Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke normer og regler gjelder i en lesesal? Kan man for eksempel jobbe på pc, noe som innebærer en del "bråk" fra tastaturet?

Anonymkode: a4cc5...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tilgang til datarom ville jeg heller sittet der med dataen, de har ofte ekstra pulter til egen data. Mange bærbare lager forferdelig mye lyd og konstant knepring på tastaturet når man prøver å lese er forferdelig irriterende. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke normer og regler gjelder i en lesesal? Kan man for eksempel jobbe på pc, noe som innebærer en del "bråk" fra tastaturet?

Anonymkode: a4cc5...125

Vet du hva? Reglene for bruk av lesesaler skal stå oppslått ved inngangen eller være lett tilgjengelige for alle. De som eier eller er ansvarlig for lesesalen enten det er universitetet eller kommunene (biblioteklesesaler) eller staten (store arkiver, Riksarkivet, Statsarkivet) m.fl. lager sine egne regler. Skal du bruke en lesesal så plikter du å sette deg inn i rglene for bruk, på forhånd. 

Nærmere enn dette er det ikke mulig å svare, med mindre du oppgir hvilken lesesal det dreier seg om. 

Anonymkode: b20ff...e4f

• Liker 1
Skrevet

Sjekk regler for den bestemte lesesalen, og ta det ellers på skjønn. Noen laptoper bråker forferdelig, andre er ganske stille av seg. Noen er fine hvis man setter dem på mykt underlag (gummimatte eller lignende), men lager mye støy når de står på hard overflate. Noen ganger kan det være ok å bruke laptop hvis det er en romslig lesesal med lite folk i eller lang avstand mellom plassene, men uaktuelt hvis man sitter tett.

Anonymkode: 86703...c66

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

På lesesalen "min" er det mange stasjonære PC-er samt utstrakt bruk av bærbar PC, så der er det i alle fall fritt frem. De lydsensitive bruker ørepropper, og alle er fornøyd. :) 

Skrevet

Mange tror at lesesal er en spisesal hvor man fritt kan innta knekkebrød, epler og gulrøtter etter eget forgodtbefinnende. Bare sånn at alle dere som gjør det er klar over det: Det er helvetes irriterende og fortsatt IKKE lov selv om dere prøver å spise stille. 

Hva laptoper angår, så er det forskjellige regler fra lesesal til lesesal. 

Anonymkode: ee36b...7da

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde lesesal og "datarom" i ett. Man kunne bruke data, men ingen prating, musikk, spising.. På biblioteket kunne man prate. På et annet bibliotek et annet sted jeg studerte, skulle det være stille. Det fantes ingen lesesal, og på datarommet kunne man prate. Så det er forskjellige regler. Men enig med den som sa at det er greit å bruke skjønn. 

Anonymkode: 7ea8c...46d

Skrevet

Kommer an på lesesalen og PCen. Ellers må jeg bare benytte anledningen til å oppfordre alle som skal på lesesalen til å ta med en eller annen form for snytepapir! Blir gal av de som sitter å snufser i timevis...

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt ann på hvilke type lesesal det er, reglene på mitt fakultet er;

-den enorme lesesalen som er ment for lesing, helt stille, pc, mobiler og lignende skal være avskrudd. 

-biblioteket skal være stille, men pc er ok.

-private lesesaler for høyeregradsstudenter er naturligvis lov med pc.

Anonymkode: c4cdb...765

Skrevet

Vi har lesesaler med pc, andre lesesaler der man kan bruke medbrakt pc..og sikkert noen stille saler ( har ikke sett de da)

Har ikke sett noe skilt om at man ikke får spise..så jeg spiser..myk mat..som ikke bråker..er sikkert mer irriterende at jeg hoster hele dagen lang, men sånn kan det være, og da får bare enkelte bli irritert. Heldigvis ikke den eneste som har blitt forkjølt.

Anonymkode: 63db6...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...