AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 I mitt liv tar jeg det litt som en selvfølge at enkelte oppgaver som det å skru bil, sette opp store ting (hyller og lignende) er åpenbart at menn tilbyr seg å hjelpe til med, men jeg syntes jeg ser den type hjelp sjeldent. Jeg har møtt èn utenom familien min som har tilbytt seg slike ting av seg selv, uten at man må hinte seg frem til at man ikke klarer sånne ting selv. Er det ikke helt vanlig at folk skjønner av seg selv når de skal hjelpe noen med slike tunge praktiske oppgaver? Har vi fått et så uhøfflig samfunn? Anonymkode: bd50e...c7f
Tibbie Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Du har helt sikkert rett, men dette har jeg faktisk ikke merket Synes at mannfolka er veldig hjelpsomme av seg. Det er vel ikke like mange menn nå som kan dette like godt som de kan/kunne et par generasjoner over oss. Samfunnet endres og gutter blir ikke opplært til å kunne slike "manneting", og jenter blir ikke like opplært til typiske "kvinneting".
herzeleid Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Litt vanskelig å si hvilke relasjoner du tenker på her, men med mindre man er godt bekjente og vet at kvinnen ikke har så god greie på det som skal ordnes risikerer du ganske kjipe tilbakemeldinger om du som mann antar at en kvinne trenger din hjelp, selv om det godt kan stemme. Det at å være høflig mot feil kvinne kan bli såpass ubehagelig gjør det vell generelt mindre fristende å tilby seg å hjelpe. 1
LoneWolf Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 (endret) Om man tilbyr seg å hjelpe så får man ofte kjeft fordi "man ser ned på kvinner og tror at de ikke greier å gjøre det selv!" som jeg har fått høre flere ganger. Derfor tilbyr jeg meg som regel ikke ved mindre det er noen jeg kjenner godt. Vil andre ha hjelp så får de bare spørre, jeg sier som regel ja om jeg blir spurt (men det krever da at de faktisk ytrer et behov for hjelp). Endret 23. januar 2016 av LoneWolf 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #5 Skrevet 23. januar 2016 1 minutt siden, Tibbie skrev: Du har helt sikkert rett, men dette har jeg faktisk ikke merket Synes at mannfolka er veldig hjelpsomme av seg. Det er vel ikke like mange menn nå som kan dette like godt som de kan/kunne et par generasjoner over oss. Samfunnet endres og gutter blir ikke opplært til å kunne slike "manneting", og jenter blir ikke like opplært til typiske "kvinneting". jeg kan til dels være enig med deg der, men noen menn har et slags beskytter innstinkt i seg som gjør at de kanskje trives med å hjelpe til med den type oppgaver. I hvertfall å tre så støttende til som de kan. men jeg er nok enig i at det er noen generasjoner over oss som er hjelpsomme på den måten. ting har jo blitt enklere å ordne opp i selv på sett og vis, så samfunnet er jo ikke som for 30 år siden. kanskje jeg er litt gammeldags. Anonymkode: bd50e...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 Kjør bilen på verksted, og slutt med å kjøpe ting du ikke greier å få opp selv. Ingen av de oppgavene du nevnte er tunge oppgaver. Du fremstår som evneveik og bortskjemt når du forventer at folk helt uten videre skal tilby seg å skru på bilen din. Jeg vil ikke si at det er høflig å ta for gitt at folk ikke evner ting selv. Tvert imot. Anonymkode: c1402...6cd 4
Gjest FruKG Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 Jeg synes menn generelt er utrolig flinke med å tilby tjenester. Om du sier at du har problemer med noe eller vil noe så stiller de opp. Om jeg spør venner av min mann eller egne mannlige venner så er de utrolig hjelpsom.
absinthia Skrevet 23. januar 2016 #8 Skrevet 23. januar 2016 (endret) Synes ikke at menn har blitt mer uhøflige,. Dette har mer med at du burde lære deg nye ting. Det er heller ikke alle menn som kan skru bil. Det er ikke så lett å skru på dagens biler, som det var før. Jeg vil anbéfale deg å kjøpe deg en bok om mekking på bilmerket du har, så slipper du å komme i beit for noen som kan skru. Er fine bilder og gode trinn for trinn forklaringer. Skjønner ikke hva som skal være så tungt med å sette opp en bokhylle, men dersom det er en topersonsjobb, så kan du nok fikse det med en venninne. Endret 23. januar 2016 av absinthia 3
Gjest Stringfellow1 Skrevet 23. januar 2016 #9 Skrevet 23. januar 2016 mennene har kanskje ikke lyst til å spørre om kvinnene har behov for hjelp, I tilfelle kvinnene blir fly forbanna og anklager mennene for å være noen slemme mannssjåvinister som tror at kvinner ikke kan få til noe som helst...
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #10 Skrevet 23. januar 2016 Jeg hjelper gjerne til med slikt, men det er jo ingen kvinner som tilbyr seg å vaske huset, lage maten eller andre slike ting som burde vært naturlig for de å spørre om jeg trenger hjelp til. Så har kvinner blitt mindre høflige? Anonymkode: b7b89...85a 5
GudSelv Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 Tror ikke menn har blitt mer uhøflig. Har noe med hvordan samfunnet har utviklet seg, før så trodde menn at kvinner var ubrukelig til tekniske ting. Tankegodset da var at kvinner ikke kan skifte dekk eller sette opp hyller. Så menn stilte gjerne opp fordi de "visste" jenter ikke klarte å fikse slikt selv. I dag så vet man kvinner klarer sånt like fint selv, og derfor kan de gjøre det selv. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #12 Skrevet 23. januar 2016 7 minutter siden, herzeleid skrev: Litt vanskelig å si hvilke relasjoner du tenker på her, men med mindre man er godt bekjente og vet at kvinnen ikke har så god greie på det som skal ordnes risikerer du ganske kjipe tilbakemeldinger om du som mann antar at en kvinne trenger din hjelp, selv om det godt kan stemme. Det at å være høflig mot feil kvinne kan bli såpass ubehagelig gjør det vell generelt mindre fristende å tilby seg å hjelpe. det er veldig synd. jeg har en kamerat som har opplevd noe lignende, så jeg ser den og. samtidig kan jeg se dette den såkalte motsatte veien også. jeg skrev jo hva slags hjelp. Anonymkode: bd50e...c7f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 9 minutter siden, LoneWolf skrev: Om man tilbyr seg å hjelpe så får man ofte kjeft fordi "man ser ned på kvinner og tror at de ikke greier å gjøre det selv!" som jeg har fått høre flere ganger. Derfor tilbyr jeg meg som regel ikke ved mindre det er noen jeg kjenner godt. Vil andre ha hjelp så får de bare spørre, jeg sier som regel ja om jeg blir spurt (men det krever da at de faktisk ytrer et behov for hjelp). okey - så du tenker på hjelp i form av hjelp hvis de er skadet og sånn? men da ville vel de fleste hjuelpet til ved å ringe nødetater og sånt, ikke sant? Anonymkode: bd50e...c7f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #14 Skrevet 23. januar 2016 7 minutter siden, Stringfellow1 skrev: mennene har kanskje ikke lyst til å spørre om kvinnene har behov for hjelp, I tilfelle kvinnene blir fly forbanna og anklager mennene for å være noen slemme mannssjåvinister som tror at kvinner ikke kan få til noe som helst... mhm. Anonymkode: bd50e...c7f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #15 Skrevet 23. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hjelper gjerne til med slikt, men det er jo ingen kvinner som tilbyr seg å vaske huset, lage maten eller andre slike ting som burde vært naturlig for de å spørre om jeg trenger hjelp til. Så har kvinner blitt mindre høflige? Anonymkode: b7b89...85a ikke? virkelig ikke? ikke en vaskehjelp eller noe sånt? det syntes jeg var rart. Anonymkode: bd50e...c7f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #16 Skrevet 23. januar 2016 Og jeg trodde kvinner ville ha likestilling. Anonymkode: a9f22...30f 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #17 Skrevet 23. januar 2016 Å sette sammen hyller er da ingen tung oppgave. Jeg gjør det bra og synes forøvrig det også er kjempemoro. Men hvis noen vil hjelpe meg fordi de har lyst til å være hjelpsomme, så er de hjertelig velkomne til det. Hvis de tilbyr seg en hånd fordi de tror at det er for tungt og vanskelig for en kvinne, DA vil de nok få høre det! Jeg har forøvrig tilgode å høre det. Hilsen kvinne. Anonymkode: e54d8...d15 2
absinthia Skrevet 23. januar 2016 #18 Skrevet 23. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hjelper gjerne til med slikt, men det er jo ingen kvinner som tilbyr seg å vaske huset, lage maten eller andre slike ting som burde vært naturlig for de å spørre om jeg trenger hjelp til. Så har kvinner blitt mindre høflige? Anonymkode: b7b89...85a Antagelig,- det er ikke en eneste kvinne som tilbyr seg å ta mitt husarbeid heller. Om man ser seg rundt i stua mi nå,mer det helt tydelig at jeg ikke er en kløpper på å stryke polyestergardiner og enda er det ingen som har forbarmet seg over dem 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #19 Skrevet 23. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg trodde kvinner ville ha likestilling. Anonymkode: a9f22...30f Så ts representerer alle kvinner? Anonymkode: 58a65...88b 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #20 Skrevet 23. januar 2016 Du ser det som en selvfølge at menn skal hjelpe deg med alt mellom himmel og jord, og attpåtil gjøre det helt uoppfordret? Herre Gud. Svaret på spørsmålet ditt er "nei", menn er ikke blitt mer uhøflig. Derimot er kvinner blitt ekstremt mye mer kravstore, bortskjemte og stormannsgale. Noe du er et eksempel på. Anonymkode: e6467...0ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå