Gå til innhold

Hybrid eller bensinbil?


Sunshine

Anbefalte innlegg

Vi ser oss om etter ny bil, og jeg er veldig usikker på om vi bør gå for en hybrid eller en bensinbil.

Hvis man ser bort i fra økonomi, hva tenker dere i forhold til bensinbilenes fremtid?

Og hvor lang levetid har en hybrid tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra innlegg om hybrid vs bensin her:

 

 

Anonymkode: a8d7e...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker plugin hybrid når vi skal kjøpe ny bil. Ren elbil har ikke lang nok rekkevidde for oss, så da er plubin hybrid nærmeste vi kommer. 

Jeg ville ikke kjøpt en ren bensinbil om jeg hadde råd til en hybrid. 

Anonymkode: 2a593...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Hybrid tenker dere på? Det er ikke så mange å velge i i vår prisklasse (under 400 000). Vi har to barn og må ha plass til barnevogn når vi er på ferie foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett litt på Toyota sine, blant annet Prius som plugin hybrid. Den ligger på under 400 000 (sånn i utgangspunktet, det blir jo ++ jo mer dinger og greier man skal ha med). Vi har også tenkt på noe større, som mitsubishi sin hva-den-nå-heter. 

Men vi tenker å vente til ihvertfall neste år med å kjøpe, og se om det ligger noe pent brukt ute. Da blir det jo litt billigere. 

Anonymkode: 2a593...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på de samme, de er jo de eneste i den klassen... Outlander Phev har veldig lite bagasjerom... Bensinvarianten kommer med 7 seter og den har god plass. Mye dyrere også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sunshine skrev:

Jeg har tenkt på de samme, de er jo de eneste i den klassen... Outlander Phev har veldig lite bagasjerom... Bensinvarianten kommer med 7 seter og den har god plass. Mye dyrere også... 

Ja, ulempen med plugin hybrid vs vanlig hybrid er at plugin-ene bruker mer plass på batterier, og følgelig får man mindre plass. 

Det kommer an på kjøremønsteret om det svarer seg med plugin framfor ren hybrid, så vi må tenke litt på hvordan vi faktisk kommer til å bruke bilen i årene fremover. Om man kjører mye langturer, og ikke får ladet, mister man mye av fordelene med en plugin, forbruket vil da være omtrent likt som for en vanlig hybrid. 

Anonymkode: 2a593...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ut og inn av Oslo hver dag. Halve veien går i 80/90, mens resten er køkjøring... Ellers kjører vi lite langturer. Vet du om det finnes noe sted man kan regne ut sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Jeg har en bensinbil som også finnes i hybrid. Forhandler sier, når vi nå snakker innbytte igjen, at forbruket (bensinen) er omtrent lik da jeg i utgangspunktet har en bil som er gjerrig på drivstoff. Så om det handler om penger trenger man ikke kjøpe hybrid, de koster jo litt mer å kjøpe. Jeg vurderer innbytte nå, men vet ikke om jeg går for hybrid. Går i alle fall ikke for en dieselbil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunshine skrev:

Jeg kjører ut og inn av Oslo hver dag. Halve veien går i 80/90, mens resten er køkjøring... Ellers kjører vi lite langturer. Vet du om det finnes noe sted man kan regne ut sånt?

Nei, dessverre, noe sånt hadde jo vært genialt. Hva er "langtur", liksom, og hva er "ofte"? 

Anonymkode: 2a593...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kjører Auris hybrid. Første utgave liksom ,2011 model. Det er også vannlig hybrid som kan ikke lades.

80% er kort kjøring ,bør i Oslo. 

På korte turer så er denne bilen mest drivstoff gjerrig bensin bil som jeg har eid og kjørt.

Forbruk i by kjøring om vinteren ligger på omtrent 6 ltr per 100km. Om sommeren ca. 4,5-5 ltr per 100 km. 

Kjører man på motorvei så forbruket går opp til ca.7 ltr og da blir det som de fleste bensin biler. Men i byen den er helt konge syns jeg. 

 

 

 

Endret av mr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, mr. skrev:

Hei. Jeg kjører Auris hybrid. Første utgave liksom ,2011 model. Det er også vannlig hybrid som kan ikke lades.

80% er kort kjøring ,bør i Oslo. 

På korte turer så er denne bilen mest drivstoff gjerrig bensin bil som jeg har eid og kjørt.

Forbruk i by kjøring om vinteren ligger på omtrent 6 ltr per 100km. Om sommeren ca. 4,5-5 ltr per 100 km. 

Kjører man på motorvei så forbruket går opp til ca.7 ltr og da blir det som de fleste bensin biler. Men i byen den er helt konge syns jeg. 

 

 

 

0.5-0.6 på milen? Min 1.8 bensin med 140 hk bruker ikke så veldig mye høyere faktisk....Rundt 0.7 på kjøring til og fra jobb, etc. Mindre på lengre turer.

Anonymkode: 51c09...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2002 model sjuseter, Honda, som har brukt 0,73 l/mil de siste 35000km. Vanlig bensinbil, lite som kan gå i stykker. Kunne tenkt meg en nyere Prius+, som også er sjuseter - men de er dyre, til og med som bruktbil. Det lønner seg rett og slett ikke rent økonomisk. Ender opp med mye den samme bilen, men mellomlegget vil ikke bli betalt av lavere forbruk før etter 10+ år.

Anonymkode: a8d7e...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd så mye på forbruk gjennom bilens historie.

Forbruk på en halvliter fikk man med små japanske biler fra 70 og 80 tallet også.

Skal en spare penger pga forbruk så kjøper man en gammel og billig bil, å betale hundretusener i den tro at man sparer noen kroner er så tankeløst som det mulig er få.

I tillegg er bilholdet billigere totalt sett med en gammel bil fra 70 eller 80 tallet. og ikke minst betre fremkommelighet på vinterføre med en gammel bil, grunn - mindre og smalere dekk.

Anonymkode: 6c365...8ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...