AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 I den kalde fasen som akkurat er over hadde vi på en oljeovn over natta. Av og til ville det være en bitteliten dråpe med luktfri, gjennomsiktig olje under den. Ovnen knitrer veldig når man slår den på, men gir seg siden. Kan det være brannfarlig med fallende oljenivå? Hva skal jeg gjøre med denne? Og hvor får jeg eventuelt kjøpt en billig, ny 2000W oljeovn? Anonymkode: 818f8...1e7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Kast den. Slike ovner kan ta fyr, bokstavelig talt. Og sjekk ut Lefdal, Elkjøp, Expert etc. Anonymkode: f3f2b...797 1
petterm Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Jeg ville ikke brukt den! Rimelige oljeovner får du kjøpt på Biltema, sikkert også på Clas Ohlsson og på Jula. Plantasjen hadde i alle fall før, men jeg var ikke så fornøyd med kvaliteten. Ser også at Elkjøp, og sikkert også Expert har. 1
petterm Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 Den gamle ovnen kan du levere der du kjøper en ny, de plikter å ta i mot den gamle gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #5 Skrevet 23. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I den kalde fasen som akkurat er over hadde vi på en oljeovn over natta. Av og til ville det være en bitteliten dråpe med luktfri, gjennomsiktig olje under den. Ovnen knitrer veldig når man slår den på, men gir seg siden. Kan det være brannfarlig med fallende oljenivå? Hva skal jeg gjøre med denne? Og hvor får jeg eventuelt kjøpt en billig, ny 2000W oljeovn? Anonymkode: 818f8...1e7 Den ovnen har du brukt for siste gang. Koble den fra strøm omgående om det ikke alt er gjort? Oljeovner er kjent for å være brannfarlige og skal IKKE brukes om natten eller når ingen er hjemme, selv uten at de lekker olje. (Anbefalt av både forsikringsselskaper og brannvesenet.) Den kan leveres inn i butikker som selger elmateriell, gratis. Du bør og få den ut av huset så den ikke skader gulv med oljelekkasjene sine. Anonymkode: 2169d...2f8 2
Mokkilokki Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 Du må kaste den og må for all del ikke ha den på om natta. Når de lekker er de farlige. Ny koster ikke så mye 1
Orchideae Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 http://m.clasohlson.com/no/Varmeovn-med-konveksjon/36-6115 Vi har denne. Ikke oljeovn,men den varmer skikkelig bra! 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #8 Skrevet 24. januar 2016 Er ikke vifte- og panelovner mye verre når det kommer til brannfare - og bruker vesentlig mer strøm? Vi har et hus på 200kvm. Som oppvarmingsmuligheter har vi en panelovn i kjelleren, varmekabler på badet i første og vedovn i stua, og én panelovn per rom i andre. Varmepumpen i første er blitt ubrukelig med årene, og dermed er en flyttbar oljeovn den eneste "brovarmen" vi har når det blir veldig kaldt. I utgangspunktet er vedovnen tilstrekkelig - det går vel 40-100 liter ved om dagen, men her på landet er det bare en fordel å brenne mye. Anonymkode: 818f8...1e7 1
petterm Skrevet 24. januar 2016 #9 Skrevet 24. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke vifte- og panelovner mye verre når det kommer til brannfare - og bruker vesentlig mer strøm? Vi har et hus på 200kvm. Som oppvarmingsmuligheter har vi en panelovn i kjelleren, varmekabler på badet i første og vedovn i stua, og én panelovn per rom i andre. Varmepumpen i første er blitt ubrukelig med årene, og dermed er en flyttbar oljeovn den eneste "brovarmen" vi har når det blir veldig kaldt. I utgangspunktet er vedovnen tilstrekkelig - det går vel 40-100 liter ved om dagen, men her på landet er det bare en fordel å brenne mye. Anonymkode: 818f8...1e7 Vifteovner, dvs ovner med kraftig vifte er heller ikke beregnet på bruk uten tilsyn. Fordelen med Vifteovner er at den sprer varmen fort. En konvektorovn har og en liten vifte. Vifta hjelper å sirkulere lufta, men i motsetning til vifteovnen blir ikke varmeelementet overopphetet hvis vifta stopper. Panelovner og frittstående ovner uten olje er ikke brannfarlige når man ikke har bennbart materiale for nærme ovnen, se bruksanvisning. All strømmen varmeovner bruker går over til varme. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #10 Skrevet 24. januar 2016 Takk for gode råd! Men oljeovner holder mye bedre på varmen; bedre enn luft og metall i alle fall. Derfor vil jo de kunne varme opp og holde et rom varmt med mindre bruk av strøm!? Anonymkode: 818f8...1e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå