Gå til innhold

Stemme som brister...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Vet ikke helt hvor jeg skal plassere denne...

Men jeg har et stort problem. Jeg har en veldig svak og spe stemme, naturlig lav, må anstrenge meg for å rope for eksempel. Men i det jeg skal rope høyt, er det som om stemmen brister. Kan høres litt ut som stemmeskifte i grunn. Stemmen bare forsvinner eller får en annet tonefall.

Dette er et problem for meg fordi jeg går på et studie det er viktig å kunne rope høyt og tydelig. Skal også ha eksamen i dette senere.

Trenger sårt tips til hvordan jeg kan trene opp stemmen, eller om det er noen tabletter etc. som kan varme opp stemmebåndet, hva som helst!

Hilsen kvinne.

Anonymkode: c3631...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen tips til hvordan du kan varme opp stemmebåndene dine, men ble veldig nysgjerrig på hva slag studie du går på? 

Eksamen i å rope høyt og tydelig???

• Liker 3
Skrevet

Det er mulig du har litt dårlig teknikk. Hvis det er så viktig i studiet bør det være noen der som kan gi deg råd. Ellers kan det være at et sangkurs kan hjelpe deg med å trene opp stemmeteknikk.

Selv hadde jeg veldig svak stemme frem til jeg var 3-4, da trente jeg den opp på egenhånd. Dessverre husker jeg ikke hva jeg gjorde, bortsett fra å sitte helt alene og snakke høyt.

Skrevet

Dersom dette er et vedvarende problem bør du få hjelp hos logoped. 

Stemmebåndene må tas vare på. Brukes stemmen feil kan man lage små sår på stemmebåndene. Da vil de ikke lukkes skikkelig når du skal lage lyd, og stemmen kan bli lav eller hås. Stemmen kan også bli svært svak og nærmest forsvinne. Tabletter har ingen effekt. 

Du må ha fokus på god pust, pusten skal komme fra magen, og det er det kraften fra stemmen kommer fra. Muskulaturen i halsområdet skal ikke strammes. Videre kan du forsøke å få tak i et plastrør som du kan ha i en brusflaske. Fyll flaska med litt vann, fem til seks cm høyt. Putt røret nedi flaska og blås i det, for å lage bobler, gjør det i noen minutter, etter hvert kan du sette på en lyd også samtidig som du blåser, f.eks. en dyp o-lyd. Dette er for å varme opp stemmen. 

Som sagt, du vil nok trenge logoped. Snakk med fastlegen din, be om henvisning til ØNH som kan undersøke stemmebåndene dine og som videre kan henvise deg til logoped. 

Anonymkode: 6009e...454

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips om logoped! Skal forsøke å få time hos en slik spesialist.

Har fra før av "trang" hals, får ikke til å spise eller drikke mye av gangen. Dette har jeg hørt jeg har arvet fra faren min.

Skal også prøve trikset med vann i en flaske :)

TS

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips om logoped! Skal forsøke å få time hos en slik spesialist.

Har fra før av "trang" hals, får ikke til å spise eller drikke mye av gangen. Dette har jeg hørt jeg har arvet fra faren min.

Skal også prøve trikset med vann i en flaske :)

TS

Vann i flaske kalles fonasjon i rør. Du vil sikkert finne beskrivelser om det på nettet. Jeg er logoped og har derfor et par slike tips. 

Skal du ha en jobb hvor stemmen skal brukes mye, vil det være lurt å lære gode triks for stemmen. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann i flaske kalles fonasjon i rør. Du vil sikkert finne beskrivelser om det på nettet. Jeg er logoped og har derfor et par slike tips. 

Skal du ha en jobb hvor stemmen skal brukes mye, vil det være lurt å lære gode triks for stemmen. 

Må bare spørre, siden jeg har deg her. Vil en logoped kunne hjelpe meg med å trene opp stemmen? Kan det hende det er nødvendig med kirurgi?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre, siden jeg har deg her. Vil en logoped kunne hjelpe meg med å trene opp stemmen? Kan det hende det er nødvendig med kirurgi?

Det er sjelden at kirurgi vil være en løsning. Som regel vil stemmetrening være nok, og det vil en logoped hjelpe deg med. 

Skrevet

Dette problemet har jeg også. I tilegg blir stemmen grøtete og til slutt klarer jeg ikke snakke og jeg må kremte halsen ren hvis jeg snakker mye. Med mye mener jeg f.eks. en samtale på 30 minutter. Jeg spurte fastlegen om tips, men han sa at det er helt vanlig. 

Anonymkode: 07504...fb3

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette problemet har jeg også. I tilegg blir stemmen grøtete og til slutt klarer jeg ikke snakke og jeg må kremte halsen ren hvis jeg snakker mye. Med mye mener jeg f.eks. en samtale på 30 minutter. Jeg spurte fastlegen om tips, men han sa at det er helt vanlig. 

Ikke kremt, det skaper kun problemer. Host lett, eller svelg en gang eller to. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kremt, det skaper kun problemer. Host lett, eller svelg en gang eller to. 

Hoste hjelper ikke i det hele tatt. Svelging gjør egentlig problemet verre. Hvorfor gjør kremting det verre?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoste hjelper ikke i det hele tatt. Svelging gjør egentlig problemet verre. Hvorfor gjør kremting det verre?

Kremering vil på sikt føre til skade på stemmebånd, som igjen kan gi en hås og svak stemme. Dersom dette er noe du har vansker med, må du be om en henvisning til logoped, 

• Liker 1
Skrevet

Kremting, ikke kremering...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kremering vil på sikt føre til skade på stemmebånd, som igjen kan gi en hås og svak stemme. Dersom dette er noe du har vansker med, må du be om en henvisning til logoped, 

Men fastlegen sa han ikke kan hjelpe meg fordi det er helt vanlig å ha det sånn? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fastlegen sa han ikke kan hjelpe meg fordi det er helt vanlig å ha det sånn? 

Det er ikke vanlig å ha det sånn. Kanskje finnes det privatpraktiserende logopeder der du bor? Ring dem og forhør deg litt. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig å ha det sånn. Kanskje finnes det privatpraktiserende logopeder der du bor? Ring dem og forhør deg litt. 

Okey. Er du sikker på at det er så uvanlig? Jeg har hatt det slik siden jeg var barn, så lærerne mine burde vel fanget det opp og sendt meg til logoped? 

Skrevet

Okey. Er du sikker på at det er så uvanlig? Jeg har hatt det slik siden jeg var barn, så lærerne mine burde vel fanget det opp og sendt meg til logoped? 

Det er ikke veldig vanlig at stemmen brister. Dersom du har hatt det då lenge kan det tyde på cyster på stemmebåndene (ikke farlig) eller stemmetretthet o.l. Lærere burde kanskje ha fanget det opp, men det er vanskelig å si uten å kunne høre stemme din og observere hvordan du bruker den. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke veldig vanlig at stemmen brister. Dersom du har hatt det då lenge kan det tyde på cyster på stemmebåndene (ikke farlig) eller stemmetretthet o.l. Lærere burde kanskje ha fanget det opp, men det er vanskelig å si uten å kunne høre stemme din og observere hvordan du bruker den. 

Okey. Takk for hjelpen! Skal se om jeg finner en logoped.

Har foresten dette noe navn? 

Skrevet

Okey. Takk for hjelpen! Skal se om jeg finner en logoped.

Har foresten dette noe navn? 

Du kan kalle det for en stemmevanske, som er et vidt begrep, men som likevel dekker det du beskriver. 

Ring og forhør deg. Det beste er selvsagt en henvisning, siden du da vil slippe å betale selv. En enkelt time hos logoped for å få en vurdering kan være lurt. Du kan også ta det opp med fastlegen på nytt og be om henvisning til ØNH for å sjekke hvordan stemmebåndene ser ut. ØNH-legen kan så henvise deg til logoped, som du så vil slippe å betale for. 

Lykke til! :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kalle det for en stemmevanske, som er et vidt begrep, men som likevel dekker det du beskriver. 

Ring og forhør deg. Det beste er selvsagt en henvisning, siden du da vil slippe å betale selv. En enkelt time hos logoped for å få en vurdering kan være lurt. Du kan også ta det opp med fastlegen på nytt og be om henvisning til ØNH for å sjekke hvordan stemmebåndene ser ut. ØNH-legen kan så henvise deg til logoped, som du så vil slippe å betale for. 

Lykke til! :) 

Okey 😀 Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...