Gå til innhold

Barnet mitt har antakelig borreliose!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og jeg syns det er så trist og leit. 

Noen her med erfaringer? Jeg føler meg så utrygg på veien videre. Det er påvist antistoffer mot borreliose på første blodprøve og snart skal sønnen til sykehuset igjen for nye blodprøver og ryggmargsprøve. 

Pr idag er sønnen ikke på skolen lengre. Han er trøtt og uopplagt. Problemer med mage og pust. Samt plutselig "anfall" av vond hals, heshet. Begynte nylig å klage over vondt kne. Det begynte med litt mer fravær enn normalt for et år siden,  og deretter har symptomene bare blitt flere og sterkere. Det er først nylig jeg har klart å se alle symptom i sammenheng med hverandre og jeg ser jo nå etter positiv test at symptomene står i lista over borreliose-symptomer. Han er forøvrig 12 år gammel.

Anonymkode: 945a0...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at det er fristende å være på symptomjakt etter en positiv test. Vet du om både igM og IgG er positive? Kun en positiv test for igM er ikke nok å gi diagnosen Borreliose. Denne er veldig uspesifikk, og en stor del av befolkningen har disse antistoffene naturlig. Om legen mistenker en aktuell infeksjon vil trolig sønnen din ha andre infeksjonsmarkører som høy senkning og CRP, og bli satt på antibiotoka. Er dette tilfellet?

Anonymkode: 1d1f8...ebf

Skrevet

Dette er nok mindre farlig enn media vil ha det til! Søsteren min hadde det som barn, og det gikk veldig bra!

Som anonym over her sier så blir han antakeligvis satt på antibiotika, og vil bli helt frisk :)

Anonymkode: 68822...f0c

Skrevet

min lillesøster fikk påvist det for et års tid siden. Hun fikk antibiotika intravenøst hver dag i 2 uker, å ble helt fin i form igjen med en gang. 

Anonymkode: 8e71c...d5d

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det er fristende å være på symptomjakt etter en positiv test. Vet du om både igM og IgG er positive? Kun en positiv test for igM er ikke nok å gi diagnosen Borreliose. Denne er veldig uspesifikk, og en stor del av befolkningen har disse antistoffene naturlig. Om legen mistenker en aktuell infeksjon vil trolig sønnen din ha andre infeksjonsmarkører som høy senkning og CRP, og bli satt på antibiotoka. Er dette tilfellet?

Ved borreliose er visstnok ikke crp forhøyet. Jeg vil tro at antibiotika blir løsningen ja, men først skal han gjennom mer testing. Både for å sikre diagnosen mer og for å sjekke om det er snakk om nevroborreliose. Jeg vet dessverre ikke noe konkret om prøvesvarene, annet enn at det er funnet "to forskjellige typer antistoffer mot borreliose, som gir holdepunkter enten for aktuell infeksjon eller tidligere gjennomgått infeksjon". 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved borreliose er visstnok ikke crp forhøyet. Jeg vil tro at antibiotika blir løsningen ja, men først skal han gjennom mer testing. Både for å sikre diagnosen mer og for å sjekke om det er snakk om nevroborreliose. Jeg vet dessverre ikke noe konkret om prøvesvarene, annet enn at det er funnet "to forskjellige typer antistoffer mot borreliose, som gir holdepunkter enten for aktuell infeksjon eller tidligere gjennomgått infeksjon". 

Ok, siden begge antistoffene er positive, så taler det sterkt for Borreliose. Har du mistanke om når han ble bitt? 

Jeg tenker at han burde bli satt på antibiotika så snart som mulig, men her må du selvfølgelig stole på legene. De aller fleste som får denne diagnosen blir helt friske etter sykdomsperioden, og kronisk Borreliose er ikke noe norske leger anerkjenner.

Det er bra at han at er under grundig utredning. Det går nok bra :)

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, siden begge antistoffene er positive, så taler det sterkt for Borreliose. Har du mistanke om når han ble bitt? 

Jeg tenker at han burde bli satt på antibiotika så snart som mulig, men her må du selvfølgelig stole på legene. De aller fleste som får denne diagnosen blir helt friske etter sykdomsperioden, og kronisk Borreliose er ikke noe norske leger anerkjenner.

Det er bra at han at er under grundig utredning. Det går nok bra :)

Takk for svar :-) Ja, det er det jeg også har tenkt. At det heller jo virkelig mot at han har en pågående borreliainfeksjon nå. Jeg er veldig glad for at han blir grundig sjekket. Vi har jo ikke visst eller forstått om dette har vært somatisk eller psykisk. 

Jeg vet at han hadde en flått i hodet en gang. Tror det er 1,5 år siden. Han hadde gått med den i mange dager - og kjent den - men ikke sagt ifra til oss voksne. Tror jeg kom frem til at han hadde visst om den i fem dager eller noe sånt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...