Gå til innhold

Cavalier og helse - hva gjøres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for lite!!

Helt ærlig så synes jeg at:

- Enten bør rasen utryddes, rasen er for syk til å avle videre på, det finnes knapt individer uten hjerteproblemer. Itillegg er det jo den hjernesykdommen + mye kreft

- Alternativet er at rasen blandes ut med noe annet for å få en større genpool og dermed fp vekk noen av de rasetypiske sykdommene. 

Men neeeida vi mennesker insisterer på at cavalieren skal være "ren" og den skal se helt lik ut, spiller ingen rolle om det gir vanvittilidelser for disse dyrene. Enkelte ganger lar jeg meg fasinere over hvor onde hundemennesker er mot dyr!

• Liker 7
Skrevet

Ut fra norsk hjemmeside og RAS-dokumentet leser jeg ikke annet enn tiltaksløshet og lite vilje til å gjøre noe. Om det skjer noe bak kulissene vet jeg ikke. @Portvinpiken har vel hatt cavalier om jeg ikke husker feil, og veit kanskje fortsatt litt om hva som skjer innad i miljøet?

Jeg vet at det finnes folk i Sverige som MR-skanner avlsdyr med tanke på SM, det er jo fremskritt, men om det er noen i Norge som gjør det vet jeg ikke. Hovedproblemet med MR er at det er himla dyrt, og derfor blir det vanskelig å få innført blant oppdrettere flest.

• Liker 1
Skrevet

Flere veterinærer som har gitt opp. Mange av de har gått ut i media og bedt folk om å la rasen få dø ut

Jeg har lenge hatt lyst på en cavalier siden rasen passer meg perfekt og jeg elsker utseendet på mange av dem, men jeg har valgt å legge fra meg den tanken. Spesielt etter at det nytter lite å gå etter oppdrettere som sier de avler på friske dyr, men så viser det seg at det bare er jug. 

• Liker 5
Skrevet

Er selv eier av rasen, og de jeg har er friske og raske. Cavalieren er ikke mer syke enn andre raser, men pga dens populæritet har det blitt skrevet og sagt mye i media. Se bla på statistikk fra agia. Rasen har sine feil og sykdommer, men kreft er ikke en av de. Man kan ikke avle frem kreft...

Anonymkode: c27c1...659

• Liker 3
Skrevet

Flott at du har fine og friske dyr, håper for din del at det holder seg sånn :) Men å si at cavalieren ikke er en syk rase generelt er i bestefall naivt. Ja det finnes mange andre raser som har store problemer, men det betyr ikke at cavalieren er noe bedre med sine problemer. 
Kreft er også ifølge http://www.cavalierhealth.org/index.html den andre største dødsårsaken til cavalieren. Kreft kan forøvrig være arvelig på det viset at hunden kan arve gener som er predisponert for kreft (de har en mutasjon som gjør de mer mottakelige for kreftceller. Normale celler vil bekjempe kreften, mens disse muterte cellene ikke gjør det). http://www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131209085601.htm
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-5827.2005.tb00319.x/epdf oversikt over de mest vanlige nevrologiske sykdommene. Skummelt med genetiske sykdommer når oppdrettere ikke tar det seriøst og tester. 

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er selv eier av rasen, og de jeg har er friske og raske. Cavalieren er ikke mer syke enn andre raser, men pga dens populæritet har det blitt skrevet og sagt mye i media. Se bla på statistikk fra agia. Rasen har sine feil og sykdommer, men kreft er ikke en av de. Man kan ikke avle frem kreft...

Dette er bare tull. Border Collie er mer populær enn Cavalieren, og den er frisk og fin som bare det. Samme med Norsk Elghund. Golden Retriveren er og mer populær enn Cavalier, og selv om den og har sine helseproblemer er det på langt nært samme nivå som Cavalier. Så ikke dra fram populæritetskortet, det er ren fantasi. 

Anonymkode: 773c6...ea9

• Liker 4
  • 3 uker senere...
Skrevet
Den 30.1.2016 at 12.06, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Border Collie er mer populær enn Cavalieren, og den er frisk og fin som bare det. Samme med Norsk Elghund. Golden Retriveren er og mer populær enn Cavalier, og selv om den og har sine helseproblemer er det på langt nært samme nivå som Cavalier. Så ikke dra fram populæritetskortet, det er ren fantasi. 

Anonymkode: 773c6...ea9

Det er ikke bare tull. Sjekker man popularitet så har Cavalieren ligget på top 10 i mange år. Har også vært på 3.plass tror det var i 2008.

At Cavalieren har dårligere helse enn andre raser - er - og - blir - en - myte. Sjekker man fakta grundig vil man finne at mye gjøres for rasens helse(selv om personlig mener jeg det kan gjøres mye mer). Den har spesielt dette med hjertet, men seriøse oppdrettere avler ikke på dyr med hjerteproblemer. I Sverige vil de nå øke alderen for avl for å sikre at avsldyrene nettopp er uten hjertefeil ved avl. Jeg heier på dem og håper den norske klubben tar etter. De er ikke langt etter ...avlsalder skal være minst 2,5 år på tisper og da med en minst 4 år gammel hanne. I sverige er det 3 og 5.

• Liker 1
Skrevet

Det er noen oppdrettere i Norge som visstnok MR scanner sine avlsdyr. Jeg vet ikke hvilke da dette ikke er min rase, men jeg følger en del med på spesielt helsetilstanden hos ulike hunderaser.

Cavalieren er en rase som har mer alvorlige sykdommer enn en lang rekke raser. Den har kanskje ikke flere sykdommer totalt sett, slik enkelte har, men de den har er jo ofte med dødelig utgang. En hund med katarakt kan fint leve til den blir gammel og dør av alderdom (selv om den får dårlig syn etterhvert), en hund med for liten plass til hjernen blir ikke så gammel i de fleste tilfeller.  Nesten alle Cavalierer vil utvikle hjertesykdom før eller seinere. Det er ikke normalt blandt hunder flest (selv om det er flere raser som sliter med både hjerteproblemer og kreft). En ting er i alle fall sikkert, det hjelper fint lite at folk som eier og avler rasen stikker hodet i sanden og mener rasen er like frisk som Norsk Elghund Grå,  Siberian Husky eller  Whippet (dette er relativt friske raser med få alvorlige problemer). 

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
11 minutter siden, Sapientia skrev:

Det er noen oppdrettere i Norge som visstnok MR scanner sine avlsdyr. Jeg vet ikke hvilke da dette ikke er min rase, men jeg følger en del med på spesielt helsetilstanden hos ulike hunderaser.

Cavalieren er en rase som har mer alvorlige sykdommer enn en lang rekke raser. Den har kanskje ikke flere sykdommer totalt sett, slik enkelte har, men de den har er jo ofte med dødelig utgang. En hund med katarakt kan fint leve til den blir gammel og dør av alderdom (selv om den får dårlig syn etterhvert), en hund med for liten plass til hjernen blir ikke så gammel i de fleste tilfeller.  Nesten alle Cavalierer vil utvikle hjertesykdom før eller seinere. Det er ikke normalt blandt hunder flest (selv om det er flere raser som sliter med både hjerteproblemer og kreft). En ting er i alle fall sikkert, det hjelper fint lite at folk som eier og avler rasen stikker hodet i sanden og mener rasen er like frisk som Norsk Elghund Grå,  Siberian Husky eller  Whippet (dette er relativt friske raser med få alvorlige problemer). 

Greit nok at Elghund og Husky er friskere rase :) Men jeg vil påstå at Cavalieren har bedre helse enn sitt rykte og minst like god helse som mange andre raser. Mange Cavalierer får bilyd på hjertet...ja veldig mange. Men det er ikke alltid dødelig... og mange, ja veldig mange, lever lenge og mange uten medisin. Det at man tar problemet seriøst og sjekker alle for hjertet er viktig. Men det er dumt om man ikke ser hele bildet og tar med i betraktning at man faktisk sjekker alle Cavalierer og ikke alle andre...slik kan faktisk en statistikk fort bli gal.

Hva med allergi? Plagsomt hele livet...men nei, ikke dødelig. Hva med at enkelte raser ikke lengre kan føde naturlig? Hva med dem som ikke kan løpe og gå naturlig pga lang pels? 

Cavalieren er en nydelig rase...jeg blir trist når den er offer for mediaoverdrivelser og overtro. Nei jeg stikker ikke hodet i sanden. Jeg vet der er problemer, men ikke værre enn andre. Har fulgt med på rasen i 25 år og mener det er mer håp for den nå enn for 10 år siden. Det er den rasen med de gladeste hundene....alltid glad i alle, hunder som mennesker. Lettlært, blir som eier; sporty eller lat. Bjeffer lite og har veldig tydelig dempet språk. Er ingen vakthund og er ikke skeptisk eller redd andre. Den er nyskgjerrig og leken, et herlig gemytt! Verdt å kjempe for! :) 

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, Hundeliv skrev:

Greit nok at Elghund og Husky er friskere rase :) Men jeg vil påstå at Cavalieren har bedre helse enn sitt rykte og minst like god helse som mange andre raser. Mange Cavalierer får bilyd på hjertet...ja veldig mange. Men det er ikke alltid dødelig... og mange, ja veldig mange, lever lenge og mange uten medisin. Det at man tar problemet seriøst og sjekker alle for hjertet er viktig. Men det er dumt om man ikke ser hele bildet og tar med i betraktning at man faktisk sjekker alle Cavalierer og ikke alle andre...slik kan faktisk en statistikk fort bli gal.

Hva med allergi? Plagsomt hele livet...men nei, ikke dødelig. Hva med at enkelte raser ikke lengre kan føde naturlig? Hva med dem som ikke kan løpe og gå naturlig pga lang pels? 

Cavalieren er en nydelig rase...jeg blir trist når den er offer for mediaoverdrivelser og overtro. Nei jeg stikker ikke hodet i sanden. Jeg vet der er problemer, men ikke værre enn andre. Har fulgt med på rasen i 25 år og mener det er mer håp for den nå enn for 10 år siden. Det er den rasen med de gladeste hundene....alltid glad i alle, hunder som mennesker. Lettlært, blir som eier; sporty eller lat. Bjeffer lite og har veldig tydelig dempet språk. Er ingen vakthund og er ikke skeptisk eller redd andre. Den er nyskgjerrig og leken, et herlig gemytt! Verdt å kjempe for! :) 

Jeg forstår du synes det er trist, ikke noe problem med det. Og jeg er enig, det finnes både sykere og likestilte raser med Cavalieren som kanskje ikke får noe særlig oppmerksomhet på sine problemer.  Flat Coated Retriever f.eks. de lider jo av høy forekomst av kreft på rasen, dessverre, men man hører ikke så mye om det. Samme gjelder Berner Sennenhund.  Mange raser lider av ganske alvorlig grad av allergi, blant annet schäfer, bullterrier og amerikansk bulldog (fordi om de ikker er FCI godkjente så er de like fullt en rase). Spør du meg er det mer dritt enn om hunden får en bilyd på hjertet som kanskje forkorter livet fra 14 til 12 år.   Det er ikke hjertet på cavalierene som bekymrer meg mest. Da synes jeg hjertesykdommen hos Dobermann er verre, fordi om den er mindre utbredt i rasen, rett og slett fordi den tar livet av relativt unge hunder (DCM).

Cavalier er heller ikke den eneste rasen utsatt for syringomelia og jeg vil jo håpe at de andre rasene tar tak i det også. Selv om noen av disse rasene er å finne i lavt antall sammenlignet med cavalieren.

Jeg mener altså på ingen måte at cavalier er en enestående versting, men den er en hunderase som er sykere enn en god del andre (nesten hele FCI gr. 6, 7 og 10, store deler av gr. 5 og 4 - jeg tenker da på norske forhold). At enkelte raser er sykere synes jeg blir et litt dårlig argument, selv om det er sant. Og sykdommene den har er forholdsvis alvorlige da de kan føre til tidlig død (da spesielt kreft og syringomelia, samt hjertet hos noen individer).
Mitt håp er at man får fikset en del av feilene, for det ER en herlig liten hund! Vakker og søt er den også :)  Den er jo på mange måter, bortsett fra helseaspektet, en ypperlig selskapshund.

Jeg ville selv gått for utkrysninger, spesielt siden hjerteproblematikken er så gjennomsyrende. Og ja jeg er selv en "raseperson" og hadde ikke tvilt et halvt sekund med at utkrysning var veien å gå om min rase skulle trenge den type hjelp i fremtiden.

• Liker 3
Skrevet
Den 29.1.2016 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Om du seriøst mener at Cavalieren ikke er mer syk enn ande raser er du jo en av de som nettopp bidrart til fortsatt stor lidelse blant tusenvis av hunder - Cavalierer med arvelige sykdommer!

PS. hva mener du med at man ikke kan avle frem kreft? At det ikke er arvelig? Vi har jo en veldig kjent rase som er helt ødelagt grunnet kreft. Men dette vet du vel sikkert allerede siden du er så "oppdatert" på sykdom og hundeavl/raser.

Anonymkode: 03005...851

• Liker 4
Skrevet
Den 22.2.2016 at 19.58, AnonymBruker skrev:

Om du seriøst mener at Cavalieren ikke er mer syk enn ande raser er du jo en av de som nettopp bidrart til fortsatt stor lidelse blant tusenvis av hunder - Cavalierer med arvelige sykdommer!

Anonymkode: 03005...851

Når man påstår slike ting uten å ha sjekket fakta(les: finner "fakta" på nett og i media) må jeg få lov til å protestere!

Se de nye tallene fra Agria i Norge og Sverige fra 2011-> Der ser man at ja...Cavalieren har 8 ganger større sjanse for å få problemer eller bilyd på hjertet enn gjennomsnitter for alle hunderaser. Det må taes på alvor og det mener jeg gjøres i STOR grad hos seriøse oppdrettere! (Kjøp aldri Cavalier/hunder andre steder folks!!!)

Så må jeg da få lov til å komme med at flere andre raser har problemer... Ta f.eks Pugs...der er det 25-30 ganger større sjanse for at dyret får problemer med pusten/dør av det... Jeg liker ikke å dra frem andre sykdommer for å forsvare en annen..MEN når man hele tiden hører påstander som over her...vel sorry da gjør jeg det! Man må da altså se på helheten!

På tide å oppdater seg og faktisk slutte å forfølge enkelte områder/hunderaser når man ikke har sjekket fakta.

Kreft og syringomyelia var det også påstander om? Sjekk statistikken! Man kan bl.a se et Webseminar som ligger på NKK.no nå. Veldig interessant fremlagt av en oppegående dame som leser statistikk som den bør leses (med alle sine fallgruver og sidespor)!

• Liker 1
Skrevet

Å si at Cavalier er en frisk rase fordi ens egen ikke har vært syk (enda?), eller at man har hatt en før som ble 12 år, er ikke godt nok grunnlag.

Jeg har selv en Dobermamm på over 8 år, som aldri har vært syk. Det betyr ikke at jeg mener rasen er frisk av den grunn. Man må se litt bredere på det. Både dobermann og cavalier er blant raser som er ødelagt av vår hensynsløse avl. 

Anonymkode: 63ace...a1b

• Liker 3
Skrevet

Enig med AB her. Har hatt dobermann og schæfer og aldri ment at de er friske raser. Cavalier er en syk rase. Det er jo heller ikke ofte dyrlegen går ut og ber om at en rase skal få dø ut pga oss mennesker heller, men de advarer jo mot å fortsette den type avl som det drives med nå. 

Har sett så mange cavalierer med smerter og sykdom, og det kan man ikke lukke øynene for bare fordi ens egen hun er frisk...enn så lenge

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å si at Cavalier er en frisk rase fordi ens egen ikke har vært syk (enda?), eller at man har hatt en før som ble 12 år, er ikke godt nok grunnlag.

Anonymkode: 63ace...a1b

Det er jeg enig i. Men nå har ikke jeg nevnt noe om jeg har en Cavalier eller ikke....derimot har jeg nevnt statistikkene for Norge og Sverige de siste år. Det burde telle mer enn hva noen syns eller ikke/ hatt erfaring med eller ikke, og som jeg personlig ikke synes kan være grunnlaget for noen diskusjon. ;) 

Skrevet
1 time siden, Wenda skrev:

Enig med AB her. Har hatt dobermann og schæfer og aldri ment at de er friske raser. Cavalier er en syk rase. Det er jo heller ikke ofte dyrlegen går ut og ber om at en rase skal få dø ut pga oss mennesker heller, men de advarer jo mot å fortsette den type avl som det drives med nå. 

Har sett så mange cavalierer med smerter og sykdom, og det kan man ikke lukke øynene for bare fordi ens egen hun er frisk...enn så lenge

Her er enda en av disse som hisser en gammel diskusjon basert på noens uttalelser i media.....sukk!

Visste du Wanda at i følge statistikken (igjen... ;) ) så er det mer risk å måtte til veterinær med en schæfer enn en Cavalier?

Hvilken avl er det som drives med nå? Hvis du kan skrive litt om det og kanskje dokumentere det så får det litt mer tyngde enn bare enda en av disse luftige påstandene som så lett kan slenges ut og eskalere til det ukjente.

Du har sett Cavalierer....ok, det har du sikkert... så det kan jeg ikke si noe på annet enn at jeg føler det er ganske luftig her inne...

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Hundeliv skrev:

Her er enda en av disse som hisser en gammel diskusjon basert på noens uttalelser i media.....sukk!

Visste du Wanda at i følge statistikken (igjen... ;) ) så er det mer risk å måtte til veterinær med en schæfer enn en Cavalier?

Hvilken avl er det som drives med nå? Hvis du kan skrive litt om det og kanskje dokumentere det så får det litt mer tyngde enn bare enda en av disse luftige påstandene som så lett kan slenges ut og eskalere til det ukjente.

Du har sett Cavalierer....ok, det har du sikkert... så det kan jeg ikke si noe på annet enn at jeg føler det er ganske luftig her inne...

Link til statistikken? Sist jeg sjekket ville ikke Agria gi ut slik info fra Norge.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Skywise skrev:

Link til statistikken? Sist jeg sjekket ville ikke Agria gi ut slik info fra Norge.

Joda, samarbeid mellom Agria, veterinærer, fagpersoner, CEO internasjonal, SKK, og NKK; ferskt foredrag med Dr Bonnett som presenterer det her:

http://web2.nkk.no/no/nyheter/F%C3%B8lg+seminaret+live%3A+Helse+p%C3%A5+raseniv%C3%A5.b7C_wlDY3y.ips

Alle raseklubbene har fått informasjonen om sin rase. Åpenhet om temaet er nytt og flott!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...