Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, gud forby. :fnise:

Anonymkode: ff5e9...de5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Mann 42 skrev:

Uh, hva med oss som ikke tror på NOEN guder i det hele tatt. Dvs overnaturlige skapninger som griper inn i verden med magiske krefter. Jeg for min del avviser ikke noen spesifikk Gud, som Jahve, Gud eller Allah eller Krishna eller Shiva eller Tor eller Oding eller Frøya eller  Bastet. Jeg tror ikke på NOEN guder i det hele tatt. Enten de er jødiske, muslimske, kristne, hinduistiske, norønne eller egyptiske.

Det er greit for meg det, det er bare ikke det jeg lurte på.

TS

Anonymkode: 61ffa...3c1

Skrevet
Den 28.1.2016 at 17.41, doktorproktor skrev:

Jeg tror på vitenskap, ingen Gud. 

Jeg tror også på vitenskap, jeg bare anser ikke det som en motvekt til å tro på Gud.

Den 3.2.2016 at 10.34, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det finnes millioner på millioner av gale mennesker som tror på guddommer og demoner sterkt nok til å drepe annerledes tenkende.

Tar jeg feil? Det hadde vært flott, men dessverre så er det nok for mange gale religiøse mennesker til det.

Anonymkode: fce7d...9f5

Det finnes millioner på millioner av gale mennesker generelt som tar livet av andre. Det har svært lite med religion å gjøre.

Den 3.2.2016 at 10.42, Vox_populi skrev:

Det fins tusenvis av guder jeg ikke tror på - vil du virkelig høre meg fortelle om alle dem? Jeg kan i tilfelle bare fortelle litt om en håndfull - norrøne, først og fremst - pluss Jahve/Allah fra Midtøsten. En god del flere kan jeg navnet på, men på de aller fleste er jeg helt blank. Leksikonet vet mer enn jeg, se der og i andre bøker.

Det jeg spør om, er ikke kunnskap om de ulike gudene. Jeg merker meg at en del sier at de ikke kan tro på en Gud som... (fyll inn noe som passer), men som ofte er fjernt fra den Gud jeg tror på.

19 timer siden, lisemm skrev:

Jeg er ikke dum.

Det er ikke jeg heller, og det var ikke det jeg spurte om. Men du må altså gjerne fortsette å tro at flertallet av verdens befolkning er dumme.

TS

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg spør om, er ikke kunnskap om de ulike gudene.

Ikke? "Fortell meg om denne guden du ikke tror på", må vel bety at du søker kunnskap om den guden?
Hvis ikke, får du formulere et spørsmål som det går an å forstå. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg var ateist og antiteist i mange år, men skiftet mening etter flere opplevelser med Gud. 

Men folk kan få tro akkurat hva de vil, så lenge de oppfører seg, dvs. følger Kardemommeloven. 

• Liker 3
Skrevet
Den 28.1.2016 at 17.36, Jolene skrev:

Dette gir meg blant annet dette inntrykket (nei, jeg har ikke tatt med alt, men det første jeg tenkte på):

• Annen mosebok, kap. 21.1-12
  • Tredje mosebok, kap. 5
  • Femte mosebok kap. 17.1-9
  • Første kongebok kap. 11 1-11
  • Matteus' evangelium kap 15.1-19
  • Apostelen paulus' brev til romerne, kap 1-4
  • Apostelen paulus' brev til korinterne, kap 11

Akkurat lovene i GT kommer jeg ikke til å bruke tid på. Jeg har hverken kunnskap nok til å kunne gi et godt svar på alt dette, eller mulighet til å forklare alt i et enkelt innlegg. Men det man må forstå, er at samfunnet på denne tiden var svært annerledes fra det samfunnet vi lever i i dag, noe som reflekteres i lovene. Likevel er ikke mitt inntrykk av det jeg leser straff, men en måte for menneskene å gjøre opp for sin synd, og bli rene. Om Gud finnes, slik han er beskrevet i Bibelen, er han hellig, og tåler ikke menneskenes synd. Likevel er det ingenting han heller vil enn å være sammen med menneskene.

Videre omtales avgudsdyrkelsen. Israelittene selv inngikk en pakt med Gud, hvor de lovet å holde seg til ham og hans bud. Til gjengjeld skulle Gud gi dem beskyttelse og velsignelse. En slik pakt er bindende for begge parter, og jeg ser ikke hvordan det dreier seg om at Gud straffer folket. Vi ser dessuten resultatet senere i GT, når hele Israelsfolket vender seg bort fra Gud.

I Paulus' brev, og også ellers i Bibelen, snakkes det veldig ærlig om de tingene som bor i mennesket. Vi har en tilbøyelighet til å være egoistiske, stjele, lyve når det er til vår fordel, mennesker dreper. Vi ser det daglig på nyhetene. Dette må likevel ses i sammenheng med resten av budskapet, om at Gud har gitt oss en vei ut av dette. Vi velger selv å vende oss bort fra Gud, og konsekvensen er nettopp det; et liv uten Gud. Men Gud ga altså aldri opp menneskene, og han kom selv til vår verden for å selv ta på seg denne straffen som vi virkelig hadde fortjent. Det er det jeg ser når jeg leser Bibelen.

TS

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ikke? "Fortell meg om denne guden du ikke tror på", må vel bety at du søker kunnskap om den guden?
Hvis ikke, får du formulere et spørsmål som det går an å forstå. 

Jeg ser at spørsmålet er litt utydelig formulert, men jeg har senere i tråden spesifisert hva jeg egentlig spurte om. Og som sagt i mitt første innlegg: jeg tror mange mennesker, når de sier at de ikke kan tro på Gud, ser for seg en helt annen Gud enn den jeg tror på. Det er denne forestillingen folk har av Gud som jeg lurer på :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke på en gud beskrevet i noen hellige skrifter, men jeg tror vi er skapt av noe, og om det "noe" kan kalles Gud, er jeg vel troende jeg og ;) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at det ikke finnes noen gud. Og da mener jeg den allmektige skaperen som synes menneskene skal lide, men samtidig sitte på kne og tilbe seg. Hvis han hadde finnes, hadde han vært ond og motbydelig og hadde ikke fortjent å bli tilbedt uansett.

Folk må slutte å fantasere og heller sette pris på all mystikken og det fantastiske som faktisk finnes i den reelle verden.

Anonymkode: 8eb98...811

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat lovene i GT kommer jeg ikke til å bruke tid på. Jeg har hverken kunnskap nok til å kunne gi et godt svar på alt dette, eller mulighet til å forklare alt i et enkelt innlegg. Men det man må forstå, er at samfunnet på denne tiden var svært annerledes fra det samfunnet vi lever i i dag, noe som reflekteres i lovene. Likevel er ikke mitt inntrykk av det jeg leser straff, men en måte for menneskene å gjøre opp for sin synd, og bli rene. Om Gud finnes, slik han er beskrevet i Bibelen, er han hellig, og tåler ikke menneskenes synd. Likevel er det ingenting han heller vil enn å være sammen med menneskene.

Videre omtales avgudsdyrkelsen. Israelittene selv inngikk en pakt med Gud, hvor de lovet å holde seg til ham og hans bud. Til gjengjeld skulle Gud gi dem beskyttelse og velsignelse. En slik pakt er bindende for begge parter, og jeg ser ikke hvordan det dreier seg om at Gud straffer folket. Vi ser dessuten resultatet senere i GT, når hele Israelsfolket vender seg bort fra Gud.

I Paulus' brev, og også ellers i Bibelen, snakkes det veldig ærlig om de tingene som bor i mennesket. Vi har en tilbøyelighet til å være egoistiske, stjele, lyve når det er til vår fordel, mennesker dreper. Vi ser det daglig på nyhetene. Dette må likevel ses i sammenheng med resten av budskapet, om at Gud har gitt oss en vei ut av dette. Vi velger selv å vende oss bort fra Gud, og konsekvensen er nettopp det; et liv uten Gud. Men Gud ga altså aldri opp menneskene, og han kom selv til vår verden for å selv ta på seg denne straffen som vi virkelig hadde fortjent. Det er det jeg ser når jeg leser Bibelen.

TS

Nå er det også sånn at gud har skapt oss i sitt bilde, altså vil han at vi skal være sånn. Bare det at han har skapt oss med synd, sier i grunn sitt. Straffen begynner altså fra vi er født, altså ren hersking over mennesket. Vi skal i følge han bruke hele livet vårt på å godgjøre disse syndene vi er født med, synder gud har pålagt oss.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Jolene skrev:

Nå er det også sånn at gud har skapt oss i sitt bilde, altså vil han at vi skal være sånn. Bare det at han har skapt oss med synd, sier i grunn sitt. Straffen begynner altså fra vi er født, altså ren hersking over mennesket. Vi skal i følge han bruke hele livet vårt på å godgjøre disse syndene vi er født med, synder gud har pålagt oss.

Ja, vi er skapt i Guds bilde, men vi er også skapt med fri vilje. Du er enig i at fri vilje er en god ting, ikke sant? Vi har muligheten til å velge gode ting, og til å velge onde ting. Vi er fri til å velge et liv med Gud, eller til å velge et liv uten han. En reell fri vilje, innebærer jo nettopp det, ikke sant? En mulighet til å velge bort Gud, til å velge å gjøre det onde? Om vi skal ha fri vilje, må det være et alternativ til det livet med Gud som vi opprinnelig ble skapt til. Om du ser hva jeg mener?

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er skapt i Guds bilde, men vi er også skapt med fri vilje. Du er enig i at fri vilje er en god ting, ikke sant? Vi har muligheten til å velge gode ting, og til å velge onde ting. Vi er fri til å velge et liv med Gud, eller til å velge et liv uten han. En reell fri vilje, innebærer jo nettopp det, ikke sant? En mulighet til å velge bort Gud, til å velge å gjøre det onde? Om vi skal ha fri vilje, må det være et alternativ til det livet med Gud som vi opprinnelig ble skapt til. Om du ser hva jeg mener?

Dette er bare tøys. Slik bibelen beskrive Gud, nemlig som allvitende og allmektig, så er det utenkelig at noe slikt som fri vilje skulle kunne eksistere. Deresom viljen var fri, ville handlignene være uforutsigbare, og Gud ville ikke lenger være allvitende.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke på en slik Gud som presenteres i kristendommen, eller noen av de andre store religionene. Men, jeg tror på Gud. 

Skrevet

Herregud,nei.vil aldri komme til å tro på gud.

• Liker 2
Skrevet

Hva med et tråd med avstemning? 

Anonymkode: a493e...a85

Skrevet

Hadde jeg fått noen fordeler kunne jeg godt ha trudd på en eller annen Gud...men de som tror får jo kreft, mister barn, dør i trafikkulykker etc på lik linje med de som ikke tror. Hvorfor tilbe en Gud når han allikevel straffer meg?

Disse gudene kan sammenlignes med politiske ledere. Hvis du bare "stemmer" på riktig Gud så skal alt gå deg vel her i livet...så var det bare løgn allikevel.

Anonymkode: 05441...cce

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg fått noen fordeler kunne jeg godt ha trudd på en eller annen Gud...men de som tror får jo kreft, mister barn, dør i trafikkulykker etc på lik linje med de som ikke tror. Hvorfor tilbe en Gud når han allikevel straffer meg?

Disse gudene kan sammenlignes med politiske ledere. Hvis du bare "stemmer" på riktig Gud så skal alt gå deg vel her i livet...så var det bare løgn allikevel.

Anonymkode: 05441...cce

Det er bare en test av troen din hvis du får kreft eller familein din dør i en trafikkulykke. Du skal jo leve evig, og det er den store gevinsten. Husk Pascals veddemål. Han mente jo at man burde tro på gud, just in case, nettopp av den grunn..

Skrevet
Den 6.2.2016 at 18.50, AnonymBruker skrev:

Da hadde vi ikke vært født med synd. Allerede der straffer han mennesket.

Skrevet
Den 5.2.2016 at 23.03, Psilocybe skrev:

Jeg var ateist og antiteist i mange år, men skiftet mening etter flere opplevelser med Gud. 

Men folk kan få tro akkurat hva de vil, så lenge de oppfører seg, dvs. følger Kardemommeloven. 

Ja, rusmidler kan føre til sinnssykdom.

Anonymkode: 4ca7a...6a9

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med et tråd med avstemning? 

Hva vil du bruke avstemningsresultatet til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...