenker jo selvfølgelig "what if", siste jeg vil er å miste AAP.

Anonymkode: 6a4c6...d06

Fristen for å søke om studielån for vårsemesteret 2017 er 15. mars, men fristen for å søke om studielån for høstsemesteret 2017 er 15. november. Søknaden for neste skoleår er ikke en gang lagt ut ennå, den kommer i månedsskiftet april/mai.

Endret av Tiriltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tiriltunge skrev:

Fristen for å søke om studielån for vårsemesteret 2017 er 15. mars, men fristen for å søke om studielån for høstsemesteret 2017 er 15. november. Søknaden for neste skoleår er ikke en gang lagt ut ennå, den kommer i månedsskiftet april/mai.

Ja, fant det ut, gikk igjennom litt grundigere på lånekassen sine sider :) Men takk for svar uansett :) Ikke lenger i panikk, hehe

Anonymkode: 6a4c6...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...