Gå til innhold

Hårvekst og kviser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 22 år gammel jente. I hele ungdommen og puberteten har jeg aldri vært særlig plaget med kviser. Jeg har også alltid hatt litt lite håvekst (type tynne, lite synlige hår på armer og legger osv). I det siste (de siste månedene), så har jeg fått masse kviser på bryst og skuldre. Dette er som sagt noe jeg aldri har hatt problemer med før. Jeg har også fått en del hårvekst på magen, en slags "veiviser" fra navlen og ned, også er det som om kjønnshårområdet har "ekspandert" - det er som om området med hårvekst på venusberget har utvidet seg oppover mot mage. 

Hva kan dette skyldes? Er det ikke rart at dette kommer nå, og ikke i puberteten når man har mange hormonforandringer i kroppen? Jeg var ikke sent utviklet eller noe, men lå på normalen. 

Jeg går ikke på hormonell prevensjon, og har ikke hatt store endringer i vekt eller kosthold den siste tiden. 

Anonymkode: 9dc6b...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei , 

gå til fastlegen din å få en gjort en grundig undersøkelse. 

Når det er sagt tenkte jeg å si noen ord om PCOS ( polysystisk ovarie syndrom). Hovedsymptomet er ofte noe som kalles hyperandrogenisme, som med andre ord  vil si at  en har for mye androgen. Androgen er et hormon som finnes før og fremst hos menn.  

Hos damer vil for mye androgen gi symptomer som acne, tynt og lite hår på hodet, for mye hår på kroppen og i ansiktet. Alle disse symptomene går under betegnelsen "Virilization" Dette er et fancy-pancy ord som betyr maskulinisering av kvinner. 

Kvinner med PCOS har ofte også vektproblemer, men dette gjelder selvfølgelig ikke alle. 

Det er enkelt å finne ut om en skulle ha PCOS, da det kan undersøkes hos fastlegen med ultralyd. 

Håper dette gav svar. 

Anonymkode: 80c49...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...