Gå til innhold

Tidenes mest kvinnefordrende sang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om vi sammenligner det verste fra romantikken med det verste i dag, er kontrastene ganske skarpe. Men hva mener du er grunnen til at ungdomskulturen har beveget seg fra:

Og jenta hev eg lova. Eg svik ho inkje lell. ♫ ♬

til å snakke om fittefjell og sædflekkete munn og det som verre er?

Denne sangen er det, tro det eller ei, jenter som fronter:

ja! skal vi til fittefjellet? ♫

Hey babe, tror du har noe på haken ♪

Det er cum ♫

Så er det mange russejenter som vil sjangle rundt, sørpe fulle og synge med full hals på refrenget, og få den oppmerksomheten det medfører.

Jeg har neppe hele forklaringen, men jeg tror gangsterrappen har vært med å flytte grenser, og så har resten av populærkulturen fulgt etter, iblant med en ironisk undertone, andre ganger bare platt og vulgært.

Jeg er ikke panserfeminizt, men et sted bør vel grensen gå? Jeg har simpelthen ikke fantasi til å se for meg hvordan Fairytopia-jentene besluttet at en slik sang, det må vi bare ha, og så gjør vi dugnadsarbeid og bruker penger - som i bunn og grunn er størknet svette - og så spleiser vi på tidenes mest kvinnefornedrende sang og spiller i bussen på full guffe. Det eneste de mangler er vel en strofe om potethorer. Hva skal vi gjøre i kveld? Blæste en potethore, så klart! ♫

Hvordan kom vi egentlig dit vi er i dag? Og hvis utviklingen fortsetter, hvor er russen om to-tre generasjoner?

I mangel av et bedre ord er det vel herostratisk berømmelse de får, foreviget i Google sine databaser, som enhver fremtidig arbeidsgiver finner hvis de gjør et søk etter de har fått CV-en deres.

Anonymous poster hash: 6bd15...1fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Evans

Sangene for en del av årets russ er ekstreme. Jeg fatter ikke at foreldrene tillater det.

Hadde det vært mitt barn som var på en buss med en slik tekst hadde det blitt oppvaskmøte rundt kjøkkenbordet. Da skulle vi gått igjennom teksten, setning for setning og snakket om hva disse tekstene faktisk fronter og hva dette kan få andre til å tenke og føle. Og ikke minst: hva de slev tenkte da de mente at dette var en bra sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://youtu.be/LjCZieH5XWs

Populær ungdomsmusikk i dag: et barnebarn av rapmusikken, et grenseløst oppmerksomhetsbehov, eller hva?

https://youtu.be/FoqNxpUYcPM

Anonymous poster hash: 6bd15...1fb

Anonymous poster hash: 6bd15...1fb

Anonymous poster hash: 6bd15...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sangene for en del av årets russ er ekstreme. Jeg fatter ikke at foreldrene tillater det.

Foreldrene til myndige 18/19 åringer som har betalt for kalaset selv?

Alvorlig talt, dette hysteriet har tatt helt av.

Anonymous poster hash: 8d88d...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sangene for en del av årets russ er ekstreme. Jeg fatter ikke at foreldrene tillater det.

Hadde det vært mitt barn som var på en buss med en slik tekst hadde det blitt oppvaskmøte rundt kjøkkenbordet. Da skulle vi gått igjennom teksten, setning for setning og snakket om hva disse tekstene faktisk fronter og hva dette kan få andre til å tenke og føle. Og ikke minst: hva de slev tenkte da de mente at dette var en bra sang.

Mener du virkelig at 18 åringer, som kan bli innkalt til krig skal stå til rette for hva de hører på under rusfeiringer? (sic) Tror du ikke de har hatt tekstanalyse til eksamen i norsk?

Anonymous poster hash: eb4f2...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er slik russetiden (og delvis også populærkulturen generelt) er blitt. Hvert kull ønsker å overgå det forrige, om det så er i form av dyrere buss, større anlegg, drøyere sang, osv.

Å se disse sangtekstene opp mot kjønnskamp og feminisme kan umulig ende godt. Det er å dra det hele ut av kontekst også, siden russejentene som har betalt for disse sangene antakeligvis ikke har tenkt over det aspektet i det hele tatt, og kun ville ha en catchy sang som kunne sjokkere gamlingene litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Mener du virkelig at 18 åringer, som kan bli innkalt til krig skal stå til rette for hva de hører på under rusfeiringer? (sic) Tror du ikke de har hatt tekstanalyse til eksamen i norsk? Anonymous poster hash: eb4f2...af5

Hvis de ikke kan forstå hva de faktisk har en sang om så bør de heller la det være. Og hva har krig med dette å gjøre? Skal alle som kan "risikere" og måtte tjenestegjøre slippe å tenke på sine valg og hvordan deres handlinger kan fremstå som?

Er du russ er bør du være voksen nok til å tenke over hva du gjør, men noen ganger trenger de litt hjelp til å forstå hvordan dette faktisk kan fremstå, og her er foreldrene viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke kan forstå hva de faktisk har en sang om så bør de heller la det være. Og hva har krig med dette å gjøre? Skal alle som kan "risikere" og måtte tjenestegjøre slippe å tenke på sine valg og hvordan deres handlinger kan fremstå som?

Er du russ er bør du være voksen nok til å tenke over hva du gjør, men noen ganger trenger de litt hjelp til å forstå hvordan dette faktisk kan fremstå, og her er foreldrene viktige.

De har det gøy, det er alt de gjør. Skal de kanskje heller ikke drikke alkohol? Det tar jo livet av tusener årlig, for ikke å snakke om alle de sykehusmilionene vi bruker på rusrelaterte skader. Eller hva med bilkjøring? Det tar jo livet av 250-350 hvert år. Skal de slutte å kjøre bil, fordi det skader såpass mange? Jeg skjønner at du har valgt din kjepphest å ri i denne saken. Men jeg synes denne saken er blitt blåst ut av alle proposjoner.

Anonymous poster hash: eb4f2...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

De har det gøy, det er alt de gjør. Skal de kanskje heller ikke drikke alkohol? Det tar jo livet av tusener årlig, for ikke å snakke om alle de sykehusmilionene vi bruker på rusrelaterte skader. Eller hva med bilkjøring? Det tar jo livet av 250-350 hvert år. Skal de slutte å kjøre bil, fordi det skader såpass mange? Jeg skjønner at du har valgt din kjepphest å ri i denne saken. Men jeg synes denne saken er blitt blåst ut av alle proposjoner. Anonymous poster hash: eb4f2...af5

Det går an å ha det gøy uten stygge tekster, det går an å drikke øl uten å bli fullstendig dritings, og det man kan kjøre bil trygt - selv om man aldri er trygg på hva andre finner på i trafikken. Det går altså an å ha to tanker i hodet på en gang, selv om man er russ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hørt denne før jeg googla den nå. I shouldn't have.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage gode tekster med doble bunner er en balansekunst, og meningen med ironi er jo å la ens sanne mening skinne gjennom. Her virker det heller som det var oppmerskomhetstrangen som var drivkraften, og ikke det å få frem et budskap.
Å snakke om de personlige konsekvensene er å vise omsorg, enten de som står bak er tretten eller tretti. Dersom de er det klar over det, men likevel vil kjøre på, så er jo det deres valg! Men det virker ikke som det er tilfelle her. I et intervju sier en av jentene, og jeg skal spare henne for å nevne navnet, at hun «egentlig ikke [hadde] tenkt så mye over det [med teksten]», men at den var ment å være ironisk. Jeg liker drøy ordbruk når den treffer, men det virker ikke som de helt visste hva de siktet på før de skøyt.
Man kan forvente mer av artister som har dette som levebrød, men her en tekst med bruk av ironi som treffer spikeren på hodet, hvor det også er eksplisitt språkbruk.
I'll take my clothes off and it will be shameless ♪
Cause everyone knows that's how you get famous ♫
But it doesn't matter cause I'm packing plastic ♪
and that's what makes my life so fucking fantastic ♫

https://www.youtube.com/watch?v=q-wGMlSuX_c

Hvis de ikke helt vet hva de gjør når de bruker 'ironi', er sjansen ganske stor for at de tullingstemplet er noe som følger dem når de prøver å klatre opp karrierestigen. I beste fall er det som å pisse i buksa, hvis de greier å nyte varmen mens den varer, da.


Anonymous poster hash: 6bd15...1fb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om, hvem er det som vil synge disse sangene? Kjenner jeg gremmes over hele russeopplegget. Får trøste meg med at jeg vet at jeg med 100 % sikkerhet aldri ville tolerert en slik sang i min russegruppe da jeg var russ for to år siden.



Anonymous poster hash: 7fbdb...e31
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er en potethore?

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene til myndige 18/19 åringer som har betalt for kalaset selv?

Alvorlig talt, dette hysteriet har tatt helt av.

Anonymous poster hash: 8d88d...ee3

Tror ikke russen fra oslo vest har brukt et øre av egne penger. Er nok pappa som betaler der...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er en potethore? :skratte:

Norske jenter om du spør en hvilken som helst muslim

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Tror du ikke de har hatt tekstanalyse til eksamen i norsk?

Jeg er sannelig ikke sikker. Hvis de har møtt opp edru til timen og læreren ikke har greid å heve norskkunnskapene høyere enn dette, så burde vel han/hun få fyken.

Anonymous poster hash: 6bd15...1fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norske jenter om du spør en hvilken som helst muslim

Åja. Fra hore til potethore ja, oppfattet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er slik russetiden (og delvis også populærkulturen generelt) er blitt. Hvert kull ønsker å overgå det forrige, om det så er i form av dyrere buss, større anlegg, drøyere sang, osv.

Å se disse sangtekstene opp mot kjønnskamp og feminisme kan umulig ende godt. Det er å dra det hele ut av kontekst også, siden russejentene som har betalt for disse sangene antakeligvis ikke har tenkt over det aspektet i det hele tatt, og kun ville ha en catchy sang som kunne sjokkere gamlingene litt.

Ja, jeg ser det. Det er en konkurranse om hvem som får mest blest om opplegget sitt. Samtidig så mener jeg at de ikke opererer i et vakuum og at hva som blir sunget på russetreffene påvirker både holdninger og kanskje også festvoldtektsstatistikken. En av Dr. Dre sine mest kjente sanger heter for Bitches Ain't Sh*t, og kanskje det bare er meg, men jeg ser en rød tråd fra slike sanger til det at smågutter kan finne på å kalle klassekameratene sine for bitches og horehull og hva det måtte være. De har tatt det fra et sted, og det var slettes ikke slik før. At å trampe på kvinner skal være underholdning, det er bare det jeg har et problem med, og hvis det brukes ironi, så bør de vite hva de gjør.

Anonymous poster hash: 6bd15...1fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er en potethore?

1230 treff på Google. Det er et av disse slangordene som dessverre er i omløp.

Anonymous poster hash: 6bd15...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har du hørt. Tenåringer som provoserer foreldregenerasjonen. Det har aldri skjedd før.



Anonymous poster hash: 3bc7e...70a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...