Gå til innhold

Incognito tannregulering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 21.1.2016 at 18.56, AnonymBruker skrev:

Jeg skal på konsultasjon om et par uker! Men er så redd for om uttalen påvirkes... Og selvfølgelig hva det vil koste. Alt over 50.000 gjør at jeg virkelig må tenke meg om. 

Anonymkode: 44afa...a9a

Hei! Jeg har hatt ingocnito. For meg tok det fire år. Det hadde tatt like lang tid uansett hva slags regulering jeg hadde. Mine tenner var alvorlig galt av sted. Hengekøyebitt, for trangt i kurven, skjeve fortenner, for store undertenner foran. Mye rart som måtte gjøres. Jeg har trukket flere tenner før og gått med regulering som tenåring. Man kan godt si jeg var et litt spesielt case.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det. Prisen var det verdt, selv om det ikke var jeg som betalte (foreldre støttet). Jeg hadde gledelig brukt de pengene på det selv, men, for meg kom prisen på noe nærmere 120.000 though. Heldigvis porsjoneres dette greit ut. Det er bare de to første timene som virkelig koster. Det å få gull-brikkene støpt hos 3M i Tyskland koster 15.000 per kjeve, hvis jeg ikke husker feil.  

Den 3.2.2016 at 13.49, cerruti skrev:

Her blir det 12-14 mnd. Tannlegen anbefalte keramiske nede mtp ubehag og lettere jobb - da vil jeg spare bort i 8000. Jeg viser ikke mye tenner nede, men må si jeg er usikker på om jeg vil det likevel. Da vil det både kanskje høres litt på uttalen i tillegg til å synes nede.... Har noen uker å tenke på det. . Skulke ønske jeg bare var i gang nå. 

For min del syntes ikke reguleringen i det hele tatt. Jeg er fornøyd med at jeg holdt ut. Det hadde vært betydelig mer behagelig å hatt regulering på utsiden nede (eller oppe for den saks skyld), men på en annen side, da hadde det vært synlig. Det koster å se bra ut. 
 

Den 17.3.2016 at 10.34, cerruti skrev:

Åhhh, nå har jeg mest lyst til å droppe hele dritten. Jeg hørte akkurat en snakke med incognito etter 1 mnd, og vedkommende snakket skikkelig rart, synes jeg. Jeg kan ikke snakke urent i 1 år.

Det skal du ikke bekymre deg for. Det tar en måned å lære seg å snakke feilfritt, men så er det gjort. Det er S'ene som er problemet, men om du bare tar deg liiiiitt tid når du former et ord går det helt fint. Det er overgangene fra "kj"-lyder til "s" som var vanskelig for meg. Ordet "søster" gikk fint, men ord som "kjønnsstruktur" f.eks var vrient. Da må man bare si ordet et millisekund tregere. Det er ikke noe problem. Du lærer deg det. Dont worry!

Nå har jeg verdens fineste smil. Det er et av de tingene jeg får mest komplimenter for. Det eneste som gjenstår nå er å bleke dem, men jeg må vente til jeg har sluttet å bruke natt-skinne. Jeg har brukt den ca to år og er nede i hver tredje dag. 

Jeg spør meg selv nå i retrospekt om det var verdt det. Jeg har ett svar. Ja! Ja, ja, og atter ja! Jeg har et hollywood-smil. Perleraden er helt perfekt. Ikke falskt Biden-white, men naturlig rett og vakkert. Man ser at jeg har flotte tenner som ikke er falske. Jeg ser rett og slett helt naturlig ut, og det har endret ansiktet mitt til å gå fra noe rølpete til anstendig. Ikke minst har jeg fått videt ut stillingen, så jeg har fått en anelse bredere kjeve. Det passer ansiktet mitt og ser utrolig bra ut. Jeg kan rett og slett ikke klage. Det har vært verdt hver krone. Heller det enn å pusse opp et bad eller å kjøpe "ny" bruktbil for samme summen!

Anonymkode: 7e902...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har hatt ingocnito. For meg tok det fire år. Det hadde tatt like lang tid uansett hva slags regulering jeg hadde. Mine tenner var alvorlig galt av sted. Hengekøyebitt, for trangt i kurven, skjeve fortenner, for store undertenner foran. Mye rart som måtte gjøres. Jeg har trukket flere tenner før og gått med regulering som tenåring. Man kan godt si jeg var et litt spesielt case.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det. Prisen var det verdt, selv om det ikke var jeg som betalte (foreldre støttet). Jeg hadde gledelig brukt de pengene på det selv, men, for meg kom prisen på noe nærmere 120.000 though. Heldigvis porsjoneres dette greit ut. Det er bare de to første timene som virkelig koster. Det å få gull-brikkene støpt hos 3M i Tyskland koster 15.000 per kjeve, hvis jeg ikke husker feil.  

For min del syntes ikke reguleringen i det hele tatt. Jeg er fornøyd med at jeg holdt ut. Det hadde vært betydelig mer behagelig å hatt regulering på utsiden nede (eller oppe for den saks skyld), men på en annen side, da hadde det vært synlig. Det koster å se bra ut. 
 

Det skal du ikke bekymre deg for. Det tar en måned å lære seg å snakke feilfritt, men så er det gjort. Det er S'ene som er problemet, men om du bare tar deg liiiiitt tid når du former et ord går det helt fint. Det er overgangene fra "kj"-lyder til "s" som var vanskelig for meg. Ordet "søster" gikk fint, men ord som "kjønnsstruktur" f.eks var vrient. Da må man bare si ordet et millisekund tregere. Det er ikke noe problem. Du lærer deg det. Dont worry!

Nå har jeg verdens fineste smil. Det er et av de tingene jeg får mest komplimenter for. Det eneste som gjenstår nå er å bleke dem, men jeg må vente til jeg har sluttet å bruke natt-skinne. Jeg har brukt den ca to år og er nede i hver tredje dag. 

Jeg spør meg selv nå i retrospekt om det var verdt det. Jeg har ett svar. Ja! Ja, ja, og atter ja! Jeg har et hollywood-smil. Perleraden er helt perfekt. Ikke falskt Biden-white, men naturlig rett og vakkert. Man ser at jeg har flotte tenner som ikke er falske. Jeg ser rett og slett helt naturlig ut, og det har endret ansiktet mitt til å gå fra noe rølpete til anstendig. Ikke minst har jeg fått videt ut stillingen, så jeg har fått en anelse bredere kjeve. Det passer ansiktet mitt og ser utrolig bra ut. Jeg kan rett og slett ikke klage. Det har vært verdt hver krone. Heller det enn å pusse opp et bad eller å kjøpe "ny" bruktbil for samme summen!

Anonymkode: 7e902...e74

Takk for et langt og utfyllende svar! Kan tenke meg at du nå smiler bredt, etter så lang og dyr behandling. Jeg må vel bare gjennomføre og håpe jeg klarer å snakke etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, cerruti skrev:

Takk for beroligende ord! Jeg er lærer og er derfor mest bekymret for uttalen i forhold til jobben min. Så hadde jeg også håpet å ikke si noe om det til venner og familie før eventuelt de ser at tennene er annerledes. Jeg er ikke lysten på å vise alle gliset og reggisen for å si det sånn. 

Så du brukte ca 1mnd på å venne deg til å prate med den? Øvde du mye da, eller bare gikk det seg til?

Skjønner det blir en annerledes sommerferie 2016...

Ja, er ganske sikker på at det var ca en måned, husker det nesten ikke lenger, kan bare huske én gang det var vanskelig å uttale noe, hehe. Det er en sånn ting som er litt stress der og da, men så glemmer du at det noen gang var en greie :)

Jeg var nokså bevisst på hvordan jeg snakket i begynnelsen, fordi man lærer seg teknikker for å unngå lespingen, litt som noen nevnte over meg her. Snakket litt senere når det var mange s'er, og ikke minst snakket jeg masse! Det er nok lurt :) heng masse rundt de du ikke bryr deg om at hører at du lesper i begynnelsen. 

Dessuten - er det så ille eller flaut å lespe litt når man vet at det snart går over? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snop skrev:

Ja, er ganske sikker på at det var ca en måned, husker det nesten ikke lenger, kan bare huske én gang det var vanskelig å uttale noe, hehe. Det er en sånn ting som er litt stress der og da, men så glemmer du at det noen gang var en greie :)

Jeg var nokså bevisst på hvordan jeg snakket i begynnelsen, fordi man lærer seg teknikker for å unngå lespingen, litt som noen nevnte over meg her. Snakket litt senere når det var mange s'er, og ikke minst snakket jeg masse! Det er nok lurt :) heng masse rundt de du ikke bryr deg om at hører at du lesper i begynnelsen. 

Dessuten - er det så ille eller flaut å lespe litt når man vet at det snart går over? :) 

Jeg hadde ikke tenkt å fortelle andre enn samboer, men skjønner at foreldre, besteforeldre, venner osv tydeligvis kommer til å høre det. Sukk... 

Takk for tips om å prate masse - det får helst bli med meg selv.

Jeg elsker sommeren, men hver gang jeg begynner å glede meg nå, så begynner jeg å tenke på reguleringen og da forsvinner gleden... Gruer meg skikkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

2 dager med incognito. Ikke vondt i det hele tatt, så håper den er stram nok da... Sliter med uttale og er livredd for at noe skal ryke hver gang jeg spiser og pusser tenner... Håper det går over snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, cerruti skrev:

2 dager med incognito. Ikke vondt i det hele tatt, så håper den er stram nok da... Sliter med uttale og er livredd for at noe skal ryke hver gang jeg spiser og pusser tenner... Håper det går over snart.

Gratulerer! :D 

Det var sjeldent jeg syntes min stramte også, men den funket fjell likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Snop skrev:

Gratulerer! :D 

Det var sjeldent jeg syntes min stramte også, men den funket fjell likevel :) 

Takk! Ja, håper det fungerer! Fortsatt ikke vondt. Synes jeg snakker som Else Kåss Furuset -ikke at det er noe galt - men gjør jo ikke det normalt. Både R og S er vanskelig... Vet ikke hvordan jeg skal lære å lage lydene på nytt liksom... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...