AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #1 Skrevet 26. januar 2016 Den skjærefjølen jeg har nå er elendig. Noen som har en god skjærefjøl å anbefale meg? Anonymkode: cae95...dd3
peppermyntete Skrevet 26. januar 2016 #2 Skrevet 26. januar 2016 Jeg vet ikke helt hva som skal feile en fjøl for at den ikke skal være bra, men alle mine er fra IKEA og de gjør definitivt jobben sin! 2
vikfand Skrevet 26. januar 2016 #3 Skrevet 26. januar 2016 Sånne tynne og fleksible fra Ikea er veldig praktiske når man kutter ting og skal ha det oppi en gryte. Billige er de også. Anbefaler den hvis du ikke vil bruke mye penger. Fjølenes Rolls Royce, derimot, er en som dette, lagd av veldig hardt tre, men det er litt voldsomt for de fleste. Noen er dog veldig fine og kan hjelpe til med å dekorere kjøkkenet. Viktig å huske på at noen fjøler har riller langs kantene som er veldig kjekt når man skjærer ting det renner av, kjøtt f eks.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #4 Skrevet 26. januar 2016 4 minutter siden, vikfand skrev: Sånne tynne og fleksible fra Ikea er veldig praktiske når man kutter ting og skal ha det oppi en gryte. Billige er de også. Anbefaler den hvis du ikke vil bruke mye penger. Fjølenes Rolls Royce, derimot, er en som dette, lagd av veldig hardt tre, men det er litt voldsomt for de fleste. Noen er dog veldig fine og kan hjelpe til med å dekorere kjøkkenet. Viktig å huske på at noen fjøler har riller langs kantene som er veldig kjekt når man skjærer ting det renner av, kjøtt f eks. Jeg hater tynne, bøyelige skjærefjøler. De skal liksom forestille å være så forbasket praktiske, men alle jeg har vært borti har krøllet og bøyd seg i alle retninger, og snurret rundt på benken så jeg ikke har hatt en stødig flate å skjære på. Men en slik tykk, tung, kraftig slakterblokk er helt topp, og som vikfand skriver kan det være praktisk med en god rand rundt kanten til å fange opp væske fra det du skjærer opp. Gjerne rand på en side og glatt på den andre, så har man to blokker i ett. Mitt andrevalg er stabile plastfjøler som kan vaskes i oppvaskmaskinen, og er billige nok til å kasseres når de begynner å få så mange hakk og sår at det er fare for bakterieoppsamling. Anonymkode: 1e540...9af
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #5 Skrevet 26. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater tynne, bøyelige skjærefjøler. De skal liksom forestille å være så forbasket praktiske, men alle jeg har vært borti har krøllet og bøyd seg i alle retninger, og snurret rundt på benken så jeg ikke har hatt en stødig flate å skjære på. Men en slik tykk, tung, kraftig slakterblokk er helt topp, og som vikfand skriver kan det være praktisk med en god rand rundt kanten til å fange opp væske fra det du skjærer opp. Gjerne rand på en side og glatt på den andre, så har man to blokker i ett. Mitt andrevalg er stabile plastfjøler som kan vaskes i oppvaskmaskinen, og er billige nok til å kasseres når de begynner å få så mange hakk og sår at det er fare for bakterieoppsamling. Anonymkode: 1e540...9af For eksempel denne: Fin størrelse, tykk nok til å holde formen, lett nok til å håndteres med en hånd, vaskes i oppvaskmaskin, billig nok til å ha 2-3 rene i skapet selv om de to du brukte til lunsjen befinner seg i oppvaskmaskinen enda, og billig nok til å kunne byttes ut når den blir slitt. Anonymkode: 1e540...9af
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #6 Skrevet 26. januar 2016 Har flere av disse, er veldig fornøyd. De finnes i flere størrelser, og før hadde de i alle fall med forskjellige farger på den gummiringen, det gjør det lett å holde orden på hvilket skjærebrett som er til kjøtt, grønnsaker osv. Har ett sånt også, veldig greit å legge over vasken hvis man trenger litt ekstra benkeplass. Unngår plast fordi de er mye mer uhygieniske enn skjærebrett i tre. Anonymkode: d94b1...2cf
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 En sånn en. Trefjøl i slitesterkt materiale uten hull, riller, plastdingser eller gudene vet hva slagt idioti de markedsfører som "praktisk" "hendig" eller "lettvindt" og som egentlig kun har en funksjon: å gjøre at du må bytte fjøl mye oftere fordi en ikke får rent plast og riller. http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/FogH-Skj%C3%A6rebrett-i-bambus-45x35x4cm/00224670 Anonymkode: e72d8...86e
Maximillian Cohen Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Det beste er en skjærefjøl i tre. Dette er mest skånsomt for knivene, og har også vist seg å være vel så hygienisk som plast. De beste har veden orientert slik at en får endeveden vendt opp, men en kommer også langt med skjærefjøler hvor veden går på langs. Selv liker jeg dem store og tunge, slik at de ligger stabilt, også med deler av skjærefjølen utenfor kanten på benken. Disse blir ofte kaldt slakterblokk. Selv bruker jeg denne fra Ikea. Det er ikke endeved, men laget av bambus (som er et godt valg), og til en pris som rett og slett er latterlig lav. Jeg bruker min vendt opp ned, da dette sporet langs kanten kun er i veien. Husk at tre trenger behandling om du vil at det skal vare for alltid. Oljing 2-3 ganger i året burde holde.
Puny Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Liker billige plastfjøler, siden tre ikke går i oppvaskmaskinen så føler jeg ikke at de blir ordentlig rene. Kjøper billige i hardplast, og bytter de ut med gjevne mellomrom.
Scherbatsky Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Den 26 January 2016 at 19.09, AnonymBruker skrev: Har flere av disse, er veldig fornøyd. De finnes i flere størrelser, og før hadde de i alle fall med forskjellige farger på den gummiringen, det gjør det lett å holde orden på hvilket skjærebrett som er til kjøtt, grønnsaker osv. Har ett sånt også, veldig greit å legge over vasken hvis man trenger litt ekstra benkeplass. Unngår plast fordi de er mye mer uhygieniske enn skjærebrett i tre. Anonymkode: d94b1...2cf For ikke å snakke om at de er grusomme for knivene dine. Har plastfjøl og kniv som kun brukes til kylling (totally over the top, men hadde campolybacter, var "dausjuk" i 3 uker, så har litt irrasjonell frykt for den usannsynlige sjansen at det skal skje igjen), ellers så elsker jeg den APTITLIG til 69,- på Ikea. Oljer den, så den holder seg fin og vaskes veldig lett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå