Gå til innhold

ditt "utradisjonelle"bryllup (ikke kirke) - erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Usikker om det er en lik tråd, isåfall beklager og gjerne link til den.

Jeg er interessert i å høre om deres bryllup, dere som ikke giftet dere i kirken eller kristelig. Hvilket opplegg hadde dere?

Jeg tenker på å gifte meg på tinghuset, jeg har aldri vært interessert i å ha ett såkalt standard bryllup. Men jeg vil gjerne samle familie og venner og feire dagen uansett, gjøre noe ut av det. 

Jeg ser at alt blir så dyrt når man bruker ordet brud:  brudebukett, brudekjole, brullupsfotografering, brullupsmakeup osv. Da stiger priser ekstremt.  Jeg har dårlig råd, så jeg må tenke litt annerledes. Som det å bestille en vanlig blomsterbukett, kjøpe en vanlig kjole, ta vanlig portrett fotografering, få en vanlig makeup time osv. Noen som har gjort noe lignende?

Jeg tror nok familien vil synes at dette er litt rart, de som er vant til tradisjonelle ting. Men jeg har lyst å prøve å gjøre det til en hyggelig, annerledes dag, så da hadde det vært kjekt å fått litt tips på hva andre har gjort :)

Hadde dere gjester med på selve vielsen?  Tok dere bilder, hadde du tradisjonelle brullups ting som kjole, bukett osv, eller noe eget? Gjorde dere noe etterpå, lokaler, mat, opplegg? ja, hvordan hadde dere det?

Endret av Myrsnipa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si meg, skal du gifte deg med deg selv eller?

Anonymkode: 3f156...7e3

• Liker 1
Skrevet

Hei! Vi hadde for så vidt en tradisjonell bryllupsfest, men vielsen var verken i kirka eller tinghuset. Vi hadde en privat seremoni med en dommer som vigsler i bryllupslokalene med bare de nærmeste til stede (resten av gjestene kom til champagneskål før middag).

Vielsen varte ca 20 min. Vi hadde en solist som spilte inngangsmelodi samt et klassisk stykke, i tillegg leste et familiemedlem et dikt. Jeg var superfornøyd med løsningen, det føltes intimt, spesielt og passe høytidelig. 

(Når det gjelder kjole kan jeg tipse om at ASOS har begynt med rimelige brudekjoler, uten at jeg har vært borti noen som har benyttet seg av dette.)

Jeg har videre vært i et bryllup som var mer som en fest - koldtbord med litt forskjellige retter, noe bestilt og noe medbrakt, musikk, dans og ingen taler. Det var også helt supert! 

Anonymkode: a13ff...2a4

• Liker 1
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi hadde for så vidt en tradisjonell bryllupsfest, men vielsen var verken i kirka eller tinghuset. Vi hadde en privat seremoni med en dommer som vigsler i bryllupslokalene med bare de nærmeste til stede (resten av gjestene kom til champagneskål før middag).

Vielsen varte ca 20 min. Vi hadde en solist som spilte inngangsmelodi samt et klassisk stykke, i tillegg leste et familiemedlem et dikt. Jeg var superfornøyd med løsningen, det føltes intimt, spesielt og passe høytidelig. 

(Når det gjelder kjole kan jeg tipse om at ASOS har begynt med rimelige brudekjoler, uten at jeg har vært borti noen som har benyttet seg av dette.)

Jeg har videre vært i et bryllup som var mer som en fest - koldtbord med litt forskjellige retter, noe bestilt og noe medbrakt, musikk, dans og ingen taler. Det var også helt supert! 

Anonymkode: a13ff...2a4

Takk for din erfaring!  Interessant å lese at dere hadde noen musikk innslag og dikt under vielsen. Ser at på tinghuset blir det gjerne kort tid, så da hadde det vært kjekt å kunne hatt noe ekstra der, for å gjøre litt mer ut av det.  Kunne nok sikkert ha hatt sermonien ett annet sted, men vet ikke om reglene rundt det å få dommere til andre steder, og vi er heller ikke med i humanetisk forbud, med tanke på å få noen fra dem. Får lese litt på deres sider og se om det går an å få folk derifra uten å være medlem.

Endret av Myrsnipa
Skrevet

Da vi giftet oss for 12 år siden, gjorde vi alt på budsjett. I tillegg til at vi var ganske heldige..

Vi giftet oss i et gammelt hus med spesielle røtter, hit fikk vi med oss dommer og alle gjestene. Under seremonien hadde vi med oss en gruppe på 4 som spilte, sang og leste dikt. Disse var familie og venner av familie (de fikk en vinflaske hver som betaling..). Jeg dro på gratis svipptur til Danmark med Stena Line eller DFDS, husker ikke, og kjøpte brudekjole i en butikk der (kr. 4000). Sko kjøpte jeg på Fretex (kr. 75), diadem lagde jeg selv av perler og en ståltråd. Sminke og hår fikset jeg selv med hjelp av en venninne (viktig for meg å se ut som meg selv den dagen og ikke en helt annen, så helt vanlig sminke og ikke noe fancy hår). Vi leide sjakett til gutta (mann og sønn) (kr. 3000). Blomsteroppsatsene både under vielsen og i lokalet hvor vi hadde selskapet, var mange, mange buketter med liljekonvall vi hadde plukket (helt gratis). Brudebuketten lagde tanta til mannen som jobbet i en blomsterbutikk da, det var hennes bryllupsgave til oss. Når det gjelder fotografering var vi jo veldig heldig da vi har en kompis som er fotograf. Så fotograferingen ble deres bryllupsgave til oss. En veldig tradisjonell fotograf, og kanskje kjedelige bilder, men heller det enn å ruinere seg på en fancy fotograf. Lokalet var et hus på en gård som et ektepar drev, husker ikke helt kuvertprisen, men det var jo det som ble dyrest hos oss. Hele bryllupet med absolutt alt vi kjøpte/betalte (inkl pensko til mannen som han da hadde i flere år etterpå, papir til innbydelser, bordkort o.l. som jeg laget selv, osv) kom på 40.000. Og det var billig selv for 12 år siden, altså. Nå hører jeg jo folk har budsjett på bryllup på 200.000 og lignende som er helt hinsides (i mine ører). Man kan ha et like fint bryllup og ha en like vellykket dag for mye mindre! Og vi er fortsatt gift! ;)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Kasier skrev:

Da vi giftet oss for 12 år siden, gjorde vi alt på budsjett. I tillegg til at vi var ganske heldige..

Vi giftet oss i et gammelt hus med spesielle røtter, hit fikk vi med oss dommer og alle gjestene. Under seremonien hadde vi med oss en gruppe på 4 som spilte, sang og leste dikt. Disse var familie og venner av familie (de fikk en vinflaske hver som betaling..). Jeg dro på gratis svipptur til Danmark med Stena Line eller DFDS, husker ikke, og kjøpte brudekjole i en butikk der (kr. 4000). Sko kjøpte jeg på Fretex (kr. 75), diadem lagde jeg selv av perler og en ståltråd. Sminke og hår fikset jeg selv med hjelp av en venninne (viktig for meg å se ut som meg selv den dagen og ikke en helt annen, så helt vanlig sminke og ikke noe fancy hår). Vi leide sjakett til gutta (mann og sønn) (kr. 3000). Blomsteroppsatsene både under vielsen og i lokalet hvor vi hadde selskapet, var mange, mange buketter med liljekonvall vi hadde plukket (helt gratis). Brudebuketten lagde tanta til mannen som jobbet i en blomsterbutikk da, det var hennes bryllupsgave til oss. Når det gjelder fotografering var vi jo veldig heldig da vi har en kompis som er fotograf. Så fotograferingen ble deres bryllupsgave til oss. En veldig tradisjonell fotograf, og kanskje kjedelige bilder, men heller det enn å ruinere seg på en fancy fotograf. Lokalet var et hus på en gård som et ektepar drev, husker ikke helt kuvertprisen, men det var jo det som ble dyrest hos oss. Hele bryllupet med absolutt alt vi kjøpte/betalte (inkl pensko til mannen som han da hadde i flere år etterpå, papir til innbydelser, bordkort o.l. som jeg laget selv, osv) kom på 40.000. Og det var billig selv for 12 år siden, altså. Nå hører jeg jo folk har budsjett på bryllup på 200.000 og lignende som er helt hinsides (i mine ører). Man kan ha et like fint bryllup og ha en like vellykket dag for mye mindre! Og vi er fortsatt gift! ;)

Takk for din erfaring! Det hørtes jo flott ut. Og så heldig du var som hadde så mange kjente som kunne bidra :)  Det vil nok bli maten som blir dyrest, hvis man skal ha koldtbord, avhengig av hvor mange man inviterer

Skrevet

Min bror giftet seg på tinghuset for noen år siden. Det var veldig høytidelig. Alle gjestene fikk være med inn på seremonien.  Etterpå dro vi hjem til dem og hadde koldtbord  (alle bidro til en rett hver). De hadde bestilt bryllupskake  (2 etg),ellers bakt selv/fått hjelp av venner. Opplevde det veldig "bryllupsaktig" selv om det var enkelt.  

Får sikkert an å få leid billig lokale  (velges, klubbhus etc). De fleste menn har en dress. En fin kjole eller bunad (kan leies) fungerer like godt som en brudekjole  etter min mening. 

Anonymkode: 0fbc1...657

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...