Gå til innhold

Øvelseskjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å øvelseskjøre, men har egentlig ingen å gjøre det med. Men så sa en kompis til meg at han kunne jo gjøre det med meg. Han har hatt lappen i under ett år. Jeg vet jo at den man øver med må ha hatt lappen i 5 år (han er over 25). Men han sier at sålenge vi kjører på en plass med veldig lite folk og biler, som en tom parkeringsplass e.l så trenger han ikke å ha hatt lappen i 5 år.

Jeg har ikke hørt noe om det der, så jeg lurer på om han bare tror det/juger eller om det faktisk er sant? 

Anonymkode: 88cb5...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å øvelseskjøre, men har egentlig ingen å gjøre det med. Men så sa en kompis til meg at han kunne jo gjøre det med meg. Han har hatt lappen i under ett år. Jeg vet jo at den man øver med må ha hatt lappen i 5 år (han er over 25). Men han sier at sålenge vi kjører på en plass med veldig lite folk og biler, som en tom parkeringsplass e.l så trenger han ikke å ha hatt lappen i 5 år.

Jeg har ikke hørt noe om det der, så jeg lurer på om han bare tror det/juger eller om det faktisk er sant? 

Politiet vil da frata kompisen di førerkortet og du vil kunne få sperretid. Det er det samme om dere kjørermpå offentlig vei eller langt inne på en skogsvei. Han har ikke lov å øvelseskjøre før han har hatt lappen i 5 år og er over 25 år. Skjer det noe med bilen og menneskene inni under ulovlig øvelsekjøring vil også forsikringen gi dere problemer. 

Så nei, ikke øvelseskjør med denne personen. Du skal og ha trafikkalt grunnkurs og papir på at du har lov til å øvelseskjøre, før du setter deg bak rattet. 

Anonymkode: 852f8...7a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løgn. Han har ikke, på noen måte, lov til å øvelseskjøre på offentlig plass. Privat plass, vet jeg ikke. 

Jeg kjenner for øvrig noen som øvelseskjørte ulovlig (føreren var under 25 og hadde fått lappen for et par år siden). De ble stoppet, det ble bot på "kjørelæreren" og "eleven" fikk bot og utsatt muligheten til å ta billappen. Husker ikke for hvor lenge, men det var snakk om mer enn et år.

Anonymkode: f7fd3...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som kjørte slik på parkeringsplass. Personen uten lappen fikk sperrefrist. Usikker på hva som skjedde med personen med lappen.

Anonymkode: 31fc6...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Da vet jeg at det ikke er lov i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...