Gå til innhold

Operere/trekke visdomstann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal til spesialist i morgen angående fjerning av visdomstann, og jeg gruer meg som bare det! :-(
Hvor lang tid tar det å fjerne visdomstanna, og var det veldig ille? Jeg er klar over at det finnes skrekkhistorier,
men jeg håper at det finnes noen gode historier også... Ifølge den vanlige tannlegen vokser tanna skeivt,
og fikk derfor smerter og en liten betennelse.. Er det et veldig komplisert inngrep med mye instrumenter etc? Er det noe
jeg ikke takler så er det å ha masse instrumenter i munnen.. 

Huff, dette blir ille! :(

Anonymkode: d6667...5ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sa jeg hadde tannlegeskrekk og fikk operere bort alle viadomstennene under narkose. De hadde ikke en gang kommet frem. Det var egentlig veldig greit. Snakket rart en stund, Men ellers bra. Bare pass på ar du får nok bedøvelse så går det nok bra! Lykke til!

Anonymkode: 16fc2...671

Skrevet

Infeksjoner og at tannen vokser skjevt er ganske normalt - det er grunnen til at visdomstenner tas ut i utgangspunktet. 

Jeg gjorde dette for et par uker siden og det var myye enklere enn jeg hadde trodd. Var forberedt på at det skulle ta evigheter - spesielt ettersom jeg var blitt fortalt at jeg hadde lange røtter som attpåtil vendte innover og at det var en komplisert prosedyre.

Men det varte faktisk ikke lenge. Bedøvelse var de også generøse med. Det eneste ubehagelige var egentlig bare lyden av apparater, da jeg har litt sensitive ører. 

Tannlegen min er en erfaren oralkirurg som har gjort dette flere ganger daglig i to tiår. Så jeg visste jeg var i gode hender.

Anonymkode: 9f40f...c75

Skrevet

Hei:) Jeg måtte operere ut to av mine visdomstenner, de lå nede i tannkjøttet, var ikke plass for dem å komme opp. Jeg var ikke til spesialist da, men kan ikke tenke meg til at det for deg vil føles veldig annerledes. Du får bedøvelse som vanlig, og om de må bruke skalpell for å komme til tannen, så vil du nok få et operasjonslaken over deg(det ser kanskje litt dramatisk ut men).

Hos meg måtte tannlegen bruke borr for å dele tannen i mindre biter for så å ta den ut bit for bit. Så egentlig var det ikke verre enn å få en vanlig fylling. Det verste med hele greia var egentlig knekke-lyden når tanna ble brukket i biter:P Og jeg er ikke spesielt begeistret for tannlegen heller, men tannlegen min er flink og legger til rette for meg(jeg liker ikke å ha mange ting inne i munnen, så tannlegen begrenser seg f.eks.). :) Så om du har spesifikke ting du gruer deg til, missliker etc. si i fra om det:)

Når tanna var ute så ble det lagt nedi en sånn antibiotika-tråd i såret, før det ble sydd igjen. Etter et døgn kunne jeg dra ut denne tråden(gjør dette etter å ha tatt smertestillende:P), og etter en uke eller noe slikt tok de stingene som kanskje lugget litt men ikke vondt.

Jeg kjente ingenting under inngrepet(foruten om stikket fra bedøvelsen da), og etterpå gav ibux nok smertelindring selv om jeg også fikk paralgin forte, men fikk overhodet ikke bruk for den. Jeg ble litt hoven og blå ved kjeven da, så det så ut som noen hadde gitt meg en skikkelig karamell :fnise: Så det ble en del sånne; du skulle sett den andre fyren-vitser :laugh:

På den andre visdomstannen fikk jeg hverken smerter, hevelser eller blåmerker etterpå og tok ingen smertestillende i det hele tatt :) 

Lykke til TS, det går sikkert helt fint!

Anonymkode: fcc09...46e

Skrevet

Tusen takk for svar, det hjalp litt å få høre om deres opplevelser! Setter pris på det.. Gruer meg såklart veldig, men 
det er vel bare å hoppe i det, og som det nevnes, så kan jeg jo nevne det jeg ikke er noe fan av, så vil de vel gjøre det de kan for at det skal gå fort og greit.. Prøver å holde motet oppe, (er ikke lett!) 

Skal poste her etter trekkinga for å få delt hvordan det gikk, og om jeg overlevde (heheh) 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, det hjalp litt å få høre om deres opplevelser! Setter pris på det.. Gruer meg såklart veldig, men 
det er vel bare å hoppe i det, og som det nevnes, så kan jeg jo nevne det jeg ikke er noe fan av, så vil de vel gjøre det de kan for at det skal gå fort og greit.. Prøver å holde motet oppe, (er ikke lett!) 

Skal poste her etter trekkinga for å få delt hvordan det gikk, og om jeg overlevde (heheh) 

Vil legge til at du kan spørre der og da om time for oppfølging. Jeg måtte ringe og be dem sjekke fordi jeg var usikker, og det er ikke alltid standard at de har oppfølgingstime (dog du burde få det uten kostnad). 

Anonymkode: 9f40f...c75

Skrevet

Jeg har trekt 3 visdomstenner og 2 av de var vanskelige iflg tannlegen. Jeg hadde ingen smerter ved noen av de. 

Jobbet litt ekstra på 2 av de for å klare å få den ut, men alt var helt smertefritt.

Jeg var livredd før dette, men for min del var det ikke noe å grue seg til. Det gjorde vondest på bankkortet 😜

Skrevet

Jeg har trukket alle fire, en om gangen etterhvert som de kom frem. Hadde så dårlig pass til dem. Trekkingen gikk helt fint, kjente ikke smerter, lite smerter etterpå også, bare litt sårt. Men mine var vekdig enkle og røttene var samlet, så de gikk rett ut. Det eneste ekle er at man hører lyder når de trekker, men det gikk greit. Noen har vanskeligere røtter, og da blir det mer kutting i tannkjøttet, og da er det sikkert litt mer vondt. 

Anonymkode: 43859...c5f

Skrevet

Disse spesialistene er utrolig dyktige og har gjort dette mange ganger før. Min samboer var ut og inn av kontoret på 15 minutter. Da hadde de trukket/operert ut to tenner. Du blir godt bedøvet, så det er verst etterpå. Heldigvis får du resept på smertestillende, så tipset er i grunn å ta smertestillende med jevne mellomrom de kommende dagene og være i ro. Spise is/kald drikke/lunken suppe/youghurt og gjerne ha noe kjølende på kinnet. Da jeg selv tok mine for 12 år siden droppet jeg å ha noe kaldt mot kinnet første runde. Det så ut som jeg hadde en tennisball i munnen :fnise: Andre gang benyttet jeg kald klut med isbiter i/ispose innpakket i håndkle og det gjorde virkelig forskjell på hovenheten. Lykke til :) Dette kommer til å gå så bra. Det er litt skummelt, men jeg har ekstremt tannlegeskrekk og klarte det. De bedøver deg som sagt ekstremt godt, så du kjenner virkelig ingenting når de utfører inngrepet.

Anonymkode: 3e6e1...fa9

Skrevet (endret)

Jeg har generelt ikke tannlegeskrekk,
men p.g.a. en tante som hovnet opp til de grader etter noe med visdomstenner,
så var jeg bestemt på ingen skulle få komme i nærheten av mine visdomstenner.
Jeg måtte krype til korset da de nederste fikk noen lommer hvor det satt seg litt rusk.
Veldig hyggelig spesialist jeg kom til, og tok en og en tann (måtte opereres ut).
Jeg fikk beroligende, og kunne antageligvis ikke brydd meg mindre under besøkene :P
Selve det å få ut tennene gikk greit, de var greie, men hadde vondt en ukes tid etterpå,
så smertestillende ble en god venn, MEN dette er ikke noe som skjer alle -
riktignok bedre enn å ha jevnlig vondt p.g.a. de dumme visdomstennene!
Da jeg tok de oppe så tok jeg de samtidig, de var helt ute.
Fikk beroligende da og, men det hadde jeg ikke trengt -
tannlegen rugget litt på de, og de datt omtrent bare ut -
samlet tror jeg hun brukte 30 sekunder på å få de ut :fnise:
Var litt øm der et par dager, men hadde ikke noe behov for smertestillende da :)
Jeg er veldig glad de er ute, og selv om jeg ikke akkurat gledet meg selv,
så var det bedre å få de ut enn at de skulle sitte og skape unødvendig trøbbel.

Endret av Haugenjenta
Skrevet

Jeg har fjernet en visdomstann. Den var veldig fin og hadde samlede røtter, men siden det ikke var plass til den lå den fremdeles delvis inne i kjevebeinet og dyttet på naboen. Jeg hadde slitt med smerter i ukesvis, så det så fantastisk å få en sprøyte med bedøvelse at jeg sovnet nesten i tannlegestolen.

Tannlegen jeg var hos er kjent for å være flink med folk med tannlegeskrekk, så selv om han måtte fjerne litt bein for å få ut tanna var det en fin opplevelse. 

Jeg aner ikke hvor lang tid det tok, for det var ikke noe jeg brydde meg om da.

Dagene etter var vanskelige, for tydeligvis er jeg en av dem som får mye bivirkninger og lite smertestilling av Paragrin forte. Det varte heldigvis ikke så lenge, og en uke senere var jeg helt fin.

Skrevet

Da er tennene trukket, ja ble to stk! Dette klarte jeg fint. Nå er det bare å komme seg igjennom smerten i etterkant og samling av spytt og blod i munnen.. Nå føles dette faktisk mer ille, for ikke å nevne smerten i lommeboken. Fikk nesten sjokk. Men dette ble bra! Gikk utrolig rask. Denne gangen var jeg heldig :)  Håper ikke det vil bli et smertehelvette uten like, får vel bare la dagen gå sin gang :P 

Skrevet
16 minutter siden, PostItLappen skrev:

Da er tennene trukket, ja ble to stk! Dette klarte jeg fint. Nå er det bare å komme seg igjennom smerten i etterkant og samling av spytt og blod i munnen.. Nå føles dette faktisk mer ille, for ikke å nevne smerten i lommeboken. Fikk nesten sjokk. Men dette ble bra! Gikk utrolig rask. Denne gangen var jeg heldig :)  Håper ikke det vil bli et smertehelvette uten like, får vel bare la dagen gå sin gang :P 

Uff, det er dyrt ja... min samboer fikk dog deler av summen tilbake fra Helfo. Mulig det er en slik ordning for deg også?

Pass på å få lagt på kjølende mot kinnet og at du har flytende mat (suppe (lunken til kald), yoghurt, is) lett tilgjengelig.

Anonymkode: 3e6e1...fa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...