Gå til innhold

Dårlige spisevaner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har veldig dårlige spisevaner i hverdagen. Jeg spiser ikke frokost, og får ikke i meg næringsrik mat på skolen. Spiser som regel ikke noe spesielt kjempesunt, og spiser max tre ganger daglig. Jeg sliter med meg selv, og har kjempedårlig selvtillit. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bli fristet og spise mer mat for å gjøre det bra på skolen. Har spist lite siden jeg gikk i 5.klasse cirka, siden jeg ble mobbet og var lei av livet som barn. Dessverre henger de dårlige matvanene igjen derfra, og jeg er så skuffet og misfornøyd over meg selv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du fortelle litt mer om hva du spiser? Det gjør det lettere å gi deg noen råd! :) Hva er egentlig målet? Gå ned i vekt? Bli sunnere? Spise mer? Har du spesielle utfordringer knyttet til mat?

Skrevet
40 minutter siden, Egiett skrev:

Vil du fortelle litt mer om hva du spiser? Det gjør det lettere å gi deg noen råd! :) Hva er egentlig målet? Gå ned i vekt? Bli sunnere? Spise mer? Har du spesielle utfordringer knyttet til mat?

Spiser ostebrix eller brødskiver med syltetøy, rundtstykker uten pålegg, brødskive med diverse kjøttpålegg osv. Spiser lite variert, og føler meg så dårlig pga det. Målet er å spise mer, variert og sunnere. Trenger det virkelig nå som jeg skal starte med styrketrening. Folk tror jeg har anorexi når de møter meg for første gang, og de presser og tvinger meg ofte til å spise mat. Ser på mat som oftest som kvalmende og ekkelt, med mindre det er noe som kyllingsalat og god mat generelt.

Skrevet

Anbefaler deg å prøve å planlegge måltidene dine. Lag gjerne lunsj kvelden i forveien, så har du noe godt å ta med deg på skolen. Baser kostholdet på mat du liker, men smak gjerne også på nye ting.

Fokuser på å ha faste måltider, bestående av proteiner, fett og trege/grove karbohydrater, og å få i deg godt med frukt og grønnsaker.

Eksempler på måltider kan være grovt brød/knekkebrød med pålegg du liker, yoghurt (gjerne med müsli/havregryn), havregrøt, ulike salater, smoothie (tilsett f.eks. yoghurt eller egg for proteiner og fett), egg; eggerøre, omelett, kokte, speilegg - her er det egentlig bare fantasien som setter grenser. Middagen bør bestå av kjøtt/fisk, potet/pasta/ris og grønnsaker - tenk deg at tallerkenen skal deles likt mellom disse. Mellommåltider (om du vil spise det) kan bestå av f.eks. frukt og nøtter.

Lykke til, et godt kosthold gjør mye for både fysisk og psykisk helse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...