AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har hatt d-vitaminmangel, og gikk derfor på Divisun (reseptbelagt vitamin d3) dobbel dose. Da jeg gikk på enkel dose økte nivåene så godt som ingenting, men dobbel dose gjorde at jeg kom opp på 70-tallet, fikk økt energi, mindre muskelsmerter osv. I januar var planen at jeg skulle ned på enkel dose igjen, men ulydig som jeg er har jeg tatt annen hver dag med enkel og dobbel. Etter at jeg gikk ned på enkel dose annenhver dag har jeg begynt å få igjen muskelsmerter, trøtthet osv, mye likt som det var før jeg fikk skikk på d-vitaminnivåene. Er det noen som vet om d-vitamin går raskt ut av kroppen igjen når det tilføres kunstig? Altså om det kan være mulig at nivåene begynner å knele bare etter et par uker med reduserte doser. Er litt fortvilet her, det går utover hele dagliglivet mitt, jobb, familie, sosialt liv. Takknemlig for svar! Hilsen kvinne 35 år. Anonymkode: 26cb3...d3b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Ja. Bestill heller fra bigvits.uk 5000 IU. Det har nevrologene på sykehuset anbefalt meg, har MS og er derfor viktig med nok vitamin D. Nivået kan fint ligge mellom 150-200, syntes 70 er lavt.. Anonymkode: b5542...c9e 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt d-vitaminmangel, og gikk derfor på Divisun (reseptbelagt vitamin d3) dobbel dose. Da jeg gikk på enkel dose økte nivåene så godt som ingenting, men dobbel dose gjorde at jeg kom opp på 70-tallet, fikk økt energi, mindre muskelsmerter osv. I januar var planen at jeg skulle ned på enkel dose igjen, men ulydig som jeg er har jeg tatt annen hver dag med enkel og dobbel. Etter at jeg gikk ned på enkel dose annenhver dag har jeg begynt å få igjen muskelsmerter, trøtthet osv, mye likt som det var før jeg fikk skikk på d-vitaminnivåene. Er det noen som vet om d-vitamin går raskt ut av kroppen igjen når det tilføres kunstig? Altså om det kan være mulig at nivåene begynner å knele bare etter et par uker med reduserte doser. Er litt fortvilet her, det går utover hele dagliglivet mitt, jobb, familie, sosialt liv. Takknemlig for svar! Hilsen kvinne 35 år. Anonymkode: 26cb3...d3b D vitaminer skal du ta etter avtale med lege. A + D vitaminer er fettløselige vitaminer. (I motsetning til C vitaminer som er vannløselige og derfor blir skylt ut av kroppen om du tilfører for mye.) Derfor skal du ikke bruke mer D vit. Enn det lege forordner særlig ikke av reseptbelagt vit. D. Bestill deg en legetime og få målt nivåene dine. Anonymkode: 5ee25...f61 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Det er jo kun din egen feil at du føler seg verre når du reduserer dosen mot legens anbefaling, skjønner ikke hva du klager her for. Øk dosen til det legen har anbefalt, så øker nok nivåene til det bedre. Anonymkode: d918c...e9c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Hun har jo ikke redusert mot legens anbefaling. Legen har anbefalt reduksjon. Jeg ville ha målt nivåene på nytt for evt ny anbefaling om dose. Bestill legetime! Anonymkode: f0e34...771
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå