AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Hei! Jeg skal operere nesen, men vet ikke helt NÅR dette vil skje. Altså kosmetisk operasjon. Men så har det seg sånn at jeg er avhengig av nesespray og har vært det i ca 3 år nå og spørsmåle mitt er da.. Er det farlig å operere nesa når jeg er avhengig av ett slikt stoff? Jeg vet ikke helt HVORDAN jeg tenker det er farlig, men var bare en tanke som slo meg. Jeg kan alltids spør operasjonslegene men siden de er engelske så nøyer jeg meg med å spørr noen norske mennesker først🙊 Noen som vet? Evt erfaring Anonymkode: e4fd4...500
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 Hmm jeg vet ikke, men ville i tilfelle vært på den sikre siden og vent meg av det en stund før operasjonen. Tok neseoperasjon for 1,5 år siden, og turte ikke ta nesespray før ca et år etter. Var sikkert ikke nødvendig å vente så lenge, men best å være forsiktig, hehe Anonymkode: 360f0...dd4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal operere nesen, men vet ikke helt NÅR dette vil skje. Altså kosmetisk operasjon. Men så har det seg sånn at jeg er avhengig av nesespray og har vært det i ca 3 år nå og spørsmåle mitt er da.. Er det farlig å operere nesa når jeg er avhengig av ett slikt stoff? Jeg vet ikke helt HVORDAN jeg tenker det er farlig, men var bare en tanke som slo meg. Jeg kan alltids spør operasjonslegene men siden de er engelske så nøyer jeg meg med å spørr noen norske mennesker først🙊 Noen som vet? Evt erfaring Anonymkode: e4fd4...500 Kan du evt bruke en saltvanns-nesespray i steden? Hva i Otrivin er du avhengig av. og hvordan arter avhengigheten seg? Anonymkode: 50298...dad
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du evt bruke en saltvanns-nesespray i steden? Hva i Otrivin er du avhengig av. og hvordan arter avhengigheten seg? Anonymkode: 50298...dad Nei saltvann fungerer ikke for meg.. Kun Otrivin som er sterk nok til å bryte ned den tettheten. Jeg vet ikke hva som gjør at jeg er avhengig av Otrivin menOtrivin er avhengighetsskapende fordi de har ett stoff i seg som kan gjøre deg avhengig.. Sann som jeg var først forkjølet med tett nese, kjøpte da otrivin og brukte slik alle andre ville gjort det, tatt en spray når det var nødvendig. Dessverre så var jeg syk ganske lenge og brukte otrivin lengre enn 10 dager( noe du ikke skal gjør) og ble bare mer og mer "må ha" fordi da slapp jeg å plage meg gjennom den tetthetfølelsen. Og siden da har je nrukt nesespray, HVER ENESTE dag... Har forsøkt flere ganger å slutte men det fungerer ikke, jeg blir helt psyko og gråter fordi jeg har angst for å ikke få puste gjennom nesa. Så eneste mulighet nå er å evt operere polyppene(?) men det er visst laang ventetid på de her jeg bor.. TS Anonymkode: e4fd4...500
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Bruk av for mye Otrivin får slimhinnene til å svelle opp. Operasjonen du tenker på tror jeg er fjerning av nesemuslinger. Har gjort det selv, med godt resultat. Anonymkode: 06e62...248
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei saltvann fungerer ikke for meg.. Kun Otrivin som er sterk nok til å bryte ned den tettheten. Jeg vet ikke hva som gjør at jeg er avhengig av Otrivin menOtrivin er avhengighetsskapende fordi de har ett stoff i seg som kan gjøre deg avhengig.. Sann som jeg var først forkjølet med tett nese, kjøpte da otrivin og brukte slik alle andre ville gjort det, tatt en spray når det var nødvendig. Dessverre så var jeg syk ganske lenge og brukte otrivin lengre enn 10 dager( noe du ikke skal gjør) og ble bare mer og mer "må ha" fordi da slapp jeg å plage meg gjennom den tetthetfølelsen. Og siden da har je nrukt nesespray, HVER ENESTE dag... Har forsøkt flere ganger å slutte men det fungerer ikke, jeg blir helt psyko og gråter fordi jeg har angst for å ikke få puste gjennom nesa. Så eneste mulighet nå er å evt operere polyppene(?) men det er visst laang ventetid på de her jeg bor.. TS Anonymkode: e4fd4...500 Hei Takk for svar Det høres trasig ut for deg. Har du snakket med legen din angående om det finnes noe annet som hjelper mot tettheten i nesen? Jeg håper at du får noe som hjelper snart. Anonymkode: 50298...dad
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei saltvann fungerer ikke for meg.. Kun Otrivin som er sterk nok til å bryte ned den tettheten. Jeg vet ikke hva som gjør at jeg er avhengig av Otrivin menOtrivin er avhengighetsskapende fordi de har ett stoff i seg som kan gjøre deg avhengig.. Sann som jeg var først forkjølet med tett nese, kjøpte da otrivin og brukte slik alle andre ville gjort det, tatt en spray når det var nødvendig. Dessverre så var jeg syk ganske lenge og brukte otrivin lengre enn 10 dager( noe du ikke skal gjør) og ble bare mer og mer "må ha" fordi da slapp jeg å plage meg gjennom den tetthetfølelsen. Og siden da har je nrukt nesespray, HVER ENESTE dag... Har forsøkt flere ganger å slutte men det fungerer ikke, jeg blir helt psyko og gråter fordi jeg har angst for å ikke få puste gjennom nesa. Så eneste mulighet nå er å evt operere polyppene(?) men det er visst laang ventetid på de her jeg bor.. TS Anonymkode: e4fd4...500 Hei Her er det mange råd i forbindelse med å kutte ut nesespray Bl.a. står det om at man bør allergiteste seg, om mulighet for å få kortisonspray på resept som hjelper, og om å slutte med nesesprayen i ett nesebor om gangen. http://www.nrk.no/livsstil/slik-kutter-du-nesesprayen-1.6990397 Anonymkode: 50298...dad 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 Og dette: " Undersøk nesa Årsaken til den tette nesa i utgangspunktet kan være noe annet enn forkjølelse, skriver noen. Vurdering: Alle som plages med langvarig nesetetthet bør få undersøkt nesa hos spesialist. Det kan være polypper som er årsak til det, eller kanskje man har fått en skade som man ikke vet om. Da kan man trenge operasjon. Operasjon av nesemuslingene Noen skriver at de har tatt operasjon for å klare å slutte med nesespray. Det finnes to typer operasjoner: en som krymper slimhinnene i nesa og en mer omfattende som fjerner deler av nesemuslingene for å gi bedre plass. Vurdering: Operasjon av nesemuslingene er et godt alternativ når ingenting annet har fungert." Har du, TS snakket med fastlegen din om problemene med nesesprayen og nesa? Anonymkode: 50298...dad 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal operere nesen, men vet ikke helt NÅR dette vil skje. Altså kosmetisk operasjon. Men så har det seg sånn at jeg er avhengig av nesespray og har vært det i ca 3 år nå og spørsmåle mitt er da.. Er det farlig å operere nesa når jeg er avhengig av ett slikt stoff? Jeg vet ikke helt HVORDAN jeg tenker det er farlig, men var bare en tanke som slo meg. Jeg kan alltids spør operasjonslegene men siden de er engelske så nøyer jeg meg med å spørr noen norske mennesker først🙊 Noen som vet? Evt erfaring Anonymkode: e4fd4...500 Du nevnte at det er lang ventetid på å få operert polyppene der du bor. Har fastlegen din henvist deg slik at du står på venteliste for operasjon? Hvis ikke, ville jeg fått ordnet med det snarest. Dessuten er det fritt sykehusvalg, og dermed kan du velge et sykehus som har kortere ventetid. Den kosmetiske operasjonen: Betaler du denne selv? Er det evt mulighet for å også betale polyppoperasjonen selv, dersom du kan få gjort det raskt på privat klinikk? Anonymkode: 50298...dad 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #10 Skrevet 22. januar 2016 Det går helt fint å operere nesen selv om du er avhengig av nesespray. Jeg var like avhengig som deg, og hadde gått slik i mange år. Klarte heller ikke å avvenne meg av sprayen. Min løsning ble operasjon for å fjerne nesemuslinger og litt av neseskilleveggen. Har ikke brukt nesespray på over 3 år, med mindre jeg har vært kraftig forkjøla. Så det hjalp meg Anonymkode: 9084f...0ac 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå