Belladonna Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 (endret) Jeg sliter hver sommer med urinveisinfeksjon, og det kan være utrolig smertefullt til tider. Når det først inntreffer, får jeg nærmest feberlignende symptomer i tillegg til smertene nedentil. Problemet mitt er at jeg har en konkret plan over hva jeg skal gjøre NÅR det inntreffer, men jeg har ikke funnet noen gode forebyggende råd som funker enda. Jeg sliter virkelig med dette hver sommer (aldri i vinterhalvåret) og jeg har vært både hos lege og på sykehus. De kurerer meg der og da, men så dukker det opp igjen etter en uke :/ Jeg kan jo ikke gå på antibiotika hele tiden, heller. Tviler på at det er så bra kroppen. Jeg har prøvd tranebær over lang tid, men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Jeg drikker mye vann og appelsinjuice. Jeg er 23 år og har vært plaget med dette så utrolig lenge. Det er så kjipt fordi det preger meg hele sommeren og det kommer alltid tilbake. Noen ganger er det så vondt at jeg bare ligger og gråter. Når smertene først inntreffer hjelper det kun å shotte 2 kopper kaffe og drikke masse juice for å få "skylt ut" fort. Kaffe får i gang systemet litt raskere. Har dere noen råd å komme med? Trenger mest hjelp mtp forebygging. Hilsen ei som gruer seg til sommeren Endret 27. januar 2016 av Belladonna Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Ok, da må du se på hva du gjør annerledes om sommeren, som du gjør/ikke gjør om vinteren. Barberer du deg oftere om sommeren enn om vinteren? (Barbering er et problem for meg, jeg blir mye mer mottakelig for infeksjoner når jeg er barbert, derfor tok jeg dette først) Bruker du annet undertøy, eller slik at du blir mer klam/fuktig i underlivet? Dette kan også gi grobunn for bakterier. Økt frekvens på sex? (Vårkåthet er et kjent fenomen ) Dette kan også skape gunstige forhold for bakterievekst. Bader du mye, og eventuelt, tørker du deg, og bytter klær etter bad? Kort sagt, se på alle faktorer! Hva gjør du om sommeren som du ikke gjør, eller gjør sjeldnere, om vinteren? Dette kan hjelpe deg å se hvor du kan prøve å forebygge. Anonymkode: 2820b...d2e
Belladonna Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2016 Takk for svar! Jepp, jeg gjør nok mange av disse tingene. Når det gjelder bading, er jeg alltid veldig nøye med å tørke meg og skifte til tørre klær med en gang. Når det gjelder barbering er jeg nok ikke noe dårligere på vinteren. Når det gjelder sex, kan det kanskje tenkes at jeg gjør det mer om sommeren. Noe som fikk meg til å tenke på en ting. Kan det være slik at jeg generelt er våtere på sommeren (dette kan stemme), og dermed skaper et "klima" nedentil som er lettere grobunn for bakterier. I såfall er det jo fint lite å gjøre med det? Jeg er forøvrig nesten aldri plaget av soppinfeksjon. Jeg er også en person som fryser lett, men pleier alltid å sitte på en godt teppe eller lignende dersom jeg sitter i parken.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 1 time siden, Belladonna skrev: Takk for svar! Jepp, jeg gjør nok mange av disse tingene. Når det gjelder bading, er jeg alltid veldig nøye med å tørke meg og skifte til tørre klær med en gang. Når det gjelder barbering er jeg nok ikke noe dårligere på vinteren. Når det gjelder sex, kan det kanskje tenkes at jeg gjør det mer om sommeren. Noe som fikk meg til å tenke på en ting. Kan det være slik at jeg generelt er våtere på sommeren (dette kan stemme), og dermed skaper et "klima" nedentil som er lettere grobunn for bakterier. I såfall er det jo fint lite å gjøre med det? Jeg er forøvrig nesten aldri plaget av soppinfeksjon. Jeg er også en person som fryser lett, men pleier alltid å sitte på en godt teppe eller lignende dersom jeg sitter i parken. Fukt gir god grobunn for bakterievekst, så dette kan stemme. Det er ikke så mye du kan få gjort med det, men litt er det. Sørg for å ikke gå med tette klær, god lufting kan hjelpe. (Gå uten undertøy når du er hjemme for eksempel) Ikke bruk undertøy i syntetisk materiale. Disse er tettere enn annet luftig bomullsundertøy, og kan dermed øke fuktproblemet. Jeg ser også for meg at g-streng kan virke irriterende, siden det er mer i direkte kontakt med slimhinner enn annet undertøy er. En annen ting jeg tenker på, er at du kanskje dusjer oftere om sommeren enn om vinteren? Jeg gjør i alle fall det, fordi jeg svetter mer om sommeren. Hyppigere vask kan gi tørre slimhinner rundt urinrørsåpningen? Tørre slimhinner er mer mottakelige for infeksjoner enn fuktige slimhinner er. (Jeg er klar over at dette virker selvmotsigende, men du kan altså ha tørre slimhinner selv om svette og sekresjon fra skjeden gir fukt. Anonymkode: 2820b...d2e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå