Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg planlegger å bli gravid. Jeg har epilepsi og går på Lamictal (200 mg x 2 daglig). Dette sier nevrologen er helt ok ift. graviditet. Problemet er at jeg har store søvnproblemer i tillegg, og går derfor på Rivotril (1 mg per kveld). Lang ventetid til neste legetime, derfor vil jeg gjerne ha flere meninger :)

Noen her inne som stod på slike medisiner under svangerskapet? Hvordan gikk det med dere? :)

Er Rivotril farlig å gå på under graviditeten? (Jeg vet jo ikke om jeg kan bli gravid og hvor lang tid det vil ta, så kan jeg fortsette å stå på det, til jeg vet sikkert om jeg er gravid? Eller kan medisinen være farlig i begynnelsen av svangerskapet, eller er det mer mot slutten at det gir fare for misdannelser?)

Finnes det andre alternativer sovemedisin som er mindre skadelig i svangerskap? (Gikk på Seroquel før, 50 mg kveld. Det var ok for søvn, men ikke like bra som Rivotril for søvn). Er Seroquel noe mindre farlig enn Rivotril?
Eller hva med å prøve Tolvon?

Vet at ingen sovemedisiner er ønskelig under graviditet, men er noen mindre farlige enn andre?
Det er jo små doser det er snakk om.

Melatonin og Vallergan (de "milde" typene) hjelper dessverre ikke meg når det gjelder søvn...

Og siden jeg har epilepsi, er jo søvnmangel farlig og noe som kan trigge anfall..

Anonymous poster hash: f68cc...ea5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er Rivotril farlig å gå på under graviditeten? (Jeg vet jo ikke om jeg kan bli gravid og hvor lang tid det vil ta, så kan jeg fortsette å stå på det, til jeg vet sikkert om jeg er gravid? Eller kan medisinen være farlig i begynnelsen av svangerskapet, eller er det mer mot slutten at det gir fare for misdannelser?)

Det står det gjerne noe om i pakningsvedlegget? Så les pakningsvedlegget eller hør med nevrologen din

AnonymBruker
Skrevet

Denne siden kan sikkert være til hjelp for deg... der kan du stille spørsmål og få svar fra farmasøyter eller leger.

https://www.tryggmammamedisin.no

Tusen takk! :) Da har jeg sendt inn spørsmål der.

Ønsker fortsatt å høre erfaringer fra folk her inne da, som har erfaring med epilepsi og graviditet?

AnonymBruker
Skrevet

Det står det gjerne noe om i pakningsvedlegget? Så les pakningsvedlegget eller hør med nevrologen din

1.Ja, jeg har lest pakningsvedlegget og det står tydelig at Rivotril ikke anbefales brukt under svangerskap, og at fordeler må oppveie risiko osv. Nå går jo jeg på en lav dose, og det er vanskelig å slutte med disse dessverre.

2.Som jeg skriver så har jeg bestilt time hos lege (nevrolog), men det er lang ventetid, og i mellomtiden er det fint å kunne diskutere med andre.

Veldig takknemlig for alle svar jeg kan få :)

Men du: vi som starter tråder her inne, har som regel lest pakningsvedlegget før vi poster, og vi er klar over at det beste er å spørre en lege. Men det er også fint å snakke med andre som har råd/har vært i samme situasjon selv:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette står på felleskatalogen om rivotril: et kan ikke utelukkes at klonazepam kan gi mulighet for medfødte misdannelser. Data fra et begrenset antall gravide som har brukt benzodiazepiner under graviditet, har vist økt risiko for misdannelser og nevrologisk dysfunksjon hos barnet. Høye doser i 3. trimester eller under fødselsveer kan forårsake uregelmessig hjerterytme, hypotermi, hypotoni, svakt åndedrettsbesvær og diebesvær hos det nyfødte barnet. Klonazepam skal bare brukes av gravide hvis fordelen oppveier risikoen for fosteret

Anonymous poster hash: 1a629...0d2

Skrevet

Tusen takk! :) Da har jeg sendt inn spørsmål der.

Ønsker fortsatt å høre erfaringer fra folk her inne da, som har erfaring med epilepsi og graviditet?

Du kan sende meg en PM om det er noen spesielle spørsmål du har rundt graviditet og epilepsi. Jeg går ikke på samme medisiner som deg, men kan jo kanskje svare på andre ting :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende meg en PM om det er noen spesielle spørsmål du har rundt graviditet og epilepsi. Jeg går ikke på samme medisiner som deg, men kan jo kanskje svare på andre ting :)

Takk for at du er så hjelp som! Sender den en PM nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, og har epilepsi. Jeg fikk diagnosen i ungdomsalder, men har ikke hatt anfall de senere årene. Dette har blitt regulert ved Lamictal. Jeg har gått på Lamictal hele tiden, men har hatt ulike doseringer. Jeg husker ikke hva slags dose jeg gikk på før første svangerskap, men man skal alltid øke dosen under graviditeten. Vekta øker, og blodvolumer blir større. Jeg går nå på 250mg x 2. Litt høyere dose enn jeg egentlig trenger, men vil være på den sikra siden. Du tar blodprøver jevnlig i svangerskap for å sjekke serumverdien. Husker ikke referanseverdien, men skal jo ikke gå under et visst nivå. Dette er det nevrologen som bestemmer.

Du får også ekstra oppfølging på sykehuset. Jeg har bestilt legetime tidlig i svangerskapet, for du har krav på tidlig ultralyd, rundt uke 11-12. Dette er fosterdiagnostikk, og utføres ikke av jordmor, men av leger som er eksperter på fosterdiagnostikk. De går nøye gjennom fosteret, for å finne eventuelle avvik. Det er en viss prosent sjanse for at barnet f.eks kan få leppe -og ganespalte. Jeg har ikke satt meg inn i dette noe særlig, men det finner du sikkert ved å Google eller spørre nevrologen/legen. Jeg har fått to friske barn ved 2.5 års mellomrom. Vanlig fødsel, men tror ikke du kan velge å føde på ABC eller lignende. Har ikke hatt anfall siden jeg var ungdom, og er nå i midten av 30-årene. Heldigvis har jeg en mann som forstår at jeg trenger søvn for å forhindre anfall, så han har tatt mesteparten av nattevåk. (foruten amming selvsagt :) )

Anonymous poster hash: a77a0...a7e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, og har epilepsi. Jeg fikk diagnosen i ungdomsalder, men har ikke hatt anfall de senere årene. Dette har blitt regulert ved Lamictal. Jeg har gått på Lamictal hele tiden, men har hatt ulike doseringer. Jeg husker ikke hva slags dose jeg gikk på før første svangerskap, men man skal alltid øke dosen under graviditeten. Vekta øker, og blodvolumer blir større. Jeg går nå på 250mg x 2. Litt høyere dose enn jeg egentlig trenger, men vil være på den sikra siden. Du tar blodprøver jevnlig i svangerskap for å sjekke serumverdien. Husker ikke referanseverdien, men skal jo ikke gå under et visst nivå. Dette er det nevrologen som bestemmer.

Du får også ekstra oppfølging på sykehuset. Jeg har bestilt legetime tidlig i svangerskapet, for du har krav på tidlig ultralyd, rundt uke 11-12. Dette er fosterdiagnostikk, og utføres ikke av jordmor, men av leger som er eksperter på fosterdiagnostikk. De går nøye gjennom fosteret, for å finne eventuelle avvik. Det er en viss prosent sjanse for at barnet f.eks kan få leppe -og ganespalte. Jeg har ikke satt meg inn i dette noe særlig, men det finner du sikkert ved å Google eller spørre nevrologen/legen. Jeg har fått to friske barn ved 2.5 års mellomrom. Vanlig fødsel, men tror ikke du kan velge å føde på ABC eller lignende. Har ikke hatt anfall siden jeg var ungdom, og er nå i midten av 30-årene. Heldigvis har jeg en mann som forstår at jeg trenger søvn for å forhindre anfall, så han har tatt mesteparten av nattevåk. (foruten amming selvsagt :) )

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg! :) Godt å høre at du har fått to friske barn :)

Takk for veldig god info, det er supert å kunne snakke med folk som har erfaring.

Blir dere med barn redd for å bære dem opp trapper, bade dem, kjøre bil e.l.?

Jeg har førerkort og anfall bare cirka 1 gang i året, men jeg kjenner at man blir jo litt nervøs.

Så bra at mannen din er forståelsesfull :)

Jeg opplever av og til at ikke alle skjønner at det kan være vanskelig å ha epilepsi, siden jeg har så sjeldent anfall, og man ikke kan se det utenpå.

For meg er søvnproblemene verst, samt frykten for at noe skal skje, da.

Har du hatt noen søvnproblemer?

Kjempefint at man får god oppfølging på sykehuset!

Lamictal påvirket altså ikke dine barn på noen måte? (Jeg går jo selv på Lamictal, så det er godt å høre:)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg! :) Godt å høre at du har fått to friske barn :)

Takk for veldig god info, det er supert å kunne snakke med folk som har erfaring.

Jeg har førerkort og anfall bare cirka 1 gang i året, men jeg kjenner at man blir jo litt nervøs.

Jeg opplever av og til at ikke alle skjønner at det kan være vanskelig å ha epilepsi, siden jeg har så sjeldent anfall, og man ikke kan se det utenpå.

Lamictal påvirket altså ikke dine barn på noen måte? (Jeg går jo selv på Lamictal, så det er godt å høre:)

Jeg har selvsagt tenkt tanken på at jeg kan få anfall mens jeg kjører bil. Det ville jo mest sannsynlig fått fatale konsekvenser. De to anfallene jeg har hatt i ung alder har vært grand-mal (?), dvs bevisstløs med ukntrollerte skjelvinger. Da kunne jeg ikke øvelseskjøre på ett år. Men du har førerkort selv om du har anfall ca em gang årlig?

Ingen påvirkning av mine barn, såvidt man vet nå. De er jo fortsatt små, og ingen visste at jeg hadde anlegg for epilepsi før jeg var 16 år. Men håper jo selvsagt at de er skånet for dette. Jeg er utrolig heldig som ikke har anfall, mange blir svært overrasket når jeg forteller om sykdommen.

Jeg har ammet begge barna til de var ca 1 år. Noe av Lamictal går over i melka, men av ubetydelige mengder.

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten aldri hatt søvnproblemer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en medfødt misdannelse i hjernen og fikk første epileptiske anfall da jeg var 27. Anfallstype er grand-mal og fokale som utarter seg at jeg får talestopp.

Har gått på Lamictal i flere år før jeg ble gravid med første barn, var også da anfallsfri. Da han ble født tok vi forhåndsregler, ikke bade ungen alene, stell på gulvet, unngå å gå i trappa så langt det lar seg gjøre. Så gikk det noen år og jeg utviklet en sovesykdom men omvendt enn din. Jeg sover sykelig mye (12-14 timer gjennomsnittlig). Mye utredning, jeg har ikke ME, narkolepsi, søvnapné men hypersomni. Søvnen min er av god kvalitet men jeg trenger mye mer enn friske mennesker. Var 36 da jeg fikk det. Vi lurte jo selvsagt om det har noe med epilepsien å gjøre, men jeg er bare uheldig å få 2 alvorlige nevrologiske sykdommer. Fikk noe oppkvikkende medisiner (Modafinil) som skulle redusere søvnbehov på dagtid.

Lamictal har jo ikke noe effekt på hormonell prevensjon, Modafinil har det dessverre, men verken jeg, fastlege eller nevrolog fikk det med seg og resultat var at jeg ble gravid på p-pillen. Modafinil og graviditet er en dårlig kombinasjon men siden sluttet på dagen i uke 8 var risikoen for misdannelse liten. Jeg fikk tett oppfølging, både pga alder (jeg var nesten 39) og sykdommene.

I motsetning til første graviditet ble epilepsien mye verre andre gangen. Hadde hyppige anfall og flest av type grand-mal, til tross for høye doser Lamictal. Ble økt flere ganger, til slutt lå jeg på 2x800 mg, vanligvis bruker jeg 2x200, men likevel var konsentrasjonen i blodet veldig lav. Nevrologen sa at hos noen gravide går det like fort ut som inn.

Barnet ble født og er helt frisk og jeg har vært anfallsfri siden, det var merkelig, som en av/på-knapp. Vi har hatt store utfordringer med hverdagen, jeg har vært uten kjøretillatelse i flere år, siden jeg sover sykelig mye følger jeg barnets døgnrytme (dvs ligger i seng kl 19, er bare at ungen våknet at jeg våken nå selv). Mannen min forsøker å avlaste og tar seg hovedsakelig av eldstemann, men jeg er i praksis funksjonshemmet og har så vidt klart å kjempe meg tilbake til 30% jobb.

Har du vært i behandling hos en spesialist ang dine søvnproblemer? Ofte er det bare søvnhygiene som skal til, men en vanlig nevrolog har etter min mening ikke tilstrekklig kompetanse da søvn er et veldig kompleks tema. For å si det slik, hver gang jeg ble innlagt under graviditeten pga epileptisk anfall og møtte en tilfeldig nevrolog som hadde vakt ble det tydelig at de ikke hadde spesiell god peiling på søvn. Og som du skriver selv er god søvnkvalitet og ikke minst kvantitet viktig for mennesker som har epilepsi. Dette ville jeg absolutt avklart med søvnspesialist før jeg ble planlagt gravid. Lykke til!

Anonymous poster hash: 875b9...279
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flotte og utfyllende svar!

Håper det går greit at jeg svarer litt senere (jeg har noen flere spørsmål også:)

Har bare en supertravel dag nå:)

TS

Skrevet

Jeg har en medfødt misdannelse i hjernen og fikk første epileptiske anfall da jeg var 27. Anfallstype er grand-mal og fokale som utarter seg at jeg får talestopp.

Har gått på Lamictal i flere år før jeg ble gravid med første barn, var også da anfallsfri. Da han ble født tok vi forhåndsregler, ikke bade ungen alene, stell på gulvet, unngå å gå i trappa så langt det lar seg gjøre. Så gikk det noen år og jeg utviklet en sovesykdom men omvendt enn din. Jeg sover sykelig mye (12-14 timer gjennomsnittlig). Mye utredning, jeg har ikke ME, narkolepsi, søvnapné men hypersomni. Søvnen min er av god kvalitet men jeg trenger mye mer enn friske mennesker. Var 36 da jeg fikk det. Vi lurte jo selvsagt om det har noe med epilepsien å gjøre, men jeg er bare uheldig å få 2 alvorlige nevrologiske sykdommer. Fikk noe oppkvikkende medisiner (Modafinil) som skulle redusere søvnbehov på dagtid.

Lamictal har jo ikke noe effekt på hormonell prevensjon, Modafinil har det dessverre, men verken jeg, fastlege eller nevrolog fikk det med seg og resultat var at jeg ble gravid på p-pillen. Modafinil og graviditet er en dårlig kombinasjon men siden sluttet på dagen i uke 8 var risikoen for misdannelse liten. Jeg fikk tett oppfølging, både pga alder (jeg var nesten 39) og sykdommene.

I motsetning til første graviditet ble epilepsien mye verre andre gangen. Hadde hyppige anfall og flest av type grand-mal, til tross for høye doser Lamictal. Ble økt flere ganger, til slutt lå jeg på 2x800 mg, vanligvis bruker jeg 2x200, men likevel var konsentrasjonen i blodet veldig lav. Nevrologen sa at hos noen gravide går det like fort ut som inn.

Barnet ble født og er helt frisk og jeg har vært anfallsfri siden, det var merkelig, som en av/på-knapp. Vi har hatt store utfordringer med hverdagen, jeg har vært uten kjøretillatelse i flere år, siden jeg sover sykelig mye følger jeg barnets døgnrytme (dvs ligger i seng kl 19, er bare at ungen våknet at jeg våken nå selv). Mannen min forsøker å avlaste og tar seg hovedsakelig av eldstemann, men jeg er i praksis funksjonshemmet og har så vidt klart å kjempe meg tilbake til 30% jobb.

Har du vært i behandling hos en spesialist ang dine søvnproblemer? Ofte er det bare søvnhygiene som skal til, men en vanlig nevrolog har etter min mening ikke tilstrekklig kompetanse da søvn er et veldig kompleks tema. For å si det slik, hver gang jeg ble innlagt under graviditeten pga epileptisk anfall og møtte en tilfeldig nevrolog som hadde vakt ble det tydelig at de ikke hadde spesiell god peiling på søvn. Og som du skriver selv er god søvnkvalitet og ikke minst kvantitet viktig for mennesker som har epilepsi. Dette ville jeg absolutt avklart med søvnspesialist før jeg ble planlagt gravid. Lykke til!

Når jeg har epilepsi anfall (har bare hatt det 4 ganger) så husker jeg ingenting fra dagen som har vært. Opplever du det sånn også? Har ikke noe med graviditet å gjøre, men er bare nysgjerrig på hvordan andre opplever det.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for flotte svar! Beklager at jeg svarer noen dager senere, håper likevel samtalen fortsetter her :)

Jeg fikk også første anfall da jeg var 27-28 år. Rart det der, hadde vært frisk hele livet. Anfallene gjør så jeg blir bevisstløs med kramper i flere minutter, noe som jo kan bli livsfarlig. Men det virker ganske godt regulert med medisiner. Men nå er jo mitt høyeste ønske å slutte med Rivotril, siden jeg skal bli gravid...

Har dere erfaringer med Rivotril?

Hadde du hyppige anfall mens du var gravid, men det gjorde ikke skade? Godt å høre at det gikk bra.

Men, trist å høre at hverdagen din er vanskelig... Er veldig takknemlig for at dere deler av erfaringer og svarer på spørsmål.

Godt å høre at det har gått så bra med barna deres :)

Vi har jo hatt så uflaks, vi som har fått epilepsi... Vil så gjerne kjøre bil normalt som alle andre, ikke være redd for at noe skal skje (falle i trappa kan jo få fatale konsekvenser), og ikke minst, det viktigste, svangerskap som alle andre. Håper at jeg får dette da :)

Er risikoen for medisinbruk/misdannelse farligst i starten eller slutten av et svangerskap?

Jeg har vært hos søvnspesialist, men opplegget der funker ikke så bra for meg (man skal holde seg lenge våken for å snu syklusen, ikke bra for en med epilepsi.) De vanlige søvnrådene er alle forsøkt, men funker dessverre ikke... Yoga, lese på senga, ikke kaffe, ikke data/skjerm før sengetid, spise sunt...

Uflaks når man får søvnproblemer når man allerede har epilepsi, siden de to påvirker hverandre.

Krysser fingrene for at jeg også er så heldig at jeg kan få friske barn :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har epilepsi anfall (har bare hatt det 4 ganger) så husker jeg ingenting fra dagen som har vært. Opplever du det sånn også? Har ikke noe med graviditet å gjøre, men er bare nysgjerrig på hvordan andre opplever det.

Jeg husker alt fra dagen som har vært, bortsett fra kanskje de siste 15 minuttene før anfallet kom..

Hilsen TS

Ps. Dere andre som har epilepsi: hvilke medisiner bruker dere? Noen som har erfaringer med Rivotril?

Jeg går jo på Lamictal også, ser at de kan gi søvnproblemer som bieffekt, og er redd det er derfor jeg har fått dette.. Likevel er det ingen ide å bytte bort Lamictal, for det er den sikreste under graviditet, sier legene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på lamictal for bipolaritet og er gravid med nr. 2 på 11.uke nå, men ville bare si at overlegen for fostermedisin på KK sa til meg at pakningsvedlegg ikke bør leses alene, fordi farmasiselskapene er livredde for å bli saksøkt og derfor tar høyde og vel så det. Så man skal høre på ekspertene, ikke avgjøre noe ut fra pakningsvedlegg. Så hvis du får grønt lys fra apparatet rundt deg, ville jeg slått meg til ro med det :)

Min fastlege ville ikke at jeg skulle øke, med det resultat at mitt serumspeil har gått fra 40 til 7(!) på tre måneder. Men nå sa overlegen at det bare er å øke. Litt annerledes når det er medisiner for bipolaritet da, siden jeg ikke er direkte fysisk fare v/undermedisinering, "bare" risikerer å gå inn i en depresjon.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 35c9e...163
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lovlig! Krav til førerkort er at man har vært anfallsfri i 1 år. For hver ny hendelse har du 1 års karantene. Har du noen spesiell dispensasjon, eller er dine leger idioter?

Anonymous poster hash: 405c2...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lovlig! Krav til førerkort er at man har vært anfallsfri i 1 år. For hver ny hendelse har du 1 års karantene. Har du noen spesiell dispensasjon, eller er dine leger idioter?

Anonymous poster hash: 405c2...c5e

Jeg fikk nettopp tilbake førerkortet etter 1 års anfallsfrihet. Noen ganger har det gått lenger tid enn 1 år mellom anfall. men ja, jeg har blitt fratatt lappen flere ganger, og deretter fått den igjen.

Selv om jeg har lappen nå, kjører jeg bil meget sjeldent. Tør ikke det, må jo ta ansvar for andre mennesker. Bare hvis jeg er veldig opplagt kjører jeg, for da er risken for nye anfall svært liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...