Gå til innhold

Bruken av ordet biomor - splittet fra Stebarn som tror jeg er reservemamma


MariaHP

Anbefalte innlegg

Splittet ut fra 

Stebarn som tror jeg er reservemamma

 Tekola, admin.

 

-----------------------------

 

Du skulle nok helst få deg en ny type som ikke har barn.

Og hva mener du med biomor? Er det flere mor her?

Herregud, hva er det med den pirkinga på at noen sier biomor?? Noen sier biomor, noen sier mor, noen sier mammaen osv!! Selv kaller jeg mamma til barnet mor og kjæresten til far stemor. Men hvorfor i allverden bry seg om at noen skriver biomor? Du skjønner jo hva hun mener, gjør du ikke?

Endret av Tekola
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, hva er det med den pirkinga på at noen sier biomor?? Noen sier biomor, noen sier mor, noen sier mammaen osv!! Selv kaller jeg mamma til barnet mor og kjæresten til far stemor. Men hvorfor i allverden bry seg om at noen skriver biomor? Du skjønner jo hva hun mener, gjør du ikke?

Fordi der er et nyoppfunnet, upresist og nedlatende ord kanskje?

Vi skriver ikke pakkis eller fattiglus selv om alle sikkert ville skjønt hva vi mente.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva er det med den pirkinga på at noen sier biomor?? Noen sier biomor, noen sier mor, noen sier mammaen osv!! Selv kaller jeg mamma til barnet mor og kjæresten til far stemor. Men hvorfor i allverden bry seg om at noen skriver biomor? Du skjønner jo hva hun mener, gjør du ikke?

noen sier ikke biomor, ingen kaller noen det, det er kun noe man skriver på kg.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du biomor? Er du redd vi skal misforstå om du sier mor? Alle forstår at det er barnas mor du snakker om når du sier mor. Barna har bare en mor. 

 

Og til resten av innlegget ditt: Du sier du ikke vil ha barn. Nå har du skaffet deg barn ved å velge en mann som har barn fra før. Hvorfor? Vil man ikke ha barn så skaffer man seg ikke barn. Det er veldig enkelt egentlig. 



Anonymous poster hash: 819b7...4e1
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi der er et nyoppfunnet, upresist og nedlatende ord kanskje?

Vi skriver ikke pakkis eller fattiglus selv om alle sikkert ville skjønt hva vi mente.

Pakkis og fattiglus er vel ikke det samme som å si biomor!! du leser vel at Ts ikke mener noe vondt om mor i den her tråden så hvorfor mener du at dette er så dumt å skrive? jeg ser at folk henger seg opp i det her med biomor i stemorstrådene, jeg skjønner ikke helt poenget med det...her skriver Ts at stebarna tror jeg er reservemamma, det står ikke mamma der. Derfor tror jeg nok at hun skjønner at det bare er en mor for barna. Er vel ingen grunn til å henge seg opp i det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkis og fattiglus er vel ikke det samme som å si biomor!! du leser vel at Ts ikke mener noe vondt om mor i den her tråden så hvorfor mener du at dette er så dumt å skrive? jeg ser at folk henger seg opp i det her med biomor i stemorstrådene, jeg skjønner ikke helt poenget med det...her skriver Ts at stebarna tror jeg er reservemamma, det står ikke mamma der. Derfor tror jeg nok at hun skjønner at det bare er en mor for barna. Er vel ingen grunn til å henge seg opp i det?

 

Det er nedlatende å bli kalt biomor. En biomor er biologisk mor, dvs ikke mamma/mor. Det er en betegnelse på en person som har donert egg eller kun har relasjon til avkommet via biologien. Hvis stemor til mitt barn hadde kalt meg biomor hadde jeg klikket i vinkel. Biomor brukes der det har vært donor/surrogat/adopsjon inne i bildet, i tillegg til mor. (for å skille biomor og mor) Mor er den som har oppfostret barnet. Punktum! 

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nedlatende å bli kalt biomor. En biomor er biologisk mor, dvs ikke mamma/mor. Det er en betegnelse på en person som har donert egg eller kun har relasjon til avkommet via biologien. Hvis stemor til mitt barn hadde kalt meg biomor hadde jeg klikket i vinkel. Biomor brukes der det har vært donor/surrogat/adopsjon inne i bildet, i tillegg til mor. (for å skille biomor og mor) Mor er den som har oppfostret barnet. Punktum!

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

Altså jeg har lest tråder her inne hvor stebarna sier det er helt ok at man omtaler mor som biomor fordi nettopp stemor er som en mor for dem. Så det kommer vel ann på hvordan folk ser det. Ikke noe vits å henge seg opp i. Er vel ikke vondt ment. Hvertfall ikke i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har lest tråder her inne hvor stebarna sier det er helt ok at man omtaler mor som biomor fordi nettopp stemor er som en mor for dem. Så det kommer vel ann på hvordan folk ser det. Ikke noe vits å henge seg opp i. Er vel ikke vondt ment. Hvertfall ikke i denne tråden.

 

Foretrekker å se linker til de trådene før jeg tror deg. 

 

Hvis stemor har vært inne i bildet fra barnet var født og mor kun har hatt samvær KAN jeg forstå det. Men i absolutt alle andre tilfeller er det forkastelig å degradere en mor til en som kun har biologisk tilknytning til barnet. Jeg har ikke bare donert egg eller gått gravid, jeg har vært mor for barnet mitt. Og i alle tråder jeg ser dette kommenterer jeg det, for denne praksisen må bli borte! Biomor har en betydning, og i de aller fleste tilfellene brukes ordet feil. Man kaller ikke far for sæddonor heller, det blir akkurat på samme måte. 

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor sier du biomor? Er du redd vi skal misforstå om du sier mor? Alle forstår at det er barnas mor du snakker om når du sier mor. Barna har bare en mor. 

 

Og til resten av innlegget ditt: Du sier du ikke vil ha barn. Nå har du skaffet deg barn ved å velge en mann som har barn fra før. Hvorfor? Vil man ikke ha barn så skaffer man seg ikke barn. Det er veldig enkelt egentlig. 

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

 

Hold deg til saken, du har ikke svart på noe av det jeg lurte på

 

 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker å se linker til de trådene før jeg tror deg.

Hvis stemor har vært inne i bildet fra barnet var født og mor kun har hatt samvær KAN jeg forstå det. Men i absolutt alle andre tilfeller er det forkastelig å degradere en mor til en som kun har biologisk tilknytning til barnet. Jeg har ikke bare donert egg eller gått gravid, jeg har vært mor for barnet mitt. Og i alle tråder jeg ser dette kommenterer jeg det, for denne praksisen må bli borte! Biomor har en betydning, og i de aller fleste tilfellene brukes ordet feil. Man kaller ikke far for sæddonor heller, det blir akkurat på samme måte.

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

Jeg kan jo bare si at jeg selv bruker det til min mor, når jeg skiller mellom min stemor og biologisk mor.

Jeg kaller begge for mamma, hvordan ellers skal folk vite forskjellen? Ser ikke noe galt i det. Jeg elsker begge to, selv om min stemor ikke kom inn i familien før jeg var 6 år er hun fortsatt min mamma akkurat som biomor er min mamma.

Skjønner ikke problemet.

Anonymous poster hash: bdfb8...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare si at jeg selv bruker det til min mor, når jeg skiller mellom min stemor og biologisk mor.

Jeg kaller begge for mamma, hvordan ellers skal folk vite forskjellen? Ser ikke noe galt i det. Jeg elsker begge to, selv om min stemor ikke kom inn i familien før jeg var 6 år er hun fortsatt min mamma akkurat som biomor er min mamma.

Skjønner ikke problemet.

Anonymous poster hash: bdfb8...34d

 

Forskjellen er mor og stemor. Bruker du i tillegg ordet bio foran mor så sier du at du aldri har vokst opp og hatt henne som foresatt. Biomor har en betydning, betydningen du bruker er feil. Hadde du kalt moren din for eggdonor og stemor for stemor? Det er like feil som å bruke ordet biomor. 

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er mor og stemor. Bruker du i tillegg ordet bio foran mor så sier du at du aldri har vokst opp og hatt henne som foresatt. Biomor har en betydning, betydningen du bruker er feil. Hadde du kalt moren din for eggdonor og stemor for stemor? Det er like feil som å bruke ordet biomor.

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

Du mener det, jeg mener noe annet. Mamma altså biomoren min har aldri sagt noe på det og min stemor har aldri sagt noe på at jeg har kalt henne mamma.

Alle bio mødre er ikke bitter over det ordet. Kunn de som har dårlige forhold til barnet sitt sin stemor.

Det er min mening i hvertfall.

Anonymous poster hash: bdfb8...34d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biomor er biologisk mor som ikke fungerer som "hovedmoren" (slik jeg alltid har trodd ihvertfall). F.eks. at hun har adoptert bort barnet, eller på en eller annen måte sagt fra seg / mistet omsorgen for barnet. Du hører gjerne om biologisk mor i de tilfelle hvor barnet er adoptert og vil finne sine biologiske foreldre. Det er unødvendig å spesifisere at mor til barnet er biologisk mor med mindre barnet kaller stemor for mamma og ikke "biomor".



Anonymous poster hash: 1fdca...3bb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er nedlatende å bli kalt biomor. En biomor er biologisk mor, dvs ikke mamma/mor. Det er en betegnelse på en person som har donert egg eller kun har relasjon til avkommet via biologien. Hvis stemor til mitt barn hadde kalt meg biomor hadde jeg klikket i vinkel. Biomor brukes der det har vært donor/surrogat/adopsjon inne i bildet, i tillegg til mor. (for å skille biomor og mor) Mor er den som har oppfostret barnet. Punktum! 

Anonymous poster hash: 819b7...4e1

 

 

Signerer denne, bra formulert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke liker ordet biomor er jo sure mødre som er redde for å bli nedgradert. Slapp av! Barna deres er vel fullt klart over hvem som er deres mor selv om det er en stemor i bildet.

Anonymous poster hash: 8c5b4...3cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke liker ordet biomor er jo sure mødre som er redde for å bli nedgradert. Slapp av! Barna deres er vel fullt klart over hvem som er deres mor selv om det er en stemor i bildet.

Anonymous poster hash: 8c5b4...3cd

Men hva er poenget med uttrykket biomor i første omgang? Hvorfor ikke bare si mor?

Anonymous poster hash: b6953...33c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nedlatende å bli kalt biomor. En biomor er biologisk mor, dvs ikke mamma/mor. Det er en betegnelse på en person som har donert egg eller kun har relasjon til avkommet via biologien. Hvis stemor til mitt barn hadde kalt meg biomor hadde jeg klikket i vinkel. Biomor brukes der det har vært donor/surrogat/adopsjon inne i bildet, i tillegg til mor. (for å skille biomor og mor) Mor er den som har oppfostret barnet. Punktum!  Anonymous poster hash: 819b7...4e1

Enig der. Hvis noen sier til meg "min biologiske mor........" Så tenker jeg jo automatisk at vedkommende er adoptert eller i fosterhjem.

Anonymous poster hash: 17ccf...6a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittet ut fra Stebarn som tror jeg er reservemamma

Tekola, admin.

-----------------------------

Herregud, hva er det med den pirkinga på at noen sier biomor?? Noen sier biomor, noen sier mor, noen sier mammaen osv!! Selv kaller jeg mamma til barnet mor og kjæresten til far stemor. Men hvorfor i allverden bry seg om at noen skriver biomor? Du skjønner jo hva hun mener, gjør du ikke?

Svaret er enkelt:

Fordi språk er makt. Du bruker hersketeknikk ved å skrive "du forstår jo hva jeg mener" og "forstår ikke at det er noe å diskutere".

Vennlig hilsen meget positiv gjest :):):)

Anonymous poster hash: c0976...548

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen fordeler med å bruke ordet "biomor"? Er det et behov for å bruke dette ordet? 



Anonymous poster hash: 3bb65...cfd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkis og fattiglus er vel ikke det samme som å si biomor!! du leser vel at Ts ikke mener noe vondt om mor i den her tråden så hvorfor mener du at dette er så dumt å skrive? jeg ser at folk henger seg opp i det her med biomor i stemorstrådene, jeg skjønner ikke helt poenget med det...her skriver Ts at stebarna tror jeg er reservemamma, det står ikke mamma der. Derfor tror jeg nok at hun skjønner at det bare er en mor for barna. Er vel ingen grunn til å henge seg opp i det?

Du bør jo ikke bli overrasket over at andre oppfatter verden på en helt annen møte enn deg?

Mange mener tvert i mot at begrepsbruken av "biomor" på KG er spekulativ og ondsinnet.

Greit at du ikke er enig - men hvorfor gå så langt som å lage en lang tekst om å bagatellisere bruken av ordet og til og med oppfordrer til å "roe ned" og helst ikke diskutere bruken av ordet.

Jeg blir matt.

Uhyre positiv hilsen raus gjest :):):)

Anonymous poster hash: c0976...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...