lillekattepus Skrevet 24. januar 2016 #41 Skrevet 24. januar 2016 (endret) 1 time siden, cheshirecat skrev: Dette er et forum - for å diskutere. Det hadde vel ikke vært noe hensikt med et forum viss alle satt å var enige om alt? Hvordan skaper man forståelse og refleksjon viss man ikke kan stille spørsmål og ha en meningsutveksling? Jeg aksepterer absolutt at alle har forskjellig tro. For min del må du gjerne tro på både julenissen, Peter Pan, spøkelser, tusser og troll. Det intressante er hvorfor folk tror som de gjør og hvordan de forklarer og begrunner sitt spesifikke verdenssyn. Mente mer det at folk hater, mobber og er fæle med hverandre angående religion sånn generelt og at det er kjipt at noen ikke klarer å roe ned, hvis du skjønner. Forumet er jo laget til å diskutere. Så her skal folk bare få lov til å diskutere i hytt og pine. Jeg retter meg litt mer mot skikkelig krangling, hat og mobbing. (Er så unødvendig å hate og sloss når man heller kan ta det på en bedre måte, uten å direkte såre andre). Endret 24. januar 2016 av lillekattepus
stan Skrevet 24. januar 2016 #42 Skrevet 24. januar 2016 Hva om skapelsen ikke enda er fullført? At alt det vi ser er en del av prosessen med å skape. Hva vet vi om hvordan ting kan skapes av ingenting?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #43 Skrevet 24. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Gud eksisterer ikke. Get over it for svarte faen. Anonymkode: c6eb6...3c0 Det er to argumenter som er svært arrogante Gud eksisterer og Gud eksisterer ikke. Anonymkode: 4a6f5...75f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #44 Skrevet 25. januar 2016 Gud er noe mennesker har funnet opp. Godt for dem. Selv skjønte jeg at det ikke var noen vei tilbake når jeg leste om dr. Mengeles drap av babyer og små barn. Når jødene eventyrhistorier ikke engang kan redde dem fra slik ondskap så er det ingenting som kan. Anonymkode: 6566d...837
Gjest Trollkarlen Skrevet 26. januar 2016 #45 Skrevet 26. januar 2016 Den 1/23/2016 at 10.50, AnonymBruker skrev: Det er bevis på menneskelig ondskap. Anonymkode: 4a6f5...75f Nei, det er bevis på at det finnes flere guder. Tanken bak å ha 1 gud er at alle samles i enighet. Det er jo ikke tilfellet, så da må jo flere enn en gud eksistere. Disse gudene kjemper om makten blant hverandre og vi er bøndene som ofres.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #46 Skrevet 26. januar 2016 Jeg skjønner ikke hvordan en gud kan sitte og se på all f***skapen som skjer i verden uten å gjøre noe med det om han virkelig er så god som de fleste troende skal ha det til. Skapte oss med fri vilje? Ja man ser jo hvordan det går.. det er helt tydelig at altfor mange mennesker er i stand til å utføre helt utenkelig grusomme handlinger av egen fri vilje. Hvorfor gjør ikke da Gud noe med det? Hvorfor skal det gå århundrer på århundrer med drap, krig, forfølgelser, massemord etc. uten at denne "guden" ser at her har han gjort en feil beslutning og gjør verden til et fredeligere sted? Liker Gud å sitte og se på at menneskeheten får hele verden til å lide? Anonymkode: fa8cf...1d7
prt90 Skrevet 26. januar 2016 #47 Skrevet 26. januar 2016 Den 24. januar 2016 at 11.18, stan skrev: Hva om skapelsen ikke enda er fullført? At alt det vi ser er en del av prosessen med å skape. Hva vet vi om hvordan ting kan skapes av ingenting? Høres ut som evolusjon. heisenbergs uskarphetsrelasjon gjør at stoff kan oppstå av ingenting https://no.m.wikipedia.org/wiki/Heisenbergs_uskarphetsrelasjon
Mann 42 Skrevet 26. januar 2016 #48 Skrevet 26. januar 2016 (endret) Den 23.1.2016 at 10.50, AnonymBruker skrev: Det er bevis på menneskelig ondskap. Anonymkode: 4a6f5...75f Det er jeg enig i. Når det gjelder beviser for at Gud ikke finnes, så holder det lenge med Hitchens påpekning av at Gud er en tom påstand. De som sier at Gud finnes, kan ikke føre noen beviser for det, og det er således en påstand man kan se bort fra inntil videre. Gud trengs ikke til å forklare noe som helst. Eller som Aaron Ra sier det: Utgangspunktet i all vitenskap er den sk Null-hypotesen. Den må motbevises ved å føre beviser som er relevante til en alternativ forklaring til Null-hypotesen. Hvis slike beviser ikke finnes, så blir nullhypotesen stående. Endret 26. januar 2016 av Mann 42
stan Skrevet 26. januar 2016 #49 Skrevet 26. januar 2016 18 minutter siden, prt90 skrev: Høres ut som evolusjon. heisenbergs uskarphetsrelasjon gjør at stoff kan oppstå av ingenting Ser ikke helt at uskarphetsrelasjonen kan tolkes slik. Men fenomenet nullpunktenergi er vel det du tenker på. Det er jo brukt som utgangspunkt for ideer om at universet kan ha et negativt tvilling univers. Kan så være. Tanken min er den at for å lage noe trengs det en anleggsperiode hvor ting er ganske kaotiske i forhold til sluttresultatet.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #50 Skrevet 26. januar 2016 Jeg tror ikke på Gud, da det finnes ikke bevis for at han eksisterer. Og jeg stusser litt, om han finnes da. Hvordan kan det skje så mye grusomt i verden. Babyer som blir mishandlet og drept. De skal jo være helt uskyldige. Jeg ble lært opp i den kristne tro av mine foreldre. Men det tok ikke lange tiden før jeg sluttet og tro. Jeg ble voldtatt, slått og behandlet som dritt fra jeg var veldig liten. Og jeg ba til Gud, gjerne i timevis. Men ble jo aldri hørt, og hvorfor skulle jeg da tro. Anonymkode: 601dc...28b 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #51 Skrevet 26. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke på Gud, da det finnes ikke bevis for at han eksisterer. Og jeg stusser litt, om han finnes da. Hvordan kan det skje så mye grusomt i verden. Babyer som blir mishandlet og drept. De skal jo være helt uskyldige. Jeg ble lært opp i den kristne tro av mine foreldre. Men det tok ikke lange tiden før jeg sluttet og tro. Jeg ble voldtatt, slått og behandlet som dritt fra jeg var veldig liten. Og jeg ba til Gud, gjerne i timevis. Men ble jo aldri hørt, og hvorfor skulle jeg da tro. Anonymkode: 601dc...28b Sett i forhold til den ondskapen kristne har gjort gjennom 2000 år i bibelens og jesusmannens navn, så ville jeg ha vært flau på denne gudens vegne hvis jeg skulle endelig ha gjort noe godt igjen for slike "bagateller". Da ville det vært snakk om å ha sovet i timen! Anonymkode: 6566d...837
prt90 Skrevet 26. januar 2016 #52 Skrevet 26. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke på Gud, da det finnes ikke bevis for at han eksisterer. Og jeg stusser litt, om han finnes da. Hvordan kan det skje så mye grusomt i verden. Babyer som blir mishandlet og drept. De skal jo være helt uskyldige. Jeg ble lært opp i den kristne tro av mine foreldre. Men det tok ikke lange tiden før jeg sluttet og tro. Jeg ble voldtatt, slått og behandlet som dritt fra jeg var veldig liten. Og jeg ba til Gud, gjerne i timevis. Men ble jo aldri hørt, og hvorfor skulle jeg da tro. Anonymkode: 601dc...28b Hvis det finnes en gud så tyder det aller meste på at han/hun/det er ond, sadisktisk og/eller gal. Hadde det eksistert en god gud ville nok verden sett litt triveligere ut
Haru Skrevet 26. januar 2016 #53 Skrevet 26. januar 2016 (endret) Den 23.1.2016 at 0.59, Raven Emerald skrev: Ryddet for spekulasjoner. Raven Emerald, mod. Dere burde lære dere å prioritere hvilket poster man skal slette Endret 26. januar 2016 av Haru
Mann 42 Skrevet 28. januar 2016 #54 Skrevet 28. januar 2016 Den 26.1.2016 at 8.54, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke på Gud, da det finnes ikke bevis for at han eksisterer. Og jeg stusser litt, om han finnes da. Hvordan kan det skje så mye grusomt i verden. Babyer som blir mishandlet og drept. De skal jo være helt uskyldige. Jeg ble lært opp i den kristne tro av mine foreldre. Men det tok ikke lange tiden før jeg sluttet og tro. Jeg ble voldtatt, slått og behandlet som dritt fra jeg var veldig liten. Og jeg ba til Gud, gjerne i timevis. Men ble jo aldri hørt, og hvorfor skulle jeg da tro. Anonymkode: 601dc...28b Det er pga mennesklig ondskap eller uforstand. Men hva med alle de forferdelige tingene som skjer pga den måten verden er innrettet på? Virus som spiser mennesker levende? Ebola? Flomkatastrofer og tsunamier, jordskjelv og tornadoer som jevner alt med jorda i sin vei? Ikke akkurat tegn på at det fins noen vennlig og allmektig gud som vokter over de uskyldige.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #55 Skrevet 28. januar 2016 Den 24.1.2016 at 1.10, cheshirecat skrev: Hva er Gud ansvarlig for da? Den 24.1.2016 at 1.10, Testosteron skrev: Sine egne handlinger Feil. Gud er allmektig og allvitende, og dermed ansvarlig for alt. Også for handlingene til sine egne skapninger (som ikke har fri vilje, siden gud er allvitende). Anonymkode: 3c303...ebe
Haru Skrevet 28. januar 2016 #56 Skrevet 28. januar 2016 (endret) Om det finnes en gud så har han sikkert bedre ting å gjøre en å skjemme vekk utakknemlige mennesker med mirakler, bare for å gjøre dem enda mer bortskjemte. Om det finnes en gud så har en sikkert en drøss med paranormale kontoroppgaver og kriger å utføre Endret 28. januar 2016 av Haru
Gjest Franke Ann Skrevet 28. januar 2016 #57 Skrevet 28. januar 2016 (endret) Om det finnes en Gud, så tror jeg Denne hverken er noen "sadistisk jævel", eller noen slags "snill onkel" i himmelen. Gud lytter ikke til våre bønner, og bryr seg i det hele tatt ikke om oss på individuelt nivå. Det Gud bryr seg om er skaperverket som helhet, det som er "alt", Gud selv om du vil. Og oppi alt det er vi veldig små, og hver enkelt av oss er isolert sett svært ubetydelig. Derfor er det også nytteløst å diskutere om Gud er "god" eller "ond", siden vi uansett bare ser disse begrepene i konteksten av oss selv. Men i konteksten av det som er alt, så vil jeg tro at Gud er "god", som i at skaperverket alltid er i perfekt equilibrium, og derfor eksisterer i det hele tatt, og sikkert har det helt fint. Endret 29. januar 2016 av Franke Ann
Mann 42 Skrevet 29. januar 2016 #59 Skrevet 29. januar 2016 10 timer siden, Franke Ann skrev: Om det finnes en Gud, så tror jeg Denne hverken er noen "sadistisk jævel", eller noen slags "snill onkel" i himmelen. Gud lytter ikke til våre bønner, og bryr seg i det hele tatt ikke om oss på individuelt nivå. Det Gud bryr seg om er skaperverket som helhet, det som er "alt", Gud selv om du vil. Og oppi alt det er vi veldig små, og hver enkelt av oss er isolert sett svært ubetydelig. Derfor er det også nytteløst å diskutere om Gud er "god" eller "ond", siden vi uansett bare ser disse begrepene i konteksten av oss selv. Men i konteksten av det som er alt, så vil jeg tro at Gud er "god", som i at skaperverket alltid er i perfekt equilibrium, og derfor eksisterer i det hele tatt, og sikkert har det helt fint. Hvilken del av skaperverket er det som er i perfekt likevekt, etter din mening?
Eeemil Skrevet 29. januar 2016 #60 Skrevet 29. januar 2016 43 minutter siden, Mann 42 skrev: Hvilken del av skaperverket er det som er i perfekt likevekt, etter din mening? Jeg tenker at skaperverket er perfekt eller uperfekt til et formål som vi ikke forstår. Eventuelt at det ikke har et formål, men at det eksisterer en likevekt totalt sett. Vårt strev blir da en brikke I den likevekten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå