Gå til innhold

Søster grabbet til seg av arven

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor døde da jeg var liten. Jeg er atpåklatt, min søster er 15 år eldre enn meg. Da mor døde var søster altså voksen, og hadde flyttet ut. Pappa gikk rett i kjelleren når hun døde, og fungerte ikke i det hele tatt i lang tid. På grunn av det bodde jeg en periode hos mine besteforeldre etter begravelsen. 

Da jeg kom hjem hadde min søster tatt med seg alt etter mamma. Alle bilder utenom de som hang på veggen, mammas bunad og bunadssølv, alle stykkene til mamma, verkene hennes, pyntegjenstander osv. 

Nå når jeg begynner å nærme meg voksen kjenner jeg at jeg vil ha en del av disse tingene, men min søster nekter å gi noe fra seg. Hun sier at "du var så liten at du neppe husker mye om mamma en gang!", og mener at alt er hennes. Hun vil ikke gi meg noe som helst, selv de tingene jeg har minner om, som noen smykker av mamma som jeg husker jeg syns var så fine. Jeg vil gjerne ha bunaden, i det minste at vi deler den, men det nekter hun også. Det verste er egentlig bildene. Hun har alle negativene også, men nekter meg å låne dem så jeg kan få fremkalt dem selv. 

Pappa er ikke sikker på hva som ble tatt, men tipper det er snakk om mellom 100 000 og 200 000, fordi det var en del dyre smykker. Noe av det har han enda kvitteringene på. Min søster nekter imidlertid å si nøyaktig hva hun tok, så pappa vet ikke 100% sikkert hvor mye det er. Pappa vil stanse krangelen ved å bare gi meg tilsvarende i penger, men det klikket min søster for. Hun virker som hun mener at mamma var mer hennes mamma enn min, siden hun hadde mamma lengre :-( 

Jeg bryr meg ikke så veldig om pengene, men ville så gjerne hatt noen av minnene etter mamma, i det minste bildene. Er det noe jeg kan gjøre her egentlig? Utenom å håpe at hun vil gi dem til meg? Er det noe pappa kan gjøre? Hun tok jo alt uten at pappa hadde sagt det var greit en gang, og han var dessverre for lite fungerende til å få det med seg :-( 

Har du noen råd til meg? 

Anonymkode: d5f74...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør en advokat.  Så lenge faren deres fremdeles lever og var så langt nede etter deres mors død så er det rett og slett stjeling fra hennes side, hjelper ikke at det var hennes mor heller da det er faren deres som har førsterett på eiendelene, såfremt moren deres ikke skrev noe testament om at alt var til henne. Respektløst av søsteren din!

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søster du har, vil ikke la deg låne negativene en gang. Familiekrangel om arv er noe av det verste som fins, når søsteren din er slik så tror jeg advokat er er eneste veien å gå for å få noen av minnene. Noen mennesker er bare så fryktelig egoistiske. Føler med deg, slik som søsteren din holder på er absolutt helt umenneskelig.

Anonymkode: 41fa8...1d2

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en jævlig søstern du har! :haar: Jeg syns faren din skal kreve å få tilbake bildene og tingene hun sjal fra hans hjem, evt anmelde henne for tyveri. Det du gjør er å kontakte advokat. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få faren din til å manne seg opp og kreve tingene tilbake. For det første så er det tingene hans og for det andre så skal du selvfølgelig også ha noe etter moren din.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kan få låne negativene for å fremkalle bilder, bunaden tror jeg derimot du kan glemme, den pleier vel å gå i arv til eldste.

Anonymkode: e1774...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren din er en gal egoist og det hun gjorde var etter all sannsynlighet ulovlig, men dessverre er foreldelsesfristen ved arveoppgjør på 10 år.

Anonymkode: dcea2...ec8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Doge skrev:

Herregud, for en jævlig søstern du har! :haar: Jeg syns faren din skal kreve å få tilbake bildene og tingene hun sjal fra hans hjem, evt anmelde henne for tyveri. Det du gjør er å kontakte advokat. 

Ja :-( Pappa prøver å snakke med henne om det, og han mener at hun er urimelig. Hun svarer at "det er for sent å komme med slikt så mange år etter", og at "hvis det var noe hun ville hatt burde hun (jeg) sagt det der og da". Jeg hadde ikke begynt på barneskolen enda, var i sjokk fordi jeg hadde mistet mamma, og var hos besteforeldrene mine når hun tok alt - hvordan skulle jeg visst hva jeg ville ha eller passet på å få noe så ikke hun tok alt?? Jeg er så sint at jeg nesten gråter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tilbudet fra din far så er det fullstendig lovlig for ham å gi noe til deg uten å gi noe til henne, og jeg synes du skal presse på for den løsningen. Det er ingen grunn for deg til å ta hensyn til hva din søster mener.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren din kan ikke være frisk. Egoisme på et sånt nivå er ikke normalt. Kontakt advokat og anmeld henne for tyveri. 

Anonymkode: 1784f...005

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ang. tilbudet fra din far så er det fullstendig lovlig for ham å gi noe til deg uten å gi noe til henne, og jeg synes du skal presse på for den løsningen. Det er ingen grunn for deg til å ta hensyn til hva din søster mener.

Uansett om han gjorde det, hvordan skulle vi satt et beløp når vi ikke er sikre på hva hun tok? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bunaden tror jeg derimot du kan glemme, den pleier vel å gå i arv til eldste.

Har man odel på bunader? 

Anonymkode: 7d2ce...cc5

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man odel på bunader? 

Anonymkode: 7d2ce...cc5

Nei, men det er likevel vanlig at eldste av samme kjønn arver. Så der er jeg faktisk enig med søsteren at ts er litt seint ute.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja :-( Pappa prøver å snakke med henne om det, og han mener at hun er urimelig. Hun svarer at "det er for sent å komme med slikt så mange år etter", og at "hvis det var noe hun ville hatt burde hun (jeg) sagt det der og da". Jeg hadde ikke begynt på barneskolen enda, var i sjokk fordi jeg hadde mistet mamma, og var hos besteforeldrene mine når hun tok alt - hvordan skulle jeg visst hva jeg ville ha eller passet på å få noe så ikke hun tok alt?? Jeg er så sint at jeg nesten gråter. 

Faren din bestemmer om det er for sent eller ikke. Sånn som hun oppfører seg er det ingen grunn til å ha silkehanskene på. 

Anonymkode: 1784f...005

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på dine fremtidige barn, TS. De vil nok ønske å ha bilder og gjerne et smykke eller to (uavhengig av prisklasse) etter sin mormor. Ikke bare ta i mot pengene og la søsteren din beholde alt. Vil ikke din far ha bilder av sin kone?

Anonymkode: 05590...3e9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør søsteren din hva DERES mor ville ha ønsket, og naturlig nok elsker sin mor ALLE sine barn like høyt.  For en grusom søster du har, kjære vene! Jeg kjenner jeg blir rasende på dine vegne!!!

Jeg syns du bør ta opp advokat hvis hun nekter og gi seg!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett om han gjorde det, hvordan skulle vi satt et beløp når vi ikke er sikre på hva hun tok?

Dere må gjette. Det er uansett umulig å sette en verdi på ting som bilder og ting hun har laget selv, så dette blir mest for "tort og svie". Jeg synes derfor ikke du skal ha dårlig samvittighet for å legge beløpet i det øvre sjiktet. Hvis søsteren din sutrer kan du spørre om hun vil bytte alle tingene hun har tatt mot pengene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på dine fremtidige barn, TS. De vil nok ønske å ha bilder og gjerne et smykke eller to (uavhengig av prisklasse) etter sin mormor. Ikke bare ta i mot pengene og la søsteren din beholde alt. Vil ikke din far ha bilder av sin kone?

Anonymkode: 05590...3e9

Jeg tror ikke han har tenkt så mye på bildene, vi har mange på veggene rundt i huset, og det å bla i gamle bilder og albumer er liksom ikke helt han. 

Jeg har ikke så lyst på pengene, jeg har mer lyst til å dele tingene, men det ser ut til å bli vanskelig.  

Jeg har foreslått at jeg kan få låne negativene, og fremkalle dem så jeg også har bildene, og at vi deler smykkene. Bunaden ville jeg gjerne hatt, men om den er så viktig for henne kan hun ha den og så kan jeg få tilsvarende i penger (ellers har farmor sagt at jeg kan få hennes, hun har ikke brukt sin på årevis uansett), og så syns jeg vi skal dele pyntetingene (små figurer, krystall, smykkeskrin, noe sølv f.eks håndspeil og kam og hårpynt). Min søster sier blankt nei til alt (hun vet ikke at farmor vil gi meg hennes bunad da, og jeg vil jo uansett heller ha mamma sin). 

TS

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Deretter bør ikke TS ha noe med søsteren å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sint på fine vegne til og med :sjokkbla: ærlig talt, for en egoistisk og selvsentrert tankegang søstera di har!! At det går an å ha samvittighet til å behandle lillesøstera si slik! Jeg henger meg på de andre over her om at faren din må kreve tilbake det som søstera di stjal fra ham! Det hjelper ikke for henne å sutre, når det faktisk er tyveri det er snakk om. 

Anonymkode: f15d3...41f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...