Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #1 Del Skrevet 11. oktober 2004 Er det vanlig at rottwailer har en ekstra klo litt oppe på leggen. ser ut som den er mest i veien? har sett det på berner sennen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #2 Del Skrevet 11. oktober 2004 Ja. Alle hunder har slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 11. oktober 2004 #3 Del Skrevet 11. oktober 2004 Ja. Alle hunder har slikt. Ikke oppe på leggen men på ankelen er det helt vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #4 Del Skrevet 11. oktober 2004 jeg tok vel i da jeg skrev leggen, men mente ankelen. var bare at dyrelegen sa den ville få trekk på utstilling og at den mest sannsynlig var i veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 11. oktober 2004 #5 Del Skrevet 11. oktober 2004 Dette er vel den berømte "ulvekloa". Jeg trodde alle oppdrettere fikk disse fjernet da valpene var små? Jeg vet i alle fall at mamma fikk fjerna ulveklørne på valpene da de var en ukes tid gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 11. oktober 2004 #6 Del Skrevet 11. oktober 2004 Ulvekloen sitter litt lenger opp enn de andre, og er på alle fire ben. Det er vanlig at man fjerner dem når de er et par dager gamle. Da klipper de den bare av, altså ikke bare selve kloen men benet den kommer ut av også. Hvis man venter til de har blitt litt eldre, så har benet blitt hardere og det er en større prosess enn når de er så og si nyfødt. Jeg holdt valpene etter min hund i sommer da de fikk fjernet ulveklørne, og noe så skrekkelig har jeg ikke opplevd på lenge. De skrek jo noe helt forferdelig. Ikke så mye før den første, men veldig mye etter det, så skal den jo klippe av 4 stk også! Vet forresten at noen raser bare klipper bak, men de fleste tar dem foran og bak. Har hørt at alle må ta bak (dyrlegen sa det) men vet ikke hvordan det eventuelt kontrolleres i praksis. Ang. utstilling og ulveklo, tror ikke dte har noe å si. Har sett flere som stiller med ulveklør på forbena. Kun sett pyrineer hund med ulveklør på alle ben på utstilling. Men det står ikke noe om det i rasestandarden, og skal dermed ikke gi trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 11. oktober 2004 #7 Del Skrevet 11. oktober 2004 Alle er fjernet på vår hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 11. oktober 2004 #8 Del Skrevet 11. oktober 2004 Min rottis har sine ekstra klør (declaws) på forbena, men ikke bak. Hun er sånn fra naturens side, og bruker disse klørne aktivt både når hun klør seg i ansiktet, og når hun spiser ben. Da fungerer de rett og slett som en tommel. :-) Det er så vidt jeg vet sjelden nødvendig å fjerne slike klør, bortsett fra på enkelte jakthunder som kan få revet opp kloen i terrenget. Fjerning av declaws blir for meg det samme som øre- og halekupering, og jeg liker det ikke! :-( 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 12. oktober 2004 #9 Del Skrevet 12. oktober 2004 Min rottis har sine ekstra klør (declaws) på forbena, men ikke bak. Hun er sånn fra naturens side Det er det vi kaller "ulveklør" du mener, og grunnen til at hun ikke har de bak er at de ble fjernet da hun var nyfødt. Alle hunder blir født med en klo lenger opp på alle bena. Som sagt, så varierer det om oppdrettere får de foran fjernet, men alle fjerner bak. Og hvis du er usikker, så ring oppdretteren din. Regner med at hun kan bekrefte at det ble fjernet bak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 12. oktober 2004 #10 Del Skrevet 12. oktober 2004 Det er det vi kaller "ulveklør" du mener, og grunnen til at hun ikke har de bak er at de ble fjernet da hun var nyfødt. Alle hunder blir født med en klo lenger opp på alle bena. Som sagt, så varierer det om oppdrettere får de foran fjernet, men alle fjerner bak. Og hvis du er usikker, så ring oppdretteren din. Regner med at hun kan bekrefte at det ble fjernet bak Vet med sikkerhet at de ikke er fjernet (kjenner oppdretteren godt). Vet om flere hunder som mangler dem, så dette kan muligens være både rasebetinget og individuelt. Jeg vet i hvert fall at rottiser kommer både med og uten disse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CheapChampagne Skrevet 12. oktober 2004 #11 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hva er vitsen med å fjerne dem da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 12. oktober 2004 #12 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hm, min hund har 4 vanlige klør på alle labbene. På frambeina har han også en tommel på hver fot, noen cm l oppe, liksom i håndleddet. Med de så blir det altså 5 fingre - eh klør forran, og 4 bak. Dette er da helt normalt vel? Er det denne tommeltotten dere kaller for ulveklo? Denne tommeltotten er jo også vanlig på andre dyr, bla kaniner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 12. oktober 2004 #13 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jupps, det er det som er ulveklør. Hun har sikkert hatt de bak også, men de sitter da litt lenger ned. Sjekk nøye og se om du ser spor etter dem Har forresten aldri hørt noe om at det er rasebetinget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bauche Skrevet 17. oktober 2004 #14 Del Skrevet 17. oktober 2004 Vår hund fikk fjerna dem før vi fikk han. Vi kjenner en hund av samme rase som ikke har fjernet dem, og han klarer seg veldig fint. Ingen av oss bruker hunden til utstilling, så da vil det kanskje være litt annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 17. oktober 2004 #15 Del Skrevet 17. oktober 2004 Nå må jeg si at jeg lurer. *Har alle deres hunder bare 4 klør på alle labbene? *Har de ikke tommeltotten på framlabbene??? Skulle den vært borte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2004 #16 Del Skrevet 18. oktober 2004 Dette er vel den berømte "ulvekloa". Jeg trodde alle oppdrettere fikk disse fjernet da valpene var små? Jeg vet i alle fall at mamma fikk fjerna ulveklørne på valpene da de var en ukes tid gamle. Dette er da ikke lov i Norge lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 18. oktober 2004 #17 Del Skrevet 18. oktober 2004 Lov ja, de må fjerne bak. Vet ikke hvorfor. Skal innom dyrlegen i ettermiddag så jeg spør der. Som sagt, alle fjerner bak, og de fleste fjerner foran også. Kommer litt ann på rasen. Vanligere å fjerne foran på store raser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 18. oktober 2004 #18 Del Skrevet 18. oktober 2004 Og da har altså hunden bare 4 klør forran og 4 bak på hver labb? Ingen tommel??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2004 #19 Del Skrevet 18. oktober 2004 Oppretteren min har ikke fjernet noe bak, etter hva han sa. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 18. oktober 2004 #20 Del Skrevet 18. oktober 2004 Fant følgende om kirurgiske inngrep på hund i en melding fra NKK til Landbruksdepartementet: Kirurgiske inngrep: Øre- og halekupering er et forlengst avsluttet kapittel i Norge. Til dette kan nevnes at da forbudet ble innført har NKK sørget for at gjennomføringen har gått på en så bra måte som mulig. Det blir i uttalelsen nevnt at det trolig er et tidsspørsmål når det er helt slutt med øre- og halekupering i andre land. Til dette må nevnes at dette ikke er tilfelle i de fleste land utenfor Europa. Når det gjelder inngrep for å fjerne ulveklør eller eventuelt sporer på valper, gjøres dette i noen grad for å unngå problemer for hunden senere i livet. Den Norske Veterinærforenings Yrkesetiske Råd har nylig hatt spørsmålet om fjerning av ulveklør og sporer til behandling. Fra deres uttalelse siteres følgende: "Friske kroppsdeler skal som prinsipp ikke fjernes. Pr. i dag er det vanskelig å forby fjerning av sprorer og ulveklør på nyfødte valper." Resten av meldingen her Fant også dette: Om sporer (ulveklør) og kirurgiske inngrep: I Norge foretas et kirurgisk inngrep på hund som ofte er begrunnet i rasestandarden: rutinemessig amputasjon av sporer eller ulveklør på unge valper. Sporer eller ulveklør er overtallige tær som sitter innvendig litt opp på foten, og som kan være med eller uten knokkelforbindelse. Noen rasestandarder sier eksplisitt at slike klør er uønsket, diskvalifiserende eller skal fjernes like etter fødselen. I noen tilfelle kan denne ekstra tåa skape problemer ved at kloa kan hekte seg fast. I andre tilfelle er ikke problemene større enn for tå nr. 1 på frambeina, "tommelen", som de aller fleste hunder har. Denne kloa må klippes hyppigere enn andre klør fordi den slites mindre når hunden beveger seg. Hos pudler fjernes gjerne tå nr. 1 på frambeina, fordi den er i veien under klipping. Hunder med ulveklør eller sporer vil kunne risikere lavere premiering enn en hund som har fått dem fjernet kirurgisk. Begrunnelsen som brukes av oppdretterne for å fjerne ulveklør og sporer er sjukdomsforebygging. Tåa amputeres for å unngå risiko for seinere rivskader. Tilsvarende argumentasjon er brukt for å forsvare halekupering, spesielt på jakthundrasene Vorstehhund og Breton, da en lang hale vil kunne skades lettere enn en kort når hunden løper i tett vegetasjon. Ulveklør er imidlertid ønsket hos enkelte raser, som Pyreneer og Briard. Hos Norsk lundehund regnes overtallige tær som et rasekarakteristikum. Dette oppklarte da en del? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå