AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Jeg er en 15 år gammel jente og har hatt mensen siden jeg var 11. Jeg blør sykt mye og når jeg har mensen, kan jeg ikke gjøre alle de normale tingene jeg vanligvis gjør. Gymmen blir f.eks vanskelig siden jeg blør så mye. Jeg kan ikke sitte eller ligge vanlig uten å blø skikkelig. Og i tillegg så våkner jeg nesten hver natt i en dam av blod. Jeg bruker bind faktisk, siden jeg er så redd for å få toxic sjokk syndrom. Skulle selvfølgelig ønske jeg brukte tampong men er så utrolig redd. Har også forferdelige mensensmerter, og gruer meg alltid til å legge meg fordi jeg vet at jeg kommer til å blø igjennom Men greia er, er det vanlig å blø så utrolig mye? Føler innlegget ble veldig rotete, men bare spør om det er noe feil. Anonymkode: 12a27...58b
Dipladenia Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Jeg hadde akkurat samme problem som deg da jeg var 15. Løsningen var p-piller.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Kom deg til legen. Hatt det samme som deg. Vanvittige smerter og maaasse blod.. som varte i 10+ dager, kun 2 uker fri mellom hver mens. Mistet masse blod og det ble store avvik i blodnivåene. Var hos legen og fikk beskjed om å ta jerntilskudd og fikk resept på både p -piller og folsyre. P-pillene regulerte mensen slik at jeg fikk den fast hver 4.uke istedenfor hver andre... Og smertene ble borte, og knapt blødning når jeg har mensen. Ta en tur til legen du. Er et lignende tema om dette på forumet her nå, bare sjekke ut. Anonymkode: c3040...f6e 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 Jeg var sånn den første gangen jeg fikk mensen. Herregud var sånn i to uker det var helt forferdelig husker jeg. Enig med de over om at du bør dra til legen. Vanlig eller ikke vanlig, det er for slitsomt å måtte leve med det på den måten du gjør.
Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Syns du skal gi tamponger en sjanse - tss er veldig lite sannsynlig om du er flink med hygienen og bytter så ofte som anbefalt (og hvis du blør mye vil du jo bytte ofte uansett). Det kan gjøre livet enklere. Jeg syns ikke nødvendigvis det høres ut som du blør unormalt mye, nemlig, men selv med normale blødninger vil det bli mye klin når man bruker bind, dessverre! Men er du usikker tar du en tur til legen.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en 15 år gammel jente og har hatt mensen siden jeg var 11. Jeg blør sykt mye og når jeg har mensen, kan jeg ikke gjøre alle de normale tingene jeg vanligvis gjør. Gymmen blir f.eks vanskelig siden jeg blør så mye. Jeg kan ikke sitte eller ligge vanlig uten å blø skikkelig. Og i tillegg så våkner jeg nesten hver natt i en dam av blod. Jeg bruker bind faktisk, siden jeg er så redd for å få toxic sjokk syndrom. Skulle selvfølgelig ønske jeg brukte tampong men er så utrolig redd. Har også forferdelige mensensmerter, og gruer meg alltid til å legge meg fordi jeg vet at jeg kommer til å blø igjennom Men greia er, er det vanlig å blø så utrolig mye? Føler innlegget ble veldig rotete, men bare spør om det er noe feil. Anonymkode: 12a27...58b Når du blør mye og ofte så får du lett lave jernlagre, og nårndu har lave jernnivåer så får kroppen problemer med å stoppe/minke blødninger enten det er mensblødning eller andre blødninger. Dermed kommer du inn i en vond sirkel. En blodprøve og legen kan se om dette er tilfelle hos deg. Ved menssmerter så kan det være du har sykdommen endometriose. Den gir smerter i varierende grad, både under mens og ved eggløsning, litt avhengig av hvor sykdommen utvikler seg i underliv/bukhule. Du trenger ikke være redd for å bruke tampong dersom du er normalt renslig. Vasker hendene før du går på toalettet og skifter tampong og skifter etter max 7 - 8 timer. Men blødningsmengden vil være den samme uansett hvilken mensbeskyttelse du bruker. Mensbeger er og en mulighet? Det er uhyre få som får toxisk sjokk etter tampongbruk. 70 % av verdens menstruerende kvinner bruker tampong under mens, i følge dem som driver med statistikk på sånt. Synes absolutt du skal snakke med noen om dette, mamma, helsesøster eller fastlegen din. (Eller andre voksne du har tillit til og som kan hjelpe deg.) Anonymkode: 7d1ce...b1a 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Høres ganske så normalt ut, ja, var slik for meg også. Angående bløing: Bruk tampong eller menskopp. Sørg for god hygiene (vask hendene godt før du tar i tampong/menskopp). Forøvrig er menskopp ikke så mye forbundet med tss som tamponger er, antageligvis fordi en menskopp ikke sørker ut skjeden i så stor grad, og dermed er man ikke så utsatt for små rifter som infeksjoner kan utnytte. Angående smerter: Ta smertestilende -før- du får vondt. Om du vet at du alltid får vondt om natten, ta smertestillende før du legger deg. Kombiner gjerne ibux+paracet, eller prøv naproxen. Du kan også høre med legen om han har noe annet du kan få om det er skikkelig ille. Anonymkode: 3034a...48c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Hadde det ganske likt som du beskriver. Fikk mensen som 11 og blødde mye i over 7 dager. Hadde også så sterke smerter at jeg svimlet og ikke kunne stå oppreist. Min redning var p-piller. Du blør mindre og i færre dager. Da kan du også regulere hvor ofte du har menstruasjon, noe som var en befrielse for meg med sterke smerter. I tillegg hjelpere også pillene på smertene, så det er vinn-vinn Synes du også skal snakke med moren din. Husk, en gang var hun også 15 Anonymkode: 9eeb1...59b
Rosalie Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Jeg støtter også rådet om legebesøk og p-piller. Mora mi dro meg med til legen etter at jeg nok en gang hadde blødd igjennom nattbind og sølt ut hele sengen. Etter et par måneder på p-piller, hadde mensen blitt redusert til kun noen få dager, og bare lett blødning, og kanskje det viktigste - smertene var borte, jeg fikk bare en lett murring den første dagen. Jeg kunne også begynne med tamponger, noe jeg ikke orket å bruke da jeg blødde som en gris, for det var skikkelig grisete.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Tusen takk for alle svar! Har lyst å prøve ut p-piller, men er litt usikker. Må man ha sex for å bruke p-piller eller finnes det noen for mensen? Sikkert et teit spørsmål, men vet ikke så mye om p-piller Anonymkode: 12a27...58b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for alle svar! Har lyst å prøve ut p-piller, men er litt usikker. Må man ha sex for å bruke p-piller eller finnes det noen for mensen? Sikkert et teit spørsmål, men vet ikke så mye om p-piller Anonymkode: 12a27...58b P piller er normalt prevensjon, men kan og brukes for å gi mindre mensblødning og smerter under mens. P piller starter man normalt og på før man begynner å ha sex for å unngå å bli gravid når man har sex. Forklarer du heslepersonell at du sliter under mens slik du har gjort her, og spør om p piller kan hjelpe med å redusere plagene dine så blir du forstått. Sex er ikke alene et kriterium for å få p piller. Anonymkode: 7d1ce...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 P-pillene må være kombinasjonspiller med hormoner. Anonymkode: c3040...f6e
Dolly-Duck Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 Jeg slet også med mensen når jeg var ung. Jeg var veldig ung, og fikk noen andre piller før jeg begynnte på p piller. Jeg husker ikke hva det var, men det kuttet ned drastisk både smerter, blødning og dager. Du er jo såpass voksen at du likesågodt kan gå på p piller. Du trenger ikke være seksuelt aktiv for å begynne på det, enormt mange unge jenter begynner på p piller pga mensen. Når det gjelder tamponger så bør du rett og slett bare begynne å prøve. Jeg var livredd selv, men livet mitt ble så mye enklere etter at jeg fikk dreisen på tampong. Med bind hadde jeg ofte uhell, det forsvant med tampong. Det er greit å få dreisen på tampong uansett, slik at du fremdeles kan gå i bikini, bade på ferie, trene osv. Spør lege eller helsestasjon, så kan de nok betrygge deg. Dersom du absolutt ikke vil pga tss så er det alternativer som f. eks menskopp som nevnt over. Men det er mye vannskeligere, jeg sliter med å få til menskoppen og hadde aldri klart det dersom jeg ikke var vant til å bruke tampong, eller hadde hatt sex.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #14 Skrevet 28. januar 2016 Synes ikke det er bra at mange her foreslår p piller, da det tukler med hormonene. Ville først ha fått sjekket jernlageret ditt ts, det gjør du ved å ta en blodprøve. Du kan kanskje og ta blodprøver på hormonene dine, mulig du har ubalanser der. Anonymkode: 11e0b...2aa
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #15 Skrevet 31. januar 2016 Når mensturasjonen blir så plagsom at den går ut over livskvaliteten din kan hormonprevensjon være et godt alternativ. Jeg hadde store mensturasjonsproblemer og fikk derfor satt inn hormonspiral ganske tidlig i tenårene, nå er jeg blødningsfri. angående TSS mener jeg å ha hørt at det er noe som henger igjen fra gammelt av og er veldig sjelden nå til dags. Tamponger gjør ofte mensen mye enklere. Anonymkode: d8c20...6a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå