Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #1 Skrevet 12. oktober 2004 ... er det noen som kan lage det? Jeg har gjort noen eksperimenter med ingefær, kardemomme, kanel, anis eller fennikel, svart te og sikkert noen andre ting, og vet jeg skulle hatt nellikspiker oppi. Men så tror jeg jeg gjør feil med melka - den skal visst varmes opp. Smaker godt uansett, men hadde vært moro å gjøre det skikkelig...
Elze Skrevet 14. oktober 2004 #3 Skrevet 14. oktober 2004 Chai betyr rett og slett te på mange språk, bla. russisk, tyrkisk og hindi. På kaffebarer og sånn betyr det en krydret te med melk.
Polluela Skrevet 17. oktober 2004 #4 Skrevet 17. oktober 2004 De selger det i poser på helsekost, fra Celestial Seasonings... Men "hjemmelaget" er kanskje å foretrekke? De bruker for øvrig veldig mye rart, til og med svart pepper... Den smaker ganske godt da! Men jeg er ikke så glad i melk, særlig ikke hvis den blir såpass varmet opp at sukkerkjedene blir brutt og det smaker grøt....
kkristin Skrevet 18. oktober 2004 #5 Skrevet 18. oktober 2004 oppskrift masala chai 4 pers.: en fem cm lang kanelstang 4 grønne kardemommekapsler 2 svarte kardemommekapsler 6 nellikspikrer (hvis ønskelig også en eller flere av følgene: koriander, ajowan, svart pepper, ingefær, eller fennikel. Jeg anbefaler ca 5 cm høy ingefærot.) 5 tesjeer te (kraftig, feks assam eller nilgiri) 5dl. melk 5dl. vann sukker eller honning etter smak. (i india brukes mye hvitt sukker, gjerne opp til en kopp.) Skjær ingefæren i tynne skiver. Rist krydderet i en tørr stekepanne i to min. til det begynner å lukte. Må ikke bli svidd. Ha krydderet i en gryte sammen med vannet. Kok opp, legg på lokk og la trekke i fem min. Tilsett te, melk og sukker. (og ingefær) Kok såvidt opp.( tas av platen rett før kokepunktet) La den trekke i tre til fem min. Bruk sil. Server.¨ mmmmmmmmmmmmmmmmmm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå