Gå til innhold

Unge ansatte i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi er ett år og går på en veldig grei barnehage. Da hun begynte hadde de en erfaren og super flink pedagogisk leder. De fleste ansatte var erfarne, hadde jobbet der lenge og de flestehadde barn selv. Nå har alt forandret seg. Ny ped.leder er ei jente i tidlig 20 årene som verker har erfaring eller barn selv, av de 3 ansatte som jobber der  90-100%, er to unge jenter, og en utenlandsk dame med dårlig norsk som ikke alltid forstår hva jeg sier. For all del de er sikkert flinke de, men jeg blir mer utrygg når det er slik.  

Hva syns dere med barnehagebarn om dette?.

Anonymkode: f63e0...047

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lest årsplanen grundig, og sett at de ville fulgt den opp. Men, det ville jeg gjort uansett hvor unge eller gamle de ansatte var. 

• Liker 2
Skrevet

De unge voksne jeg kjenner som arbeider i barnehage er fremdeles ganske umodne, og er som regel opptatte med å sjekke mobiltelefonene sine, surfe på internett eller chatte med folk de kjenner....

Anonymkode: 218d6...d14

• Liker 2
Skrevet

Skal du dømme dem som ikke har barn selv? 
Tenker at en ung trenger ikke være verre enn en gammel. Den unge har jo nettopp kommet ut av studiet og vet det viktigste nye, og det er kortere siden hun selv var barn. ;)

Anonymkode: 7a20f...ac2

• Liker 18
Skrevet

Vi fikk plass i en ny  basebarnehage med unge ansatte til vår ettåring. Pedagogisk leder var helt nyutdannet. 

Opplevde at vår avdeling fungerte bra. Pedagogisk leder skjermet barna godt og vi hadde rolige trygge barn. På naboavdelingen var det mer kaos og ungene var mer sammen med andre avdelinger. 

Når barna er så små legger jeg større vekt på rolige trygge voksne enn pedagogisk opplegg. Og føler personlighet har mer å si enn alder.

Anonymkode: 7ceec...455

• Liker 17
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De unge voksne jeg kjenner som arbeider i barnehage er fremdeles ganske umodne, og er som regel opptatte med å sjekke mobiltelefonene sine, surfe på internett eller chatte med folk de kjenner....

Anonymkode: 218d6...d14

Det kan de ikke gjøre mens de er med barna på jobb. 

Men alder og om de har barn eller ikke avgjør ikke om de gjør en god jobb i barnehagen.

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dattera mi er ett år og går på en veldig grei barnehage. Da hun begynte hadde de en erfaren og super flink pedagogisk leder. De fleste ansatte var erfarne, hadde jobbet der lenge og de flestehadde barn selv. Nå har alt forandret seg. Ny ped.leder er ei jente i tidlig 20 årene som verker har erfaring eller barn selv, av de 3 ansatte som jobber der  90-100%, er to unge jenter, og en utenlandsk dame med dårlig norsk som ikke alltid forstår hva jeg sier. For all del de er sikkert flinke de, men jeg blir mer utrygg når det er slik.  

Jeg blir utrygg på sånne som deg. Hva tenkte folk om deg, før du fikk barn? Hun har ikke barn fra før.....hvordan iallefall verden skal hun klare å ta seg av en unge 24-7 .går nok aldri bra

Anonymkode: c58ee...f29

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk plass i en ny  basebarnehage med unge ansatte til vår ettåring. Pedagogisk leder var helt nyutdannet. 

Opplevde at vår avdeling fungerte bra. Pedagogisk leder skjermet barna godt og vi hadde rolige trygge barn. På naboavdelingen var det mer kaos og ungene var mer sammen med andre avdelinger. 

Når barna er så små legger jeg større vekt på rolige trygge voksne enn pedagogisk opplegg. Og føler personlighet har mer å si enn alder.

I min bh klagde foreldrene på de eldre som jobbet der og var kjempefornøyd med oss unge. Vi leker  mer med barna, prøver å forstå dem på en annen måte (vi møter ikke barna med en forutinntatthet om hva barnet vil/ønsker fordi vi har så mye erfaring at vi tror vi vet alt hele tiden), løser problemer og opplegg på kreative og nye måter og legger mer av hjertet vårt i jobben.

Klagene på de eldre gikk på at foreldrene mente at barna ble behandlet som om det var samlebånd.

Så personlighet har alt å si! :) 

Anonymkode: 6f7a9...11f

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir utrygg på sånne som deg. Hva tenkte folk om deg, før du fikk barn? Hun har ikke barn fra før.....hvordan iallefall verden skal hun klare å ta seg av en unge 24-7 .går nok aldri bra

Anonymkode: c58ee...f29

:fnise::sprettoy: 

Det er vel naturlig å bekymre seg over barna sine. 

Ingen som har sagt at unge uten barn ikke klarer å ta seg av barn. Men det er jo ingen hemmelighet at man får et annet syn på barn og oppdragelse etter at man har fått barn selv. 

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS.

veldig enig i det du sier. 

Går sikkert fint. Ble bare en stor forandring på kort tid det føltes litt rart å få helt nye uerfarne i avdelingen med de som er så små. 

Vi får krysser fingrene for at de og barna får en god tone :)

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min bh klagde foreldrene på de eldre som jobbet der og var kjempefornøyd med oss unge. Vi leker  mer med barna, prøver å forstå dem på en annen måte (vi møter ikke barna med en forutinntatthet om hva barnet vil/ønsker fordi vi har så mye erfaring at vi tror vi vet alt hele tiden), løser problemer og opplegg på kreative og nye måter og legger mer av hjertet vårt i jobben.

Klagene på de eldre gikk på at foreldrene mente at barna ble behandlet som om det var samlebånd.

Så personlighet har alt å si! :) 

Anonymkode: 6f7a9...11f

TS.

Så hyggelig :-) betryggende å høre om sånne som deg ❤

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du dømme dem som ikke har barn selv? 
Tenker at en ung trenger ikke være verre enn en gammel. Den unge har jo nettopp kommet ut av studiet og vet det viktigste nye, og det er kortere siden hun selv var barn. ;)

Anonymkode: 7a20f...ac2

Det mest ideelle er jo å ha en barnehageansatt med masse erfaring rundt barn, enda bedre om de har sine egne også. Alle må jo være enig i dette, vel?

Anonymkode: f5225...343

• Liker 3
Skrevet

Hei! Jeg er barnehagelærer, i 30 årene og har flere barn. Dette med at foreldrene ofte er skeptiske til de unge ansatte i barnehage er noe jeg kjenner til og har opplevd. Men jeg sier meg enig med andre over her; ofte er det personligheten til de ansatte som teller mest med tanke på kvaliteten i barnehagen. Eldre og erfarne ansatte er ikke nødvendigvis bedre og flinkere enn unge ansatte. Det mest ideelle tenker jeg er en blanding av unge ansatte og de med litt mer erfaring. Unge ansatte er i mange tilfeller flinkere til å leke med barna på deres nivå. Hvis du er usikker ift de nye ansatte, så ta det opp med pedagogisk leder. Har du merket noe forandring hos barnet etter at det kom nye ansatte? 

Anonymkode: 457f7...37a

• Liker 5
Skrevet

I min datters barnehage er det stor variasjon blant de ansatte. Både unge og eldre med og uten utdanning i faget. Ferskinger og erfarne. Også fremmedspråklige vikarer. 

Det som kjennetegner en god barnehage er ikke utdanningsnivå eller erfaring blant de ansatte. Det er de ansattes evne til åjobbe sammen, veilede hverandre og ta imot veiledning utenfra. Deres evne til å se og sette pris på hvert enkelt barn. Til å behandle Kari som Kari og Per som Per, ikke som et barn i mengden. 

Vi er heldige. I veslas barnehage KAN de dette. De har fokus på likeverd og ulikhet, de har gått bort fra begrepet urettferdig og jobber med individuell behandling. De har flere barn med behov for ekstra tilrettelegging (inkludert mitt), og jeg opplever at de er dyktige, fleksible og er dyktige til å ta hensyn til ulike behov hos enkeltbarna.

Det er fantastisk å kunne levere vesla til voksne som jeg opplever setter pris på henne som person og som faktisk liker å tilbringe tid med henne. 

(At barnehagens fokus på individuell behandling fremfor rettferdighet også smitter over på ungene er en kjempeflott bonus. Ungene i veslas barnehage ser ikke på 'spesialbehandling' som en urettferdighet, men som tilrettelegging for barn som trenger det. Jeg håper de får beholde den forståelsen, og evnen til å være inkluderende overfor den som er litt annerledes - slik kan vi kanskje bekjempe en stor andel av mobbingen som vi vet foregår.)

Anonymkode: cb1c5...585

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mest ideelle er jo å ha en barnehageansatt med masse erfaring rundt barn, enda bedre om de har sine egne også. Alle må jo være enig i dette, vel?

Nei, jeg er ikke enig. De som har barn selv, kan gjerne tenke at alle andres barn fungerer på samme måte som sine egne. At det som funker hjemme, funker på jobb. Man blir god på noe av å ha barn selv, men det har nok ulemper også. Dersom personen har utdannelse, så tror jeg det helst går bra uansett. Da har de vært utplassert i andre barnehager og fått litt erfaring derfra, dessuten er jo dette mennesker som har valgt sin utdannelse på bakgrunn av en interesse for barn. En som er nyutdannet har utdanningen friskt i minnet, er nok ekstra grundig fordi han/hun er redd for å gjøre feil og er nok mer åpen for å høre på foreldrene, da de ikke hele tiden kan lene seg på sin "lange erfaring". Så klart læres mye de første åra som nyutdannet, og jeg tenker at man blir bedre og tryggere i jobben sin, men heller unge damer enn eldre damer tenker jeg :) 

Anonymkode: f5461...4bc

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen der våre barn gikk jobbet det fire litt eldre damer, og jeg kan med hånden på hjertet si at 2 av dem absolutt burde ha funnet seg noe annet å gjøre for lenge siden. De var veldig glad i kaffepauser, og barna opplevde dem ofte som uinteresserte, og til tider litt bryske. Det er en ærlig sak å bli drittlei barn etter 35 år i samme barnehage, bevares, og det er ikke lett for en i 60-årene å finne seg annet å gjøre. Dessuten er det jo bare få år igjen til pensjonsisttilværelsen, så de får holde ut... De yngre i barnehagen hadde vi en ganske annen oppfatning av. Noen kan kanskje være litt tafatte til å begynne med, men, hei, alt skal jo læres! Ja til yngre krefter i barnehagen! :tommelsmil: 

Anonymkode: 15941...a8c

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mange som tenker slik som du skisserer her. Men som jeg skrev lenger oppe her, både unge og mer erfarne barnehageansatte har viktige ting å bidra med. Det er mange kvaliteter hos ansatte i barnehagen som er vel så viktige som at de feks har barn selv. 

Anonymkode: 457f7...37a

Skrevet

Synes det er flott at unge endelig slipper til!! Tidligere var det enklere for godt voksne damer å få jobb i bhg, enn det var for nyutdannede. ( Sikkert endret seg nå ). Dette var nettopp pga unnskyldninger som; ''du har ikke barn selv'', ''du har ikke noe erafring''. ( I tillegg er det jo billigere å ansette ufaglært arbeidskraft. )
Dessuten viser det seg gang på gang at det er sunt med litt ''friskt blod'', da de som har gjort samme tingen i 30år har lett for å tralte i samme faste mønster.

Og når og hvordan i helvete skal de unge få opparbeidet seg erfaring, når de aldri får slippe til????!!!!!!

Anonymkode: 516f6...117

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: f63e0...047+ 

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Jeg var i alle fall ikke klar over at man må ha barn selv for å jobbe med barn.

Anonymkode: a3df8...305

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er flott at unge endelig slipper til!! Tidligere var det enklere for godt voksne damer å få jobb i bhg, enn det var for nyutdannede. ( Sikkert endret seg nå ). Dette var nettopp pga unnskyldninger som; ''du har ikke barn selv'', ''du har ikke noe erafring''. ( I tillegg er det jo billigere å ansette ufaglært arbeidskraft. )
Dessuten viser det seg gang på gang at det er sunt med litt ''friskt blod'', da de som har gjort samme tingen i 30år har lett for å tralte i samme faste mønster.

Og når og hvordan i helvete skal de unge få opparbeidet seg erfaring, når de aldri får slippe til????!!!!!!

Anonymkode: 516f6...117

Nå må du ro deg ned og ta deg en bolle.

saken her er at det kun er unge som jobber 100% i avdelingen.

Det er mye positivt med unge medarbeidere, men de med mer erfaring bør jo være med på å hjelpe til også. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...