Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åhh, takk for linken. Dette er det jeg har prøvd å si i over 10 år :) Penger er roten til alt ondt.. vi må lære å dele.

Anonymkode: 64416...280

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åhh, takk for linken. Dette er det jeg har prøvd å si i over 10 år :) Penger er roten til alt ondt.. vi må lære å dele.

Er det ikke det vi gjør? Eller mener du at vi skal dele mer?

Anonymkode: 7c4ef...e53

Skrevet

Jepp, det er det jeg alltid har sagt. Det vil alltid være ulikheter, men nå har det økt betraktelig. Det mange ikke innser med sine skylapper godt forankret i markedsteori og kapitalisme er at det til slutt ikke vil være nok mennesker som har råd eller tid til å kjøpe produktene dine om du kjører arbeiderne dine steinhardt og betaler dem dårlig (sett i et samfunnsperspektiv). 

Anonymkode: b7cec...8ee

Skrevet

Når en person i nepal må jobbe i tre år, skulle han hatt råd til en gode jeg må jobbe i tre dager for i et typisk norsk serviceyrke, er det klart vi "ikke deler" nok.

Anonymkode: 2d5a0...24b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke det vi gjør? Eller mener du at vi skal dele mer?

Anonymkode: 7c4ef...e53

Vi burde avskaffe mitt/ditt eiesyke pengetankegangen som er i verden i dag. Vi må kunne leve sammen og dele med hverandre. Selvfølgelig er det utopisk da vi mennesker ikke har lært oss å leve sammen på en god måte ennå. Det er ennå for store forskjeller i verden. Mye er grunnet til nettopp økonomi og penger, stor forskjell på fattigdom og rikdom, utdannede og ikke utdannede osv.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi burde avskaffe mitt/ditt eiesyke pengetankegangen som er i verden i dag. Vi må kunne leve sammen og dele med hverandre. Selvfølgelig er det utopisk da vi mennesker ikke har lært oss å leve sammen på en god måte ennå. Det er ennå for store forskjeller i verden. Mye er grunnet til nettopp økonomi og penger, stor forskjell på fattigdom og rikdom, utdannede og ikke utdannede osv.

Da snakker du i så fall om å avskaffe en helt sentral del av menneskers natur og det er utopisk. Mennesker er forskjellige og har forskjellige behov, noen liker å ha mye penger for å kjøpe seg høyere velstand og er villige til å ofre mer av sin tid til å oppnå det, andre er mindre villige til å ofre mye av sin tid for det og atter andre verdsetter sin fritid høyere enn materiell velstand og så har man uendelig mange nyanser i mellom. Noen vil ha mye penger for å sikre fremtiden, noen vil ha det for å fremstå suksessrik på Facebook osv osv.

Skrevet

Kom igjen folkens. Dere ser vel verdien i å ha penger? Istedenfor at jeg må bruke mange måneder i året på å skaffe mat (fiske, jakte, jordbruk), så kan jeg heller benytte meg av penger for å skaffe det jeg trenger. Penger sparer oss tid, og lar oss fokusere på mer enn ren overlevelse (altså at alle må finne mat, husly, og vann til seg selv). 

Problemet er heller hvordan pengesystemet er. Renter altså. Renter er et tillegg til lån (lån er hvordan Fiat-penger blir skapt), hvilket betyr at det vil alltid være mer gjeld enn penger til å betale gjelda. 

Fiat systemet er problemet. Og det eneste som gir penger fra et slikt system verdi, er at regjeringene krever disse pengene inn som skatt. 

Anonymkode: f70e3...39d

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom igjen folkens. Dere ser vel verdien i å ha penger? Istedenfor at jeg må bruke mange måneder i året på å skaffe mat (fiske, jakte, jordbruk), så kan jeg heller benytte meg av penger for å skaffe det jeg trenger. Penger sparer oss tid, og lar oss fokusere på mer enn ren overlevelse (altså at alle må finne mat, husly, og vann til seg selv). 

Problemet er heller hvordan pengesystemet er. Renter altså. Renter er et tillegg til lån (lån er hvordan Fiat-penger blir skapt), hvilket betyr at det vil alltid være mer gjeld enn penger til å betale gjelda. 

Fiat systemet er problemet. Og det eneste som gir penger fra et slikt system verdi, er at regjeringene krever disse pengene inn som skatt. 

Anonymkode: f70e3...39d

Penger har kommet for å bli, vi har ikke et byttesamfunn lenger. En riggarbeider kan ikke ta med seg et fat hjem som han så bytter mot melk og brød hos hhv bonden og bakeren og ingeniøren som til daglig bygger broer får problemer når han skal bytte fruktene av sitt arbeid mot de samme varene. Jeg har inntrykk av at litt for mange av de som kritiserer den monetære ordningen ofte har et litt forenklet syn på hvordan markeder fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...