Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet har sikkert kommet opp mange ganger før, men om en kan svare så har det vært kjempefint

Før kunne man motta både AAP samtidig som kunne motta støtte fra Lånekassa, Noen som vet om regelverket har blitt endret?

Tnks!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror man kan det fortsatt, jeg er under utdanning på aap men har ikke tatt opp studielån enda da jeg er forsinket i utdanningen. 

Anonymkode: bd2e0...2b8

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan man søke om. AAP regnes såklart som inntekt og lån og stpiend deretter. men så lenge avtalen via nav er at man kan utdanne seg så er det ingenting i veien for det.

Anonymkode: 10794...59e

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan man søke om. AAP regnes såklart som inntekt og lån og stpiend deretter. men så lenge avtalen via nav er at man kan utdanne seg så er det ingenting i veien for det.

Men er det ikke sånn som med lønnsinntekt at man blir trukket av AAPen?

Skrevet
16 minutter siden, Miranda16 skrev:

Men er det ikke sånn som med lønnsinntekt at man blir trukket av AAPen?

Ingen trekker deg i lønn selv om du søker studielån...

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke motta penger fra både nav og lånekassen samtidig. Nav kan i enkelte tilfeller dekke skolegang, men man kan ikke få studielån når man går på AAP.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Nutz skrev:

Man kan ikke motta penger fra både nav og lånekassen samtidig. Nav kan i enkelte tilfeller dekke skolegang, men man kan ikke få studielån når man går på AAP.

Når kom den endringen?

Anonymkode: 6e43a...43f

• Liker 1
Skrevet

Man kan ta opp studielån på AAP, også få ordinært stipend, det man ikke kan få samtidig som AAP er sykestipend.

Anonymkode: bf561...7b5

Skrevet

Dette er veldig forvirrende folkens. Er det noen som har vært i den situasjonen, eller er det noe dere har hørt fra andre?

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen trekker deg i lønn selv om du søker studielån...

Du blir trukket i AAP om du jobber. Det vet jeg sikkert, og da vil jeg tro det samme gjelder om man mottar lån og/eller stipend

Skrevet
1 time siden, Nutz skrev:

JO, det kan man!!

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Miranda16 skrev:

Du blir trukket i AAP om du jobber. Det vet jeg sikkert, og da vil jeg tro det samme gjelder om man mottar lån og/eller stipend

Nei, jobb og lån er to vidt forskjeøøige ting....  Ring nav i morgen og spør!

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan man låne penger selv om man får AAP!!

Så lenge utdannelse er en del av aktivitetsplanen som er utarbeidet i samarbeid med nav så har man de samme rettighetene som alle andre studenter.

Du vil få mindre lån og stipend ettersom du har forholdsmessig høyere inntekt.

Google it, eller ring lånekassen. NAV har ikke noe med hvem du låner penger fra....

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er frisk nok til å studere kvalifiserer du vel ikke til AAP?
Vet at noen får fag som arbeidsrettet tiltak men tror ikke det er spesielt vanlig.

Anonymkode: 79fb6...804

Skrevet
14 minutter siden, MapleSirup skrev:

Så lenge utdannelse er en del av aktivitetsplanen som er utarbeidet i samarbeid med nav så har man de samme rettighetene som alle andre studenter.

Google it, eller ring lånekassen. NAV har ikke noe med hvem du låner penger fra....

Ok. så om man mottar AAP vil stipendet bli lavere?

Skrevet

Vel, jeg går på AAP og jeg fikk beskjed om at hvs jeg begynte på skole og tok opp studielån, ville jeg miste pengestøtten min fra nav. Enden på visa ble at nav nå betaler skolegangen min samtidig som jeg får utbetalt aap mens jeg studerer. 

Skrevet
21 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er ingen informasjon å finne om dette om man googler. Å finne ut av 2 regelverk er ikke lett. Håper jeg kan få all informasjon fra veilederen på 55 55 33 33, for saksbehandlere er umulig å få tak i. Lånekassa er ikke enkle heller,

Men det høres logisk ut det du sier om at lån og stipend vil bli noe lavere om man har AAP. Takk for svar da har jeg noen rettesnorer når jeg ringer, Greit å vite hva jeg skal spørre om,

Igjen takk!

Skrevet
3 minutter siden, Nutz skrev:

Vel, jeg går på AAP og jeg fikk beskjed om at hvs jeg begynte på skole og tok opp studielån, ville jeg miste pengestøtten min fra nav. Enden på visa ble at nav nå betaler skolegangen min samtidig som jeg får utbetalt aap mens jeg studerer. 

Ja, selvfølgelig! Først må man jo ha godkjent utdanning via nav eller så må betale det selv på lik linje som alle andre. Ikke det samme!

Først må¨aktivitetsplan ligge til grunn og det må godkjennes.Nav har ingen rett til å bestemme om lånelassen skal gi deg penger.

Skrevet
3 minutter siden, Miranda16 skrev:

Det er ingen informasjon å finne om dette om man googler. Å finne ut av 2 regelverk er ikke lett. Håper jeg kan få all informasjon fra veilederen på 55 55 33 33, for saksbehandlere er umulig å få tak i. Lånekassa er ikke enkle heller,

Men det høres logisk ut det du sier om at lån og stipend vil bli noe lavere om man har AAP. Takk for svar da har jeg noen rettesnorer når jeg ringer, Greit å vite hva jeg skal spørre om,

Igjen takk!

Igjen: Det er jo ikke nav du skal låne oenger av. Har du fått innvilget utdannelse via nav?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...