AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #21 Skrevet 25. februar 2016 3 timer siden, Hundeliv skrev: Det er jeg enig i. Men nå har ikke jeg nevnt noe om jeg har en Cavalier eller ikke....derimot har jeg nevnt statistikkene for Norge og Sverige de siste år. Det burde telle mer enn hva noen syns eller ikke/ hatt erfaring med eller ikke, og som jeg personlig ikke synes kan være grunnlaget for noen diskusjon. Jeg snakket ikke om deg, men til en annen som svarte lenger opp at hun selv var eier av rasen. Anonymkode: 63ace...a1b
Hundeliv Skrevet 25. februar 2016 #22 Skrevet 25. februar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakket ikke om deg, men til en annen som svarte lenger opp at hun selv var eier av rasen. Anonymkode: 63ace...a1b Ok, men da er vi i det minste enig i det 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #23 Skrevet 25. februar 2016 Den 24.2.2016 at 19.53, Hundeliv skrev: Når man påstår slike ting uten å ha sjekket fakta(les: finner "fakta" på nett og i media) må jeg få lov til å protestere! Se de nye tallene fra Agria i Norge og Sverige fra 2011-> Der ser man at ja...Cavalieren har 8 ganger større sjanse for å få problemer eller bilyd på hjertet enn gjennomsnitter for alle hunderaser. Det må taes på alvor og det mener jeg gjøres i STOR grad hos seriøse oppdrettere! (Kjøp aldri Cavalier/hunder andre steder folks!!!) Så må jeg da få lov til å komme med at flere andre raser har problemer... Ta f.eks Pugs...der er det 25-30 ganger større sjanse for at dyret får problemer med pusten/dør av det... Jeg liker ikke å dra frem andre sykdommer for å forsvare en annen..MEN når man hele tiden hører påstander som over her...vel sorry da gjør jeg det! Man må da altså se på helheten! På tide å oppdater seg og faktisk slutte å forfølge enkelte områder/hunderaser når man ikke har sjekket fakta. Kreft og syringomyelia var det også påstander om? Sjekk statistikken! Man kan bl.a se et Webseminar som ligger på NKK.no nå. Veldig interessant fremlagt av en oppegående dame som leser statistikk som den bør leses (med alle sine fallgruver og sidespor)! ?? Hvar dette svar på mitt innlegg? Skjønte ikke sammenhengen i det hele tatt. Anonymkode: 03005...851
Sapientia Skrevet 26. februar 2016 #24 Skrevet 26. februar 2016 Den 24.2.2016 at 19.53, Hundeliv skrev: Kreft og syringomyelia var det også påstander om? Sjekk statistikken! Man kan bl.a se et Webseminar som ligger på NKK.no nå. Veldig interessant fremlagt av en oppegående dame som leser statistikk som den bør leses (med alle sine fallgruver og sidespor)! Prøver du å si at syingomyelia ikke er et problem for Cavalier? I så tilfellet lurer jeg veldig på hvordan du leser statistikk.... Riktignok står det ikke spesifikt syringomyelia i statistikken fra Agria, men de har da vitterligere en langt høyere risk for å utvikle noe neurologiske problemer enn gjennomsnittshunden, over dobbelt så høy risk. På min egen rase er største årsaken til besøk hos veterinær (svensk Agria statistikk - og nei den var ikke en del av seminaret) skader på huden, årsak nr. 2, 3, og 5 til besøk er betraktelig lavere enn hos gjennomsnittshunden. Et litt annet bilde enn det man ser på Cavalier. 2
Gjest Skrevet 26. februar 2016 #25 Skrevet 26. februar 2016 Jeg vet ikke så mye om helsen på dem, men når jeg stadig støtt møter flere som ikke kan leke eller hilse på mine hunder fordi øynene som stikker ut kan bli skadde, da går rasen feil vei et sted hvertfall!
Hundeliv Skrevet 26. februar 2016 #26 Skrevet 26. februar 2016 (endret) 1 time siden, Sapientia skrev: Prøver du å si at syingomyelia ikke er et problem for Cavalier? I så tilfellet lurer jeg veldig på hvordan du leser statistikk.... Riktignok står det ikke spesifikt syringomyelia i statistikken fra Agria, men de har da vitterligere en langt høyere risk for å utvikle noe neurologiske problemer enn gjennomsnittshunden, over dobbelt så høy risk. På min egen rase er største årsaken til besøk hos veterinær (svensk Agria statistikk - og nei den var ikke en del av seminaret) skader på huden, årsak nr. 2, 3, og 5 til besøk er betraktelig lavere enn hos gjennomsnittshunden. Et litt annet bilde enn det man ser på Cavalier. Jeg har ikke skrevet noe om at SM ikke er et problem for Cavalier! Det jeg reagerer på er påstandene om at det skal være så voldsomt at rasen bør utryddes. Når man da ser på statistikken (SM er neurologisk) at det er snakk om 20 av over 2000 dyr som får påvist SM med symptomer så er faktisk ikke det som er det som skal ha så voldsom fokus. Problemet må taes alvorlig ja, der kan vi være enige. Men at det skal være noe man må utrydde en rase for...nei! Atter igjen denne skremselspropagandaen som henger igjen her. Og så det med kreft. Det skal også selvfølgelig tas på alvor! Men å si at det er grunn for å utrydde en rase..nei det er jeg ikke enig i. Da var det mange av rasene som burde ryddes ut gitt.... Endret 26. februar 2016 av Hundeliv
Hundeliv Skrevet 26. februar 2016 #27 Skrevet 26. februar 2016 18 minutter siden, Ann Christin skrev: Jeg vet ikke så mye om helsen på dem, men når jeg stadig støtt møter flere som ikke kan leke eller hilse på mine hunder fordi øynene som stikker ut kan bli skadde, da går rasen feil vei et sted hvertfall! Hvem er dem...Cavalierene? Lurer på hvordan dine ser ut? Tenna på tørk? Voldsomme lekevaner? (Bare tulla litt nå... )
Gjest Skrevet 26. februar 2016 #28 Skrevet 26. februar 2016 9 minutter siden, Hundeliv skrev: Hvem er dem...Cavalierene? Lurer på hvordan dine ser ut? Tenna på tørk? Voldsomme lekevaner? (Bare tulla litt nå... ) Tenkte på cavalierene ja Men jeg mener at hunder skal avles til å være friske og cavaliere (og chihuahuar og noen andre raser) i den grad skal ikke avles såpass at øynene stikker ut. Jeg møter stadig støtt friske og fine cavalierere, så det er jo ingen tvil om at finnes de også
FriCol Skrevet 26. februar 2016 #29 Skrevet 26. februar 2016 19 timer siden, Hundeliv skrev: Her er enda en av disse som hisser en gammel diskusjon basert på noens uttalelser i media.....sukk! Visste du Wanda at i følge statistikken (igjen... ) så er det mer risk å måtte til veterinær med en schæfer enn en Cavalier? Hvilken avl er det som drives med nå? Hvis du kan skrive litt om det og kanskje dokumentere det så får det litt mer tyngde enn bare enda en av disse luftige påstandene som så lett kan slenges ut og eskalere til det ukjente. Du har sett Cavalierer....ok, det har du sikkert... så det kan jeg ikke si noe på annet enn at jeg føler det er ganske luftig her inne... Jeg får inntrykk av at du prøver å rettferdiggjøre sykdomshistorien til cavalieren ved å påpeke at det er mye problemer med schæferen også? Det blir litt sånn "nei, min hund er det ikke noe galt med, for naboens hund er det mer galt med!". Det at andre raser også har helseproblemer gjør det ikke greit å lukke øynene for problemene cavalieren har - for det har den. Ikke misforstå, jeg syns ikke det er mer greit med problemene til schæferen altså, jeg kjenner jeg får litt vondt av å se hoftene de har, men det gjør ikke at jeg syns problemene til cavalieren er mindre kjipe. 1
Hundeliv Skrevet 26. februar 2016 #30 Skrevet 26. februar 2016 3 minutter siden, FriCol skrev: Jeg får inntrykk av at du prøver å rettferdiggjøre sykdomshistorien til cavalieren ved å påpeke at det er mye problemer med schæferen også? Det blir litt sånn "nei, min hund er det ikke noe galt med, for naboens hund er det mer galt med!". Det at andre raser også har helseproblemer gjør det ikke greit å lukke øynene for problemene cavalieren har - for det har den. Ikke misforstå, jeg syns ikke det er mer greit med problemene til schæferen altså, jeg kjenner jeg får litt vondt av å se hoftene de har, men det gjør ikke at jeg syns problemene til cavalieren er mindre kjipe. Hvis du leser det jeg har skrevet en gang til så ser du kanskje noe annet. Jeg er glad i de fleste hunderaser og ser at mange strir med sitt. Cavalieren som jeg også er glad i strir også med sitt, men ikke i den grad (at rasen må utryddes og det er dyreplageri å beholde rasen) som flere har påstått her og andre steder (i årevis!). Det er ikke rett og statistikkene viser det. Jeg har ikke lyst å bruke noens problemer opp mot andre, men av og til er det nødvendig for å få frem helhet. Jeg tror ikke du synes det er greit med problemene til schæferen heller. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #31 Skrevet 26. februar 2016 1 time siden, Hundeliv skrev: Og så det med kreft. Det skal også selvfølgelig tas på alvor! Men å si at det er grunn for å utrydde en rase..nei det er jeg ikke enig i. Da var det mange av rasene som burde ryddes ut gitt.... Ja, det er helt riktig. Det er mange raser som skulle vært tatt tak i, og da mener jeg endring av sykelige rasestandarder og utavl, og dersom det ikke lar seg gjøre bør de avviikles. Cavalieren inkludert, det at andre raser sliter fritar ikke den, så dette er det tåpeligste argumentet jeg ser. Anonymkode: 3a7ef...495 2
Hundeliv Skrevet 26. februar 2016 #32 Skrevet 26. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er helt riktig. Det er mange raser som skulle vært tatt tak i, og da mener jeg endring av sykelige rasestandarder og utavl, og dersom det ikke lar seg gjøre bør de avviikles. Cavalieren inkludert, det at andre raser sliter fritar ikke den, så dette er det tåpeligste argumentet jeg ser. Anonymkode: 3a7ef...495 Noen raser har mer kreftsykdommer enn andre...noen raser har mindre... Hvis det at Cavalieren og andre hunderaser har mer enn gjennomsnittet så bør de utryddes...javel. Det er lov å mene det.
Sapientia Skrevet 26. februar 2016 #33 Skrevet 26. februar 2016 3 timer siden, Hundeliv skrev: Jeg har ikke skrevet noe om at SM ikke er et problem for Cavalier! Det jeg reagerer på er påstandene om at det skal være så voldsomt at rasen bør utryddes. Når man da ser på statistikken (SM er neurologisk) at det er snakk om 20 av over 2000 dyr som får påvist SM med symptomer så er faktisk ikke det som er det som skal ha så voldsom fokus. Problemet må taes alvorlig ja, der kan vi være enige. Men at det skal være noe man må utrydde en rase for...nei! Atter igjen denne skremselspropagandaen som henger igjen her. Og så det med kreft. Det skal også selvfølgelig tas på alvor! Men å si at det er grunn for å utrydde en rase..nei det er jeg ikke enig i. Da var det mange av rasene som burde ryddes ut gitt.... Nå har jeg aldri skrevet at Cavalier skal / burde utryddes, men den bør kanskje avles litt annerledes med tanke på det nevrologiske, og med tanke på hjertet høres utkryssning ut som en god idé. Det er mange raser som med fordel kunne hentet inn litt hjelp utenfra, så her er Cavalieren overhodet ikke i noen særklasse. Men et eventuelt utkryssningsprosjekt må selvsagt gjøres nøye planlagt og med god oppfølging. Ikke bare slenge sammen to tilfeldige individer og håpe på det beste.... 1
Portvinpiken Skrevet 26. februar 2016 #34 Skrevet 26. februar 2016 5 timer siden, Ann Christin skrev: Tenkte på cavalierene ja Men jeg mener at hunder skal avles til å være friske og cavaliere (og chihuahuar og noen andre raser) i den grad skal ikke avles såpass at øynene stikker ut. Jeg møter stadig støtt friske og fine cavalierere, så det er jo ingen tvil om at finnes de også Hvor gamle er disse friske cavalierene du møter?
Gjest Skrevet 26. februar 2016 #35 Skrevet 26. februar 2016 45 minutter siden, Portvinpiken skrev: Hvor gamle er disse friske cavalierene du møter? Både yngre og eldre, samme med de som har vært syke!
Portvinpiken Skrevet 29. februar 2016 #36 Skrevet 29. februar 2016 Den 26.2.2016 at 18.59, Ann Christin skrev: Både yngre og eldre, samme med de som har vært syke! Har vært syke? SM og hjertefeil blir de jo ikke friske av, selv om hjertet kan medisineres. Det er også dessverre mange som ikke er klar over at hunden deres er syk. Har sett for mange eksempler på det, og det er nesten det værste synes jeg - for da får jo hunden heller ikke hjelp. Har vært bort i mange som har klare symptomer men eier vil ikke engang gå til veterinær :-( 1
Hundeliv Skrevet 1. mars 2016 #37 Skrevet 1. mars 2016 11 timer siden, Portvinpiken skrev: Det er også dessverre mange som ikke er klar over at hunden deres er syk. Har sett for mange eksempler på det, og det er nesten det værste synes jeg - for da får jo hunden heller ikke hjelp. Har vært bort i mange som har klare symptomer men eier vil ikke engang gå til veterinær :-( Det så jeg også en gang...det var en puddel som ble avlet på... Men så er det slik at uansett hva jeg har sett og hva andre har sett så er det verdiløst å bruke i debatt. Vi har alle våre erfaringer, men når vi skal bruke det som utgangspunkt for hvordan verden er så kan det lett bli feil. Jeg holder meg til statistikkene lest med fornuft.
Hundeliv Skrevet 1. mars 2016 #38 Skrevet 1. mars 2016 Den 24.01.2016 at 17.15, Wenda skrev: Flere veterinærer som har gitt opp. Mange av de har gått ut i media og bedt folk om å la rasen få dø ut Jeg har lenge hatt lyst på en cavalier siden rasen passer meg perfekt og jeg elsker utseendet på mange av dem, men jeg har valgt å legge fra meg den tanken. Spesielt etter at det nytter lite å gå etter oppdrettere som sier de avler på friske dyr, men så viser det seg at det bare er jug. Må bare kommentere dette for det er så dumt at slikt blir stående som en sannhet når det ikke er det. Spesielt når jeg ser at innlegget får mange "likes"... 1. "Flere veterinærer" & "mange har gått ut i media" ref. ovenfor: Etter Pedigrees Exposed ble sendt ville NRK lage en oppfølger nylig. Ingen og da mener jeg INGEN!! veterinær var mulig å oppdrive som nå tør å stå for det som bl.a Trude Mostue uttalte i sin tid. Dokumentaren ble lagt på is... 2. "Oppdrettere som sier de avler på friske dyr og så er det bare jug": Oppdrettere som går skoler og kurs lærer dette: "En perfekt hund finnes ikke. Kom over det og gjør ditt beste for å forbedre rasen!". For den ulærte kan mye virke uansvarlig. Her er det mye i samme kategori, jeg kan ikke gjengi alle her, da må dere gå på kurs Valpekjøpere vet ofte ikke hva som kan være bra eller ikke kan fort få sjokk av hva som blir gjort når man gjerne vet bare en side av saken gjerne blandet med mange forståsegpåere. Bruk fornuft, det er lov det. Er det noe som skurrer? ja så undersøk saken! Jeg er for forsvarlig og fornuftig avl og forsvarer ikke dem som har driver med useriøs avl. Jeg sier bare at valpekjøpere som ikke kan oppdrett, oftest kan være dem som finner noe galt med oppdrettere for de har jo alltid skylden hvis en hund blir syk(og det er jo i og for seg rett, men hallo...med fornuft!). Atter igjen vil jeg si at jeg forsvarer ikke dårlig oppdrett! Dette som jeg skriver her er heller ikke bare det eneste svaret. Men igjen er det en påstand som for meg blir helt feil når jeg vet at mye bra blir gjort. Atter igjen må jeg råde valpekjøpere til å velge hund/oppdrett med omhu!
Portvinpiken Skrevet 1. mars 2016 #39 Skrevet 1. mars 2016 42 minutter siden, Hundeliv skrev: Det så jeg også en gang...det var en puddel som ble avlet på... Men så er det slik at uansett hva jeg har sett og hva andre har sett så er det verdiløst å bruke i debatt. Vi har alle våre erfaringer, men når vi skal bruke det som utgangspunkt for hvordan verden er så kan det lett bli feil. Jeg holder meg til statistikkene lest med fornuft. Joda det er jeg enig i; at "jeg har sett" ikke er holdbare argumenter i en debatt. Men her er jo statistikken relativt klar på at cavalierer er en veldig syk rase generelt. Statistikker kan jo også som kjent leses på mange ulike måter selvfølgelig. 1
Skywise Skrevet 1. mars 2016 #40 Skrevet 1. mars 2016 Nå har jeg ikke fått tid til å se hele foredraget, men ut fra den statistikken på cavalier som ligger her, skjønner jeg ikke helt hva som diskuteres? At andre raser er like syke, eller sykere, enn cavalier? Cavalier er en av mange raser som sliter med mye sykdom. Ja, rasen har fått mye medfart i media, spesielt etter pedigree dogs exposed. Det er likevel ikke den eneste rasen som jeg, personlig, aldri kommer til å kjøpe eller anbefale noen på grunn av helsetilstanden i rasen. Det finnes så utrolig mange raser å velge mellom, som ikke er i nærheten av å ha samme sykdomsproblematikk som cavalier, schæfer, staff, westie, mops, dobber, boxer, fralle osv. De fleste raser har sykdommer, men langt i fra i samme grad som overnevnte raser. Hvorfor folk da fortsetter å kjøpe de sykeste av de syke rasene vet jeg ikke, men jeg velger å tro at det handler om uvitenhet blant valpekjøpere og bagatellisering blant oppdrettere/rasefolk. Kjøper du deg dobber synes jeg ikke synd på deg når bikkja faller om av hjerteproblemer, kjøper du schæfer får du ta i beregningen at det er en viss sannsynlighet for allergier og hudproblemer, og kjøper du boxer … jaja, optimist eller uvitende må du i alle fall være. At noen later som at hvorvidt du kjøper en jack russell terrier eller staffordshire terrier er et ”fett” med tanke på helse fordi alle raser sliter med sitt, blir bakvendt. Oddsen for å få en syk staff er ganske mye høyere enn å få en syk JRT, det er ren statistikk og sannsynlighetsregning. Kjøper du fra en dårlig oppdretter av JRT er sjansen likevel større for en frisk hund enn om du kjøper en staff av en seriøs oppdretter. Når en stor andel av rasen sliter med et problem, er det ingen uavhengig av seriøsitet, som sitter på utelukkende friske linjer lenger. Hvordan skal man forbedre en populasjon hvor omtrent alle individene er disponert for noe, når man ikke har noe genmateriale uten dette å bruke? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå