Gå til innhold

Satt inn tampong riktig??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettop satt inn min første tampong. Jeg tror jeg har fått den helt inn, men er ikke helt sikker. Hvordan skal det føles første gangen? Jeg dyttet ca. hele ringfingeren inn, og prøvde å dytte mer menn jeg fikk den ikke lenger inn, så tror da det er riktig. Men det kjennes liksom litt rart og sårt. IJeg kjenner at det er noe som er annerledes der nede, nen jeg vet ikke om vagina ble sår etter jeg satt den inn eller om det er selve tampongen jeg kjenner eller om det er noe annet :/  blødde ikke sånn supermye, men brukte glidemiddel på tampongen

Anonymkode: bea3e...561

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger bare å smette den på innsiden, ikke skyve den oppover.

Jeg har ulik størrelse på tampongen alt etter hvor mye jeg blør. Blør jeg lite, typisk i starten og på slutten, bruker jeg de minste OB. Du skal ikke trenge å ha på noe på tampongen.

Anonymkode: b3bb0...fee

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger bare å smette den på innsiden, ikke skyve den oppover.

Jeg har ulik størrelse på tampongen alt etter hvor mye jeg blør. Blør jeg lite, typisk i starten og på slutten, bruker jeg de minste OB. Du skal ikke trenge å ha på noe på tampongen.

Ts her. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "smette den på innsiden". Kan du forklare litt mer? Man må jo dytte den helt opp, ellers kjenner man den hvertfall? Det er det jeg har lest eller hørt da. Jeg bruker den minste strl. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "smette den på innsiden". Kan du forklare litt mer? Man må jo dytte den helt opp, ellers kjenner man den hvertfall? Det er det jeg har lest eller hørt da. Jeg bruker den minste strl. 

Jeg dytter den i alle fall til det ikke går mer, og det funker for meg. Kanskje du har for stor størrelse? 

Anonymkode: fe73a...3c7

Skrevet

Åh, leste nå at du har den minste. Da kan det ikke være det. Kanskje det er uvant bare.

Anonymkode: fe73a...3c7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den trenger jo ikke å dyttes alle 10 cm. for å fange opp mensblod. Jeg fikk trykket den for langt opp en gang, og da kjente jeg den godt. 

Skrevet

Dytter den ca sånn at halv pekefingen er inni. På meg gjør det også ganske vondt om eg er "tørr" inni der, da hjelper det å vente til jeg har blødd litt sånn at den sklir bedre. 

Anonymkode: 2ff8f...af5

Skrevet

Siden du har dyttet den hele ringfingeren inn, så er det nok langt nok. En må bare få den langt nok inn til at en ikke kjenner selve tampongen. F.eks. om jeg har byttet litt for ofte, og er litt "tørr" kan det være vanskelig å få den innenfor, og da er det lett for at jeg gjerne kjenner litt av den. Normalt skal en ikke kjenne en tampong - med mindre den er stappfull. Tipper årsaken til at du føler at noe er annerledes bare er fordi dette er din første gang. En blir fort vant til det.

Anonymkode: e793e...413

Skrevet

Den er nok langt nok inn. Tipper det føles sårt/annerledes fordi det er uvant og kanskje var litt for tørt? På slutten av mensen når jeg blør lite kjenner jeg litt det samme når jeg bytter tampong, men bare litt sårt liksom, aldri smerte. Direkte vondt skal det ikke gjøre!

Skrevet (endret)

Det er ingen fasitsvar på dette,da anatomien varierer fra person til person.Noen må dytte den lengre opp enn andre.

Det fremste tegnet på at du har satt den riktig inn vil være at du ikke merker noe til den.Sitter den for langt nede vil du ofte kjenne den.Da kan du dytte den litt lengre opp,men ikke så langt opp at det gjør vondt.

Det kan også være lurt å starte med de minste tampongstørrelsene.F.eks.gul OB.Om du blør lite eller er tørr kan en større tampong føles ubehagelig.

Endret av Sandie
Skrevet

Du skriver du har brukt en minste størrelsen - kan det være at du blør for lite selv til den størrelsen?
På begynnelsen/slutten av mensen når jeg blør lite kan jeg ikke bruk tampong, det blir ubehagelig/vondt om det blir for tørt.

Anonymkode: c03f1...534

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver du har brukt en minste størrelsen - kan det være at du blør for lite selv til den størrelsen?
På begynnelsen/slutten av mensen når jeg blør lite kan jeg ikke bruk tampong, det blir ubehagelig/vondt om det blir for tørt.

Anonymkode: c03f1...534

Samme her. Blør generelt lite, men lenge, og har slitt med å bruke tampong. Nå har jeg endelig fått til å bruke OB Mini, men noen ganger gjør den vondt å ha "oppi". Jeg har også fokusert på å dytte den så langt opp som mulig, men jeg har funnet ut at av og til, om det gjør vondt, så hjelper det å dra i tråden og få den litt lenger ned. 

Så du kan prøve å sette den litt lenger ned TS. Jeg fikk ikke det til før ei venninne sa at hun satt smatt den bare rett "innenfor". Men akkurat nå kan det også være fordi du blør så lite. Da kan det også være vondt. Er du redd for at noe "skal gå galt" (at du blør igjennom) ved å ikke dytte den så langt inn som det er mulig, så kan du kombinere bind og tampong en periode til du blir kjent med hvordan tampongbruk passer best for deg.

Anonymkode: 4a121...b24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...